CentOS 7 och senaste firewalld?

Permalänk
Medlem

CentOS 7 och senaste firewalld?

Hej,

Idag är senaste firewalld till Centos firewalld-0.3.9-11.el7.noarch but I need functions available in firewalld-0.3.14.2-2 eller uppåt.
Om jag installerar rpm'er manuellt från Fedore (där senaste finns) så får jag error med "unbound methods" så firewalld inte funkar och om jag försöker kompilera från scratch så saknas någon "glib-compiler-schedule", även om den är installerad.

Är det någon som vet aningen hur man kan få in detta Eller när en ny version av firewalld kan släppas till centos7?

P.s. jag har sökt runt på internet som en galning och blir inte klok =(

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Rent generellt så brukar det ta ett tag innan nya versioner släpps till CentOS eftersom operativsystemet är av Enterprise-typ och p.g.a. detta prioriterar stabilitet över de nyaste och senaste funktionerna.

Jag skulle gissa att det enklaste för dig skulle vara att kompilera den från scratch, jag skulle inte rekommendera dig att köra in paket från exempelvis Fedora. Anledningen till detta är inkompatibilitet mellan den nya versionen av de paket du installerar och de paket du får direkt från CentOS.

Vad får du för något felmeddelande när du försöker kompilera från scratch?

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Är medveten om att centos är mer eller mindre RHEL kopierat men lite bytta namn.
Testade att tanka hem sources on kompilera själv men det verkar inte gå på CentOS pga. dependencys.
Det jag funderar på är om det finns någon "release schedule" eller så från CentOS som jag har missat?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommenderat att slänga in programvara utanför pakethanteraren på detta sätt, speciellt om det ska kompileras själv. Det är ett helvete att underhålla manuellt och kommer troligtvis skapa mer bekymmer än vad det gör nytta. Detta är kanske inget svar på din fråga, men kan du inte få till det med firewalld så skulle jag inaktiverat det (det gör jag förvisso ändå) och jobba direkt med iptables.