Googles nya Chromecast stöder 802.11ac

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Oho...

När kommer denna ?
Alltså nya Apple TV.

Oktober och skall finnas i Sverige på direkten.

Vet inte om jag skaffar denna, är måttligt sur på att min Chromecast laggar till ibland när jag spelar filer från min NAS via annan enhet. Funkar klockrent med Airplay.

Blir not den nya Apple TVn för mig, Infuse håller redan på att utvecklas till den, så då kan man köra direkt från NASen till Apple TVn.

Permalänk
Skäggig legend

Detta är liksom framtiden istället för marksänd TV. Allt strömmas via appar istället. Men för min del blir det nya Appletvn.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Underbart med ljudutgång! Det är mitt stora problem med dagens Chromecast - min gamla häck till TV stödjer inte ljud via HDMI vilket gör Chromecasten ganska värdelös.

Man kan köpa en adapter för att splitta ut ljudet men sådana kostar mer än själva Chromecasten och det blir rörigt med en massa manicker bakom TVn.

En egen ljud utgång var även min enda anledning till att inte köpa en CC
Min tv stödjer ljud över HDMI, men har ingen egen ljudutgång, så jag kunde inte dra nytta utav min 5.1 anläggning

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Vilken i sin tur är förvillande lik denhär:

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon129243:

Om den sitter på baksidan av tv'n och inte syns så spelar det väl ingen roll hur den ser ut?

har inte ens sagt att det var en dålig sak. nämnde bara att det ser ut som en stekpanna

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Vad innebär det att den har stöd för 5ghz -bandet? vad skapar detta för funktioner som jag inte tänker på?

Högre hastigheter?
Förvisso kan man väl då argumentera att redan 2.4ghz "borde" vara nog för att trycka 720 (eller finns det 1080?), men som i mitt scenario där jag har inte mindre än 32(!!) trådlösa nätverk från mina grannar, så är det bara att glömma fina hastigheter.

På 5ghz har jag bara en annan granne att konkurrera med, men det är väl snart ett minne blott när t ex Comhem börjat pumpa ut 5ghz routers.

Edit:
Ontopic så tycker jag att designen är idiotisk!
Den kommer ju "krocka" med andra HDMI-portar som en rund puck och man har mer eller mindre inget annat val än att använda extendern. (som även den var jäkligt dålig då den var otymplig och väldigt "hård")

Dom borde iställety försökt göra den mer avlång, och även "ledad" i kanske 2-5 st sektioner så den går att böja...
Undrar om Google själva testat att installera ens sin första chromecast på en väggmonterad tv

Permalänk
Medlem

Gött det går framåt 5ghz-bandet, återstår bara att se hur smidigt den klara streama lokala filer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

En egen ljud utgång var även min enda anledning till att inte köpa en CC
Min tv stödjer ljud över HDMI, men har ingen egen ljudutgång, så jag kunde inte dra nytta utav min 5.1 anläggning

Varför inte koppla in CC i förstärkaren? Kan du inte skicka bild/ljud över HDMI från förstärkaren till TV?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Fast du vet ju inte ens hur den ser ut eller fungerar. Det kan ju vara en design med inbyggd extendern. Omöjligt att se

Skrivet av BasseBaba:

Högre hastigheter?
Förvisso kan man väl då argumentera att redan 2.4ghz "borde" vara nog för att trycka 720 (eller finns det 1080?), men som i mitt scenario där jag har inte mindre än 32(!!) trådlösa nätverk från mina grannar, så är det bara att glömma fina hastigheter.

På 5ghz har jag bara en annan granne att konkurrera med, men det är väl snart ett minne blott när t ex Comhem börjat pumpa ut 5ghz routers.

Edit:
Ontopic så tycker jag att designen är idiotisk!
Den kommer ju "krocka" med andra HDMI-portar som en rund puck och man har mer eller mindre inget annat val än att använda extendern. (som även den var jäkligt dålig då den var otymplig och väldigt "hård")

Dom borde iställety försökt göra den mer avlång, och även "ledad" i kanske 2-5 st sektioner så den går att böja...
Undrar om Google själva testat att installera ens sin första chromecast på en väggmonterad tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Varför inte koppla in CC i förstärkaren? Kan du inte skicka bild/ljud över HDMI från förstärkaren till TV?

Noope, inge HDMI uttag ¬¬

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag älskar min Chromecast och använder den dagligen för att streama Youtube / Twitch och filmer via XBMC,
Det enda som jag stört mig på är avsaknaden av 1080p och högre upplösningar samt den oerhört trötta nätverks hastigheten.

Min förhoppning är att båda dessa blir fixade i den kommande versionen, jag menar varför öka den trådlösa överföring till AC utan att dra nytta av den extra bandbredden som då medges?

//Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

En egen ljud utgång var även min enda anledning till att inte köpa en CC
Min tv stödjer ljud över HDMI, men har ingen egen ljudutgång, så jag kunde inte dra nytta utav min 5.1 anläggning

Men vad spelar det för roll när CC bara kan ge AAC eller stereoljud ut? Fast iofs, stereo är ju bättre än inget ljud men det är inget som jag skulle nöja mig med idag.

Permalänk

Eftersom mina datorerninte stödjer miracast så blir det nog en sådan:) vill främst ha bättre skärmdelnningsfunktion så får se hu den nya hanterar det. Extra 3,5mm ut för ljud är perfekt de med eftersom min skit tv inte kan skicka vidare ljud som kommer via hdmi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bustah:

Jag älskar min Chromecast och använder den dagligen för att streama Youtube / Twitch och filmer via XBMC,
Det enda som jag stört mig på är avsaknaden av 1080p och högre upplösningar samt den oerhört trötta nätverks hastigheten.

Min förhoppning är att båda dessa blir fixade i den kommande versionen, jag menar varför öka den trådlösa överföring till AC utan att dra nytta av den extra bandbredden som då medges?

//Mattias

1080p fungerar utmärkt på dagens chromecast

Permalänk
Medlem

Ingen extra USB uttag?
Som man kan använda för fast IP-anslutning?
Jag har GB-switchar vid varje TV, då TV, DVD, BluRay, TV-box etc vill ha en IP-asnlutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Mest troligen är att det blir en manick man ska ha framme, kopplad med sladd till TV/högtalare osv.

Nä men fy!
En av de underbara sakerna med CC var ju att den var så liten.

Permalänk
Medlem

Finns ju inget som säger att den ska vara större och det finns ingen anledning till det heller. Jag tror dom bara har ändrat utseendet för att den ska se roligare och mer modern ut kanske inbyggd hmdi extender eller liknande som gör att "pucken" hänger ner. Hur som helst kommer man inte ha det framme synligt.

Skrivet av Sears:

Nä men fy!
En av de underbara sakerna med CC var ju att den var så liten.

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på J-O Waldners racketuppsättning.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

1080p fungerar utmärkt på dagens chromecast

Hahaha,

Tack för "headsup" har missat det totalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

1080p fungerar utmärkt på dagens chromecast

Min laggar då något extremt när man kommer upp i hög bitrate som körs inom nätverket.

Permalänk
Medlem

Jag ser bara min bilnyckel

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Sak samma. Man har väl en vettig tv med sidovinklad hdmi dold på baksidan, chromecasten kommer aldrig visa sitt fula tryne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Varför kan ingen ta en vettig bild när man ska läcka bilder på produkter som inte släppts? Har inte alla en hyfsat modern mobiltelefon med en okej kamera nu för tiden?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Varför kan ingen ta en vettig bild när man ska läcka bilder på produkter som inte släppts? Har inte alla en hyfsat modern mobiltelefon med en okej kamera nu för tiden?

För att spä på hypen maximalt....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan hoppas på stöd för HEVC (H265) så man kan spela upp familjefilmerna från vår Samsung-kamera, det hade varit riktigt nice.

En Chromecast är guld värd när ungarna vill titta på Barnkanalen/SvtPlay för att starta via plattan är mycket lättare än via någon smartTV- funktion hos oss. Enda nackdelen har ju varit att det är bra segt att få kontakt ibland men det kanske de löst med denna nya då 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. //Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Noope, inge HDMI uttag ¬¬

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Det blir ju visserligen en dyr cromecast Men det fungerar.

Permalänk
Medlem

Gött, hoppas att den klarar både fler upplösningar, och framerate. Min nuvarande Chromecast vill bara putta ut 30fps, vet inte om det är fel på den eller TVn. (TVn klarar dock 24,25,30,50 och 60p med andra enheter)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

För användning som audio-receiver vore en laddbar version trevligt.....att koppla in den till min Bose-högtalare och samtidigt ha den gamla Chromcasten via HDMi i mitt 7.1 för multiroom

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Oktober och skall finnas i Sverige på direkten.

Vet inte om jag skaffar denna, är måttligt sur på att min Chromecast laggar till ibland när jag spelar filer från min NAS via annan enhet. Funkar klockrent med Airplay.

Blir not den nya Apple TVn för mig, Infuse håller redan på att utvecklas till den, så då kan man köra direkt från NASen till Apple TVn.

http://shield.nvidia.com/android-tv/shield-androidtv-vs-apple...

Nvidia Shield känns fortfarande överlägset bäst...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Gött, hoppas att den klarar både fler upplösningar, och framerate. Min nuvarande Chromecast vill bara putta ut 30fps, vet inte om det är fel på den eller TVn. (TVn klarar dock 24,25,30,50 och 60p med andra enheter)

Köp en Shield?

http://shield.nvidia.com/android-tv/shield-androidtv-vs-apple...

Skickades från m.sweclockers.com