Telia Säker surf appen visar på många sekretessproblem på Facebook appen

Permalänk

Telia Säker surf appen visar på många sekretessproblem på Facebook appen

Tjenare

Telia säker surf appen på min android har en funktion som heter Programsekretess.

Den rankar appar som har få sekretessproblem, några sekretessproblem och många sekretessproblem.

Facebook toppar listan med 59 antal behörigheter medans tvåan på listan ligger på endast 11 behörigheter.

När jag kollar vilka behörigheter Facebook-appen egentlige har så är det allt från att den kan läsa mina sms, den vet vart jag befinner mig, den kan ta bilder/video via min kamera och spela in ljud. Sen fortsätter det med i princip var enda funktion på mobilen.

Men då är ju frågan, ska jag verkligen lita på att den här appen har alla dessa behörigheter och att dom inte missbrukar det?

Vissa saker är ju verkligen skumma, varför ska facebook appen tex kunna läsa min sms/mms meddelanden ?

Tacksam för svar !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Personligen har jag valt att inte lita på Facebook-appen och kör den mobila webbsidan istället. Alldeles för många rättigheter den kräver för min smak

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Tjenare

Telia säker surf appen på min android har en funktion som heter Programsekretess.

Den rankar appar som har få sekretessproblem, några sekretessproblem och många sekretessproblem.

Facebook toppar listan med 59 antal behörigheter medans tvåan på listan ligger på endast 11 behörigheter.

När jag kollar vilka behörigheter Facebook-appen egentlige har så är det allt från att den kan läsa mina sms, den vet vart jag befinner mig, den kan ta bilder/video via min kamera och spela in ljud. Sen fortsätter det med i princip var enda funktion på mobilen.

Men då är ju frågan, ska jag verkligen lita på att den här appen har alla dessa behörigheter och att dom inte missbrukar det?

Vissa saker är ju verkligen skumma, varför ska facebook appen tex kunna läsa min sms/mms meddelanden ?

Tacksam för svar !

Allt står här: https://www.facebook.com/help/210676372433246

edit: Du kan alltid dra tillbaka dem rättigheter du inte vill att appen ska ha.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.schurich.an...

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~