[Löst] Access denied när jag ska bruka ssh till Debian

Permalänk
Avstängd

[Löst] Access denied när jag ska bruka ssh till Debian

[Löst] #Debian
SSH fungerar om man ger ett rootlösenord vid installation men problemet är att då installeras inte sudo. Så hoppar man över rootlösenord går det inte logga in med ssh och man får "Access denied".

Hur fixa detta?
Så ser min config ut där jag även öppnat för att kunna logga in som root men det går inte heller.

GNU nano 2.2.6 Fil: /etc/ssh/sshd_config # Logging SyslogFacility AUTH LogLevel INFO # Authentication: LoginGraceTime 120 # PermitRootLogin yes # Ändring, avkommenterat av mig PermitRootLogin without-password # Lagt till detta strictModes yes RSAAuthentication yes PubkeyAuthentication yes #AuthorizedKeysFile %h/.ssh/authorized_keys # Don't read the user's ~/.rhosts and ~/.shosts files IgnoreRhosts yes # For this to work you will also need host keys in /etc/ssh_known_hosts RhostsRSAAuthentication no ^G Få hjälp ^O Spara ^R Läs fil ^Y Föreg sid ^K Klipp ut ^C Akt. pos ^X Avsluta ^J Justera ^W Var finns ^V Nästa sid ^U Ångra kopi^T Stavkontr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

SSH fungerar om man ger ett rootlösenord vid installation men problemet är att då installeras inte sudo. Så hoppar man över rootlösenord går det inte logga in med ssh och man får "Access denied".

http://s6.postimg.org/tezoxm9u9/1kom.jpg

Hur fixa detta?
Så ser min config ut där jag även öppnat för att kunna logga in som root men det går inte heller.

GNU nano 2.2.6 Fil: /etc/ssh/sshd_config # Logging SyslogFacility AUTH LogLevel INFO # Authentication: LoginGraceTime 120 # PermitRootLogin yes # Ändring, avkommenterat av mig PermitRootLogin without-password # Lagt till detta strictModes yes RSAAuthentication yes PubkeyAuthentication yes #AuthorizedKeysFile %h/.ssh/authorized_keys # Don't read the user's ~/.rhosts and ~/.shosts files IgnoreRhosts yes # For this to work you will also need host keys in /etc/ssh_known_hosts RhostsRSAAuthentication no ^G Få hjälp ^O Spara ^R Läs fil ^Y Föreg sid ^K Klipp ut ^C Akt. pos ^X Avsluta ^J Justera ^W Var finns ^V Nästa sid ^U Ångra kopi^T Stavkontr.

Det ser inte ut som att du försökte logga in som root men du ändrar inställningar som relaterar till att logga in som root. Kan du förtydliga scenariot?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kskolle:

SSH fungerar om man ger ett rootlösenord vid installation men problemet är att då installeras inte sudo. Så hoppar man över rootlösenord går det inte logga in med ssh och man får "Access denied".

http://s6.postimg.org/tezoxm9u9/1kom.jpg

Hur fixa detta?
Så ser min config ut där jag även öppnat för att kunna logga in som root men det går inte heller.

GNU nano 2.2.6 Fil: /etc/ssh/sshd_config # Logging SyslogFacility AUTH LogLevel INFO # Authentication: LoginGraceTime 120 # PermitRootLogin yes # Ändring, avkommenterat av mig PermitRootLogin without-password # Lagt till detta strictModes yes RSAAuthentication yes PubkeyAuthentication yes #AuthorizedKeysFile %h/.ssh/authorized_keys # Don't read the user's ~/.rhosts and ~/.shosts files IgnoreRhosts yes # For this to work you will also need host keys in /etc/ssh_known_hosts RhostsRSAAuthentication no ^G Få hjälp ^O Spara ^R Läs fil ^Y Föreg sid ^K Klipp ut ^C Akt. pos ^X Avsluta ^J Justera ^W Var finns ^V Nästa sid ^U Ångra kopi^T Stavkontr.

Du bör kolla på "AllowUsers" eftersom du försöker logga in med en vanlig användare.

Edit: Du kan också specifiera grupper om du nu vill det.

Här finns lite att läsa om det:
http://knowledgelayer.softlayer.com/learning/how-do-i-permit-...

Se även till att starta om sshd så att de tar in de nya inställningarna efter ändring.

Edit: Lade till länk för AllowUsers och groups.
Permalänk
Medlem

Du ska logga in som en vanlig användare och sen använda kommandot su (om du satt rootlösenord). Då får du root. Sen kan du installera sudo
$ su
# apt-get install sudo
Sedan kan du lägga till en användare med visudo
# visudo
Bara skriv in användarens namn på samma sätt som root står i filen.

Man ska generellt sett aldrig tillåta root över ssh.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Det ser inte ut som att du försökte logga in som root men du ändrar inställningar som relaterar till att logga in som root. Kan du förtydliga scenariot?

Före jag ändrade i config så är det helt rätt att jag inte kunde logga in som root. Gick inte logga in som användaren heller med Putty från Windowsdator. Testade att öppna för root-inloggning men det gick inte logga in som det heller.

Ska nu läsa och begrunda svaren under ditt.

Permalänk
Avstängd

@saturday_sun: Slapp jag leta igen efter hur man får in sudo. Men sudo-användarna, om jag mins rätt, måste man lägga in i en fil någonstans med nano. Var var det?

Provade länken @anon226320 gav men hjälpte inte. Får installera om och då ge Debian ett rootlösenord vid installation och inte få sudo till en början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

@saturday_sun: Slapp jag leta igen efter hur man får in sudo. Men sudo-användarna, om jag mins rätt, måste man lägga in i en fil någonstans med nano. Var var det?

Får installera om min purfärska install av Debian om jag inte hittar någon lösning i länken @JLidback gav. Och då ge Debian ett rootlösenord vid install och inte få sudo till en början.

Du behöver inte leta efter filen, du använder kommandot "visudo" (när du är root) så öppnas den.
/etc/sudoers är filen annars.

För mer info kommandot "man visudo".

Har du ingen fysisk tillgång till datorn eftersom du måste logga in via ssh?

Du startar förresten om ssh med kommandot:
# service sshd restart
Det måste du göra varje gång du gjort en ändring i någon av configfilerna som är relaterade till ssh.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

@saturday_sun: Jo jag kör Debian i VMware och övar samt testar systemet tills jag lärt mig så pass mycket att jag kan byta ut Windows 10 till Debian i min server och då måste jag köra ssh. Fast kommer kunna boota upp med skärm där också när det krävs men mesta tiden körs skärm-löst. Så gäller att bara ha program som inte är i behov av det grafiska.

Som du förstår måste jag kunna köra ssh. Fjärrskrivbord går inte köra i Linux om servern inte har skärm.

Fick SSH att fungera när jag installerade med ett root-lösenord och då automatiskt utan sudo. Skiljer sig mycket mot Ubuntu men vill lära mig Debian och kunna använda skrivbordsmiljö någon enstaka gång (därför inte server-versionen). Servern är en I5 4690k så ska lätt kunna driva Gnome.

Så här ser min config ut nu när det fungerar:

GNU nano 2.2.6 File: /etc/ssh/sshd_config # Package generated configuration file # See the sshd_config(5) manpage for details # What ports, IPs and protocols we listen for Port 22 # Use these options to restrict which interfaces/protocols sshd will bind to #ListenAddress :: #ListenAddress 0.0.0.0 Protocol 2 # HostKeys for protocol version 2 HostKey /etc/ssh/ssh_host_rsa_key HostKey /etc/ssh/ssh_host_dsa_key HostKey /etc/ssh/ssh_host_ecdsa_key HostKey /etc/ssh/ssh_host_ed25519_key #Privilege Separation is turned on for security UsePrivilegeSeparation yes # Lifetime and size of ephemeral version 1 server key KeyRegenerationInterval 3600 ServerKeyBits 1024 # Logging [ Read 88 lines ] ^G Get Help ^O WriteOut ^R Read File ^Y Prev Page ^K Cut Text ^C Cur Pos ^X Exit ^J Justify ^W Where Is ^V Next Page ^U UnCut Text ^T To Spell

Och sudo lade jag till med ny sträng: kskolle ALL=(ALL) AL

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

@saturday_sun: Jo jag kör Debian i VMware och övar samt testar systemet tills jag lärt mig så pass mycket att jag kan byta ut Windows 10 till Debian i min server och då måste jag köra ssh. Fast kommer kunna boota upp med skärm där också när det krävs men mesta tiden körs skärm-löst. Så gäller att bara ha program som inte är i behov av det grafiska.

Som du förstår måste jag kunna köra ssh. Fjärrskrivbord går inte köra i Linux om servern inte har skärm.

Fick SSH att fungera när jag installerade med ett root-lösenord och då automatiskt utan sudo. Skiljer sig mycket mot Ubuntu men vill lära mig Debian och kunna använda skrivbordsmiljö någon enstaka gång (därför inte server-versionen). Servern är en I5 4690k så ska lätt kunna driva Gnome.

Så här ser min config ut nu när det fungerar:

GNU nano 2.2.6 File: /etc/ssh/sshd_config # Package generated configuration file # See the sshd_config(5) manpage for details # What ports, IPs and protocols we listen for Port 22 # Use these options to restrict which interfaces/protocols sshd will bind to #ListenAddress :: #ListenAddress 0.0.0.0 Protocol 2 # HostKeys for protocol version 2 HostKey /etc/ssh/ssh_host_rsa_key HostKey /etc/ssh/ssh_host_dsa_key HostKey /etc/ssh/ssh_host_ecdsa_key HostKey /etc/ssh/ssh_host_ed25519_key #Privilege Separation is turned on for security UsePrivilegeSeparation yes # Lifetime and size of ephemeral version 1 server key KeyRegenerationInterval 3600 ServerKeyBits 1024 # Logging [ Read 88 lines ] ^G Get Help ^O WriteOut ^R Read File ^Y Prev Page ^K Cut Text ^C Cur Pos ^X Exit ^J Justify ^W Where Is ^V Next Page ^U UnCut Text ^T To Spell

Och sudo lade jag till med ny sträng: kskolle ALL=(ALL) AL

Jo absolut ska du köra SSH när du administrerar den. Men initialt kan det vara bra att vara "fysiskt" uppkopplad till den för att få ordning på användaren. Extra viktigt att du ser till så att det inte går att logga in som root via SSH om du ska köra den som server.

Ett tips är att använda ett nyckelpar när du ansluter via SSH, så slipper du logga in med lösenordet.

Jag kör en Debian-server och en Ubuntu Server-server. Föredrar Debian då jag kan ställa in mer själv. Annars snarlikt, då nästan alla systemfiler är på samma ställen och pakethanteraren är samma. Fördelen med Ubuntu är att det är lite nyare paket ibland. Många forum och guider passar för båda systemen.

Det grafiska gränssnittet är i princip helt onödigt sen när du lärt dig göra allt via CL.

Ett tips för att få ordning på brandväggsinställningar är programmet ufw (uncomplicated firewall), det grafiska gränssnittet till det heter gufw. Fail2ban är också bra att kolla upp. Med det kan du sätta upp regler för att förhindra t.ex. bruteforce-attacker på olika tjänster du kör. Mycket av det är ju beroende på vad du ska ha servern till. Men tänk alltid på säkerhet som en lök, flera lager är bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Skit också. Nätverksfildelning i Linux är inte lätt.
Får berömda "'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Permission denied"
Finns tyvärr tusentals olika lösningar på nätet. Tror det beror att jag måste vara root för att kunna använda nautilus-share och som root kan man inte använda det grafiska

Får nog fortsätta med Windows. Inget delat windows nätverk på en server är rätt meningslöst även om det går köra NFS genom Kodi och har heller inte hittat något enkelt sätt att skapa en hel partition av tre diskar. Provat innan att få grepp om LVM och kunde skapa men inte använda.

Har Ubuntu server på en liten dator med Intel Atom med Ubuntu-server jag kör Owncloud på och tog en vecka att lära sig men Debian och simpla ting är rätt uppsäkrade för att inte kunna användas av nybörjare så därför avstår jag. Lite synd men vad göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Skit också. Nätverksfildelning i Linux är inte lätt.
Får berömda "'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Permission denied"
Finns tyvärr tusentals olika lösningar på nätet. Tror det beror att jag måste vara root för att kunna använda nautilus-share och som root kan man inte använda det grafiska

Får nog fortsätta med Windows. Inget delat windows nätverk på en server är rätt meningslöst även om det går köra NFS genom Kodi och har heller inte hittat något enkelt sätt att skapa en hel partition av tre diskar. Provat innan att få grepp om LVM och kunde skapa men inte använda.

Har Ubuntu server på en liten dator med Intel Atom med Ubuntu-server jag kör Owncloud på och tog en vecka att lära sig men Debian och simpla ting är rätt uppsäkrade för att inte kunna användas av nybörjare så därför avstår jag. Lite synd men vad göra.

Samba är väl inte det lättaste, men att konfigurera dylikt är ju ganska mycket hur man jobbar med en linux-server.

Skapa utdelningen i t.ex. /srv/share, skapa en användare som heter samba och ge den användaren rättigheterna till den mappen.

Här är en guide som jag har för mig att jag har använt någon gång:
https://debian-handbook.info/browse/stable/sect.windows-file-...
Strunta i det här med Falcot, det är ett fiktivt företag som boken handlar om att man är admin på.

Kan rekommendera hela den boken.

Ubuntu Server och Debian är snarlikt är mitt intryck, var inte rädd för Debian.

Ge inte upp så lätt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

@saturday_sun: Är mer tiden för saker som går fortare att göra i Windows, eftersom det är en kommersiell produkt, och inte har att göra med att man är vanare med det ena operativsystemet. Men är inte förtjust i den vägen Microsoft tagit. Börjar bli mer och mer Apple och Google om du förstår vad jag menar.

Är inte främmande att editera i config-filer med Nano nu när jag lärt mig detta. Men det tar tid att söka svar på nätet då det ändras ofta och beroende på vilket skrivbord/dist man väljer.

Får försöka igen om jag får tid...

Permalänk
Medlem

Tycker det är lättare att skapa shares på linux än windows faktiskt. Måste vara något enkelt fel du har gjort. Posta gärna din /etc/samba/smb.conf så ska vi nog få ordning på det
Förutsätter att smbd samt nmbd är igång

Håller med om att det kan vara lite bök att få igång allting i linux om man är van windows, speciellt om man enbart kör via terminal.
Det du kan göra är ju att sätta upp en virtuell maskin med en DE och sätta upp servern med allting med en grafisk text-editor(typ leafpad).
Skriv upp allt du gör. När du fått allting att fungera så gör du om det på den riktiga servern via CL enbart.

Får du allt att fungera så har du en server som kräver 0 underhåll(nåväl uppdatera ibland bör man ju göra) och kommer att rulla på i åratal utan att du behöver bekymra dig för krascher, virus etc..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Hej @kskolle ! Jag tycker du krånglar till det lite väl mycket för dig här.

För det första kan du inte hoppa över root password vid installation, jag visste inte ens att det gick? Men i alla fall, det är som att be om problem.

Ett tips är att använda samma lösenord på din användare som root så slipper man hålla koll på flera lösenord (För enkelt hemmabruk iaf)

Direkt när du startar om datorn efter installationen, loggar du in som den användare du nyss skapat, säg "kskolle" för enkelhetens skull.

debian login: kskolle Password:

#sudo
Nu installerar vi sudo

$ su # apt-get install sudo

Lägg till kskolle i sudo gruppen och lämna su

# adduser kskolle sudo # exit

Logga ut och in igen så fungerar sudo

#samba
För samba finns det en bra guide här https://wiki.debian.org/SambaServerSimple

EDIT:
Installerade just samba som ett test på en dator med Debian

$ sudo apt-get install samba smbclient $ sudo nano /etc/samba/smb.conf

Kontrollera homegroup variabeln så den stämmer överens med ditt nätverk
Längst ned i filen, lägg till:

[test] comment = Some useful files read only = no locking = no path = /home/kskolle/test guest ok = no

Glöm inte skapa mappen /home/kskolle/test och lägg några filer där i.

Lägg till din användare i Samba användare

$ sudo smbpasswd -a kskolle

Starta om samba

$ sudo /etc/init.d/samba restart

Testa om det funkar

$ smbclient //localhost/test

Nu får du återkomma om det inte fungerar ändå

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av immutable:

Hej @kskolle ! Jag tycker du krånglar till det lite väl mycket för dig här.

Ah, perfekt! Har jag något att pilla med i kväll när sambon kollar på Idol 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@immutable: Körde bara sudo smbpasswd -a kskolle så fungerade det.
Men lite för bra. Inget lösenord för att logga in och hela hemmappen öppen.

Min configfil (tagit bort kommenterade strängar)

#======================= Global Settings ======================= [global] workgroup = WORKGROUP log file = /var/log/samba/log.%m max log size = 1000 syslog = 0 panic action = /usr/share/samba/panic-action %d server role = standalone server passdb backend = tdbsam obey pam restrictions = yes unix password sync = yes passwd program = /usr/bin/passwd %u passwd chat = *Enter\snew\s*\spassword:* %n\n *Retype\snew\s*\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* . pam password change = yes map to guest = bad user #======================= Share Definitions ======================= [homes] comment = Home Directories browseable = no read only = no create mask = 0700 directory mask = 0775 valid users = %S [kskolle-debian] comment = Some useful files read only = no locking = no path = /home/kskolle guest ok = no [printers] comment = All Printers browseable = no path = /var/spool/samba printable = yes guest ok = no read only = yes create mask = 0700 [print$] comment = Printer Drivers path = /var/lib/samba/printers browseable = yes read only = yes guest ok = no

Permalänk
Medlem

Samba är någonting som jag inte orkat/våga gräva mig ner mig i särskilt mycket vad gäller inställningar. Det känns som man behöver bygga ett helt hus. Så här ser i alla fall min smb.conf ut som jag kört under flera år, och som efterfrågar inloggningen du skapat med smbpasswd.

[global] workgroup = WORKGROUP security = user interfaces = lo0 eth1 bind interfaces only = yes invalid users = root load printers = no unix extensions = no wide links = yes [homes] comment = Homes Directories browseable = no writable = yes path = /home/%u/ valid users = %S

Observera att jag endast lyssnar på ett av mina interface på servern då det andra går ut mot internet. Wide links = yes kan också innebära en säkerhetssrisk då du kan få åtkomst till kataloger utanför den "share" du valt att dela ut.

Permalänk
Medlem

@kskolle

Jadu det vet jag faktiskt inte vad det kan bero på.

Det jag misstänker är att du vid någon tidpunkt har försökt ansluta till sambaservern med din windowsburk, knappat in namn och lösenord och valt att spara uppgifterna? I så fall kan det ju verka som det inte behövs något lösenord.

Det bör du kunna se under Kontrollpanelen -> Autentiseringshanteraren -> Windows-autentiseringsuppgifter om så är fallet, eller om du kan pröva ansluta med en annan dator.

Om du bara skriver

$ smbclient //localhost/kskolle-debian

behöver du inte ange lösenord då heller?

Jag tycker din conf-fil ser ok ut men lägger upp min här också om du vill jämföra

[global] workgroup = WORKGROUP server role = standalone server passdb backend = tdbsam load printers = no printing = bsd printcap name = /dev/null disable spoolss = yes [home] path = /home/basse/ create mask = 0666 directory mask = 0755 read only = no [wd30a] path = /mnt/wd30a/data create mask = 0666 directory mask = 0755 read only = no [wd30b] path = /mnt/wd30b/data create mask = 0666 directory mask = 0755 read only = no [wd40] path = /mnt/wd40/data create mask = 0666 directory mask = 0755 read only = no [hgst40] path = /mnt/hgst40/data create mask = 0666 directory mask = 0755 read only = no

Samba är inte riktigt min grej så är inte helt hundra på att min conf-fil är helt korrekt heller, men det fungerar för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av immutable:

@kskolle

Jadu det vet jag faktiskt inte vad det kan bero på.

Det jag misstänker är att du vid någon tidpunkt har försökt ansluta till sambaservern med din windowsburk, knappat in namn och lösenord och valt att spara uppgifterna? I så fall kan det ju verka som det inte behövs något lösenord.

Stämmer precis
Då var de löst.

EDIT - Behöver inte KODI - tänkte väll inte längre än näsan räcker
Kodi däremot är ingen lätt sak att installera i Debian. Orkar inte gå igenom allt men följer man guiden här eller testar att gå till rubriken 2.1 Debian och det som är länkat får man mängder av felmeddelande i terminalen. Väldigt synd att det är ett bökande så man tappar sugen.Vill gärna ha Kodi/XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Stämmer precis
Då var de löst.
Kodi däremot är ingen lätt sak att installera i Debian. Orkar inte gå igenom allt men följer man guiden här eller testar att gå till rubriken 2.1 Debian och det som är länkat får man mängder av felmeddelande i terminalen. Väldigt synd att det är ett bökande så man tappar sugen.Vill gärna ha Kodi/XBMC.

Jag ska ta en titt på det imorgon om ingen annan hinner före.

Ett tips är dock att googla på installation under Ubuntu också för att få fler träffar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Avstängd

@immutable: Kom på att jag inte behöver KODI på servern. Bara MYSQL-databas som jag kommer skapa själv för att kunna synka KODI/XBMC mellan datorerna. Kan kanske exportera den jag har i Windows?

@immutable: Vad som jag inte riktigt förstår är att Debians egna guider är lite sådär. Som när jag ska testa LVM så ska man göra detta:
apt-get install lvm2
Gick utmärkt

Then start the lvm service: /etc/init.d/lvm start
sudo: /etc/init.d/lvm: command not found
man ska skriva /etc/init.d/lvm2 start

Behöver LVM för att slå ihop tre diskar till en. Kanske lite svårt att testa i en Virtuell dator och kanske finns det något bättre sätt att slå ihop diskar i Linux till en partition? Ska gå att utöka också. Finns en guide jag lyckats med om hur man gör en disk större i just VM men det är alltså en disk och inte tre (https://www.en0ch.se/not-enough-space/) men kanske man kan sno något från den guiden när man sedan ska göra det på en fysisk dator.

PS - en bra guide för att skapa och montera vanliga diskar i terminal

Permalänk
Medlem

@kskolle

Angående guiderna som har fel kommandon så beror det antagligen på att dom är för en äldre version av debian. När du söker bör du försöka hitta sånt som inte är äldre än ett år iaf.

För större chans att få svar tror jag det är dags att du skapar två nya trådar, en för mysql och en för lvm.

Mysql till Kodi är jag själv intresserad av, men har inte orkat sätta mig in i det riktigt. Blev lite sugen att kika på det igen nu när du tog upp det dock

EDIT: Exporterade min kodi-databas till min server nyss, var bara att följa guiden du länkade till punkt o pricka, inga problem alls.

Lvm är jag inte ett dugg insatt/intresserad av. Min personliga åsikt är att det bara är att krångla till det för sig själv, jag föredrar att köra separata diskar.

//Basse
#mysql #kodi

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Avstängd

@immutable: Har skapat en LVM-tråd här för ett tag sedan men tog bort den för ingen svarade. Lika på andra forum. LVM är nog för krångligt för gemene man. Något helt fantastiskt bra som flertalet inte begriper. Jag kom i alla fall så här långt och tecknade ner vad jag gjorde. Fungerar men har inga skrivrättigheter som användare så volymen är värdelös.

EDIT - Ganska lustig lösning på problemet. Monteras automatiskt vid uppstart . Men sedan ska man högerklicka, montera bort och formatera så är man i hamn. Tror det bara är jag som kommit på den lösningen. Hitar ingen guide eller forumsvar om detta. Alltså, inget svabbande i /etc/fstab utan bara tuta och köra i GUI.

Sudo fdisk -l = listar diskarna
sudo fdisk /dev/sd? = arbeta med disk ?

Denna manual är omständlig men fungerar. Nu behöver jag inte göra en uppsäkrad diskpool så använder endast delar av guiden. Diskpoolen går att flytta mellan olika Linux-datorer.

Så här gjorde jag LVM gruppen i min testbänk i VMware (Nya helt tomma virtuella diskar).
Observera att detta inte är en guide. Det är mina minnes-anteckningar.

apt-get install lvm2

Installerar LVM om den inte redan finns

sudo fdisk -l

listar diskarna så jag vet vad de heter, alltså sdb och sdc

Började med första nya disken

sudo fdisk /dev/sdb

Skapar en partition på första disken.

n

ENTER
Väljer första att det blir första och enda partitionen

1

ENTER
Början på startblocket
ENTER
Slutet på startblocket
ENTER = 1 partition över hela disken

t

Vilken typ partitionen ska ha (flagga)
ENTER

L

Får upp en lista och kollar vilken kombination LVM har

8e eller 23

ENTER

w

Skriver ändringar till disken och om man ångrar sig väljer man Q
ENTER

Nu dags för den andra disken

sudo fdisk /dev/sdc

Gör samma steg som ovan en gång till

Nu är diskarna förberedda för att skapa en LVM pool (tror det betyder att man skapar ett stycken virtuell lager över flera diskar)

sudo pvcreate /dev/sdb1 /dev/sdc1

Skapa en volymgruppmed namn server-213

sudo vgcreate server-213 /dev/sdb1 /dev/sdd1

skapa en "logical volumes" med namnte lagring på så mycket plats jag har rum för på de två diskarna säg att de är på 15 GB ihop och man tappar 1 GB

sudo lvcreate --name lagring --size 14G server-213

Skapa filsystem ext4 i volymgruppens "logical volymes"

sudo mkfs.ext4 /dev/server-213/lagring

Färdig och efter bootat om ska diskarna finnas som en disk med namnet "lagring" i programmet "filer"
Högerklicka för att formatera i valfritt filsystem.

Klart.

Dela ut din LVM genom att, om du inte redan gjort det, skapa en samba-användare genom:
# smbpasswd -a kskolle_EllerValfriAnvändarnamn

PS Mycket att skriva men brukar göra detta för att komma ihåg vad jag gjort och delar nu med mig av mina antekningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

@Basse: Har skapat en LVM-tråd här för ett tag sedan men tog bort den för ingen svarade. Lika på andra forum. LVM är nog för krångligt för gemene man. Något helt fantastiskt bra som flertalet inte begriper. Jag kom i alla fall så här långt och tecknade ner vad jag gjorde. Fungerar men har inga skrivrättigheter som användare så volymen är värdelös.

EDIT - Ganska lustig lösning på problemet. Monteras automatiskt vid uppstart . Men sedan ska man högerklicka, montera bort och formatera så är man i hamn. Tror det bara är jag som kommit på den lösningen. Hitar ingen guide eller forumsvar om detta. Alltså, inget svabbande i /etc/fstab utan bara tuta och köra i GUI.

Sudo fdisk -l = listar diskarna
sudo fdisk /dev/sd? = arbeta med disk ?

Denna manual är omständig men fungerar.
https://www.howtoforge.com/linux_lvm
Man börjar med 3:an hur man skapar diskarna i sitt system. Sedan blir det väl omständligt
men i korthet har jag gjort detta:

Skapade 3 diskar i VM till Linux på 5 GB var
Sudo fdisk -l visar att diskarna heter sdb, sdc och sdd
------------------------------------------------------
sudo pvcreate /dev/sdb1 /dev/sdc1 /dev/sdd1

(om man vill ta bort
sudo pvremove /dev/sdb1 /dev/sdc1 /dev/sdd1)

--------------------------------------------------------
Skapa en volymgruppmed namn server-213
sudo vgcreate server-213 /dev/sdb1 /dev/sdc1 /dev/sdd1
------------------------------------------------------------
skapa en "logical volumes" med namnte lagring på 14 GB (Diskarna är sammanslagna 15 GB)
sudo lvcreate --name lagring --size 14G server-213
------------------------------------------------------------
Skapa filsystem ext4 i volymgruppens "logical volymes"
sudo mkfs.ext4 /dev/server-213/lagring
-------------------------------------------------------
Montera (fick tyvärr bara ägare root)
sudo mount /dev/server-213/lagring /media/ksklolle

PS Mycket att skriva men brukar göra det ändå för att komma ihåg vad jag gjort

Rättigheterna bör du kunna ändra lätt genom

# chown kskolle:kskolle -R /media/kskolle

Du får gärna förklara vad det är du tycker är så bra med lvm. Vad händer t.ex om en av diskarna kraschar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Avstängd

@immutable: (sudo chown kskolle:kskolle -R /media/kskolle) fungerade inte.

Varför LVM?
Du har helt rätt i att rasar en disk, försvinner allt. Tar den chansen för att få mycket plats och auto-kopierar livsnödvändiga saker till molnet + usb-disk. En annan dålig sak är att LVM bara fungerar för Linux. Lika dåligt som att Microsoft mjukvara-raid "spanned disk" bara fungerar i Windows. Blir miniräknare och kopiera till gamla usb-diskar.

Varför jag väljer LVM eller Microsoft "spanned disk" är för att jag på mina 3 st 2 GB diskar får ca: 6 Gb i en partition och slipper dela upp tex mappen Filmredigering (heter film_temp) på två diskar om den ibland går över 2 GB (skulle bli film_temp1 och film_temp2 och i vilken hade jag slutet på just det arbetet). Har fler sådana kategorier så gå och köpa en större disk räcker inte. Alltså rent ekonomiskt att jag vill köra LVM utan säkerhetsbälte och kan förlora lite fritidsarbete-tid.

Permalänk
Avstängd

Då har jag kopierat allt på mina tre spannade diskar i Microsoft så nu är det bara att tuta och köra in Linux och kopiera tillbaka innehållet. Får se när jag vågar emigrera från Windows till Linux och vilken distribution det blir. Blir inte Debian där man ska in och skriva lösenord för att montera LVM-diskarna vilket inte behövs i Ubuntu. Ställer till det om man ska starta om utan skärm.

Anteckningar:
Flyttat innehållet från vissa mappar från spannade disk "Lager" till fasta smådiskar på servern i mapparna Lager1, Lager2 och Lager3.
Kopierat resten till några usb-diskar i en skapad diskpool på en Windowsmaskin. Kom undan med 1,5 TB där efter lite rensning.

Till sist..

Jo, blev Ubuntu eftersom jag inte behövde labba med något konstigt för att Montera LVM-diskarna.