Smartphone för GPS navigering?

Permalänk
Medlem

Smartphone för GPS navigering?

Jag gillar att resa och vandra och har funderat på att skaffa någon typ av gps navigator som jag kan ha i fickan. Det finns dedikerade lösningar för det men de är ganska dyra och jag gissar att kartorna är dålig kvalité och kostar pengar att uppgradera. Ett navigator program på en smartphone är kanske en bättre lösning. Jag kan välja mellan olika navigator program och ladda in gratis kartor från openstreetmap.

Jag har aldrig ägt någon smartphone för jag litar inte på skiten. Om jag någon gång skaffar en smartphone och använder den som en telefon så krävs det att jag kan köra replicant eller liknande operativsystem på den. Men om jag bara ska använda mobilen som gps navigator så kan jag kanske köpa en vanlig smartphone så länge jag aldrig ansluter den till några nätverk. Jag kommer inte ha något simkort i den och mobilen kommer hellre aldrig ha en direkt anslutning till nätet. Är det ens möjligt?

Vad finns det för alternativ? Jag vill helst inte betala mer än 1000kr och jag ska ut på resa om några veckor och jag har inte så mycket tid för mekande innan dess. OsmAnd tycks vara ett av de populära navigationsprogrammen. Den stöder offline kartor som man preloadar på smartcard och det är open source. F-Droid har egna builds av det så man behöver inte gå genom appstore. OsmAnd innehåller likt förbannat tracking features men om jag aldrig har en direkt nätverksansluting så spelar det inte så stor roll.

Den stora frågan är vilken smartphone som är bäst. Ny eller begagnad? Vilken tillverkare? Jag har hört att vissa tillverkare har mallware preinstalled. Måste jag roota mobilen för att göra det jag vill? Jag måste kunna installera program utan tillgång till nätet. Jag har som sagt aldrig ägt en smartphone och jag har ingen aning om vad jag ger mig in på. Sony Xperia E4 är ett alternativ. Den är billig, kör android, har gps, har relativt bra batteri och enligt något random sida går den att roota om jag vill.

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan hitta en begagnad Nokia N8. Den har bra GPS och du kan ladda ned kartor så du slipper datauppkoppling.
Samt att du får en helt okey kamera på köpet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.