Zen-arkitekten Jim Keller lämnar AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är tråkigt att han drar, nu måste jag göra allt arbete själv med att färdigställa Zen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mitrix:

Ja, det finns väl två sett att se på detta.
Antingen det pessimistiska:
Keller ser nu att Zen inte kommer att bli lyckad, den har stora problem, och då den är vad som kommer avgöra AMD:s framtid kommer det reflektera dåligt på honom om han står som chefsdesigner när den släpps, därför lika bra att lämna den sjunkande båten medan man kan göra det med lite ära i behåll.

Den mer optimistiska:
Zen är arkitekturellt i princip färdig, AMD lär ha tidigt kisel q1 2016 (eller tidigare) och sen är det mer en fråga om buggfixar och validering. Keller har därför gjort i princip vad han kom för och designat en ny arkitektur från grunden (vilket verkar vara lite av hans specialitet) och har fått ett bra erbjudande från något annat hårdvaruföretag/AMD har inte råd att behålla honom.

Hoppas på det senare

Skrivet av grovlimpa:

Jag hoppas verkligen att AMD kommer tillbaka, men det vore en zensation om dom lyckas klå Intel med tanke på skillnaden i R&D-pengar.

ZEn är redan " tape ut " vad jag fått veta betyder det att kretsen är färdig (alltså inga större förändringar kommer göras).

Kan ju vara så han jobbar mer som kringresande konsult och är mer egenföretagare helt enkelt. Han kan ju komma tillbaks när Zen 2 ska tillverkas, beroende på hur bra det går för AMD nu.

Tror inte han lämnar för ZEN är skit, för då lär ha ha svårt att få nytt jobb rätt snart.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

ZEn är redan " tape ut " vad jag fått veta betyder det att kretsen är färdig (alltså inga större förändringar kommer göras).

Kan ju vara så han jobbar mer som kringresande konsult och är mer egenföretagare helt enkelt. Han kan ju komma tillbaks när Zen 2 ska tillverkas, beroende på hur bra det går för AMD nu.

Tror inte han lämnar för ZEN är skit, för då lär ha ha svårt att få nytt jobb rätt snart.

Det tvivlar jag på, om nu fallet skulle vara så att han själv inte tror på ZEN men AMD vägrar lyssna på han så att han väljer att lämna pga det så påverkar inte det en ny anställning, det hade varit värre ifall han varit kvar och den var total skit och det blev Bulldozer igen DÅ hade hans framtida anställningar kunna ifrågasättas.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Är inte längre en fråga "om" utan "när" AMD går i konkurs.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Är inte längre en fråga "om" utan "när" AMD går i konkurs.

Vad baserar du det på? Något relaterat till nyheten?

Permalänk
Medlem

Det verkar ju lite skumt att han lämnar skutan nu. Keller skulle ju även jobba med ARM K12 designen om jag förstått det rätt och den är väl inte färdig på långa vägar.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad baserar du det på? Något relaterat till nyheten?

Nja, de senaste typ 200 nyheterna om motgångar för AMD på olika siter de senaste 1-2 åren. Och om hur nvidia och intel äter upp AMD för varje dag som går.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Nja, de senaste typ 200 nyheterna om motgångar för AMD på olika siter de senaste 1-2 åren. Och om hur nvidia och intel äter upp AMD för varje dag som går.

Så resonerade folk förra året och året innan också men de är fortfarande här. I värsta fall så blir de uppköpta.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Så resonerade folk förra året och året innan också men de är fortfarande här. I värsta fall så blir de uppköpta.

I bästa fall skulle jag säga. Visst har de varit ute på tunn is väldigt länge, men senaste månaderna är isen bara en millimeter tjock. SÅ jag förstår varför Jim Keller lämnar ett sjunkande skepp.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

De skulle kunna gå mycket mer back i mycket längre tid innan kontot tar slut, det är lite som SAS. De har så mycket pengar i sparbössan så det är ingen som riktigt bryr sig på företaget om hur mycket back de går.

Sen så har de faktiskt gått rätt mycket i vinst olika kvartal senaste åren, det går inte bara dåligt för AMD. De har lyckats med HBM t.ex.
Något som jag tror är största anledningen till att AMD får pisksnärt av Intel är för att de har utvecklat för mycket APU:er, inte utvecklat någon ny fräsch och modern efterträdare till AM3 (AM3+), och därav inte heller någon ny och modern processor som kan slå Intel.
Men nu är de på väg att göra det. AM4 är påväg, en ny processorfamilj med SMT med AMD:s egen version av hyperthreading. Intel är nära en nagelbitare, och för ett företag som både måste piska skiten ur Nvidia och Intel, så har det gått bra för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

I bästa fall skulle jag säga. Visst har de varit ute på tunn is väldigt länge, men senaste månaderna är isen bara en millimeter tjock. SÅ jag förstår varför Jim Keller lämnar ett sjunkande skepp.

Lämnar han eller är hans uppdrag slut? Du som han insider information vilket är det?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Bingo! Du kom med den analys som ligger närmast sanningen.

Faktum är att vi inte vet ett skit om vad som pågår på AMD just nu.

Tagit bort citat i enlighet med §1 /moderator
Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det tvivlar jag på, om nu fallet skulle vara så att han själv inte tror på ZEN men AMD vägrar lyssna på han så att han väljer att lämna pga det så påverkar inte det en ny anställning, det hade varit värre ifall han varit kvar och den var total skit och det blev Bulldozer igen DÅ hade hans framtida anställningar kunna ifrågasättas.

Jo har han orsak till att lämna, som är åt det hållet är det lugnt för han. Dock har han ju stannat kvar tills ZEN var klar, så han borde i så fall lämnat tidigare i projektet om det gått åt helvete (fast tja det kanske inte märktes från dom hade en testprodukt klar vem vet ).

Dessutom tog han ju över en chefs position och inte vanlig anställning så han har ju rätt mycket ansvar på sina axlar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Faktum är att vi inte vet ett skit om vad som pågår på AMD just nu.

Tycker ärligt, att AMD jobbat upp sig rätt bra i år dels med drivers och även okej lansering. Men är ju inte lätt i teknikvärden när det tar ett par år från papper till produkt (man får ju köra gissningsleken vad som är aktuellt 4/5 år framåt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var ju inte det här jag ville läsa precis men nu är det väl som det är då. Fan ock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var ju inte det här jag ville läsa precis men nu är det väl som det är då. Fan ock.

Inte säkert att det är dåligt, denne herre verkar gilla hoppar runt och ZEN är ju redan tape ut. Men i stället för att tro det värsta är det bättre och vänta och se vad som händer.

Får hoppas AMD har koll på vad dom gör denna gången.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tycker ärligt, att AMD jobbat upp sig rätt bra i år dels med drivers och även okej lansering. Men är ju inte lätt i teknikvärden när det tar ett par år från papper till produkt (man får ju köra gissningsleken vad som är aktuellt 4/5 år framåt).

Skrivet av Broken-arrow:

Inte säkert att det är dåligt, denne herre verkar gilla hoppar runt och ZEN är ju redan tape ut. Men i stället för att tro det värsta är det bättre och vänta och se vad som händer.

Var ifrån kommer informationen att Zen är taped out?

Citat:

www.extremetech.com Jim Keller Leaves AMD

One thing we’ve heard from multiple knowledgeable sources is that Zen is finalized. We don’t know if the architecture has taped out or not, but at least the vast majority of the work is already complete. I’m reminded of a quote attributed to Robert Palmer, the ex-CEO of Digital. “Designing microprocessors is like playing Russian roulette. You put a gun to your head, pull the trigger, and find out four years later if you blew your brains out.”

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla får det att låta som att det är en persons ansvar att ta fram nya processorer, som att det bara är en person i taget som tänker på r&d...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Var ifrån kommer informationen att Zen är taped out?

Hörde det i våras på swec en nyhet tror jag tog upp det (kan ju vara ett rykte, men lät ju äkta).

Skrivet av 1up:

Alla får det att låta som att det är en persons ansvar att ta fram nya processorer, som att det bara är en person i taget som tänker på r&d...

Självklart är det så räcker väl med en person för att göra en cpu är ju bara löda på ett par trådar på ett kretskort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja, sant. Vi har inte sett vad Zen går för. Men det är alltid tråkigt när kompetenta människor lämnar företag som man tycker om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, sant. Vi har inte sett vad Zen går för. Men det är alltid tråkigt när kompetenta människor lämnar företag som man tycker om.

Jo, men man ska inte läsa in för mycket i det hela heller.
Han lämnade Apple, det företag i världen med mest tillgängliga resurser, efter en mycket lyckad design.
Vi vet vi ingenting om varför han lämnar men det känns som många gör en alldeles för stor sak av det.
Han har dom senaste 15-20 åren designat grundarkitekturer för att sedan gå vidare till andra projekt där han gjort detsamma.
Zen är i princip färdig, det är bara tillverkningsspecifika optimeringar och små förändringar som eventuellt kommer göras, och det är ingenting han har jobbat med typ någonsin. Eller?

Vad ska han göra på AMD nu? Börja designa på uppföljaren till Zen som kanske ska lanseras om 5-10 år, om AMD ens finns kvar då?
Han har ingenting kvar på AMD att göra.
AMD har inga projekt på gång där hans expertis kommer till användning helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Sen så har de faktiskt gått rätt mycket i vinst olika kvartal senaste åren, det går inte bara dåligt för AMD.

De kan gå hur mycket vinst de vill, det spelar ingen roll när den sen äts upp av andra kostnader.

Skrivet av LinusNeuman:

Något som jag tror är största anledningen till att AMD får pisksnärt av Intel är för att de har utvecklat för mycket APU:er, inte utvecklat någon ny fräsch och modern efterträdare till AM3 (AM3+), och därav inte heller någon ny och modern processor som kan slå Intel.

De behöver inte slå Intel, de behöver bara sälja tillräckligt många produkter med tillräckligt höga marginaler.

Skrivet av LinusNeuman:

AM4 är påväg, en ny processorfamilj med SMT med AMD:s egen version av hyperthreading. Intel är nära en nagelbitare, och för ett företag som både måste piska skiten ur Nvidia och Intel, så har det gått bra för dem.

Måste Intel och Nvidia förlora för att AMD ska kunna vinna? Jag tror det är tidigt att ropa hej för AMDs CPU-försäljning f.ö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Gissar att Zen-arkitekturen är färdigställd och att han därför stövlar vidare till nästa utmaning? Han verkar ju vara den typen av person.

Om den är färdig, varför då ett år tills den lanseras? Om dom nu har så mycket problem varför vänta om dom har skapat något magnifikt?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Om den är färdig, varför då ett år tills den lanseras? Om dom nu har så mycket problem varför vänta om dom har skapat något magnifikt?

Därför att design av arkitektur och tillverkning är två helt olika saker.
Keller jobbar med design av arkitektur. Den biten är färdig.
Finslipning och tillverkningsanpassning samt slutgiltig tillverkning återstår, men där har han inte mycket att göra.

Permalänk
Medlem

Om jag inte har sett fel så är detta första gången Keller är helt ansvarig för hur Zen och Zen+ skall se ut, hans "legacy". Han har gjort sitt med hur det kommer att se ut i design för CPU (5-10 mm2 per kärna) inte APU eller iGPU. Fortfarande bygger Intel sin design på Core, 6 generationer senare. Är det samma boss som designade/ansvarade för Core.

Permalänk
Medlem

Känner att det första inlägget verkligen fick kreativiteten att flöda hos alla pappor här på Sweclockers #dadjokes

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Men skriv då det i en nyhet om motgångar istället. Varför skriver du det här? Förstår du inte varför du blir anklagad för att trolla när du du klagar på sådant i en orelaterad tråd utan att ens nämna vad du syftar till?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

De kan gå hur mycket vinst de vill, det spelar ingen roll när den sen äts upp av andra kostnader.
De behöver inte slå Intel, de behöver bara sälja tillräckligt många produkter med tillräckligt höga marginaler.
Måste Intel och Nvidia förlora för att AMD ska kunna vinna? Jag tror det är tidigt att ropa hej för AMDs CPU-försäljning f.ö.

Menar ju så klart att AMD ska sno marknadsandelar, inte att Intel och Nvidia helt och hållet ska bli av med sitt herravälde, men det är också såklart att jag tror att AMD kan komma mycket närmre Nvidia till marknadsandelarna!
Och självklart ska vi inte tro att någit är klappat o klart, men jag hoppas! Nånting nånting until the fat lady sings, som de säger i amerikat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, men man ska inte läsa in för mycket i det hela heller.
Han lämnade Apple, det företag i världen med mest tillgängliga resurser, efter en mycket lyckad design.
Vi vet vi ingenting om varför han lämnar men det känns som många gör en alldeles för stor sak av det.
Han har dom senaste 15-20 åren designat grundarkitekturer för att sedan gå vidare till andra projekt där han gjort detsamma.
Zen är i princip färdig, det är bara tillverkningsspecifika optimeringar och små förändringar som eventuellt kommer göras, och det är ingenting han har jobbat med typ någonsin. Eller?

Vad ska han göra på AMD nu? Börja designa på uppföljaren till Zen som kanske ska lanseras om 5-10 år, om AMD ens finns kvar då?
Han har ingenting kvar på AMD att göra.
AMD har inga projekt på gång där hans expertis kommer till användning helt enkelt.

Att "Zen 2" skulle komma såpass långt fram i tiden känns som självmord för AMD. Direkt när ZEN lanseras, eller kansske till och med tidigare, måste de börja prata om vad som är på gång härnäst, och där skulle han kanske kunns spelat en roll?

Men det kan ju också vara så att ZEN blir såpass bra att AMD klarar sig utan nyheter ett tag efter det, men det om något är ett önsketänkande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har sen ett tag undrat om AMD går över till rent IP företag, typ Xerox Parc. På pappret tillverkar de CPUn men ansvarar inte för produkten. Typ som ARM, de säljer "licens" men i detta fall utan att sälja den. Räcker att AMD stär för x86 licensen, jag vet "semiconducter segment". Tror då konsument segmentet kommer försvinna från AMD x86 del. En tanke bara. Varför jag undrar, varför kan Zen gen 1 skala upp till 16 cores/32 trådar, det behövs inte till konsument segment.

Permalänk
Medlem

Du vet att det är AMD som innehar x64 rättigheterna & om någon köper upp AMD så tappar AMD x86 licensen men åandra sidan tappar Intel licensen till x64 då, kul scenario.. Undrar om Intel kan hålla sig för skratt då?

Kan vara därför AMD styckar av grafikdivisionen.. vem vet? Time will tell!

Tagit bort citat i enlighet med §1
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |