Mamma ska få sin första smartphone

Permalänk

Mamma ska få sin första smartphone

Vilken ska vi ge henne?

Jag har kollat på Samsung Galaxy S5 Neo. Verkar vara en fin telefon för en ok peng specmässigt men någon som testat den?

Andra tips på en bra första smarthone för någon som kommer använda den för ringa/sms/fota/styra chromecast?

Permalänk
Avstängd

Haha fan köp en Oneplus One till henne. 2800 helt ny och bättre än S5:an

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Vilken ska vi ge henne?

Jag har kollat på Samsung Galaxy S5 Neo. Verkar vara en fin telefon för en ok peng specmässigt men någon som testat den?

Andra tips på en bra första smarthone för någon som kommer använda den för ringa/sms/fota/styra chromecast?

Ska du köpa android så finns det enligt mig inget annat än i princip stock android. Då har du inte mycket att välja på i dagsläget. Nexus 6 är det enda alternativet. Men 6" passar inte alla.

Väntar du tills slutet av månaden så ska det antagligen komma 2 stycken nexus, en 5.2" och en 5.7". Dessa ska väl ha fingeravtrycksavläsare om man går igång på sådant.

Orkar du inte vänta så faller min röst på Motorola Moto G 2015, den med 2gb ram. Motorola kör i princip stock android med mycket små modifikationer och brukar släppa uppdateringar rätt snabbt.
Moto X Play eller Style är också telefoner som rekommenderas.

Kollar man på LG G4 och Samsung Galaxy S6 osv så upplevs dessa sega jämfört med de som kör i princip stock android med mycket sämre hårdvara. Lägger man därtill att ofta på dessa bloatade telefoner så blir de bara segare och segare ju längre tid som går så är ju valet rätt klart enligt mig. (kör Nexus 5 sedan 2 år tillbaka och telefonen är lika rapp som då den var ny om inte rappare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Vilken ska vi ge henne?

Jag har kollat på Samsung Galaxy S5 Neo. Verkar vara en fin telefon för en ok peng specmässigt men någon som testat den?

Andra tips på en bra första smarthone för någon som kommer använda den för ringa/sms/fota/styra chromecast?

Om jag tittar på hur damerna i närmaste släkten (23, 24, 51, 54 och 86år) hanterar sina telefoner (3 android och 3st iPhone) och vad de tycker så har de ingen aning om vad som är bloatware eller vad det är, de accepterar telefonen som den är och det är ingen som ens bytt launcher. De ringer, fotar, surfar och skickar MMS/SMS utan problem, men skall de ha in bilder på datorn behöver de hjälp.

De som är nöjdast av dessa damer är de som kör iPhone och den som har en Sony Z1C.

Summan av kardemumman är att det förmodligen är viktigare för din mamma hur telefonen ser ut än vad den har för spec eller om android är nära stock eller inte.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Om jag tittar på hur damerna i närmaste släkten (23, 24, 51, 54 och 86år) hanterar sina telefoner (3 android och 3st iPhone) och vad de tycker så har de ingen aning om vad som är bloatware eller vad det är, de accepterar telefonen som den är och det är ingen som ens bytt launcher. De ringer, fotar, surfar och skickar MMS/SMS utan problem, men skall de ha in bilder på datorn behöver de hjälp.

De som är nöjdast av dessa damer är de som kör iPhone och den som har en Sony Z1C.

Summan av kardemumman är att det förmodligen är viktigare för din mamma hur telefonen ser ut än vad den har för spec eller om android är nära stock eller inte.

Kan hålla med till viss del där, dock verkar det inte stämma in så bra hemma hos mig..
"ALLIGATORN VAD FAN ÄR DET HÄR CHATON KAN TA TA BORT DET KOMMER UPP HELA TIDEN"

Min mors nästa mobil blir en nexus alt en moto G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Kollar man på LG G4 och Samsung Galaxy S6 osv så upplevs dessa sega jämfört med de som kör i princip stock android med mycket sämre hårdvara. Lägger man därtill att ofta på dessa bloatade telefoner så blir de bara segare och segare ju längre tid som går så är ju valet rätt klart enligt mig. (kör Nexus 5 sedan 2 år tillbaka och telefonen är lika rapp som då den var ny om inte rappare)

Håller med om att stock android är att föredra, dock kan jag väl inte hålla med om att Samsung S6 upplevs som seg. Har precis gått från en Nexus 5 till en S6 Edge+ och den känns mycket rappare än Nexus 5:an (som då hade custom rom + kernel).

Samsung har många bra funktioner för den okunnige, kan dock vara värt att kika på ett demo-ex i affär innan man slår till på ett köp!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk

@NoWin: Tack för bra svar. Jag tänker så också. Därav jag lutade mot Neo'n för att det verkade rätt greppvänlig med bra spec's sen har jag fått för mig att damer gillar Samsung's känslan på bloatware:en.

@creativ: Hon fyller år nu så går inte vänta. Jag tror också nya Nexus:en kommer bli grym så planerar nog att köpa en sån själv. Har en LG G3 just nu och aldrig igen LG.. Deras bloatware kan va det segaste som finns och de uppdaterar ju aldrig telefonerna. Kör fortfarande 5.0... Hade Nexus 4 före och de var ju också en LG så hade hunnit bli lite förälskad i deras hårdvarudesign samtidigt som du säger att Nexus 6 är ju inte för alla.

Att få in bilderna på datorn är ju inga problem. Google Photos synkar ju över dem automatiskt så hon har dem direkt på datorn

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag säkert att bli påhoppad men till mor, far, mormor, farmor etc etc ska alltid ha iphone.
Flest tillbehör, enkelt att felsöka och lämna support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Nu kommer jag säkert att bli påhoppad men till mor, far, mormor, farmor etc etc ska alltid ha iphone.
Flest tillbehör, enkelt att felsöka och lämna support.

Dessutom kommer mors, fars, mormors och farmors kompisar förmodligen ha iPhone, och kommer alltså kunna lära och ta hjälp av dem. När allt kommer till kritan är faktiskt iPhone mest användarvänlig, och jag rekommenderar den majoriteten av gångerna trots att jag aldrig skulle köpt en själv.

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Foster:

Dessutom kommer mors, fars, mormors och farmors kompisar förmodligen ha iPhone, och kommer alltså kunna lära och ta hjälp av dem. När allt kommer till kritan är faktiskt iPhone mest användarvänlig, och jag rekommenderar den majoriteten av gångerna trots att jag aldrig skulle köpt en själv.

Iphone har dock minskat rejält i popularitet på sistone har jag märkt.
Samsungs Galaxy-serie ligger nog väldigt nära IPhones i användning bland "mindre tekniskt bemedlade" men jag har dock inga bevis för det.

Men jag tycker det är konstigt för IMO är TouchWiz det mest förvirrande interfacet någonsin och min morsa har till exempel problem med det hela tiden.
Iphone är ju dock som sagt ett säkert kort men stock-Android skulle nog inte vara så illa heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster:

Dessutom kommer mors, fars, mormors och farmors kompisar förmodligen ha iPhone, och kommer alltså kunna lära och ta hjälp av dem. När allt kommer till kritan är faktiskt iPhone mest användarvänlig, och jag rekommenderar den majoriteten av gångerna trots att jag aldrig skulle köpt en själv.

Ja, Jag skulle köpt Iphone 6 plus av denna anledning. De små mobilerna är hopplösa för äldre.

Aldrig en mobil under 5,5 tum. Hon kommer att ha den i handväskan där det finns gott om plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Alternativet är Note 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster:

Dessutom kommer mors, fars, mormors och farmors kompisar förmodligen ha iPhone, och kommer alltså kunna lära och ta hjälp av dem. När allt kommer till kritan är faktiskt iPhone mest användarvänlig, och jag rekommenderar den majoriteten av gångerna trots att jag aldrig skulle köpt en själv.

Hurvida det är användarvänligt eller ej är väl en högst peronlig fråga. I min närmaste släkt har jämförelsena varit antingen att Android är lättare att få överblick på, eller så har personerna i fråga inte märkt någon markant skilldnad i hur lätt/svårt det är att använda.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Nu kommer jag säkert att bli påhoppad men till mor, far, mormor, farmor etc etc ska alltid ha iphone.
Flest tillbehör, enkelt att felsöka och lämna support.

Jag håller med Iphone känns betydligt mer basic för den "äldre" generationen då det är enkelt och tydligt att navigera osv.
Sen får man givetvis ta med hur mycket personen i fråga vill kunna lära sig/nyttja sin lur beroende på Ios/Android.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hurvida det är användarvänligt eller ej är väl en högst peronlig fråga. I min närmaste släkt har jämförelsena varit antingen att Android är lättare att få överblick på, eller så har personerna i fråga inte märkt någon markant skilldnad i hur lätt/svårt det är att använda.

Poängen är att iphone är så pass låst att det faktiskt blir till fördel för de äldre som inte behöver ha "överblick".
De vill oftast ta upp luren, trycka på telefonikonen och bara slå ett nummer.

Androidmobiler har kommit väldigt långt. Där har tex Sony lyckats väldigt väl med sitt gränssnitt.
Men man kommer inte ifrån att man har mycket större valmöjligheter i Android som de äldre faktiskt inte behöver.

Permalänk
Skäggig legend

iPhone. Jag rekommenderade iPhone 6 till en gammal anställd och efter att ha haft Android var han skeptisk. Idag 2 månader senare är han ypperligt glad och nöjd. Simpel och enkel men kraftfull under skalet.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Min mor har älskat samsung sen start.
Hade S4 -> S5a och kommer byta till S7 när den kommer.
Hon tycker allt är enkelt att hitta, och gillar kamera interfacet.

Dom flesta tjejer jag umgås med har Samsung eller Iphone också typ (många tjejer älskar sina notes ex)
Som sagt, ingen bryr sig om extra program osv, nästan ju mer saker där finns desto bättre.

Vet inte om ja rekommenderat vanilla android till en icke van användare, fattas saker där i min mening som man måste komplementera själv, bra för poweruser. Men nja.

Permalänk

Tack för alla svar. Någon borde skriva en "köpa mamma en smartphone guide".

Permalänk
Medlem

Köpte en snikig Experia (E4 eller kanske en M4?) till min far.
Han är kanon nöjd med den, och som vanligt men Sony's telefoner så är batteritiden fenomenal.
Men kom ihåg att köpa tillbehör direkt !
För en nybliven smartphone användare skulle jag reka ett flip cover eller kanske t.o.m. en wallet case.
Olika cases etc. brukar ju vara lätt att få tag på när telefonen är ny, men efter ett tag så försvinner dom från hyllorna.

Permalänk
Medlem

Inte lätt det här med att rekommendera prylar till en äldre generation. Har två gånger nu rekommenderat Iphone till mina föräldrar 55-60 års-åldern), just för att man ofta hör att de ska vara så enkla och "bara funka". Ena var en Iphone 3gs när det begav sig, och nu senast Iphone 6. Båda gångerna har de dock inte alls varit någon hit. De har gillat Android bättre helt klart.

Jag skulle rekommendera:
1. Köp inte en budgettelefon bara för att de kanske inte använder alla funktioner. Snabbt flyt, bra kamera, mm är fortfarande viktigt. 2. Utseendet och storleken måste passa och är väldigt individuell.
3. Äldre (mindre teknikkunniga) personer uppskattar nog många gånger funktionerna som tillverkarna lägger till i sina respektive mjukvaror ovanpå stock android. Detta speciellt eftersom de inte kommer fixa de funktioner de vill ha i efterhand.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Håller med Creativ om "Moto G 3d gen (2015)". Ett bra billigt val!

Permalänk
Medlem

Oneplus two det är nog det bästa om du verkligen vill ha Android.

Vill du dock slippa all huvudvärk kör på iphone då de är enklast och smidigast att hantera och så slipper man en massa skit på mobilen.

Permalänk
Medlem

Iphone har faktiskt ganska hög inlärningskurva, speciellt sedan de började med plottriga ikoner utan beskrivningar och lämnar en kvar i meddelandedialoger och menyer utan att gå tillbaka automatiskt.
Windows Phone är nog enklast att ta sig till.

Permalänk
Medlem

Ska man bara ha en android telefon att ringa med så kan man ta precis vilken som helst då alla (i alla fall dom jag sett) har en hemskärm med en ikon för att ringa och en för att hamna i kontaktlistan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Nu var det ju ringa/sms/fota/styra chromecast som den skulle användas till...

Skulle det verkligen bara vara att ringa med och inget annat ska man inte ha Android alls. Det är onödigt dyrt och ger ingen bra batteritid. Bättre då med en "candy bar" modell för under 100kr.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

@FlashTec: Nu var det ju ringa/sms/fota/styra chromecast som den skulle användas till...

Skulle det verkligen bara vara att ringa med och inget annat ska man inte ha Android alls. Det är onödigt dyrt och ger ingen bra batteritid. Bättre då med en "candy bar" modell för under 100kr.

Ja och ser man till första punkten som du skrev i fetstil så spelar det ingen roll vad man väljer då dom fungerar på samma sätt i det stora hela, i övrigt så är dom flesta även där snarlika då allihopa bygger på samma OS i botten. Att köpa en android telefon till någon kan dock bli väldigt fel då mycket hänger på hur man som person upplever hur respektive tillverkare valt att hantera android, så bästa rådet jag kan ge är att ta med morsan till någon affär, låt henne hålla i den själv och själv göra ett beslut.

Att ringa, smsa, fota och styra chromecast kan dom alla göra.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Jag vill hävda att vill man fota med mobilen spelar det stor roll viken man väljer. Alla kan fota men användarupplevelse och resultat skiljer markant. Ringa SMSa och styra chromecast kan alla göra likvärdigt dock. Håller också helt med om att det är en bra idé att ta med morsan till butik så hon får tycka till om utseende/form/storlek/material.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

@FlashTec: Jag vill hävda att vill man fota med mobilen spelar det stor roll viken man väljer. Alla kan fota men användarupplevelse och resultat skiljer markant. Ringa SMSa och styra chromecast kan alla göra likvärdigt dock. Håller också helt med om att det är en bra idé att ta med morsan till butik så hon får tycka till om utseende/form/storlek/material.

Jo absolut att olika mobiler presterar olika när det kommer till tagna bilders kvalité men androids fotoapp är ju i stort sett samma oberoende av tillverkare. Men sen kommer det ju till personens egna preferenser om vad som räcker, en person kanske vill ha så bra som möjligt medans en annan nöjer sig med att kunna se vad det är på bilderna

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Tar emot att rekommendera något annat än iPhone för lite äldre eller okunniga personer, även fast jag är en Android-person själv. iOS är mycket simplare och allting "bara fungerar". Stort plus att dom kan fråga nära och kära om hjälp väldigt lätt, eftersom iPhone är mycket vanligare.

Permalänk
Medlem

Windows är framtiden för alla. Grymt mycket smartphone för pengarna och skitlättanvänd.