moms vid köp från Kina?!

Permalänk
Medlem

moms vid köp från Kina?!

hej! har vid flera tillfällen handlat från kina och aldrig haft några problem med tullen, men nu har jag åkt på tull först via DHL (fick betala ca 120kr (moms: 60kr, speditionsavgift 60kr) för ett paket som innehåller varor köpta för ca (24USD = 200SEK), sedan var det Postens tur att skicka en faktura på ca 220kr (moms: 90kr, speditionsavgift 130kr) för varor köpta för ca (40USD = 340SEK). Dessa paket är naturligtvis märkta med "Gift" och syftet är verkligen att ge bort som presenter.
* säljaren har angivit korrekt värde på paketen.
* gäller fraktfritt.

Nu vet jag att jag inte behöver betala någon tull då värdet är under 500KR om nu tullen tror på att paketet innehåller en gåva, annars, är det fortfarande tullbefriat eftersom varornas värde är under 1400 KR.
men frågan är angående moms som ju är 25% på värdet, det framgår inte tillräckligt tydligt på tullverkets hemsida om vad gäller för moms.
det står bara såhär under "Lågvärdeförsändelser":
"Momsbefrielse medges för:
postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer
försändelser som inte är postorderförsändelse
under förutsättning att varuvärdet inte överstiger 300 kronor. "

så om jag förstod rätt att momsbefrielse gäller för varor under 300kr, hur kan jag betala mervärdesskatt på paketet skickat via dhl som har ett värde på ca 200-220 kr?

EDIT: har kontaktat dhl, posten och tullverket, gemensamt för de alla är att de svarar så otydligt som möjligt när det gäller frågor om moms.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Ja varför det blir moms på varor under 1400:- vet jag inte. För dåligt insatt.

Men det där med "gift" kommer du inte undan med om du köpt varor. Det spelar ingen roll vad du tänkt göra med prylen sen (Stoppa den i kaminen eller ge bort den) för har du köpt denna så är det inte en gåva ;). En gåva är det bara om avsändaren ger bort något till mottagaren.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

hej! har vid flera tillfällen handlat från kina och aldrig haft några problem med tullen, men nu har jag åkt på tull först via DHL (fick betala ca 120kr (moms: 60kr, speditionsavgift 60kr) för ett paket som innehåller varor köpta för ca (24USD = 200SEK), sedan var det Postens tur att skicka en faktura på ca 220kr (moms: 90kr, speditionsavgift 130kr) för varor köpta för ca (40USD = 340SEK). Dessa paket är naturligtvis märkta med "Gift" och syftet är verkligen att ge bort som presenter.
* säljaren har angivit korrekt värde på paketen.
* gäller fraktfritt.

Nu vet jag att jag inte behöver betala någon tull då värdet är under 500KR om nu tullen tror på att paketet innehåller en gåva, annars, är det fortfarande tullbefriat eftersom varornas värde är under 1400 KR.
men frågan är angående moms som ju är 25% på värdet, det framgår inte tillräckligt tydligt på tullverkets hemsida om vad gäller för moms.
det står bara såhär under "Lågvärdeförsändelser":
"Momsbefrielse medges för:
postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer
försändelser som inte är postorderförsändelse
under förutsättning att varuvärdet inte överstiger 300 kronor. "

så om jag förstod rätt att momsbefrielse gäller för varor under 300kr, hur kan jag betala mervärdesskatt på paketet skickat via dhl som har ett värde på ca 200-220 kr?

EDIT: har kontaktat dhl, posten och tullverket, gemensamt för de alla är att de svarar så otydligt som möjligt när det gäller frågor om moms.

Det finns en uppsjö av liknande trådar redan. Saxat från Tullverkets hemsida:

"Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 400 kronor behöver du inte betala någon tull – momsen däremot måste du alltid* betala.
*Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms."

Jag antar att du inte har köpt några tidningar och därför ska du betala moms, ja.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

det är moms på första kronan på ALLT utom "Utländska periodiska publikationer" vilket översatt till "Svenska" är tidningar som ges ut regelbundet och som inte är svenska, dessa är momsbefriade upp till 300kr.

detta är en viktig punkt som du inte tog med / har läst "För andra postorderförsändelser än sådana som innehåller utländska periodiska publikationer medges inte momsbefrielse. "

alltså även om det står "försändelser som inte är postorderförsändelse" menar dom fortfarande bara utländska tidningar. + att beställa från internet definitivt är en postorderförsändelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

det är moms på första kronan på ALLT utom "Utländska periodiska publikationer" vilket översatt till "Svenska" är tidningar som ges ut regelbundet och som inte är svenska, dessa är momsbefriade upp till 300kr.

detta är en viktig punkt som du inte tog med / har läst "För andra postorderförsändelser än sådana som innehåller utländska periodiska publikationer medges inte momsbefrielse. "

alltså även om det står "försändelser som inte är postorderförsändelse" menar dom fortfarande bara utländska tidningar. + att beställa från internet definitivt är en postorderförsändelse.

Jag har diskuterat detta med nån som arbetat på tullen tidigare och enligt henne så räknas inte varor som du beställer från privatpersoner på nätet som postorderförsändelse så dessa brukar gå igenom om varuvärdet understiger 300 Kr. Mindre företag som inte bedriver regelbunden handel med Sverige, deras försändelser brukar också gå igenom utan att momsas. Det är dock även rätt så vanligt att försändelser från större kända företag går igenom även fast det räknas som postorder. Detta beroende på att administrationen kostar för mycket i förhållande till momsintäkten samt att man inte hinner kolla alla så noga, ifall den totala förtullningen av moms understiger 100Kr.

Ibland händer det dock att de tar hela burar med post åt sidan och belägger samtliga försändelser där med moms och eventuell tull. Detta för folk aldrig skall gå säkra...

Vad gäller gåvor så gäller det bara mellan privatpersoner. Om man beställer en gåva åt någon annan från ett företag utanför EU så kanske det är en gåva för dig men räknas inte som gåva i lagens mening. Gåvobegreppet är främst tänk att handla om försändelser från familj, släkt och vänner utomlands.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Du ska betala moms.

Permalänk
Medlem

Tullen skiter numera i om gåva är ikryssat heller inte.
Detta tack vare att i stort sett alla kina/hk/taiwan företag kryssar i gift och även att dom brukar sätta 10$ som värde oavsett om det riktiga värdet är mer heller mindre.

För ett par år sedan så stopade tullen ett par containrar från kina och skickade tillbaks dom med anledningen att i stort sett alla paket var felmärkta (gift och 10$).
Samma containrar kom tillbaks och skickade stillbaks igen 2-3 gånger innan all post gick tillbaks till avsändarna OM det fanns avsändar info på dom vill säga.
Och ja mitt första kina köp med en bit över 2000:- i värde gjordes strax innan detta hände och tog nästan 5mån innan jag fick skiten och tack vera att tullen då var uppe i varv över kina paket så åkte jag ju på moms/etc.
Andra köpet gjordes 1,5 år senare några dagar innan kinesiska nyåret (dvs då landet slutar fungera helt och hållet i exakt 2 veckor).
Med andra ord min start av att handla billigt skit från kina var den absolut bästa tänkbara.

Efter detta så har en del kina/hk/taiwan butiker sluat att sätta 10$ men gift brukar ofats vara i kryssat.
Men då tullen skiter fullständigt i om det är ikryssat heller inte så spelar det ingen roll du åker på tull/moms/deklareringsavgift ändå.

Och är det Dhl/ups/fedex som är fraktbolaget som anänts så är risken att åka på tull/moms/deklareringsavgift nästintill 100%.
Posten så är det en bra bit under 10%.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett när jag har fått betala tullavgiften så har dom inte räknat vad innehållet kostade utan alltihop med frakten inräknat.
Sen att jag fått betala 30% i tullavgift okej för det är momsen och avgift för tullens arbete, men att posten sen ska ta en avgift på 130spänn för att frakta det vidare är mindre kul.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Det är moms på frakten med så inget fel där.
Och I TS fall så handlar det om två olika försändelser ett paket gick med DHL och det andra med posten.
"speditionsavgift" är troligen Deklareringsavgiften för mig så har posten alltid skrivit deklareringsavgift och ej speditionsavgift.
Denna avgift är i vilket fall något som alla fraktfirmor tar ut för deras enorma arbete att deklarera brevet/paketet genom tullen och den kan ligga på allt mellan 100-300:- enligt vad jag läst har själv enbart sett 150-250:-.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!