Överklocka en core eller flera? - i7 4790k (Arma 3)

Permalänk

Överklocka en core eller flera? - i7 4790k (Arma 3)

Hej, sweclockers!
Jag har tagit beslutet att ge mig in i min första överklockning, men jag är lite osäker på exakt hur det är jag vill klocka och vore tacksam om någon med lite mer erfarenhet kunde vika in en hjälpsam kommentar eller två. Jag har kollat på video efter video om hur en överklockning fungerar, men jag har ändå några frågor som jag gärna skulle fått besvarade innan jag börjar pilla i BIOS.

Den främsta anledningen till att jag över huvud taget vill överklocka är för att kunna dra lite mer juice ur spelet Arma 3, ett spel som i princip bara använder en av processorns kärnor. Hela datorn är byggd kring det spelet, med en i7 4790k enbart för att kunna nyttja dess höga single core performance. Det hela är kylt av en Nocua NH-D15, så jag tycker att kylaren borde klara av åtminstone en måttlig överklockning.

Jag funderar lite på hur vida det vore mer lämpligt att enbart överklocka core 0 (den som tar den större delen av lasten under Arma), eller om jag borde köra en klockning som går jämnt över alla cores. Hur mycket tror ni att det i slutändan skulle variera om jag valde att enbart klocka en core, så långt som jag nu kan, jämfört med om jag klockar allting jämnt? Lär det bli någon märkbar skillnad i temperatur? Hur skulle ni själva gjort?

Utöver det är jag lite nyfiken på hur ni stresstestar era processorer och ser om dem är stabila efter en överklockning. Prime95 eller Aida64 verkar vara det folk generellt rekommenderar, men jag har även läst att intels haswell inte alls tycker om prime95, att man får orimligt höga temperaturer några minuter in och att man tenderar att få spikar i volten som kan skada ens processor, medan Aida64 är väldigt dyrt för en enda överklockning. Har ni några tips på gratisprogram som ni själva stresstestar haswell med? Intel XTU kanske? Jag har knappt sett någon alls använda sig av det i en överklockningsvideo, men bortsett från prime95 verkar det vara det enda vettiga jag verkade hitta.

Jag är väldigt sugen på att börja överklocka min processor, men jag vill se till att göra allting rätt från första början. Det sista jag vill är att stå med ett bränt chip och känna att jag gjort bort mig.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett kan du väl överklocka en enda core och då går möjligheten att komma i högre klockfrekvens eftersom det är bara en core som "kan faila". Om du måste inaktivera andra cores vet jag dock inte. Men rent logiskt sett skulle jag överklocka alla cores på samma gång.

Jag har använt mig av XTU för min 4770k och det fungerar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Hej

Det är fult möjligt att bara överklocka en eller några cores, det bör heller inte vara er skadligt en vanlig överklockning. men varför skulle du göra det om det bara är core 0 som tar lasten gör det ingen skillnad.

min rekommendation är att klocka alla lika

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Livsnjutare 😎

"Normalt sett" så brukar man göra en cross-over överklockning, där alla kärnor klockas samtidigt, men det behöver du inte.

Du kan gå in i BIOS (där jag gör alla inställningar, mjukvarugrejer i Windows litar jag inte på - kalla mig gammalmodig) och ställa om EN core, inga probs.

Säg att du har 3,7Ghz orginal, då kan du dra upp Core #0 till 4,3 Ghz (tex. testa dig fram) och låta de andra ligga kvar på 3,7Ghz.

Men ser ingen direkt vinst i det mot att klocka alla kärnorna ?
Mer än att du kanske får liiiiite mindre värme-output samt och systemet inte skulle dra fullt lika mycket ström som om alla kärnorna varit OC'ade.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av godis-apa:

Hej, sweclockers!
Jag har tagit beslutet att ge mig in i min första överklockning, men jag är lite osäker på exakt hur det är jag vill klocka och vore tacksam om någon med lite mer erfarenhet kunde vika in en hjälpsam kommentar eller två. Jag har kollat på video efter video om hur en överklockning fungerar, men jag har ändå några frågor som jag gärna skulle fått besvarade innan jag börjar pilla i BIOS.

Den främsta anledningen till att jag över huvud taget vill överklocka är för att kunna dra lite mer juice ur spelet Arma 3, ett spel som i princip bara använder en av processorns kärnor. Hela datorn är byggd kring det spelet, med en i7 4790k enbart för att kunna nyttja dess höga single core performance. Det hela är kylt av en Nocua NH-D15, så jag tycker att kylaren borde klara av åtminstone en måttlig överklockning.

Jag funderar lite på hur vida det vore mer lämpligt att enbart överklocka core 0 (den som tar den större delen av lasten under Arma), eller om jag borde köra en klockning som går jämnt över alla cores. Hur mycket tror ni att det i slutändan skulle variera om jag valde att enbart klocka en core, så långt som jag nu kan, jämfört med om jag klockar allting jämnt? Lär det bli någon märkbar skillnad i temperatur? Hur skulle ni själva gjort?

Utöver det är jag lite nyfiken på hur ni stresstestar era processorer och ser om dem är stabila efter en överklockning. Prime95 eller Aida64 verkar vara det folk generellt rekommenderar, men jag har även läst att intels haswell inte alls tycker om prime95, att man får orimligt höga temperaturer några minuter in och att man tenderar att få spikar i volten som kan skada ens processor, medan Aida64 är väldigt dyrt för en enda överklockning. Har ni några tips på gratisprogram som ni själva stresstestar haswell med? Intel XTU kanske? Jag har knappt sett någon alls använda sig av det i en överklockningsvideo, men bortsett från prime95 verkar det vara det enda vettiga jag verkade hitta.

Jag är väldigt sugen på att börja överklocka min processor, men jag vill se till att göra allting rätt från första början. Det sista jag vill är att stå med ett bränt chip och känna att jag gjort bort mig.

Aida64 gå att pröva som 30 dagars trial (30 dagars utvärderingstid)
http://www.aida64.com/downloads/ZmRjZmJiOGY=

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Om du tänker klocka så klocka alla cores på en gång.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Tack för feedback, det är verkligen guld värt!

Jag satt och pillade lite med det och bestämde mig för att överklocka alla cores. Jag kom upp i 4.7 GHz, så jag kände att jag var rätt nöjd där.

@andreas_dock: Jag tänte mest om jag skulle kunnat trycka den kärnan som faktiskt spelar roll något märkbart längre genom att bara överklocka just den. Tänkte främst om det skulle kunna bli någon märkbar skillnad. Nu slutade jag på en rätt okej överklockning, så jag vet inte om jag känner för att pilla så mycket mer med det. Vad jag menade ursprungligen är väl lite om det skulle vara rimligt att t.ex. sätta en core på 4.8, eller 4.9 och de andra på 4.5, eller 4.6. Mer eller mindre, kan man göra någon större överklockning på en kärna på bekostnad av de andras?

@erieri02: Jag försökte prova det där, men man skulle få någon aktiveringsmejl som aldrig kom. Det ligger inte i vanliga inkorgen och inte i skräpposten och jag skrev upp mig på det där för flera dagar sedan, tycker det verkar lite skumt. Känns som om jag måste ha gjort någonting fel, men stresstestade genom en combo av prime95 och XTU. Mer eller mindre, jag körde prime95 när jag faktiskt aktivt satt vid datorn och kunde se att allting såg okej ut och XTU under ett längre stresstest som varade över natten.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av godis-apa:

Tack för feedback, det är verkligen guld värt!

Jag satt och pillade lite med det och bestämde mig för att överklocka alla cores. Jag kom upp i 4.7 GHz, så jag kände att jag var rätt nöjd där.

@andreas_dock: Jag tänte mest om jag skulle kunnat trycka den kärnan som faktiskt spelar roll något märkbart längre genom att bara överklocka just den. Tänkte främst om det skulle kunna bli någon märkbar skillnad. Nu slutade jag på en rätt okej överklockning, så jag vet inte om jag känner för att pilla så mycket mer med det. Vad jag menade ursprungligen är väl lite om det skulle vara rimligt att t.ex. sätta en core på 4.8, eller 4.9 och de andra på 4.5, eller 4.6. Mer eller mindre, kan man göra någon större överklockning på en kärna på bekostnad av de andras?

Nej jag hade inte meckat med att överklocka maximalt per kärna.
Även om det bara gäller en i detta fallet, vad det skulle ge dig i praktiken är inte värt det i teorin - om man tänker lite på det.
Dessutom är max-oc's alltid lite riskabla, dels för att hårdvaran tar mer stryk men främst för att en stabil oc nu (med tanke på vårt klimat i sverige) så är det, och börjar bli, en bra "överklockningssäsong" med låga/lägre utomhus temperaturer som bidrar till högre OC i viss del, men närmar vi oss våren/sommaren 2016 kommer den OC'en sänkas pga. omkringliggnade faktorer såsom utomhustemperaturer, luftfuktighet etc.

Visst, visst, man man kan komma förbi allt det där till stor del om man har rum kylt med AC osv, men vem har det - och dessutom på 24/7 ? Knappast någon som lever i samma rum.

4,7 Ghz är en riktigt bra OC på en Haswell, på samtliga Cores.
Håll dig där.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av godis-apa:

Tack för feedback, det är verkligen guld värt!

Jag satt och pillade lite med det och bestämde mig för att överklocka alla cores. Jag kom upp i 4.7 GHz, så jag kände att jag var rätt nöjd där.

@andreas_dock: Jag tänte mest om jag skulle kunnat trycka den kärnan som faktiskt spelar roll något märkbart längre genom att bara överklocka just den. Tänkte främst om det skulle kunna bli någon märkbar skillnad. Nu slutade jag på en rätt okej överklockning, så jag vet inte om jag känner för att pilla så mycket mer med det. Vad jag menade ursprungligen är väl lite om det skulle vara rimligt att t.ex. sätta en core på 4.8, eller 4.9 och de andra på 4.5, eller 4.6. Mer eller mindre, kan man göra någon större överklockning på en kärna på bekostnad av de andras?

@erieri02: Jag försökte prova det där, men man skulle få någon aktiveringsmejl som aldrig kom. Det ligger inte i vanliga inkorgen och inte i skräpposten och jag skrev upp mig på det där för flera dagar sedan, tycker det verkar lite skumt. Känns som om jag måste ha gjort någonting fel, men stresstestade genom en combo av prime95 och XTU. Mer eller mindre, jag körde prime95 när jag faktiskt aktivt satt vid datorn och kunde se att allting såg okej ut och XTU under ett längre stresstest som varade över natten.

testade det bara några min efter jag postade mitt inlägg för att se att de stämde och för mig funka de utan något mail som du prata om

själv klicka jag på min länk valde download.aida64.com och drog hem filen och installera och först start upp varna den att det va en utvärderingsperiod och att man förväntas köpa programmet om man ska använda det längre

sedan fin överklockning

själv har jag en stabil klock på 4.6 på min 3770k som jag kör 24/7 sedan har jag en stabil på 4.8 (men lite väl varm ca 90 grader i 100% load) som jag använder ibland om jag känner att det behövs kan säkert optimera för att få ner tempen men inget man har behov av

vilka temp har du med din klock ?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

@erieri02:
ligger kring 75 grader under 100% load, med vissa peaks upp till lägre 80. Stresstestade lite i några minuter här för att se och högsta uppmätta temperaturen var 82 grader efter 5-10 minuters stresstest. Håller sig dock betydligt lägre vid normal användning