Telefoner med vikbara skärmar lanseras under 2016

Permalänk
Melding Plague

Telefoner med vikbara skärmar lanseras under 2016

Vikbara skärmar har länge setts som nästa stora genombrott inom skärmpaneler och under 2016 blir de verklighet kommersiellt när telefoner får ta del av tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Tror inte det kommer bli någon vidare hit, se bara hur folk reagerade på denna funktionen när iPhone 6+ släpptes.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Om plattor blir tunna så lär det bli intressant där. För mobilder har jag lite svårt att se när det skulle nyttjas men blir spännande att se vad de hittar på.

En sak jag kom att tänka på var om det går att göra skärmen som en rulle. Tänk att du har din mobil, men att du kan ta tag i skärmen och dra ut den så du helt plötsligt får en skärm som är 4ggr så stor och så finns det någon form av utdragbar konstruktion bakom skärmen så det blir stabilt så blir mobilen helt plötsligt en platta som man kan se saker på, de vore fränt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kommer dom göra clamshell smartphones då eller? Osäker hur dom annars skulle designa mobilerna för att det ska vara nån mening med böjbar skärm.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

@TheSlicker:

Antagligen, blir dem tunna så borde dem kunna göra dem så att insidan på ditt "fodral" blir en skärm, så man får en dubbelt så bred när den viks ut. Hade fan varit trevligt, särskilt nu när man surfar mer och mer på den.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt syftet med vik/böjbar skärm till en vanlig mobil i vanlig storlek 4 till 5,7".
Till en lite större surfplatta kan det kanske vara användbart.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ser inte riktigt syftet med vik/böjbar skärm till en vanlig mobil i vanlig storlek 4 till 5,7".
Till en lite större surfplatta kan det kanske vara användbart.

En tablet som är som en papyrus, som man bara rullar ut till typ 14" storlek, hade varit ballt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast

Det här är vad jag kallar #Framtiden!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se nyttan med böjbar skärm. Inte ens om jag ser utanför mitt eget behov kan jag fantisera ihop varför detta skulle öka försäljningen något nämvärt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Med en vikbar skärm kommer man ju inte kunna ha reptåligt glas antar jag vilket är en stor nackdel. Även om man kan säga att skärmen ligger skyddad eftersom den viks ihop sker ju de flesta skador när man grejar med mobilen och råkar tappa den.
Men det blir roligt att testa när de släpps lite modeller

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte ha någon vikbar skärm.

Men det vore trevligt med en skärmglass som inte går sönder när man tappar mobilen.
Gorilla Glass 3 funkar bra mot repor, men är värdelöst mot stötar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag har svårt att se nyttan med böjbar skärm. Inte ens om jag ser utanför mitt eget behov kan jag fantisera ihop varför detta skulle öka försäljningen något nämvärt.

Breda smarta armband istället för små klockor, för TV-apparater slipper man förmodligen ett stort VESA-fäste med mollyplugg om man bara har gipsväggar hemma. Telefoner kanske inte går sönder lika lätt om man tappar dom. Kanske ett belyst böjbart måttband? Skitsmidigt att installera böjbara paneler i bilar för att få det mer snyggt och stilrent. Jag ser såååå många användningsområden. Lovar att du kommer införskaffa dig en böjbar skärm inom 10 år för att någon annan hade bra mycket mer fantasi än vad du besitter

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Jag kan se ett riktigt bra användingsområde för den tekniken, VR glasögonen. med en böjbar skärm så bör du rimligtvis kunna skapa en riktigt realistisk "field of view" effekt? eller är jag ute och cyklar??

Permalänk
Medlem

Är väl visst lite häftigt men tänker mest på hur drygt det kommer vara att se på en bucklig skärm... Nåja, jag kommer sannolikt inte byta telefon ännu på ett bra tag så förhoppningsvis fungerar det här bra den dagen man ska ha en ny lur.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt behöva en ihoprullbar skärm till min laptop, tänk bara på möjligheterna att kunna dra upp en till skärm ur ryggsäcken och bara veckla ut när man behöver multitaska med flera dokument utan att det blir tugnt och klumpigt.

Permalänk
Medlem

"Var fan rullade jag ihop telefonen nu då..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med en vikbar skärm kommer man ju inte kunna ha reptåligt glas antar jag vilket är en stor nackdel. Även om man kan säga att skärmen ligger skyddad eftersom den viks ihop sker ju de flesta skador när man grejar med mobilen och råkar tappa den.
Men det blir roligt att testa när de släpps lite modeller

Det går fortfarande att använda typ sådan där reptålig film du oftast ändå har på din glasskärm. Jäkligt reptålig, bättre än reptåligt glas till och med. Vet vet, vi kanske börjar slippa krossade skärmar, bra för oss, dåligt för företag som lever på att reparera ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

"Var fan rullade jag ihop telefonen nu då..."

Risken blir väl den som är full nog som försöker rulla ihop den och röka den på efterfesten...

OnT: Tycker tekniken har sin fördel, men inte i en enhet som är så utsatt för "våld" som telefonerna. De hade behövt 10x hårdare glas, tåla fall från 2-3 våningar, tampas på med 1000kg+ och samtidigt vara eld, vatten och idiot-säkra*. Förstår inte hur tusan folk lyckas förstöra dem som de gör, men folk lyckas tydligen.

Dessa ömtåliga skärmar lär inte hålla länge... :=/
Men det kan ju öppna upp möjligheten att ha en telefon med en vanlig liten skärm utanför, som sedan kan öppnas (vikbar) till att få större skärm. Denna är då ju skyddad "normalt" sett.

(*vilket nog är det svåraste)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det går fortfarande att använda typ sådan där reptålig film du oftast ändå har på din glasskärm. Jäkligt reptålig, bättre än reptåligt glas till och med. Vet vet, vi kanske börjar slippa krossade skärmar, bra för oss, dåligt för företag som lever på att reparera ^^

Jag har faktiskt inte använt skrämskydd sedan min senaste mobil med plastskärm (kanske 2010) och har aldrig haft problem med repig skärm (dock många spruckna )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nu börjar det hända saker, kul :). Blir nog lagom med en ny telefon -17 när tekniken hunnit utvecklas lite mer.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med en vikbar skärm kommer man ju inte kunna ha reptåligt glas antar jag vilket är en stor nackdel. Även om man kan säga att skärmen ligger skyddad eftersom den viks ihop sker ju de flesta skador när man grejar med mobilen och råkar tappa den.
Men det blir roligt att testa när de släpps lite modeller

Själv är jag inte överdrivet sugen på skärmar man kan hålla på och vika själv, men det skulle vara intressant att veta huruvida VR-branschen kan göra något spännande av lättböjda skärmar. Välvda skärmar borde väl resultera i mindre behov av problematiskt starka linser och alla kompensationer som hör dem till.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig något i den här stilen, men med en stor böjbar OLED-skärm istället för den risiga E-ink-variant som används i videon:

Finns helt klart potential, vikbara skärmar känns som en bättre lösning än de gigantiska skärmar som alltmer blivit normen idag. Jag har en Nexus 6 själv – visst är det trevligt med en sextumsskärm när det kommer till att läsa e-böcker eller surfa på nätet, men för att bara svara på SMS eller ringa hade hälften av ytan räckt.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Avstängd

Bilden jag fick i huvudet är clamshell telefon vilket skulle kunna vara smidigt samtidigt skyddande i fickan men kan inte se någon köp argument som skulle ge måste ha känsla med sån skärm mer än dom första 10 min leka med något nytt..men kanske kommer nått fränt med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Sådana telefoner lär ju ha flera lägen för skärmen. Ett då man inte behöver vika upp det. Ett uppvikt läge för mer skärmyta. Jag kommer knappast vilja ha en telefon man måste hålla på att vika upp så fort man vill använda den. Jag undrar också om när skärmen är vikt över sig själv, om man kan visa i 3d?

Permalänk
Medlem

Nästan alla kommer att ha vikbara telefoner i framtiden. Finns nästan bara fördelar med det. Sen finns det alltid de som är extremt konservativa och vill ha kvar det de har nu. Men förr eller senare kommer de byta.

10 tums mobil >> 5 tums mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har väldigt svårt att förstå hur detta skulle vara något revolutionerande, det är ju inte så att mobilerna blir tunnare för det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv

@TheSlicker: Mobilerna lär ju tåla en hel del mer.. Vad är det första som går sönder på en telefon i dagens läge, som gör dom obruksbara? Skärmar.

Permalänk
Medlem

Vikbar telefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

på rak arm känns de rätt värdelöst eftersom allt som gör telefonen till en telefon inte är vikbart

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Raderat en sidodiskussion som inte alla blev glada av.

Man får gärna skapa en separat tråd under övriga ämnen om man vill fortsätta diskussionen där

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord