Telefoner med vikbara skärmar lanseras under 2016

Permalänk
Skrivet av Christley:

på rak arm känns de rätt värdelöst eftersom allt som gör telefonen till en telefon inte är vikbart

Man kan ju få 28'' skärm till mobilen ju... bara att vika ihop när man ska stoppa den i fickan.

Permalänk
Avstängd

Känner inte något stort behov av att lägga ut 7000kr på en ny telefon bara för att den går att böja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Känner inte något stort behov av att lägga ut 7000kr på en ny telefon bara för att den går att böja.

Det känner jag, för min nuvarande telefon kostar i skrivande stund 7095:- och den är inte böjbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag har väldigt svårt att förstå hur detta skulle vara något revolutionerande, det är ju inte så att mobilerna blir tunnare för det.

Tunnhet har väl aldrig varit något revolutionerande?

Skrivet av anon214934:

@TheSlicker: Mobilerna lär ju tåla en hel del mer.. Vad är det första som går sönder på en telefon i dagens läge, som gör dom obruksbara? Skärmar.

Snarare skyddsglaset framför skärmen.
När alla ska på och fingra på skärmen måste det till en tålig yta som inte repas, påverkas av hudens kemi, och ger rätt glid.

Som många andra har jag svårt att se nyttan. Om jag ska försöka gissa på hur en mobil skulle se ut så blir det ingen ordinär clamshell. Möjligen något i stil med ludotronic, om någon minns dem. En tredjedel av skärmen synlig i normalläget, och möjlighet att öppna upp för större skärm för bättre surfupplevelse

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hardware guy:

Snarare skyddsglaset framför skärmen.

Läs det jag skrev igen

Citat:

som gör dom obruksbara

Permalänk
Medlem

För mig som läser serier på telefonen varje kväll skulle detta vara en otroligt trevlig nyhet! Tänk att vika upp skärmen som en mindre liten papperstidning..lycka!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Tunnhet har väl aldrig varit något revolutionerande?

Du vet egentligen vad jag menade, jag finner inte ett enda användningsområde för dessa i mobiler, allt jag ser är "Hej, titta vad vi kan göra".

Skrivet av anon214934:

Läs det jag skrev igen

Det var inget fel på det svar han gav dig då det ÄR skyddsglaset och inte skärmen som går sönder.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Risken blir väl den som är full nog som försöker rulla ihop den och röka den på efterfesten...

OnT: Tycker tekniken har sin fördel, men inte i en enhet som är så utsatt för "våld" som telefonerna. De hade behövt 10x hårdare glas, tåla fall från 2-3 våningar, tampas på med 1000kg+ och samtidigt vara eld, vatten och idiot-säkra*. Förstår inte hur tusan folk lyckas förstöra dem som de gör, men folk lyckas tydligen.

Dessa ömtåliga skärmar lär inte hålla länge... :=/
Men det kan ju öppna upp möjligheten att ha en telefon med en vanlig liten skärm utanför, som sedan kan öppnas (vikbar) till att få större skärm. Denna är då ju skyddad "normalt" sett.

(*vilket nog är det svåraste)

Finns tunna skärmar som tål hel del, likt denna. Där dom använder olika tillhyggen utan att förstöra skärmen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur blir det med hårdvaran då? Det lär ju vara omöjligt att kunna rulla ihop telefonen till en perfekt cirkel ett bra tag framöver. Måhända att det inte är detta som avses. Tycker det är lite luddigt vad som menas med "vikbara".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Det känner jag, för min nuvarande telefon kostar i skrivande stund 7095:- och den är inte böjbar.

Skickades från m.sweclockers.com

OK det innebär att du fått betala 14 000kr totalt för du inte är nöjd med din telefon eftersom den inte går att böja.
Har du det behovet så är det bara att köpa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axxident:

Hur blir det med hårdvaran då? Det lär ju vara omöjligt att kunna rulla ihop telefonen till en perfekt cirkel ett bra tag framöver. Måhända att det inte är detta som avses. Tycker det är lite luddigt vad som menas med "vikbara".

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig att problemet är batteri moderkort cpu kameror o.s.v ska få plats så helt flexibel känns omöjligt och närmaste man kommer är rullgardin lösning eller att man kan vika på mitten så känns svårt att göra nått coolt som blir funktionellt men en 5tum som tar hälften med plats är i.o.f inte så dumt men är lite återupptäcka hjulet känsla för min del

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Påhopp kommer ej att tolereras, se §1 i regelverket.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Läs det jag skrev igen

Finns enormt många som har sprucket skyddsglas men ändå fungerar mobilerna, inkluderat pekskärmen. För ett antal år sedan slog det mig att hälften av alla iphones man såg hade spruckna skärmglas. Bara en iaktagelse av folk på stan med sina iphones, således inget vetenskapligt bakom det.
Hade själv en xperia neo som föll ur bröstfickan ner på badrumsgolvet. Glaset sprack. Icke härdat så det gav långa vassa skärvor som dock satt kvar. Skärmskydd monterades för att förhindra att glasskärvorna trillade ut eller att jag skulle skära upp fingrarna.
Vackert? Nej, men fortfarande fullt användbar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

1 skärm på utsidan.. veckla ut telefonen och få 4ggr så stor display.
borde gå att tillverka

Permalänk
Medlem

Kanske dags för "clamshell" telefonerna igen. En skärm på utsidan och när man öppnar den vecklas en inre 4ggr så stor skärm ut.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hardware guy:

Finns enormt många som har sprucket skyddsglas men ändå fungerar mobilerna, inkluderat pekskärmen. För ett antal år sedan slog det mig att hälften av alla iphones man såg hade spruckna skärmglas. Bara en iaktagelse av folk på stan med sina iphones, således inget vetenskapligt bakom det.
Hade själv en xperia neo som föll ur bröstfickan ner på badrumsgolvet. Glaset sprack. Icke härdat så det gav långa vassa skärvor som dock satt kvar. Skärmskydd monterades för att förhindra att glasskärvorna trillade ut eller att jag skulle skära upp fingrarna.
Vackert? Nej, men fortfarande fullt användbar.

Precis detta jag menar

Permalänk
Medlem

Skulle ju va nice att kunna sitta och slöpilla på luren och sen helt nonchalant veckla ut den horisontellt till nåt likt en tablet när man ska tex kolla på film.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns tunna skärmar som tål hel del, likt denna. Där dom använder olika tillhyggen utan att förstöra skärmen.

Med tanke på att jag tydligen är en av de få som har hel mobilskärm (skyddsglaset inkl då) i min närhet så är jag antingen omgiven av klantskallar (vilket kan mycket väl stämma) eller så är telefonerna inte tåliga nog att hantera klantskallar (vilket de idag inte är, trots att de tål en hel del).

Detta är dock inte unikt, utan det är enorma mängder folk som har just... trasiga skyddsglas.

Konstigt nog håller min gamla fortfarande... men det är nog mer min hantering, än hållbarhet.

Permalänk
Medlem

Vikbart skärmkoncept

Kom och tänka på denna koncept film från Nokia.
https://www.youtube.com/watch?v=IX-gTobCJHs

Väntar fortfarande.

Permalänk
Medlem

LG bend kommer nog först ;D
Hellre ett nytt glas som klarar stryk än detta.

Permalänk
Medlem

Finns massor med fördelar, framförallt att produktionen äntligen kommer igång i stor skala.
Med tanke på bildkvaliteten OLED är kapabel till så kommer vi kanske att använda en extern skärm exklusivt till alla våra digitala produkter.
Bara att rulla ihop och ta med i fickan, när en större skärm behövs på tåg, caféet etc, (tänk laptop arbete) kopplar man in tangentbord (eller projiserar på artbetsytan) och skärm till telefonen och kan jobba som vid en vanlig dator.

Behövs inte nödvändigtvis en konstruktion att hålla uppe den, tänk "snap armband" på baksidan av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

OK det innebär att du fått betala 14 000kr totalt för du inte är nöjd med din telefon eftersom den inte går att böja.
Har du det behovet så är det bara att köpa

Men vem sa att jag skulle köpa en nu?

Om du inte förstod, så lät det på dig som att 7K för en böjbar telefon var dyrt, därför påpekade jag att min icke böjbara telefon kostar 7095:- och hade därför lätt, den dagen böjbara telefoner kommer, köpt en för det priset. Ingen, allra minst jag, pratade om att köpa en nu.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Mobiltelefon skall inte vara vikbar, känns bara som en onödig hipster pryl

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på hur man ska lösa det rent tekniskt. En telefon är mer än en skärm, det är skyddsglas, batteri, kretskort och skal. Kretskorten kan vi inte böja på och inte batterierna heller.

Visst kan man göra en clamshell-smartphone, men på vilket sätt skulle den bli mycket bättre för att den saknar skarv i mitten? Att man kan se filmer i bioformat?

För alla som diskuterat utrullbara skärmar av alla de slag, skärmen behöver stadgas upp av något, denna lösning ska hålla i flera år när den dagligen öppnas och stängs massa gånger. Samtidigt som telefonen ska vara väldigt slimmad, hur har man tänkt att hantera det?

Kul med böjbara skärmar, men jag är än så länge väldigt skeptisk till hur man ska implementera det i en telefon. Däremot finns det garanterat mängder av andra intressanta användningsområden, exempelvis att kunna svänga en skärm runt en pelare eller göra mer spännande former på instrumenteringen i en bil.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

På en mobil.. nja..

Men lite större format !

"ska vi kolla på film? - ska bara rulla ner duken" -"var har du projektorn då ?" "projektor ???"

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.