Varför köper du ett grafikkort typ 980 ti när du kan köpa 2 gtx 780 som presterar bättre?

Permalänk
Inaktiv

Jag tänkte på samma sätt och skaffade 3st R9 290 när dom gick att köpa för strax under 2500:- styck, dvs totalt ungefär samma pris som man får betala för ett 980Ti eller ett Fury X men ungefär dubbelt så kraftfullt.

Permalänk
Medlem

Singelkort är alltid ett säkrare val, men om man fyndar ett extra kort billigt när det utgår eller begagnat så kan man få en duktig prestandaskjuts för en nätt summa, till skillnad från att sälja gamla kortet och lägga stora pengar på ett nytt.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Batwoman:

Jag menar 2 kort i sli/crossfire är ofta billigare och bättre än ett ensamt kort.

Varför köper folk Audi eller BMW när KIA bygger fullt funktionsdugliga bilar?

Jag skulle vilja påstå att den person som kan lägga 7,5k på ett grafikkort inte är särskilt kostnadskänslig. Man vill ha och man har råd.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag har kört crossfire med mina hd6970 flera år nu utan det minsta strul. Presterar som ett gtx 780 typ.

Spelar du mycket indie spel? Eller "mindre" stora spel?
Dessa kan ofta ha problem med SLI, särskilt ett bra tag i början.

Själv gör jag nästan aldrig det, det i kombination med att jag fick tag på mina 960s nya för 2k gjorde att jag sålde mitt 980 och körde på sli istället. Sparade 3k.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Blir nog ett till 660 Ti om jag hittar det billigt, tack för feedbacken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag menar 2 kort i sli/crossfire är ofta billigare och bättre än ett ensamt kort.

Jo, eller så köper man 2 980Ti som presterar bättre än 2 780
Gick själv från från 2 690 till 2 980Ti mao från Quad SLI till SLI.
Och ja, 2 980Ti presterar bättre än 2 690 samt mer minne.

Det beror ju lite på vad man kör för upplösningar/fler skärmar mm om man behöver mer minne och kraft per GPU.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Batwoman:

Jag har kört crossfire med mina hd6970 flera år nu utan det minsta strul. Presterar som ett gtx 780 typ.

HD6970 och HD6950 var riktigt fina köp, har själv kvar mitt gamla HD6950 på en annan spelburk, fungerar fortfarande klockrent.

Har alltid trott att Crossfire och SLI inte är värt besväret, men faktum är att jag aldrig testat.
Lite sugen på att testa CF med mitt R9 290, men mitt nätaggregat kommer nog att hamna på gränsen, det får vänta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Saken är, SLI är jätte bra om man har ett äldre kort, och vill ha mer kraft i spel.
Hade ett 770, hittade en till här på marknaden för bra pris, och fick bättre prestanda.
Sen uppgraderade jag till 970, och sen till 980, som jag inte kunde passa

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zcenicx:

Varför köper folk Audi eller BMW när KIA bygger fullt funktionsdugliga bilar?

Jag skulle vilja påstå att den person som kan lägga 7,5k på ett grafikkort inte är särskilt kostnadskänslig. Man vill ha och man har råd.

Det har jag undrat länge, BMW:s bakhjulsdrift ger skitkass väghållning på vintern och Audi är inget annat än en uppsminkad folka.

edit Just det! WW koncernen, fuskar med sina utsläppstester, gäller säkert deras Ådi också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeleni:

Wot har ingen sli stöd.
Hots får artifacts med sli.
Finns spel som fungerar bra också.

Har testat sli, gillar ett kort bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller jo det har det.

http://forum.worldoftanks.eu/index.php?/topic/522752-wot-upda...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64:

Är inte 355.82 den absolut sista versionen av drivrutiner? Lite över ett år jag testade sist.
Vad bra

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeleni:

@Jalle64:

Är inte 355.82 den absolut sista versionen av drivrutiner? Lite över ett år jag testade sist.
Vad bra

Det ska enligt en del ha kommit innan men hur bra det funkar vet jag tyvärr inte, men som sagt stöd finnes.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Testade köra två HD5850 för några år sedan för att "slippa" köpa nytt kort, det gav nästan ingen boost för min del, utan tillförde bara microstutter som gjorde det fullkomligt omöjligt att spela. Gick tillbaka till ett kort tills jag hade råd och köpa något nyare och bättre singelkort.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

@Jalle64:
Ja, SLI fick stöd i 9.9, fast hur bra det skalar vet jag inte. Sedan, hur kommer man undan microstutter?

Permalänk
Avstängd

Varför skall jag köra SLI om jag INTE behöver det, och det finns enstaka grafikkort som kan hantera det jag vill och behöver?

Bara en enkel tanke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

MEN i verkligheten innebär det mest problem då 9 av 10 spel måste tweakas i Nvidia Inspector för att vara spelbara..
Många spel funkar inte överhuvudtaget och då måste man ändå inaktivera ett av korten!!

Håller knappast med nåt av dom där. Kanske 8 år sen.

Skulle jag köpa nytt skulle jag helst satsa på ett ensamt starkt kort. Behöver inte så mycket kräm och har gärna en dator som alstrar mindre värme än en med två gpu's.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

670 SLI här och det fungerar okej för det mesta. BF4 skalar bra med SLI men vissa spel gör det inte ( i alla fall inte vid release ) Microstutter är ju ett känt problem i många spel och det är jävligt irriterande!

Jag kommer nog inte köra SLI i framtiden, nu har jag provat och så roligt var det inte. Hade skalningen vart mycket bättre över alla spel så visst. Det känns lite som att köpa grisen i säcken då det är upp till utvecklarna och även Nvidia att se till att det spel du vill spela funkar bra med SLI.

SLI är ingen garanti för en bättre spelupplevelse. Generellt får man väl bättre fps, men stutter och div andra problem som kan uppstå är inte värt det i min mening.

Permalänk
Inaktiv

Om man ska köra två stycken olika grafikkrävande applikationer samtidigt så kanske två mindre snabba grafikkort är snabbare än ett som är dubbelt så dyrt och det kanske blir bättre på alla sätt? T.ex om man ska rendera film samtidigt som man spelar?

Att däremot koppla ihop grafikkorten skulle jag aldrig göra, det är redan för instabilt som det är.
Jag själv skulle aldrig någonsin köpa ett så dyrt grafik-kort privat och annars så köper jag såklart cad-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fint att du nämner två spel som är kända för att ha problem med SLI (och inte ens tar nytta av det).
D3 och WoW. Inte direkt små indiespel
Kul för dig om det fungerar bra, men många har problem.

SLI problemet försvann direkt när nvidia släppte drivers för det, wow har jag dock inte spelat på något år.

Permalänk
Medlem

För att jag kräks av tanken på allt potentiellt strul som kommer uppstå med SLI/CF.

Jag betalar hellre tre gånger så mycket för ett singelkort.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om sli har mer strul än crossfire. Jag har spelat massor av spel och aldrig märkt av det minsta strul. Tvärtom, och jag har aldrig haft microstutter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Det verkar som om sli har mer strul än crossfire. Jag har spelat massor av spel och aldrig märkt av det minsta strul. Tvärtom, och jag har aldrig haft microstutter.

Jag satt med 280x CF och innan det 6870 CF och liksom du upplevde jag aldrig någon microstuttering värt att nämna. Dock så tyckte min kompis att han upplevde det när han satt och spelade på min dator. Jag tror att mer eller mindre alla utsätts för microstuttering. Frågan är bara om man är känslig nog att märka något.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Batwoman:

Det verkar som om sli har mer strul än crossfire. Jag har spelat massor av spel och aldrig märkt av det minsta strul. Tvärtom, och jag har aldrig haft microstutter.

De flesta skulle nog faktiskt säga precis tvärt om, bortsett från Windows 10 tenderar SLI faktiskt att fungera bättre, men hur mycket man känner av microstutter är högst individuellt och påverkas för den delen också av vad man har för skärm. Det märks mindre på 120/144 Hz och från ännu mindre till inte alls på Freesync/G-sync.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vill ha en tyst,sval dator som presterar bra utan att dra massa ström och bli varm som en ugn och låta som en hårfön

Därför valde jag ett Strix 980ti

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag någon plan på att köpa ett 980 TI, det är för dyrt. Men jag har haft crossfire och SLI förut, och jag lär aldrig återvända. Det är på tok för mycket problem med såna lösningar att det inte är värt pengarna. Du får mer prestanda när det fungerar. Men även mängdvis med situationer där du får sämre prestanda för att det inte fungerar som det ska. Jag orkar helt enkelt inte med problemen som flera kort skapar. Det tar ifrån det roliga med att spela och gör att man mycket oftare måste sitta och felsöka, vilket jag hatar att behöva göra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

SLI är bra prestanda per krona men bara när det fungerar och det gör det faktiskt inte alltid. Speciellt detta året har varit ett tungt år för SLI användare med nysläppta titlar som har problem med SLI (flickering DA:I, stuttering Mordor, negativ skalning GTAV osv och Witcher 3 där SLI helt slutade fungera). Visst, saker och ting fixar sig allt eftersom men om man är beroende av den extra kraften så är det surt att behöva vänta på det. Kör man dessutom spel som inte stödjer SLI är ju ett 980Ti det absolut bästa valet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zcenicx:

De flesta skulle nog faktiskt säga precis tvärt om, bortsett från Windows 10 tenderar SLI faktiskt att fungera bättre, men hur mycket man känner av microstutter är högst individuellt och påverkas för den delen också av vad man har för skärm. Det märks mindre på 120/144 Hz och från ännu mindre till inte alls på Freesync/G-sync.

MS minskar väl också om man kör med V-sync eller någon form av "frame limmiter".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ratatosk:

MS minskar väl också om man kör med V-sync eller någon form av "frame limmiter".

V-sync eliminerar normalt microstutter helt och hållet, men har ju sina egna nackdelar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

V-sync eliminerar normalt microstutter helt och hållet, men har ju sina egna nackdelar.

Då är väl egentligen G-sync grädden på moset

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Dels är jag prylnörd, sedan är SLI / Xfire snarare en nödlösning och inget man kanske ska satsa på i första hand. En del spel får inte ens stöd för SLI / Xfire.