Permalänk

Värmeöverföring

Hej SweClockers, behöver hjälp med denna uppgiften inom värmeöverföring.
Uppgift 1.
Air at 50 °C and 1 atm (see appendix in Holman for properties of air) flows over a
70×70 cm flat-plate held at a constant temperature of 204°C.

a. Determine air speed that will assure laminar flow over the entire plate.
b. Then, determine total heat transfer during this flow.

Lösning: för att få fram luftflödet över plattan

T=204 C
Tinf=50 C

Utifrån dessa temp får jag fram Tfilm
Tf=(204+50)/2
Tf= 127C, omvandlas till kelvin Tf= 127+273=400K

Egenskaper för Luft vid Tf=400K med egen interpolering får jag fram.

p(dens) = 0.8826 kg/m^3
v(visko) = 25.90*10^6 m^2/s
k(therm)= 0.003365 W/m*C
Pr = 0.689
Cp = 1.0140 kJ/kg*C

Rex= (u*x)/v

Två okända Rex och u som är svaret på frågan a. Hur ska jag formulera om formeln eller finns det något annat sätt där jag kan få fram flödeshastigheten genom att använda egenskaperna?

Mvh Omed

Ny trådstart /moderator
Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem

Okej, de såg fina ut.

Men vad behöver du hjälp med specifikt...??

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reflect:

Okej, de såg fina ut.

Men vad behöver du hjälp med specifikt...??

Lösa frågan om vi ska generalisera.

Går TS på IB?

Permalänk

@reflect:

Lösa frågan såklart.

Svar med lösningar, på uppgift 1 har jag tagit fram Tfilm men det blir ganska svårt där efter när man inte har flödeshastigheten.

@El_Raspberry:

Haha inte IB , men universitet och jag har fortfarande problem

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd upplåst (ny trådstart)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Lösa frågan om vi ska generalisera.

Går TS på IB?

Finns det ett sätt att räkna ut flödeshastigheten tror du?

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpleDino:

Finns det ett sätt att räkna ut flödeshastigheten tror du?

Du har angivet att du skall försäkra att det är laminärt flöde hela vägen över plattan. Du har en storlek angiven och vilket medium det är. Du vet att under ett visst Reynoldstal kommer du ha ett garanterat laminärt flöde (exakt vilket hittar du nog i boken). Detta maximalt tillåtna Re borde kunna ge dig en hastighet (tänk på defenitionen av Reynolds)

Edit, läste ditt inlägg för snabbt: Tänk på att Rex gäller vid positionen x, i övrigt skall det jag skrev kunna hjälpa dig

Permalänk
Skrivet av cheben:

Du har angivet att du skall försäkra att det är laminärt flöde hela vägen över plattan. Du har en storlek angiven och vilket medium det är. Du vet att under ett visst Reynoldstal kommer du ha ett garanterat laminärt flöde (exakt vilket hittar du nog i boken). Detta maximalt tillåtna Re borde kunna ge dig en hastighet (tänk på defenitionen av Reynolds)

Edit, läste ditt inlägg för snabbt: Tänk på att Rex gäller vid positionen x, i övrigt skall det jag skrev kunna hjälpa dig

Laminär när tempen är konstant då gäller Rex<5*10^5.
Kan jag i så fall som du säger anta precis under det talet?

ex.

Rex=4*10^5

4*10^5= (u*x)/visko

u=(Re*v)/x
u=[(4*10^5)*(25.90*10^-6)] / 0.7
u=14.8 m/s.

låter det rimligt?

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpleDino:

Laminär när tempen är konstant då gäller Rex<5*10^5.
Kan jag i så fall som du säger anta precis under det talet?

ex.

Rex=4*10^5

4*10^5= (u*x)/visko

u=(Re*v)/x
u=[(4*10^5)*(25.90*10^-6)] / 0.7
u=14.8 m/s.

låter det rimligt?

Jag tycker det låter rimligt ja. När jag läste värmeöverföring upplevde jag det som att man ofta får göra kvalificerade antaganden. Är det den totala energitransporten som du skall beräkna sen? Jag hade nog gjort min beräkning för ett genomsnittligt alpha vid positionen x/2 och med den beräknat hela plattan. Annars får du ställa upp ett utryck och integrera över hela ytan, vilket inte alls låter roligt. Var nog med att kontrollera att du befinner dig inom giltighetsintervallet bara!