Permalänk
Medlem

Luftflödets riktning ?

Hej allihopa. Jag kör med ett CORSAIR Carbide Series 300R och är lite osäker på vad det bästa luftflödet blir.
Röda sträcken är fläktar, 120mm i front och back på chassit och 2x 90mm på CPU fläkten. Det är en Noctua. Osäker på vilken modell men jag tror att det är en Noctua NH-U9B SE2 (eller iaf en väldigt lik)

Saken är den att i fronten finns det dammfilter men inte där bak. Dessutom står chassit med chassits baksida 5-10cm från väggen medans fronten är fri.

Skulle jag tjäna på att vända på bak / front fläkten så den sugen in framifrån? (och cpu fläkten men tror inte det) Det finns lufthål i taket, dock utan dammfilter.

Permalänk
Medlem

Jag kör med insug i fronten och utblås i bak. Har dessutom ett insug i toppen med ett hembyggt dammfilter.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

@AZyrenia: Det verkar ju som att chassit vill ha insug i fronten (med dammfilter) och utsug därbak, vilket är ganska standard. Om du inte har dammfilter på insuget ökar dammintaget i chassit, så jag skulle helt klart välja insug i fronten. Om du dessutom vill lägga till en fläkt för att få övertryck verkar det finnas en extra fläktplats i fronten (och då är det extra viktigt att ha dammfilter på insuget). Luftflödet nedifrån upp mot CPUn och ut blir bra men jag skulle vända CPU-fläktarna så de blåser från höger till vänster ist.f. nedifrån och upp.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690K, GPU: ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB, MB: MSI Z97 GAMING 5, RAM: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black, HD: HyperX Savage SSD 240GB, Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB, NÄT: EVGA SuperNOVA 850 G2 850W, CPU FL: Noctua NH-U9B SE2, CHASSI: Fractal Design Define S, PANEL: Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem

@Jonas Kallberg: Japp det finns en plats till i fronten och har funderat på att sätta en till där men får se... Vända på dom kommer jag isf att göra, men visste dock inte att CPU'n gick att sätta i sidled, intressant

Permalänk
Medlem

I stort set alla midi chassi är byggda efter principen
LUFT IN
Front
botten
sida

LUFT UT
Back
top

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

I stort set alla midi chassi är byggda efter principen
LUFT IN
Front
botten
sida
...
-Fullt citat utelämnat-

Jaså?
Är det så?

Har alltid kört luft - UT i sidan på mitt Fractal Design Arc.
Har en 180mm fläkt där.

Föreslår du att jag ska testa vända på den?

Obs, inte mitt chassi på bilden.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Viktigt att tänka på är att ha mer insug än utblås alternativt lika mycket in som ut, om man dock har mer utblås än intag så kommer fläktarna suga luft från ställen den inte ska (springor, hål m.m) vilket leder till att datorn kommer suga in damm från dessa ställen istället för att dammfiltret gör sitt jobb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hybe:

Jaså?
Är det så?

Har alltid kört luft - UT i sidan på mitt Fractal Design Arc.
Har en 180mm fläkt där.

Föreslår du att jag ska testa vända på den?

Rent spontant känns det som en bra idé att ha luft in på sidan, då blåser du in frisk luft på grafikkortet som är den varmaste delen i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Rent spontant känns det som en bra idé att ha luft in på sidan, då blåser du in frisk luft på grafikkortet som är den varmaste delen i datorn.

Eller så drar du ut varmluften ASAP istället för att förpesta luften för processorn då den luft du blåser in måste gå upp till CPU och sedna ut där bak via chassifläkt och eventuell nätdel om du har det ovantill och då denna luft redan är uppvärmd så ökar det CPU och PSU tempraturerna.

Alltid kört utblås på sidan, tom en 92mm kan göra guld på 900rpm för tom två grafikkort. Har ny låda nu utan fläkt i sidan och kör med referens blower på GTX780 och det märks att jag inte har en 92mm som ligger på 950rpm ut. Köra den in gör i min bok lite skillnad men ut gör stor skillnad. Nu har jag istället går från 120 till 140mm utblås baktill men som sagt har man fläktplats i sidan bör det vara utblås.

Det är så enkelt att har du en 120mm som utblås baktill så har den en viss kapacitet, lägger du till en TILL i fronten av identisk model på samma RPM så är i teorin dit luftflöde det samma. Luftflödet ändras BARA om fläktarna måste arbeta mot en restriktion, så du tjänar bara på in och utsug om det är diskar i väger, kasst stansade galler eller liknande.

2st fläktar i parallell, en ut där bak och en ut i toppen ger 2x luftflödet genom lådan för samma löjudnivå förutsatt att det inte finns restriktioner.

Så ja köra insug i sidan ger sällan mer luftflöde, det kanske kylare dit grafikkort bättre med några grader pga turbulent flöde in MEN det hjälper inte din CPU något, snarare stjälper den om du kör med luftkylning på denna.
har du desutom öppen GPU kylare så hjälper det utmärkt att få ut varmluften med annars återcirkulerar denna också så resultatet är i stort sett det samma för GPU'n men CPU'n mår klart bättre av att slippa 250W av värme som ska passera den och ut där bak utöver vad CPU'n redan avger.

En bra tummregel med luftkylning är att varm luft ska ut ASAP, allt annat leder till förluster och ineffektiv kylning, sedan att dom flesta inte kör så är tyvärr deras problem.
Ju lägre väg varm luft får ta för att komma ut ur lådan efter den kylt en komponent ju mer blandar den upp sig med kall inkommande luft som nu är varmare än den behövt vara och därmed leder det till förhöjda temperaturer på komponenter som får kontaminerad luft.

Luft in kan ta hur låg väg som helst, den blir inte varmare så läge det inte finns värmekällor.

Så som sagt ut med varmluften ASAP, låt den inte ta långa omvägar utan så kort och direkt väg som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Jaså?
Är det så?

Har alltid kört luft - UT i sidan på mitt Fractal Design Arc.
Har en 180mm fläkt där.

Föreslår du att jag ska testa vända på den?

http://thetechsource.tv/wp-content/uploads/2011/10/Capture.jpg

Obs, inte mitt chassi på bilden.

Jag tror att du vinner mer på att få in luft direkt på GPU. så svar ja
Dessutom om du har burken på höger sida om dig får du den varma luften på benen eller i ansiktet..

http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/centurion6/

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Eller så drar du ut varmluften ASAP istället för att förpesta luften för processorn då den luft du blåser in måste gå upp till CPU och sedna ut där bak via chassifläkt och eventuell nätdel om du har det ovantill och då denna luft redan är uppvärmd så ökar det CPU och PSU tempraturerna.

Alltid kört utblås på sidan, tom en 92mm kan göra guld på 900rpm för tom två grafikkort. Har ny låda nu utan fläkt i sidan och kör med referens blower på GTX780 och det märks att jag inte har en 92mm som ligger på 950rpm ut. Köra den in gör i min bok lite skillnad men ut gör stor skillnad. Nu har jag istället går från 120 till 140mm utblås baktill men som sagt har man fläktplats i sidan bör det vara utblås.

Det är så enkelt att har du en 120mm som utblås baktill så har den en viss kapacitet, lägger du till en TILL i fronten av identisk model på samma RPM så är i teorin dit luftflöde det samma. Luftflödet ändras BARA om fläktarna måste arbeta mot en restriktion, så du tjänar bara på in och utsug om det är diskar i väger, kasst stansade galler eller liknande.

2st fläktar i parallell, en ut där bak och en ut i toppen ger 2x luftflödet genom lådan för samma löjudnivå förutsatt att det inte finns restriktioner.

Så ja köra insug i sidan ger sällan mer luftflöde, det kanske kylare dit grafikkort bättre med några grader pga turbulent flöde in MEN det hjälper inte din CPU något, snarare stjälper den om du kör med luftkylning på denna.
har du desutom öppen GPU kylare så hjälper det utmärkt att få ut varmluften med annars återcirkulerar denna också så resultatet är i stort sett det samma för GPU'n men CPU'n mår klart bättre av att slippa 250W av värme som ska passera den och ut där bak utöver vad CPU'n redan avger.

En bra tummregel med luftkylning är att varm luft ska ut ASAP, allt annat leder till förluster och ineffektiv kylning, sedan att dom flesta inte kör så är tyvärr deras problem.
Ju lägre väg varm luft får ta för att komma ut ur lådan efter den kylt en komponent ju mer blandar den upp sig med kall inkommande luft som nu är varmare än den behövt vara och därmed leder det till förhöjda temperaturer på komponenter som får kontaminerad luft.

Luft in kan ta hur låg väg som helst, den blir inte varmare så läge det inte finns värmekällor.

Så som sagt ut med varmluften ASAP, låt den inte ta långa omvägar utan så kort och direkt väg som möjligt.

Vad är det som säger att du inte bara blåser ut den luft som kommer från framsidan?

Tex cooler master håller inte med http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/centurion6/

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Klart du blåser ut luften som kom från framsidan, är ju poängen, EFTER GPU kylaren nyttjat den.

Läste termodynamik i skolan så inte direkt bakom flötet.

Jag har coolermaster lådor med. 2st CM stackers, själv då?
Vad CM säger i sina reklamblad är ganska irrelevant.
Det är deras åsikt om hur en produkt "kan" brukas, har iget att göra med vad som är bäst och det följer definitivt inte fysikens lagar.

Nu står det klart och tydligt att dom föreslår det för att KYLA VGA, dom nämner inte eventuella negativa konsikvenser som CPU tempraturen.
Nu var det som sagt igen som sa att turbulent inflöde av luft inte gynnar grafikkort, problemet är att den sedan uppvärmda luften ska ut någon stans och det blir förbi CPU kylare och ut där bak vilket missgynnar CPU'n oerhört mycket mer än det gynnar GPU'n. GPU'n är bara glad om du får ut varmluften direkt, för får du ut varmluften direkt vad kvarstår då? Jo rumstempererad luft som kommer in via tex fronten eller undersidan och det är vad grafikkortet behöver, rums tempererad luft för det är den svalast och bästa luften för kylning.

Dina temperaturer på en komponent med en give kylare beror på temperaturen på kylmediet, i detta fallet luften som omger den. Skillnaden kallas för Delta T och är mer eller mindre konstant med en give kylare.
Är CPU tempraturen 60C och luften 22C så är delta T 38C mellan CPU och luft. Höjer du lufttemperaturen 10C så stiger CPU'n ganska exakt 10C så 70C totalt sett.

Andra faktorer som påverkar är turbulent eller laminärt flöde. Turbulent gynnar främst kylare med glest packade flänsar.

Så att blåsa in luft i sidan kan ge positiva GPU temperaturer med några grader pga turbulent flöde då det maximerar energiutbytet mellan luft och fläns men en sak är säkert, den 40C varma luften som nu lämnar GFX kortet, tar sin väg om CPU kylaren den har allt annat än positiva effekter på CPU temperaturen.

Hade du kört utblås och fått tex 22C frisk luft till CPU:n men nu vänt så du kör insug för GFX och nu får 40C varm luft som blandar upp sig med 22C rumstempurerad luft runt CPU kylaren för en ny luft temperatur på tex 33C så kan man direkt säga att CPU temperaturen stiger med 11C (Mins du Delta T?) då skillnaden mellan 22C och 33C är just 11C och CPU tempraturen är i direkt proportion till temperaturen vid en given last då termiska resistansen i kylaren är den samma.

Men som sagt TROR gör man i kyrkan.
Själv mäter jag RPM på fläktar sedan använder jag IR termometer och Termisk sensor jag kan ansluta till min Multimeter, detta använder jag för att se hur placering av fläktar påverkar temperaturer och ljudnivå.

Nu är det så enkelt att värme kan bara gå från varmare till kallare så att trycka in redan uppvärmd luft i ett system betyder att komponenterna som sekundärt ska kylas med denna kommer gå varmare än om dom fått rumstempererad luft och detta är ren fysik, inget som kan argumenteras bort för sådana är naturlagarna.

Så ja trycka in varmluft i lådan är ALLTID sämre än rumstempererad luft så det görs enbart i lägen där man av designskäl inte kan undvika det.

Varför många kör med inluft i sidan är pga CF/SLI med 2st openair kylare, tyvärr så att felet redan började med att man valde öppna kylare där just en dumpar varmluft till nästa kort och överhettar detta, så man gör ytterligare ett "fel" för att lösa ett tidigare fel.

Hade dock i det läget hellre valt utblås och två stycken blowers.

Som sagt ser man till att uppvärmd luft direkt dumpas ur lådan så att den inte används till att kyla andra komponenter då dessa komponenter kommer gå ganska exat lika mycket varmare som den uppvärma luften är varmare än rumstempurerade luften.

Så som sagt, luft från CPU och GPU ska dumpas direkt ur lådan, luft hittar alltid in i lådan och denna är då rumstempererad och det innebär så låga temperaturer fläktar och kylare kan åstadkomma.

Du får gärna tro men tro gör inta att du har rätt och tro ändrar inte fysikens lagar.

Detta är en bild ja brukar illustrera principen med.

Blåa är rumstemperatur, gula är luft under uppvärmning, röda är luft som lämnar en kylare.

Föreställ dig nu istället att du har ett öppet grafikkort och sedan sätter inblås i sidan. Vad tar denna luften vägen då tror du? Upp till CPU kylaren och ut via utblåset baktill, hur sval tror du denna luften är? Inte är den rumstempererad.

En sak jag kan GARANTERA då jag mätte denna konfigurationen med en Termistor monterad framför fläkten till CPU och GPU kylare under full syntetisk belastning var att både grafikkort och CPU kylare fick luft med en temperatur motsvarande rummets temperatur, inte EN grad över.
Fördelen med en sådan mätning är att chassifläktarna kan ställas till ett varvtal där dom erbjuder just precis rumstemperatur i lådan vid inlopp till CPU och GPU kylare men inte mer, minimerar ljudnivån.

Som jag nämde har jag numera en låda utan 92mm fläkten i sidan, som kompensering har jag gått från 120mm till 140mm utblås baktill och något högre RPM måste till för att uppnå samma resultat. Så ja det gör mer nytta än man kan tro att bli av med lite spill-luft, tänk dig då ett helt grafikkort med öppen kylare eller värre, 2st.

Kan påpeka att min cpu kylares lufttemperatur är ca 37-40C ut vid 170-180W, vill inte ens fundera på hur varm luften från ett 250W GFX kort är när det dumpas rakt i lådan, sedan ska det via CPU'n som dumpar X antal watt till.

Har byggt riggar med öppna GFX kylare med men inget jag gillar och det som fungerade bäst var utblås i sidan.

Lian-li kör mycket med insug i sidan och utblås baktill. Men jag vänder alltid på detta tillbaks till ATX standarden. Vet andra som gör det med på lian-li då det är rätt välkänt att det inte fungerar bra då det skapar sådan värmeproblem sett till ljudnivån. Datorn ska ju helst var TYST också så man inte hör den.

Tyvärr slänger folk mer och mer fläktar på problemet istället. Jag slutar aldrig förvånas över hur en 115x processorer och ett 250W TDP grafikkort kan behöva fler fläktar än jag har med mitt GTX780 och LGA2011 CPU, jag har EN chassifläkt medans många riggar i dag kommer med 3-4st och har plats för lika många till. Över mitt förstånd för många av dom är HELT redundanta, en del kylare PSU och vad har PSU'n? En egen temperaturstyrd fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Klart du blåser ut luften som kom från framsidan, är ju poängen, EFTER GPU kylaren nyttjat den.
Gösses. TROR gör man i kyrkan. Jag mäter faktiskt mina tempraturer, in i låda, ut från kylare mm.

Läste termodynamik i skolan, själv då? Som sagt inte så svårt men vill du tro så tro du på.

Jag mäter oxå mina temps och jag håller inte med.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Aja

Tack för era svar. Får laborera lite. Måste modifiera fläkten en aning om jag ska kunna montera den så den blåser IN.

Verkar iaf som om temperaturerna för grafikkortet är oförändrade oavsett om jag har fläkten i sidan som blåser ut, eller om jag plockar bort den helt.
Det är en Silverstone Air Penetrator 180mm och snurrar som mest i 1200 rpm.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Aja

Tack för era svar. Får laborera lite. Måste modifiera fläkten en aning om jag ska kunna montera den så den blåser IN.

Verkar iaf som om temperaturerna för grafikkortet är oförändrade oavsett om jag har fläkten i sidan som blåser ut, eller om jag plockar bort den helt.
Det är en Silverstone Air Penetrator 180mm och snurrar som mest i 1200 rpm.

om det inte fanns filter med kan du köpa http://www.inet.se/produkt/6990039/inet-flaktfilter120mm-svar...

Testa och mät dina temps

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag mäter oxå mina temps och jag håller inte med.

Jag återkom när du mätt upp att dina CPU temperatur gynnades av ökad lufttemperatur pga grafikkorten så ska vi nominera dig till ett nobelpris.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamik

Hade du förstått detta hade du inte ens föreslagit att varmluft skulle passera igenom resten av datorn för det kan inget annat än att försämra resultatet. Tyvärr förstår inte allt för många denna enkla princip.

Citat:

Värme kan inte av sig själv gå över från en kropp vid lägre temperatur till en annan med högre temperatur.