Permalänk

Ny Asus dator, skärmen slocknar!

Hejsan!

För över 1 månad sedan köpte jag en ny dator, en Asus g501jw, det hela började efter jag installerat windows 10, det va windows 8.1 innan.
efter ett tag så började skärmen slockna helt random när jag tex surfade, den slockna men det fanns ett ljus bakom..ungefär som att du skulle trycka upp ett spel..och du vet att skärmen lever men du kan inte se nått..datorn är dvs på. och skärmen funkar, det börja med 1-2 ggr per dag och blev bara värre och värre..

Detta problem hände dock bara när jag inte gjorde nått krävande..och för att kunna se skärmen igen va jag tvungen att trycka på powerknappen, släcka ner datorn och starta upp den igen.

Jag har ringt asus eftersom jag har garanti kvar..dom har ingen aning om vad det är för fel...dom hänvisa till att jag skulle uppdatera drivrutinerna ...det gjorde jag och när det inte funka hänvisa dom mig till att ringa microsoft..eftersom det förmodligen va ett problem med windows 10 men dom visste inte var det var för problem och nämner hela tiden att om jag vill ha hjälp är det en betalservice..

Saken är den att jag inte kan skicka in den till asus utan att återställa och gå tillbaka till windows 8.1 för dom sa att dom måste veta att det inte är ett problem med mjukvaran..för om det vore det så går inte det på garantin.
Så jag gjorde som dom sa..jag gick och köpte en usb..och laddade ner backtrackern dom skickade till mig, när jag ska försöka fixa problemet så finns inget av det gamla systemet kvar på datorn..så jag är då tvungen att ringa en snubbe som kan fixa det åt mig..vilket han gör..nu är jag tillbaka till windows 8.1 men efter 40 min på datorn så händer detta igen...

Vill meddela att det blev bara värre och värre mot slutet..och innan jag skickade datorn till killen så kunde jag inte klicka upp nått för då slockna skärmen..och såfort jag startat om den slocknade den igen.

Nu när jag har fått tillbaka datorn har den inte slocknar mer än 1 gång men jag är rädd att det kommer bli mer och mer som förut.

Asus kundservice vet knappt om hur man går in i BIOS och har inte varit till någon hjälp alls...dom nämner hela tiden bara att om jag inte vet att det inte är ett fel på hårdvaran så kommer det bara kosta pengar för mig.

Jag vill veta vad det är för fel..

P.S Förlåt för en jobbig text.:(

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Det låter faktiskt som ett drivrutinfel precis som Asus support säger, testa att ladda ner drivrutiner direkt från Nvidia http://www.nvidia.com/download/index.aspx

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Hej! Jag gjorde det också men det funkade inte @XFTality:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veramedflera:

Hej! Jag gjorde det också men det funkade inte @XFTality:

Har du också testat gamlare drivrutiner?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Nu har jag dom gamla drivrutinerna men problemet verkar komma tillbaka@XFTality:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veramedflera:

Nu har jag dom gamla drivrutinerna men problemet verkar komma tillbaka@XFTality:

Hmm, har du provat att ladda ned nyaste drivrutiner för allt från Asus hemsida?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Yes det gjorde jag också, Asus skickade allt till mig, men frågan är eftersom under den senaste timmen har skärmen nu slocknat 7 ggr..så nu vet jag att problemet är tillbaka...kan jag lämna tillbaka den till webhallen kanske? Jag har garantin kvar:S @XFTality:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veramedflera:

Yes det gjorde jag också, Asus skickade allt till mig, men frågan är eftersom under den senaste timmen har skärmen nu slocknat 7 ggr..så nu vet jag att problemet är tillbaka...kan jag lämna tillbaka den till webhallen kanske? Jag har garantin kvar:S @XFTality:

Personligen skulle jag bara nedgradera tillbaka till Windows 8.1, alldeles för många problem med W10.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Det är det jag har gjort:( Jag fick tillbaka windows 8.1...jag fick hjälp att installera tillbaka det..men problemet kvarstår. @XFTality:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veramedflera:

Det är det jag har gjort:( Jag fick tillbaka windows 8.1...jag fick hjälp att installera tillbaka det..men problemet kvarstår. @XFTality:

Jättekonstigt, testa att avinstallera Intel HD Graphics-drivrutinerna och återkom med resultat efter provkörning.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Hej, har gjort det, problemet kvarstår fortfarande:(( @XFTality:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veramedflera:

Hej, har gjort det, problemet kvarstår fortfarande:(( @XFTality:

Då skulle jag kontakta butiken eller Asus direkt och fråga om en ersättningsenhet.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veramedflera:

Hejsan!

För över 1 månad sedan köpte jag en ny dator, en Asus g501jw, det hela började efter jag installerat windows 10, det va windows 8.1 innan.
efter ett tag så började skärmen slockna helt random när jag tex surfade, den slockna men det fanns ett ljus bakom..ungefär som att du skulle trycka upp ett spel..och du vet att skärmen lever men du kan inte se nått..datorn är dvs på. och skärmen funkar, det börja med 1-2 ggr per dag och blev bara värre och värre..

Detta problem hände dock bara när jag inte gjorde nått krävande..och för att kunna se skärmen igen va jag tvungen att trycka på powerknappen, släcka ner datorn och starta upp den igen.

Jag har ringt asus eftersom jag har garanti kvar..dom har ingen aning om vad det är för fel...dom hänvisa till att jag skulle uppdatera drivrutinerna ...det gjorde jag och när det inte funka hänvisa dom mig till att ringa microsoft..eftersom det förmodligen va ett problem med windows 10 men dom visste inte var det var för problem och nämner hela tiden att om jag vill ha hjälp är det en betalservice..

Saken är den att jag inte kan skicka in den till asus utan att återställa och gå tillbaka till windows 8.1 för dom sa att dom måste veta att det inte är ett problem med mjukvaran..för om det vore det så går inte det på garantin.
Så jag gjorde som dom sa..jag gick och köpte en usb..och laddade ner backtrackern dom skickade till mig, när jag ska försöka fixa problemet så finns inget av det gamla systemet kvar på datorn..så jag är då tvungen att ringa en snubbe som kan fixa det åt mig..vilket han gör..nu är jag tillbaka till windows 8.1 men efter 40 min på datorn så händer detta igen...

Vill meddela att det blev bara värre och värre mot slutet..och innan jag skickade datorn till killen så kunde jag inte klicka upp nått för då slockna skärmen..och såfort jag startat om den slocknade den igen.

Nu när jag har fått tillbaka datorn har den inte slocknar mer än 1 gång men jag är rädd att det kommer bli mer och mer som förut.

Asus kundservice vet knappt om hur man går in i BIOS och har inte varit till någon hjälp alls...dom nämner hela tiden bara att om jag inte vet att det inte är ett fel på hårdvaran så kommer det bara kosta pengar för mig.

Jag vill veta vad det är för fel..

P.S Förlåt för en jobbig text.:(

Hej,

Jag hade liknande problem efter uppdatering till windows 10. Löstes med en clean install av windows. Före det testade jag med ca 10 st intel drivrutiner men samma fel. Det är något som inte passar med win 10 som följer med från win8x.

Permalänk

Hejsan! Jag har installerat om operativsystemet, jag är tillbaka till windows 8.1 men det fortsätter hända:( @Vino:

Permalänk
Medlem

Ajdå, enda jag tänker nu är att prova att köra in ett windows som inte är modifierat av asus och se om problemet försvinner.@Veramedflera:

Permalänk

Hejsan! Har testat allt i stort sett, jag tänkte gå till webhallen imorgon och fråga om jag kan lämna den och få en ny samtidigt @Vino: