Jag verkligen hatar mobilsidor.

Permalänk
Medlem

Jag verkligen hatar mobilsidor.

Vad skönt det var på den tiden då det var sällsynt med mobilanpassade sidor. Nu verkar det som att alla designers vill skapa så "moderna" mobilsidor att surfningen på sådana blir helt hopplös. Jag vill på ett enkelt sätt ställa in telefonen på att alltid visa desktopsidan då jag verkligen hatar mobilvarianterna och har tröttnat på att, som till exempel på Aftonbladet, swipa till botten på sidan för att komma åt standardsidan.

Att i webläsaren välja "visa skrivbordssidan" funkar bara nån gång. Det blir inte desktop-varianten i alla fall.
Har provat phony till firefox men det funkar inte heller fullt ut.
Går det att ändra i någon textfil så att telefonen identifierar sig som en dator? Telefonen är rootad så jag har åtkomst till systemet helt.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Problemet är väll att många av dessa webbsidor bygger på att de laddar mobilstylingen beroende på skärmens storlek/upplösning. Så då kvittar det om webbläsaren rapporterar sig som en desktop-webbläsare.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

@M3Johan:

Precis som webbson säger, är sidan responsiv, dvs. om sidan skalar ner beroende på webläsarens storlek är detta inget du kan påverka såvida det inte finns en knapp som säger visa desktopversion el dyl.

Jag är utvecklare själv och förespråkar responsiv design förutsatt att det görs på rätt sätt. Om det är gjort på vad jag anser, rätt sätt, så ska användaren i princip inte märka att de befinner sig på en responsiv sida. Dvs. allt innehåll ska synas och vara tillgängligt precis som vanligt, bara att den anpassas efter formatet. Tanken med en mobilverision är ju att underlätta för användaren att lättare ta del av innehållet från mobil, men om man, som i tex. Sweclockers fall (sorry!), väljer att göra det genom att banta bort bilder och totalt göra om sidan så man inte ens känner igen sig så kan det ge en direkt motsatt effekt.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

@M3Johan:

Precis som webbson säger, är sidan responsiv, dvs. om sidan skalar ner beroende på webläsarens storlek är detta inget du kan påverka såvida det inte finns en knapp som säger visa desktopversion el dyl.

Ett problem är att trots att man har samma upplösning på mobilen som på skrivbordet ( tex 1080P) så skalar dom om på web-servern som om man hade en lägre upplösning., lite osäker exakt vad som orsakar detta. Men det verkar som att mobila webläsare rapporterar nånting annorlunda än en desktop webläsare gör (på enheter med samma upplösning, t ex 1080p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ett problem är att trots att man har samma upplösning på mobilen som på skrivbordet ( tex 1080P) så skalar dom om på web-servern som om man hade en lägre upplösning., lite osäker exakt vad som orsakar detta. Men det verkar som att mobila webläsare rapporterar nånting annorlunda än en desktop webläsare gör (på enheter med samma upplösning, t ex 1080p)

Stämmer, det är denna rackare som är skyldig till det:

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Det kan vara en tanke att testa och ändra User Agent strängen. Det verkar inte finnas något enkelt (orootat) sätt att göra det i Chrome, men i t.ex. Dolphin Browser finns det som ett alternativ.

http://dolphin.com/dolphin-for-android-phone-faqs/

Skrivet av http://dolphin.com/dolphin-for-android-phone-faqs/:

What is User Agent? How do I change mobile view to desktop view?

User Agent is the browsing mode you use when viewing webpages. Desktop view is a mode similar to your PC. Android view is also called mobile view, usually set by default. You can set User Agent of Dolphin Browser under Menu> More> Settings> User Agent> Android/ Desktop/ iPhone/ iPad/ Custom. Or you can download Desktop Toggles to quickly switch between mobile mode and desktop mode.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Mobilsidor är rena eländet med massor av funktioner som fattas.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ja det där med omskalning är ett elände. Likaså att när jag ska skriva nåt någonstans så zoomar läsaren in så att varje bokstav är en femtedel av skärmens höjd. Så dålig syn har jag inte och varje gång får jag zooma ut så att texten blir mindre så att jag ser vad och hur jag skriver.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Kan bara hålla med. Mobilsidor är rena eländet med massor av funktioner som fattas.

Fast det där är i sådana fall ett medvetet val från ägaren av webbplatsen då. Jag har själv arbetat som webbmaster och senaste åren byggde jag flera responsiva webbplatser men jag lät dem aldrig innehålla mindre mängd information när de skalades om till en mindre skärm. Enbart layouten förändrade jag eftersom en telefon behöver en längre och smalare sida istället, mängden information lät jag förbli densamma.

Däremot kan jag tänka mig att en del faktiskt medvetet vill att den större layouten som används på vanlig skärm ska innehålla mer information, just för att de VILL att man ska besöka dem på båda sätten. Speciellt om det är webbplatser med reklam vill de göra allt de kan för att besökarna ska lockas att se den större versionen också (för av utrymmesskäl måste de vara lite mer restriktiva med blaffiga reklamrutor på en mobil).

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

Jag måste hålla med. Avskyr den moderna trenden med responsiva webbsidor, finns inget värre. Hoppas det går över snart..

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Ja, det här med att det ska underlätta för mobilsurf är då något som utvecklarna verkligen misslyckats med.
Jag surfar mest med firefox eller den medföljande läsaren och båda är olidligt sega på nio av tio sidor när jag har mobilsidan men byter jag till desktop så flyter allt hur fint som helst.
Skärpning där utvecklare!

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Håller med, det är skitjobbigt med alla dessa mobilanpassade varianter av sajterna.
Det är också rätt irriterande när SweClockers frågar på min dator/tablet med 2K-upplösning om jag vill använda mobilversionen av sidan.. varje gång!

Permalänk
Medlem

Många mobilsajter är värdelösa absolut. Har dock en webbläsare som döljer att det är en telefon så jag kan få den "riktiga" versionen!

Permalänk
Medlem

Ett inlägg jag vill göra är när de anpassar desktopsidorna efter pekgränssnitt.
Kolla bara på spotifys hemsida.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ett inlägg jag vill göra är när de anpassar desktopsidorna efter pekgränssnitt.
Kolla bara på spotifys hemsida.

Usch, ja. På ett sätt är det bra att det finns mobilsidor för då slipper vi de mobilanpassade sidorna som vi desktopanvändare få stå ut med. Finns hemsidor som jag helt slutat att besöka eftersom det inte går att använda sidorna på grund av mobilanpassningen.

Tradera och Fotbollskanalen tar nog priset. På Tradera har man i alla fall möjlighet att byta till den gamla designen, men det blir ganska omständligt i längden. Samtidigt ses man som någon skurk och hänvisas hela tiden till att byta tillbaka till den nya kassa designen som de slösat massa pengar på.

http://www.fotbollskanalen.se/

http://www.tradera.com/

Permalänk
Medlem

Allra värst är pop up reklamfönster. På resten av webben anses det vara djävulens påfund, men på mobilsidor tror de på nåt sätt att det skulle vara ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Många mobilsajter är värdelösa absolut. Har dock en webbläsare som döljer att det är en telefon så jag kan få den "riktiga" versionen!

Flera, om inte de allra flesta, mobil-webbläsare har denna funktion och det är inte alltid den fungerar. Ta komplett.se som ett exempel. De har tack vare sin dumma hemsida missat en beställning på datorn i min sig. Blev Inet istället.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag använder Firefox i min mobil och även jag har noterat hur många av de sidor jag brukar besöka där "Request desktop site" slutat fungera. För några år sedan fungerade det oftast bra men idag fungerar det nästan aldrig. Och många av sidorna arbetar även emot.

Nog för att det är uppenbart hur utvecklingen tar över men lite bättre möjligheter att besöka sidor vore inte dumt. Nu kommer jag själv runt problemet någorlunda genom att använda RSS-prenumerationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Anledningen till att request desktop site" inte fungerar på många sidor är att det inte finns en separat mobil/desktop site. Det är samma anrop som renderar samma HTML. Som utvecklarna modifierar man bara CSS för att göra utseendet olika på olika upplösningar. Görs responsiva siter korrekt är det jättebra!

Något som jag stör mig på är att det mobilanpassade designspråket börjar röra sig in på fullscreen siter så att allt blir gigantiskt och ganska osmidigt att använda på en vanlig dator.

Tex hur dom har gjort menyn på denna site är katastrof för en datoranvändare... Men på en surfplatta är det smidigt. http://www.holmgrensbil.se/

Visa signatur

BOOOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobiasr:

Anledningen till att request desktop site" inte fungerar på många sidor är att det inte finns en separat mobil/desktop site. Det är samma anrop som renderar samma HTML. Som utvecklarna modifierar man bara CSS för att göra utseendet olika på olika upplösningar. Görs responsiva siter korrekt är det jättebra!

Något som jag stör mig på är att det mobilanpassade designspråket börjar röra sig in på fullscreen siter så att allt blir gigantiskt och ganska osmidigt att använda på en vanlig dator.

Tex hur dom har gjort menyn på denna site är katastrof för en datoranvändare... Men på en surfplatta är det smidigt. http://www.holmgrensbil.se/

O herre jävlar. Det var den sämsta designen jag skådat på en dator.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Vad skönt det var på den tiden då det var sällsynt med mobilanpassade sidor. Nu verkar det som att alla designers vill skapa så "moderna" mobilsidor att surfningen på sådana blir helt hopplös. Jag vill på ett enkelt sätt ställa in telefonen på att alltid visa desktopsidan då jag verkligen hatar mobilvarianterna och har tröttnat på att, som till exempel på Aftonbladet, swipa till botten på sidan för att komma åt standardsidan.

Att i webläsaren välja "visa skrivbordssidan" funkar bara nån gång. Det blir inte desktop-varianten i alla fall.
Har provat phony till firefox men det funkar inte heller fullt ut.
Går det att ändra i någon textfil så att telefonen identifierar sig som en dator? Telefonen är rootad så jag har åtkomst till systemet helt.

jag verkligen älskar mobilsidorna för de fullstora varianterna tar lång tid och ladda om man bara har 3g täckning och de är enklare och navigera på en normalstor mobiltelefon (har nexus 5) och sen är de byggda för stående format medans vanliga hemsidor är gjorda för widescreen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag irriterar mig på att min gamla iphone 4 inte klarar av att surfa vettigt nå mer.
Alla sidor har på nått sätt blivigt segare fast man ser ingen förändring.
Men endå ska det gå segt. Sweclockers går faktiskt bra men dom flesta andra inte.

Misstänker att man medvetet har gjort saker tyngre så folk ska byta telefon oftare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Molotov]:

Jag irriterar mig på att min gamla iphone 4 inte klarar av att surfa vettigt nå mer.
Alla sidor har på nått sätt blivigt segare fast man ser ingen förändring.
Men endå ska det gå segt. Sweclockers går faktiskt bra men dom flesta andra inte.

Misstänker att man medvetet har gjort saker tyngre så folk ska byta telefon oftare

Skickades från m.sweclockers.com

Iphone 4 är så gammal att vi på mitt företag inte räknar den som aktuell att utveckla för längre. Bara att köra in nyare ios för några år sedan gjorde den i princip oanvändbart seg.

Visa signatur

BOOOM

Permalänk
Medlem

Mobilsidor är hemska. Förstår verkligen inte poängen med dem, även responsiva hemsidor kan vara väldigt irriterande. Det värsta med responsiva hemsidor är att det inte heller går att zooma ut för att slippa gigantisk text och mindre information. Då blir bara sidan mindre och ingenting justeras. Jag tycker att hela iden är påänglös då man kan med två fingrar kan zooma in om man nu skulle vilja ha gigantisk text.

Konstigt att det inte går att justera den rapporterade upplösningen i safari heller. Det är också konstigt att mobilsidor generellt sett är segare och laggar mer, och det är på en iPad Air 2.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer, mobilsidor är i nio fall av tio kass. En sida av de få där det fungerar bra är Sweclockers.com, där mobilsidan enligt mig fungerar bra och så har man möjlighet att byta till den fulla sidan om man vill.

Responsiva sidor är i mina ögon skit, där simpla funktioner göms i konstiga undermenyer. Dessutom så är sidorna ofta laggiga på mobilen. Som om inte det vore nog så kan man inte heller zooma ut och in som man vill...

För att inte nämna när funktioner saknas i mobilversionen och man inte kan byta till den riktiga.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Flera, om inte de allra flesta, mobil-webbläsare har denna funktion och det är inte alltid den fungerar. Ta komplett.se som ett exempel. De har tack vare sin dumma hemsida missat en beställning på datorn i min sig. Blev Inet istället.

Nja, när jag försöker på dom vanligare webbläsarna så fungerar funktionen sällan, just därför jag skaffade en annan för just det ändamålet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nja, när jag försöker på dom vanligare webbläsarna så fungerar funktionen sällan, just därför jag skaffade en annan för just det ändamålet

Jaha, det vore ju nått. Om det råkar vara till Android så får du gärna tipsa mig om namnet!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Har inget emot att bli tvingad till en mobilanpassad sida, om den är bra.

Men jag har inte sett någon än.

Kräks på att man alltid måste få en retard-anpassad design för att man surfar på mobilen !

Har HTC one m9 och har inga problem med att surfa på någon sida med vanlig desktop-look. Förstår problemet om man är synskadad..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jaha, det vore ju nått. Om det råkar vara till Android så får du gärna tipsa mig om namnet!

Dolphin heter den. Konstigt nog funkar det inte på Komplett som du sa. Den fungerar överallt utom där. Vad som är skumt är ju att det står "www.komplett.se" och inte "m.komplett.se" som det brukar göra när man är inne på mobilversionen av sajter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobiasr:

Anledningen till att request desktop site" inte fungerar på många sidor är att det inte finns en separat mobil/desktop site. Det är samma anrop som renderar samma HTML. Som utvecklarna modifierar man bara CSS för att göra utseendet olika på olika upplösningar. Görs responsiva siter korrekt är det jättebra!

Något som jag stör mig på är att det mobilanpassade designspråket börjar röra sig in på fullscreen siter så att allt blir gigantiskt och ganska osmidigt att använda på en vanlig dator.

Tex hur dom har gjort menyn på denna site är katastrof för en datoranvändare... Men på en surfplatta är det smidigt. http://www.holmgrensbil.se/

Stör mig också på att det mobilanpassade designspråket har börjat användas på desktop siter och stör mig nog mer på detta än vad jag någonsin har stört mig på en mobilanpassad sida. Ditt exempelt var verkligen katastrof och här är ett exempel på en annan sida där allt är uppblåst in absurdum så att man som desktopanvändare blir tvungen att scrolla helt i onödan.