Trafikverkets hetsjakt på motorcyklister!

Permalänk
Medlem

Trafikverkets hetsjakt på motorcyklister!

Trafikverket är återigen ute efter att straffa landets motorcyklister och därför kallar SMC (Sveriges MotorCyklister) till strid.

Om någon är intresserad så har SMC skapat ett upprop som man kan skriva under för att motorcyklister ej skall särbehandlas i trafiken: http://www.stoppahetsjakten.nu/

Trafikverket har gjort en lista på 30 punkter med förslag på hur man exempelvis skall minska dödligheten bland motorcyklister.
De punkterna jag tycker är värst och mest diskriminerande är följande:

1. Införa ägaransvar för hastighetsöverträdelser för mc.
Jag skall alltså straffas för ett brott jag egentligen kanske inte har begått? Tycker det rimmar dåligt med juridiken vi generellt har i detta landet.

5. Körkortsindragning vid överträdelser över t.ex. 20 km/h.
Inte okej så länge det bara gäller motorcyklister.

15. Införa hastighetsregulator på MC (maxhastighet t.ex. 130 km/h)
Egentligen samma analys som ovan. Varför skall detta endast gälla för MC?

19. Ställa krav på alkolås.
Detta är hål i huvudet enligt mitt tycke. Antalet motorcyklister som kör "rattfulla" är obefintligt. Nästan alla som åker fast för "rattfylla" på mc är individer utan körkort.
Återigen, varför skall detta bara gälla motorcyklister?

21. Beslagta motorcykeln vid grova hastighetsöverträdelser.
Vet inte vad jag ska säga...

24. Uppgifter i befintligt register om trafikförseelser görs tillgängliga för försäkringsbolag.
Återigen diskriminerande samt kränkande. Varför skall de överhuvudtaget få den tillgången?

25. Uppgifter om en individs försäkringskostnader överlämnas till körkortsmyndigheten för lämplighetsbedömning.
!?

De kunde väl börja med att bättra på bilisternas körkortsutbildning och riskutbildning för där existerar det inget sådant som en motorcyklist.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Barak:

Trafikverket är återigen ute efter att straffa landets motorcyklister och därför kallar SMC (Sveriges MotorCyklister) till strid.

Om någon är intresserad så har SMC skapat ett upprop som man kan skriva under för att motorcyklister ej skall särbehandlas i trafiken: http://www.stoppahetsjakten.nu/

Trafikverket har gjort en lista på 30 punkter med förslag på hur man exempelvis skall minska dödligheten bland motorcyklister.
De punkterna jag tycker är värst och mest diskriminerande är följande:

1. Införa ägaransvar för hastighetsöverträdelser för mc.
Jag skall alltså straffas för ett brott jag egentligen kanske inte har begått? Tycker det rimmar dåligt med juridiken vi generellt har i detta landet.

5. Körkortsindragning vid överträdelser över t.ex. 20 km/h.
Inte okej så länge det bara gäller motorcyklister.

15. Införa hastighetsregulator på MC (maxhastighet t.ex. 130 km/h)
Egentligen samma analys som ovan. Varför skall detta endast gälla för MC?

19. Ställa krav på alkolås.
Detta är hål i huvudet enligt mitt tycke. Antalet motorcyklister som kör "rattfulla" är obefintligt. Nästan alla som åker fast för "rattfylla" på mc är individer utan körkort.
Återigen, varför skall detta bara gälla motorcyklister?

21. Beslagta motorcykeln vid grova hastighetsöverträdelser.
Vet inte vad jag ska säga...

24. Uppgifter i befintligt register om trafikförseelser görs tillgängliga för försäkringsbolag.
Återigen diskriminerande samt kränkande. Varför skall de överhuvudtaget få den tillgången?

25. Uppgifter om en individs försäkringskostnader överlämnas till körkortsmyndigheten för lämplighetsbedömning.
!?

De kunde väl börja med att bättra på bilisternas körkortsutbildning och riskutbildning för där existerar det inget sådant som en motorcyklist.

http://www.svmc.se/ImageVaultFiles/id_5679/cf_4420/st_edited/VzGHKts8SmJM4emNE5Pm.jpg

Vafan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara vad som menas med "12. Särskild hastighetsvecka mc"?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Någon som kan förklara vad som menas med "12. Särskild hastighetsvecka mc"?

Antagligen att man måste köra saktare varannan vecka eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Håll i hatten, idioterna är i farten igen. Efter detta så kommer dom införskaffa hastighetsregulatorer på bilar också.... Inte fan köper jag en bil/mc bara för att den ska vara strypt till 130 Km/h. Dom kan börja med att försvåra kravet för bil/mc kort för 95% av alla trafikanter vet fan inte hur man kör varken bil eller mc. Man blir mörkrädd när man ligger bakom en bil som svajar fram å tillbaka, sen när man kör om så är det självklart en idiot som sitter och snackar i telefon och käkar glass samtidigt.. Tvinga alla att ta om sina körkort (gratis ofc för de som redan har ett) och sedan klipp kortet för idioterna som inte ska befinna sig i trafik.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Antagligen att man måste köra saktare varannan vecka eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju verkligen inte som något som man lätt glömmer bort.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Åker inte motorcyckel, men planerar att göra såfort man blir 24. Det här är helt löjligt, skrev under!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Ifall detta godkänns så kan alltså jag bli straffad om någon stjäl min hoj för en bustur, vafan

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Någon som kan förklara vad som menas med "12. Särskild hastighetsvecka mc"?

Jag gissar att det är när polisen har en vecka där de riktar in sig på att kontrollera hastighet, drogpåverkade och skyddsutrustning för just motorcyklister. Det finns liknande där de har olika teman men vad jag vet har de inte haft något specifikt för motorcykel.

Permalänk
Medlem

De är ju inte friska.. å så her de upp wireräcken..

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Skrivet av Anhjo:

De är ju inte friska.. å så her de upp wireräcken..

Enligt en studie är inte just vajerräcke något farligare än vanliga räcken.
http://media.folksam.se/sv/2012/07/10/ny-studie-fran-folksam-...

Permalänk
Medlem

Så trafikverket vill införa regler för att minska skador och dödlighet bland motorcyklist, och har identifierat dessa punkter som de bästa för att ge genomslag i statistiken, och detta är dåligt?

Mycket av det du raljerat mot att det bara är för motorcyklister (vilket inte är diskriminerande, motorcykel har sin egen licens och klassas som egen form av trafikant) är förmodligen för att ge störst legal risk till störst fysisk fara.

Vill du detta till trots hävda att det är diskriminerade förslag kan jag väl kontra med att motorcyklar inte behöver reg plåt fram och således inte kan fotas av fortkörningskameror.

Tycker många förslag är är riktigt bra, och hoppas de införs, bevisas effektiva och sedan kommer till motortrafikanter.

Ska ärligt säga att jag personligen ogillar motorcyklar och motorcyklister som grupp, vet att det inte är alla, men de cyklar och förare som rullar runt i mitt område verkar lagt på varenda del som kan få dem att låta ännu mer (vilket dessutom ekar) och gillar att ställa sig i vägen för allt och alla.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Citat:

19. Ställa krav på alkolås.
Detta är hål i huvudet enligt mitt tycke. Antalet motorcyklister som kör "rattfulla" är obefintligt. Nästan alla som åker fast för "rattfylla" på mc är individer utan körkort.
Återigen, varför skall detta bara gälla motorcyklister?

asså vad fan är fel på människor som står emot det här? speciellt bara för att "bilar har det inte, varför ska motorcyklar". kanske för att det räddar liv, och man måste börja i någon ände?
många av punkterna är satta för att skydda andra och motorcyklisten, och vissa av dom bryter helt emot lagen, och du stör dig över att man kan bli straffad för det?
vissa människor alltså.

den enda jag anser fel är "21. Beslagta motorcykeln vid grova hastighetsöverträdelser."

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Härligt att alltid skylla på motorcyklisterna när det är i själva verket "oftast" är bilisternas skuld när det sker en krock mellan mc & bil.
Sen har tyvärr vi dödstalet där en tredjedel består av dem som inte har något körkort till mc men ska på & försöka köra ändå.

Detta är som att göra olika lagar för kvinnor & män!! Hade ju inte blivit något ramaskri!!

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Medlem

"Nu tar vi strid mot Trafikverkets hemliga 30-punktslista " syns på hemsidan, vad är hemliga? Är det en punktlista som personer bara lämnat in som dom ska diskutera eller ?
Kom tillbaka när det finns riktiga saker att ta tag i. Då kan man hjälpa till om behovet och tycket finns.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Så trafikverket vill införa regler för att minska skador och dödlighet bland motorcyklist, och har identifierat dessa punkter som de bästa för att ge genomslag i statistiken, och detta är dåligt?

Mycket av det du raljerat mot att det bara är för motorcyklister (vilket inte är diskriminerande, motorcykel har sin egen licens och klassas som egen form av trafikant) är förmodligen för att ge störst legal risk till störst fysisk fara.

Vill du detta till trots hävda att det är diskriminerade förslag kan jag väl kontra med att motorcyklar inte behöver reg plåt fram och således inte kan fotas av fortkörningskameror.

Tycker många förslag är är riktigt bra, och hoppas de införs, bevisas effektiva och sedan kommer till motortrafikanter.

Ska ärligt säga att jag personligen ogillar motorcyklar och motorcyklister som grupp, vet att det inte är alla, men de cyklar och förare som rullar runt i mitt område verkar lagt på varenda del som kan få dem att låta ännu mer (vilket dessutom ekar) och gillar att ställa sig i vägen för allt och alla.

Vadå, varför inte begränsa bilar till 130? Å samma regler gällande körkort, alkolås osv.. Känns bara som nåt skrivbordstroll utan mc-kort vill åstadkomma nåt på jobbet..

Skrivet av kroXofant:

Enligt en studie är inte just vajerräcke något farligare än vanliga räcken.
http://media.folksam.se/sv/2012/07/10/ny-studie-fran-folksam-...

sedär..

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

asså vad fan är fel på människor som står emot det här? speciellt bara för att "bilar har det inte, varför ska motorcyklar". kanske för att det räddar liv, och man måste börja i någon ände?
många av punkterna är satta för att skydda andra och motorcyklisten, och vissa av dom bryter helt emot lagen, och du stör dig över att man kan bli straffad för det?
vissa människor alltså.

den enda jag anser fel är "21. Beslagta motorcykeln vid grova hastighetsöverträdelser."

Visst är det en utmärkt ide vilken jag tycker alla fordon ska ha men om det nu godkänns betyder det att jag måste betala trafikverket så dem kan installera ett alkolås på min mc för annars har den körförbud?

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

asså vad fan är fel på människor som står emot det här? speciellt bara för att "bilar har det inte, varför ska motorcyklar". kanske för att det räddar liv, och man måste börja i någon ände?
många av punkterna är satta för att skydda andra och motorcyklisten, och vissa av dom bryter helt emot lagen, och du stör dig över att man kan bli straffad för det?
vissa människor alltså.

den enda jag anser fel är "21. Beslagta motorcykeln vid grova hastighetsöverträdelser."

Kanske.. men bara KANSKE för att ingen med IQ över 70 sätter sig på en hoj full.. Det man gör nu kallas kollektiv bestraffning och omyndigförklarande av alla som kör hoj. Alkolås är en sån sak man kan tvingas ha om man har åkt dit rattfull (styrfull?). Men inte ska alla behöva åka runt med alkolås bara för att en idiot körde åt helskotta full.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Visst är det en utmärkt ide vilken jag tycker alla fordon ska ha men om det nu godkänns betyder det att jag måste betala trafikverket så dem kan installera ett alkolås på min mc för annars har den körförbud?

ingen aning hur det kommer lösas. jag kommer supporta iden rakt igenom även om det blir ägaren som får betala det. fyllon hör inte hemma på gatan, oavsätt fordon

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Kanske.. men bara KANSKE för att ingen med IQ över 70 sätter sig på en hoj full.. Det man gör nu kallas kollektiv bestraffning och omyndigförklarande av alla som kör hoj. Alkolås är en sån sak man kan tvingas ha om man har åkt dit rattfull (styrfull?). Men inte ska alla behöva åka runt med alkolås bara för att en idiot körde åt helskotta full.

OM människor hade varit smarta så hade denna iden aldrig kommit på tal att det behövs. ändå behövs det. om du ändå aldrig sitter packad vid styret, vad fan spelar det för roll? du kommer alltid kunna köra hem, för du har inte druckit.
http://www.trafikverket.se/DDD/Dont-Drink-and-Drive/Fakta-om-...

"År 2014 omkom 270 personer i vägtrafiken. Resultat från Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor visar att 20 procent av dem omkom i en alkoholrelaterad olycka. I absoluta tal innebär det 54 personer under 2014. Den totala andelen omkomna i alkoholrelaterade olyckor har varit relativt konstant under senare år."

Antal och andel omkomna personer i alkoholrelaterade
(alkohol > 0,2 promille) vägtrafikolyckor, 2007-2014

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

OM människor hade varit smarta så hade denna iden aldrig kommit på tal att det behövs. ändå behövs det. om du ändå aldrig sitter packad vid styret, vad fan spelar det för roll? du kommer alltid kunna köra hem, för du har inte druckit.
http://www.trafikverket.se/DDD/Dont-Drink-and-Drive/Fakta-om-...

"År 2014 omkom 270 personer i vägtrafiken. Resultat från Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor visar att 20 procent av dem omkom i en alkoholrelaterad olycka. I absoluta tal innebär det 54 personer under 2014. Den totala andelen omkomna i alkoholrelaterade olyckor har varit relativt konstant under senare år."

Antal och andel omkomna personer i alkoholrelaterade
(alkohol > 0,2 promille) vägtrafikolyckor, 2007-2014

http://www.trafikverket.se/contentassets/49e6101737c647d38efaa547f48e0abb/diagram_2014/diagram_2_440px.jpg

Assååå alkoholrelaterade olyckor, hur många sådana orsakas av en mc förare tro????

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Du ser väl själv att bilförare är betydligt fler än mc?

än en gång. man måste börja från någon del. motorcyklar är betydligt färre, alltså ger det ett billigare vis att utvärdera skillnaderna (om några) som det kan ge

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ingen aning hur det kommer lösas. jag kommer supporta iden rakt igenom även om det blir ägaren som får betala det. fyllon hör inte hemma på gatan, oavsätt fordon

Jag håller helt med men det finns bättre sätt att göra detta på. Typ alkolås som standard på nysålda fordon från och med 2018? ABS på mc över 125cc ska ju bli krav på nysålda från och med 2016, enligt EU. Varför inte sköta det så?

Har lite bråttom, vet än inte hur det kommer tas i bruk förstås :/

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

än en gång. man måste börja från någon del. motorcyklar är betydligt färre, alltså ger det ett billigare vis att utvärdera skillnaderna (om några) som det kan ge

jo så är det, ändrade det..

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Avstängd

Angående punkt 15 så tycker jag att det vore vettigt att spärra alla motordrivna fordon vid 140 km/h. Det finns ingen anledning för någon att köra fortare än så när vi har de hastighetsbegränsningar vi har i dagsläget. De enda undantagen bör vara för bland andra brandkåren, ambulanser och Polisen. Vill man köra bana med sitt fordon så bör personal på plats få tillgång till verktyg som tillfälligt häver spärren under en viss tidsperiod.

Angående punkt 19 så tycker jag att det vore en mycket bra idé att lagföra ett krav på alkolås på alla fordon i trafiken, både för ej motordrivna fordon och för motordrivna fordon. Är man full eller hög så har man inte i trafiken att göra. Punkt slut.

Angående punkt 21, samma sak där. Kör man vårdslöst och/eller på tok för fort för situationen man är i och utsätter andra människor för livsfara så har man ingenting i trafiken att göra.

Det är mina åsikter.

Permalänk
Skrivet av FiKsT:

Härligt att alltid skylla på motorcyklisterna när det är i själva verket "oftast" är bilisternas skuld när det sker en krock mellan mc & bil.
Sen har tyvärr vi dödstalet där en tredjedel består av dem som inte har något körkort till mc men ska på & försöka köra ändå.

Detta är som att göra olika lagar för kvinnor & män!! Hade ju inte blivit något ramaskri!!

Utveckla gärna varför det oftast är bilistens fel? Är det för att mc'n ofta kommer i två miljoner miljarder km/h, lägger sig en centimeter bakom bilen och sedan inte är med på noterna när bilen - hur galet och och oväntat det än må låta - kanske måste bromsa eller ska svänga?

Skrivet av Anhjo:

Vadå, varför inte begränsa bilar till 130? Å samma regler gällande körkort, alkolås osv.. Känns bara som nåt skrivbordstroll utan mc-kort vill åstadkomma nåt på jobbet..

sedär..

En mc är betydligt mer oskyddad än en bil. Den har långt ifrån samma väggrepp t.ex. Eller rättare sagt, det krävs betydligt bättre förutsättningar för att en mc ska hålla sig på vägen.
T.ex. rullgrus, sand, olja eller andra kemikalier kan vara direkt livsfarligt för en mc i en kurva, medan en bil knappt påverkas.
Fordonet i sig är mer än kapabelt att klara hastigheten, men det behövs långt mer kontrollerade förhållanden för det. Allt annat är en chansning tyvärr.

Sedan kan det ha lite med attityd att göra. Inte hos alla, men häng med mig i tanken här...
En mc är i många men inte alla fall en källa till frihet och nöje. I vissa fall är det enda fordonet man har, men i många fall är det ett sekundärt fordon som används som nöje. Det samma gäller i många fall bilar, men här kommer haken.

En mc som går 200+ och gör 0-100 på under fem sekunder går i många fall att köpa för så lite som 10-15.000 kr. Det gör fordonet oerhört tillgängligt för den som utan att lägga för mycket pengar, tid eller intresse kan dra ut och gasa järnet några vändor på en sommar.
Sedan ställs skiten undan över vintern, och så samma sak nästa år.

Med t.ex. en bil av samma kaliber blir kostnaden (förutom försäkring) och logistiken mycket större vilket gör att ett beslut blir mer genomtänkt och långsiktigt. Dessutom har nog dom flesta större vana och kanske till och med kompetens att reda ut händelser på fyra hjul jämfört med två.

Nå, ni får inte tro att detta gäller alla mc-förare. Det finns många som verkligen tar detta på allvar. Men jag tror inte man kan bortse från att det finns en stor skara som bara vill dra på lite några få gånger per sommar, och där har vi nog en väldigt stor riskgrupp som man vill komma åt.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Ifall detta godkänns så kan alltså jag bli straffad om någon stjäl min hoj för en bustur, vafan

Svenska rättssystemet i ett nötskal, straffa alla utom skurken. Passar ju bra bland alla andra såna skitlagar.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Skrivet av Anhjo:

Assååå alkoholrelaterade olyckor, hur många sådana orsakas av en mc förare tro????

"Onykter mc-förare tippade i diket"

http://www.folkbladet.nu/1490226/onykter-mc-forare-tippade-i-...

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Försök nu googla på onykter bilförare, dödlig utgång.. eller liknande

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5