Garantitid slut - Kan jag reklamera detta?

Permalänk
Medlem

Garantitid slut - Kan jag reklamera detta?

Tjena!
Min hemknapp på min iPhone 5S har börjat ge upp. Den funkar endast vart fjärde tryck, vilket gör att det är svårt att komma åt multitaskingen. Garantitiden gick ut i mars och tänkte kolla ifall ni vet ifall man kan reklamera telefonen och få den lagad gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moskis:

Tjena!
Min hemknapp på min iPhone 5S har börjat ge upp. Den funkar endast vart fjärde tryck, vilket gör att det är svårt att komma åt multitaskingen. Garantitiden gick ut i mars och tänkte kolla ifall ni vet ifall man kan reklamera telefonen och få den lagad gratis?

Med stor sannolikhet så går det inte då det är Slitage av hemknappen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Moskis:

Tjena!
Min hemknapp på min iPhone 5S har börjat ge upp. Den funkar endast vart fjärde tryck, vilket gör att det är svårt att komma åt multitaskingen. Garantitiden gick ut i mars och tänkte kolla ifall ni vet ifall man kan reklamera telefonen och få den lagad gratis?

3års reklamationsrätt i Sverige sedan inköpsdatum.

Du måste bevisa att problemet är ursprungligt och inte har uppkommit pga slitage eller handhavandefel.
Jag hade inte accepterat en reklamation på en flera år gammal mobil där en knapp inte reagerar just pga slitagefaktorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moskis:

Tjena!
Min hemknapp på min iPhone 5S har börjat ge upp. Den funkar endast vart fjärde tryck, vilket gör att det är svårt att komma åt multitaskingen. Garantitiden gick ut i mars och tänkte kolla ifall ni vet ifall man kan reklamera telefonen och få den lagad gratis?

Du har fortfarande reklamationsrätt i tre år som ger dig rätt att få en defekt vara åtgärdad under förutsättning att det inte är självförvållat. Du kan alltså inte reklamera skador som uppstått genom ren vårdslöshet eller felaktigt användande - vilket du måste bevisa om varans är äldre än 6 månader. Bevisbördan är inte så hög men synliga skador kring felet är försvårande omständigheter.

En knapp som blir utsliten inom tre år kan mycket väl anses som felaktig konstruerad eller tillverkad och därmed är felet ursprungligt. Det är för detta som reklamationsrätten är skapad så tillverkare inte bygger in för kort livslängd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moskis:

Tjena!
Min hemknapp på min iPhone 5S har börjat ge upp. Den funkar endast vart fjärde tryck, vilket gör att det är svårt att komma åt multitaskingen. Garantitiden gick ut i mars och tänkte kolla ifall ni vet ifall man kan reklamera telefonen och få den lagad gratis?

en ny knapp kostar väl runt 400kr i månaden och din chans att få igenom en reklamation på detta är nästan obefintlig eftersom de räknas som slitage

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Med stor sannolikhet så går det inte då det är Slitage av hemknappen.

Menar du att det är normalt att en knapp inte ska hålla mer än 1år?

Permalänk
Medlem

Tänker likadant - att en hemknapp bör hålla mer än så. Värt att tillägga är att Touch ID funkar utan några problem alls. Det är just trycket som strular. Kanske borde testa o prata med dem då!

Permalänk
Medlem

Hej! har en vanlig 5a som det hände exakt samma sak på (förutom att låsknappen tillslut inte fungerade alls)
detta kan vara apples egna fel, det beror på om din mobil är "en av dem" som går att kolla med modell/serienummer eller vad det nu var. bara att gå till en applebutik så kollar dom upp det (vet inte om det är någon skillnad på "5s" och "5".
Jag skulle ialf få både knappen utbytt OCH batteriet MEN dom såg en yttepyttespricka i kanten av glaset och kunde då inte ta emot den längre.

Permalänk
Medlem

Jag har en iphone 5 som var en utav de första modellerna ut och just dessa hade lite problem med batteriet två år efter inköp ~ så fick jag batteriet utbytt, du ska på något sätt bevisa att det är ett tillverknings problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moskis:

Tjena!
Min hemknapp på min iPhone 5S har börjat ge upp. Den funkar endast vart fjärde tryck, vilket gör att det är svårt att komma åt multitaskingen. Garantitiden gick ut i mars och tänkte kolla ifall ni vet ifall man kan reklamera telefonen och få den lagad gratis?

Kontakta butiken och säg att hemknappen inte alltid fungerar, och att du vill skicka in den på service (En reklamation) så får de skicka vidare den till Apple för service (Utbyte).

För hemknappen ska fungera längre än 1 år, gör den inte det så är de konstruktionsfel och ska då gå under reklamationsrätten, då det är ett ursprungligt fel.

Du kan ju kontakta Apple i förväg och prata med dem om problemet, så kan de ge dig vägledning (eller besluta att ta in enheten direkt för reparation)
https://getsupport.apple.com/Issues.action
Eller via telefon direkt på: Sverige (020) 100 529

Skrivet av Hardy:

Med stor sannolikhet så går det inte då det är Slitage av hemknappen.

Största sannolikhet är tvärt emot att det kommer att gå på reklamationsrätten, då det i princip är som en garanti att produkten ska fungera i 3 år, såklart med vissa restriktioner av områden där det är rent slitagedel (ex bildelar som ex bromsar mm).

Skrivet av DavidtheDoom:

3års reklamationsrätt i Sverige sedan inköpsdatum.

Du måste bevisa att problemet är ursprungligt och inte har uppkommit pga slitage eller handhavandefel.
Jag hade inte accepterat en reklamation på en flera år gammal mobil där en knapp inte reagerar just pga slitagefaktorn.

Det ska gå på reklamationsrätten om det är under 3 år, en knapp ska hålla mer än 1.5 år.

Skrivet av Dr.Mabuse:

En knapp som blir utsliten inom tre år kan mycket väl anses som felaktig konstruerad eller tillverkad och därmed är felet ursprungligt. Det är för detta som reklamationsrätten är skapad så tillverkare inte bygger in för kort livslängd.

<- Precis.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Menar du att det är normalt att en knapp inte ska hålla mer än 1år?

Läs denna på punkt (H) http://www.apple.com/legal/warranty/products/iphone-swedish.h...

Nej det tycker jag inte,men det tror att det blir svårt att bevisa att din knapp blev trög och speciellt efter garanti tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Läs denna på punkt (H) http://www.apple.com/legal/warranty/products/iphone-swedish.h...

Nej det tycker jag inte,men det tror att det blir svårt att bevisa att din knapp blev trög och speciellt efter garanti tiden

Borde vara världens enklaste sak att jämföra med en ny/hel Iphone och därmed inte så svår att bevisa.

Vilken punkt? När du länkar till en hemsida är det bra om det framgår vad det är du syftar på eller relaterar till mer specifikt.
Jag ser dock detta: Viktigt: Villkoren för Apples ettåriga begränsade garanti skall inte tillämpas på krav som ställs enligt konsumentlagstiftningen.
Förstår du betydelsen av det understrukna? Svenska konsumentlagstiftning definierar inte knappar som förbrukningsvara och ALLT slits mer eller mindre med tiden vilket skulle göra KKL verkningslös med din logik.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxANTOFFxX:

Hej! har en vanlig 5a som det hände exakt samma sak på (förutom att låsknappen tillslut inte fungerade alls)
detta kan vara apples egna fel, det beror på om din mobil är "en av dem" som går att kolla med modell/serienummer eller vad det nu var. bara att gå till en applebutik så kollar dom upp det (vet inte om det är någon skillnad på "5s" och "5".
Jag skulle ialf få både knappen utbytt OCH batteriet MEN dom såg en yttepyttespricka i kanten av glaset och kunde då inte ta emot den längre.

Då är det ett brott mot KKL. Sprickan måste vara relaterad med felet du reklamerar för att KKL inte skall gälla. Kär bilanalogi: Repar någon lacken kan du fortfarande reklamera batteriet eftersom dessa inte är beroende av varandra för att fungera var för sig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då är det ett brott mot KKL. Sprickan måste vara relaterad med felet du reklamerar för att KKL inte skall gälla. Kär bilanalogi: Repar någon lacken kan du fortfarande reklamera batteriet eftersom dessa inte är beroende av varandra för att fungera var för sig.

så sett ja, men för att byta ut dessa saker måste dom ta bort glaset och dom kan inte sätta tillbaka glaset om det finns en spricka förklarade applesnubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Borde vara världens enklaste sak att jämföra med en ny/hel Iphone och därmed inte så svår att bevisa.

Vilken punkt? När du länkar till en hemsida är det bra om det framgår vad det är du syftar på eller relaterar till mer specifikt.
Jag ser dock detta: Viktigt: Villkoren för Apples ettåriga begränsade garanti skall inte tillämpas på krav som ställs enligt konsumentlagstiftningen.
Förstår du betydelsen av det understrukna? Svenska konsumentlagstiftning definierar inte knappar som förbrukningsvara och ALLT slits mer eller mindre med tiden vilket skulle göra KKL verkningslös med din logik.

Okej,såg det nu som syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxANTOFFxX:

så sett ja, men för att byta ut dessa saker måste dom ta bort glaset och dom kan inte sätta tillbaka glaset om det finns en spricka förklarade applesnubben.

Ja, det låter inte orimligt... men bekosta ett nytt glas då? Har läst prejudikat på att man bara behöver betala materialkostnaden om andra delar skall bytas i samband med garanti/reklamation.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, det låter inte orimligt... men bekosta ett nytt glas då? Har läst prejudikat på att man bara behöver betala materialkostnaden om andra delar skall bytas i samband med garanti/reklamation.

ja det var det där som var så luddigt när jag pratade med han. han sa att om jag byter glas så gäller inte deras "garanti" längre för att det inte är deras egna glas och han erbjöd aldrig att de själva kunde byta, så i stunden så kopplade jag det till att dom inte gör sånt?

Har inte tänkt på det så mycket förrns nu, för i min frustration gick jag och skaffade en ny mobiltelefon.

Permalänk
Medlem

samma problem

Berätta gärna hur de går, jag har precis samma problem med en iphone 5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Menar du att det är normalt att en knapp inte ska hålla mer än 1år?

Skrivet av Moskis:

Tänker likadant - att en hemknapp bör hålla mer än så. Värt att tillägga är att Touch ID funkar utan några problem alls. Det är just trycket som strular. Kanske borde testa o prata med dem då!

En knapp byggs aldrig för att hålla en viss tid, utan för att kunna hantera ett visst antal tryck. Jämför med exempelvis Logitech som väl brukar säga att deras musknappar ska klara av minst 20 miljoner klick. Såvida det inte finns en inbyggd loggningsfunktion i telefonen som räknar antal tryck som gjorts finns ingen möjlighet för supporten att kunna kontrollera om du själv slitit ut knappen eller inte.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)