Häva köp av Volkswagen Touareg

Permalänk
Medlem

Häva köp av Volkswagen Touareg

Hej.

För ungefär 2 - 3 månader sedan beställde jag och min fru en ny bil, en Volkswagen Touareg. Nu som nog alla vet så har det blossat upp en ordentlig storm kring VW. Ännu finns ingen bekräftelse på att även Touregen är drabbad men jag är pessimisstisk.

Säkert kommer det komma fram att den inte håller värdena. När man ska ut med ca en halv miljon för en bil är detta inget roligt. Vad händer med andrahandsvärdet? Kommer skatten att skena?

Var inte detta man hade tänkt sig. Köpekontraktet fick jag bifogad som pdf men de allmänna villkoren är där små för att läsa. Så tänkte att jag hör med er så länge.

Vad tror ni, finns det någon chans att häva köpet om man vill om även Touregen är drabbad? Tänker att då har ju inte specifikationerna på bilen stämt.

Hur hade ni gjort?

Bilen är leverans på v.44

Med vänlig hälsning, casauL

EDIT: Motorn är.
BlueMotion:
3,0 l 150 kW (204 hk) V6 TDI BlueMotion Technology 4MOTION

Då ni är många att svara skriver jag lite uppdaterad vad jag hittat.
Motorn är en Euro 6 klassad.

Om man kan lita på detta så ska de inte ha någon felaktig mjukvara som har sänkt utsläppen, NOx?
"– Det vi vet är att alla bilar med Euro 6-motorer inte är omfattade av den här mjukvaran. Så alla de bilar som vi säljer i dag har inte de här problemen vilket vi säger till kunderna som står i läget att beställa en bil."
http://www.svd.se/vws-ledning-fortsatter-tiga--bilagare-far-i....

Då borde inte skatten på den modellen vara påverkad?

Mejlat återförsäljaren, dock bara om de vet något samt att jag vill ha garantier, vill inte ha en jättehög skatt på min bil.

Har varit sugen på en SUV väldigt länge när man äntligen fick med frugan så blev det en beställning. Andra barnet påväg och frun vill ha 3 så därav ville vi inte ha en förliten SUV. Jämnför man denna mot de andra stora, X5, Q7 osv så är Touaregen 100 000kr billigare. De andra hade inte rymt på det vi kände att vi kunde spendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Hej.

För ungefär 2 - 3 månader sedan beställde jag och min fru en ny bil, en Volkswagen Touareg. Nu som nog alla vet så har det blossat upp en ordentlig storm kring VW. Ännu finns ingen bekräftelse på att även Touregen är drabbad men jag är pessimisstisk.

Säkert kommer det komma fram att den inte håller värdena. När man ska ut med ca en halv miljon för en bil är detta inget roligt. Vad händer med andrahandsvärdet? Kommer skatten att skena?

Var inte detta man hade tänkt sig. Köpekontraktet fick jag bifogad som pdf men de allmänna villkoren är där små för att läsa. Så tänkte att jag hör med er så länge.

Vad tror ni, finns det någon chans att häva köpet om man vill om även Touregen är drabbad? Tänker att då har ju inte specifikationerna på bilen stämt.

Hur hade ni gjort?

Bilen är leverans på v.44

Med vänlig hälsning, casauL

Jag skulle definitivt hävt köpet då informationen de gick ut med var rent av felaktig (om det nu gäller denna modell).

Edit: Tycker inte man ska sponsra någon som avsiktligen har gått ut med felaktig information för egen vinning, speciellt inte när det påverkar miljön negativt (med sisådär 40x).

Permalänk
Medlem

@casuaL:

Hej.

Det är ju inte bilens förbrukning som ändrats, det är bara att de ljugit om den i tester.
Så det är fortfarande en modern motor i en modern bil, tillverkad av en känd och erkänd biltillverkare. Jag gissar att du inte har något att vara orolig för. Jag kan bara se till mig själv och hade jag gärna ägt en volkswagen? Ja, absolut.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:
Men om han vill ha bilen då? Ska han häva av bara princip?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog behållt den. Skulle jag köpa bil idag så skulle VW stå högt på listan. Hyrde en ny golf för några månader sen och det var den tystaste bil jag kört. Fantastisk.

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart försökt att häva köpet.
Dels för att VW medvetet fuskat, och vem vet om dom fuskat med mer ?
Och dels för att det finns en stor chans att andrahandsvärdet hamnar 10-20% lägre p.g.a detta.
Sen inte minst för att det finns betydligt bättre bilar än VW Touareg

Permalänk
Medlem

Behåll bilen, en bra bil

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

jag skulle häva köpet! sitter själv med en 2011 passat 2.0tdi är så sinnesjukt glad att jag inte köpte ny när den nya modellen kom! min bil är som tur är betald inga lån osv! sen får vi se vad som händer med skatt och andrahandsvärdet! som tur är drabbar det mig inte lika hårt! men som sagt hade nog lugnat mig att köpa en ny vw innan detta är klart! sen får vi se vad som händer har svårt att tro att det enbart är vw som fuskat! själv är jag väldigt sugen på att köpa kia när jag bestämmer mig för att byta bil! mvh steve

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@Dalton Sleeper:
Men om han vill ha bilen då? Ska han häva av bara princip?

Den är ju inte längre laglig, eller?
"Siffror visar på kväveoxidutsläpp mer än 40 gånger högre än de tillåtna nivåerna under verkliga förhållanden."

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så handlade det om vissa Motorer och en programvara (va alltså dubbla programvaror i dessa) en för vanligt bruk och en för test, det är detta som dom lurats med.

Jag hade nog luskat reda på om motorn du har är drabbad av detta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Den är ju inte längre laglig, eller?
"Siffror visar på kväveoxidutsläpp mer än 40 gånger högre än de tillåtna nivåerna under verkliga förhållanden."

40 gånger det amerikanska gränsvärdet som vad jag vill minnas är halva värdet vi tillåter i EU.
Men det återstår ju att se om det fuskats med bilar som sålts utanför US.
EU testar ju inte på samma sätt så det är tydligen lite svårare att fuska.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:

Jag vet inte hur det där fungerar, och jag är inte intresserad av att hamna i en debatt om värden avlästa eller verkliga.
Min poäng är att volkswagen har ju inte glömt hur man tillverkar bilar, och en Touareg skulle jag gärna äga om jag hade råd.

Motorn i den bilen är nog i ungefär samma klass som andra stora dieslar från andra tillverkare sett till nedsmutsning och utsläpp.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Den är ju inte längre laglig, eller?
"Siffror visar på kväveoxidutsläpp mer än 40 gånger högre än de tillåtna nivåerna under verkliga förhållanden."

Nivåerna i USA, den är helt laglig i Europa i dagsläget. Som jag tolkat det så kommer inte detta påverka skatten på bilen som reglerna ser ut idag heller men man vet ju inte hur det blir i framtiden.

Permalänk

Intressant läsning om detta finns på
http://m3.idg.se/2.1022/1.637907/volkswagen-bil-diesel-miljo-...
Kort sagt: Om Volkswagens bilar kördes med samma motorprofiler som i de officiella utsläppstesten hela tiden skulle de dra mer diesel, vara tråkigare att köra och kosta mycket mer i service.
Med andra ord så får du en bättre bil som det är nu men andrahandsvärdet kan påverkas och skatten likaså?

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@casuaL:

Hej.

Det är ju inte bilens förbrukning som ändrats, det är bara att de ljugit om den i tester.
Så det är fortfarande en modern motor i en modern bil, tillverkad av en känd och erkänd biltillverkare. Jag gissar att du inte har något att vara orolig för. Jag kan bara se till mig själv och hade jag gärna ägt en volkswagen? Ja, absolut.

Det är bilens förbrukning också.
Den håller bara värdena rätt när den står i test läge.
När du är ute och kör är både avgasvärdena och förbrukningen högre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Den är ju inte längre laglig, eller?
"Siffror visar på kväveoxidutsläpp mer än 40 gånger högre än de tillåtna nivåerna under verkliga förhållanden."

Det lär ordna sig på ett eller annat sätt skulle jag tro. De får programmera om alla bilarna med det "tråkigare" motorprogrammet de kört i testerna eller nåt. De har ju bevisligen ett program som klarar kraven.

Vill du verkligen ha just den bilen så reklamerar du med hänvisning till att felet gör bilen till något annat än det du köpt och begär ett prisavdrag.

Hade du andra kandidater kan du ju alltid be att få häva och köpa något annat.

Men en halv mille för en VW? Jösses. Ingen jag provsuttit har ju direkt känts premium. Just Touregen har jag dock inte åkt i.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Omförhandla priset

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Avstängd

Bilar som tillverkas nya nu ska inte vara drabbade av detta. Min kollega beställde en Golf för en månad sen, han mailade bara och frågade. Så gör det du också? Tror inte du är drabbad

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

EU testar ju inte på samma sätt så det är tydligen lite svårare att fuska.

De amerikanska testerna ska tydligen ställa mycket högre krav. Lustigt nog med tanke på bilden jag har av amerikanska bilar som bensinslukande monster med bladfjädrar och annan stenåldersteknik

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Det är ju inte bilens förbrukning som ändrats, det är bara att de ljugit om den i tester.

Vad menar du egentligen? De manipulerade testerna används ju som referens i produktbladen och marknadsföringen. Vad tror du debaclet handlar om egentligen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ah, på så vis...

Skrivet av Svensktiger:

40 gånger det amerikanska gränsvärdet som vad jag vill minnas är halva värdet vi tillåter i EU.
Men det återstår ju att se om det fuskats med bilar som sålts utanför US.
EU testar ju inte på samma sätt så det är tydligen lite svårare att fuska.

Skrivet av lanbonden:

Nivåerna i USA, den är helt laglig i Europa i dagsläget. Som jag tolkat det så kommer inte detta påverka skatten på bilen som reglerna ser ut idag heller men man vet ju inte hur det blir i framtiden.

Permalänk
Medlem

@Defender:

Ja, högre än i testläget, helt klart. Men när du tankar går det ju bara i si och så mycket diesel.
Det är en stor och tung bil, du kanske hamnar på dryga litern i blandad körning. Men spelar det verkligen någon roll? Är det någon i hela världen som köper en bil för en halv miljon för att den utlovades dra 0,88 och istället drar 0,99 per mil?
Förstår du min poäng? Jag kanske förklarar dåligt...

Permalänk

Fel. Det är precis tvärtom!
Vad Volkswagen har gjort är att lägga in ett dolt program om aktiveras när datorn upptäcker att den körs i ett utsläppstest. Då ökas bränsleförbrukningen, vilket gör att partielfiltret kan ta hand om kväveoxiderna bättre och vips sjunker utsläppen. Läs mitt tidigare inlägg.

Skrivet av Defender:

Det är bilens förbrukning också.
Den håller bara värdena rätt när den står i test läge.
När du är ute och kör är både avgasvärdena och förbrukningen högre.

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Finns några nissar som myntar stort på denna vw-katatstrof, en vän till mig lyckades idag handla in 4 olika vw's för en tapp över halva faktiska begagnatvärdet

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Dieselbilar har blivit väldigt populära under senare år på grund av att de är "miljövänligare", billigare drivmedel och lägre fordonsskatt. Det har hela tiden varit tvister om huruvida de skulle vara miljövänligare än bensinbilar. Nu är det dock bevisligen en historia med våra miljövänliga dieslar men vi får se vad som händer.

Det man ska ha i åtanke är att VW fick ta smällen men det gäller sannolikt stora delar av marknaden. Så är det något som kommer få dåligt ryckte så är det snarare hela diesel-konceptet än VW i sig. Jag vet att BMW i8 klarade sina tester med en väldigt liten andel för att få en speciell klassning. Tillräckligt liten för att vem som helst skulle förstå att det var bluff. Men när inga bättre tester fanns så fick den passera. Det nya nu är ryktena om att Mercedes-Benz ska sluta utveckla sina dieselmotorer. De säger själva att de inte är möjligt att klara värdena i praktiken och att det bara är Europa som envisas med diesel i bilar. Värt att poängtera är att MB är världsledande inom motorutveckling.

Så din bil kommer säkert få dåligt ryckte för att VW fick ta smällen, men den kommer inte vara sämre än någon annan. Du kommer kanske få mer skatt på den än vad du tänkt dig. Risken i det stora hela är att andrahandsvärdet på dieselbilar minskar i och med denna "upptäckt".

Om du kan ska du häva köpet om du är osäker då det är en stor affär. Men den kommer vara precis den bilen du föreställde dig, skillnaden blir eventuellt att skattekuvertet kommer innehålla en större summa.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@ Dr.Mabuse

Jag försvarar inte Volkswagen, det är bedrägeriet som är problemet i mina ögon. Inte bilen. Jag tror fortfarande att Touaregen är en bra bil.

Det är lite som GTX970-minnesgrejen för mig. En storm i ett vattenglas, det är mer att de svikit folks förtroende än att själva produkten skulle vara dålig för det tror jag inte att den är i något av fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@Defender:

Ja, högre än i testläget, helt klart. Men när du tankar går det ju bara i si och så mycket diesel.
Det är en stor och tung bil, du kanske hamnar på dryga litern i blandad körning. Men spelar det verkligen någon roll? Är det någon i hela världen som köper en bil för en halv miljon för att den utlovades dra 0,88 och istället drar 0,99 per mil?
Förstår du min poäng? Jag kanske förklarar dåligt...

men herregud, om en bil släpper ut 40 ggr mer kväveoxid och drar 3dl mer diesel/mil än vad som utlovas av tillverkaren så fattar iaf jag att folk blir asförbannade.
jag hade iaf avbeställt direkt oavsett.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

De amerikanska testerna ska tydligen ställa mycket högre krav. Lustigt nog med tanke på bilden jag har av amerikanska bilar som bensinslukande monster med bladfjädrar och annan stenåldersteknik

Alltså dom bryr sig mindre om CO2 i USA än oss i Europa. Däremot kväveoxid har dom stenhårda regler för och där är ju dieselbilarna svårare. Så bilar som slukar bensin har dom inget emot, eller ja, inte lika mycket emot i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

De amerikanska testerna ska tydligen ställa mycket högre krav. Lustigt nog med tanke på bilden jag har av amerikanska bilar som bensinslukande monster med bladfjädrar och annan stenåldersteknik

Diesel ses ju på ett annat sätt i US än i EU.
Och framförallt NOX värdena (som ju VW har fuskat med) är ju viktiga där.
Här har ju CO2 prioriterats av biltillverkare och lagstiftningar.
NOX är ju direkt hälsovådligt, medans CO2 är ofarligt för människor (iaf på kort sikt =).

Gissningsvis så kommer den här skandalen att tvinga fram mer relevanta test och mer fokus på annat än CO2.

Kul i sammanhanget är att både BMW och Mercedes kör med piss insprutning som minskar just NOX utsläppen rejält (80-90% typ).
Skulle tro att VW inte anser det nödvändigt i sina billigare bilar, framförallt inte när dom kan fuska för att få till värdena istället

Permalänk
Medlem

Jobbade med VAG bilar i över 8år t.o.m 2013, både som mek och som verkmästare.
Har aldrig varit med om sämre kvalite, Ford är bättre, Volvo osv.

Alla bilar och modeller har sina problem som har missats eller försummats men inte som VAG, kedjebyten på löpande band på tsi motorerna, automat dsg lådor som rycker eller rasar eller mekatronik som rasar, synknav som rasar i manuella lådorna, spridar ras på diesel modellerna som kostar 10000:- st och 4 går åt, el fel. tankar du fel i en dieselbil får man byta ut hela bränsle systemet för ca 80000:- m.m m.m m.m m.m m.m m.m.

Helt klart det sämsta märket jag har jobbat med och jag har jobbat med nästan alla märken, finns en anledning varför jag ej kör VAG bilar och att jag aldrig rekommenderar dom.

Dom har 2års garanti av en orsak, dom litar inte på sina modeller, tom ger goodwill i ca 3år, därefter är det slut och då brukar det dyra rasa.

Använder samma kedjesystem trots att dom vet bristerna.

Vissa försäkringsbolag har nästan 50% VAG bilar och mest med Kedjebyten och Växellådsbyten.