Köp av nytt mekaniskt tangentbord samt ett problem med nuvarande

Permalänk

Köp av nytt mekaniskt tangentbord samt ett problem med nuvarande

Hej! Har ett Steelseries 6gv2 just nu som jag har haft i kanske 2-3 år, och för cirka ett år sen la "P" tangenten av. Har använt copy paste P:n hittills men har tröttnat nu. Behöver dessutom ett till tangentbord (två olika ställen).

Har en budget på cirka 1000kr och har hittills kollat på Qpad Mk-85 samt Corsair K95. Tycker att Corsairet är mycket snyggare men fattar inte vilken som är den aktuella modellen? K95 är utgående men hittar ingen ny. Krav är bakgrundsbelysning. Kommit fram till att jag vill ha röda switches, har svarta nu och vill gärna ha samma känsla fast lite lättare.

Tar gärna emot råd gällande mitt "P" problem också!

Tack!

Permalänk
Medlem

Köpte mitt första mekaniska tangentbord för drygt en månad sedan och det blev ett Func KB-460 med röda brytare. Gick loss på 800:- om jag inte minns helt fel. Bakgrundsbelyst också.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Skrivet av Wixner:

Köpte mitt första mekaniska tangentbord för drygt en månad sedan och det blev ett Func KB-460 med röda brytare. Gick loss på 800:- om jag inte minns helt fel. Bakgrundsbelyst också.

Är det bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kaprisfisken:
Det är det första mekaniska tangentbordet som jag äger och har spenderat lite tid med och jag har egentligen ingenting att jämföra med.
Däremot tycker jag att det har en mycket bättre konstruktion och smäller inte lika högt när tangenten går i botten än de mekaniska tangentborden jag testade för ett par år sedan (Corsair? QPad?)

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Kaprisfisken:

Är det bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är i grund och botten samma tangentbord som Qpad MK-85. Samma tillverkare, olika logos.

Ang. din "P" knapp så är det bara att plocka isär tangentbordet, löda loss en switch som du aldrig använder och löda fast den där din "p" switch är. Annars finns det att köpa lösa switchar. Och då är det bara att löda loss din "p" switch och sedan löda dit den nya.

Tar väl typ 10min totalt när man har plockat isär tangentbordet. Det är inte alls så svårt som det kan låta.

Permalänk

Tänk på att MX röd visserligen är känns som en lättare svart, men att de aktiveras mycket tidigare - av minsta lilla snudd. Det är väldigt svårt att skriva på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Tänk på att MX röd visserligen är känns som en lättare svart, men att de aktiveras mycket tidigare - av minsta lilla snudd. Det är väldigt svårt att skriva på dem.

Nej, både röda och svarta aktiveras efter att de tryckts ner 2mm, se t.ex. tangentbordsguiden. Däremot kräver svarta ca 60 cN för att aktiveras, medan röda bara kräver ca 45 cN. Så det stämmer att det är lätt att råka trycka ner dem av misstag eftersom det krävs så lite kraft för att aktivera dem, särskilt om man är van vid rubber domes där man kan vila fingrarna på tangenterna. Använder man dem ett tag så vänjer man sig nog.