"Lås" på Kinnarps-stol fungerar ej, hjälp!

Permalänk

"Lås" på Kinnarps-stol fungerar ej, hjälp!

Hej!

Jag har ett smärre problem med min Kinnarps 6000. "Låsningen" har på sistone börjat släppa, och jag kan i dagsläget i låsa stolen i en specifik position. Jag misstänker att någon annan på forumet lär ha haft samma problem, så jag undrar ifall någon på rak arm vet vart problemet kan ligga?

Jag bifogar en bild på stolens undersida. Det rödmarkerade området är alltså reglaget för "låsning", är reglaget uppe så är stolens free-float aktiverad, drar jag ner reglaget ska stolen låsas till ett specifikt läge.

Permalänk

kolla att bulten på armen inte lossnat?

den ser väldigt lös ut på bilden då den sticker ut väldigt mycket på insidan.

kan tänka mig att om armen rör sig för lätt att den gärna hoppar ur eller inte låser öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vanligt problem på iaf äldre Kinnarps. Om det är synkron-gungan du menar. Det är ingen superkvalitet i Kinnarps stolar, krånglar rätt ofta.

Permalänk
Avstängd

Samma problem på min.. Ska ta o titta upp skiten någon dag..

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

fixa gammal kinnarps stol där låsmekanismen är trasig

Sorry för att blåsa liv i en gammal tråd men verkar som tillräckligt många googlar detta problemet

Låsmekanismen sitter fast med en metallbit som äter in i plasten som slits med tiden.
Saknar du muttern som föregående post anger kan du klämma in ett Ikea verktyg eller annan metalldel här. Den sitter ganska smäckt. Med tiden kommer även denna ätas ner men har funkat än så länge för mig.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirklars:

Sorry för att blåsa liv i en gammal tråd men verkar som tillräckligt många googlar detta problemet

Låsmekanismen sitter fast med en metallbit som äter in i plasten som slits med tiden.
Saknar du muttern som föregående post anger kan du klämma in ett Ikea verktyg eller annan metalldel här. Den sitter ganska smäckt. Med tiden kommer även denna ätas ner men har funkat än så länge för mig.

Mvh

Sitter det inte en nylocmutter i andra ändan av axeln som handtaget påverkar? Testa att tighta den lite i istället, så offsetar du för slitaget genom att låsskivorna påverkas och greppar varandra tidigare i handtagets rörelse.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirklars:

Sorry för att blåsa liv i en gammal tråd men verkar som tillräckligt många googlar detta problemet

Låsmekanismen sitter fast med en metallbit som äter in i plasten som slits med tiden.
Saknar du muttern som föregående post anger kan du klämma in ett Ikea verktyg eller annan metalldel här. Den sitter ganska smäckt. Med tiden kommer även denna ätas ner men har funkat än så länge för mig.

Mvh
https://i.imgur.com/th3bFeP.jpg

Smart lösning!