Bygga boombox, 6,5" eller 8" högtalare?

Permalänk
Medlem

Bygga boombox, 6,5" eller 8" högtalare?

Hallå!

Tänkte bygga mig en boombox. Lådan är snart klar och ligger på nästan 50L.

Kör med en sådan förstärkare: http://ebay.to/1ML3UHs pga effektiviteten.

Kommer köpa ett 12V 8/10 Ah MC-batteri.

Kommer inte lyfta några tak med den förstärkaren, men det är heller inte tanken. Men vill ändå ha ett så djupt ljud som möjligt i de lägre frekvenserna. Kommer användas med ett par piezo diskanter.

Min fråga är då, bör jag gå för 2x 6,5" bas/mid element, eller 2x 8" bas/mid element?

Jag vet även att man bör konstruera lådan utifrån val av högtalare, men det finns så mycket att välja mellan, så jag kom helt enkelt på ett mått i huvudet och nu är lådan byggd. Jag vill inte lägga ner för mycket tid på detta. Ska istället ett tag framöver bygga en ny, och då på mer allvar när jag har en större budget. Då har jag även erfarenheten sen tidigare.

Permalänk

Billigare högtalarelement är ofta inte så motorstarka, vilket gör att de trivs bäst i större lådor.
Högtalare med mindre membran klarar sig ofta med mindre lådor.
Jag hade nog valt 6,5-tumselement med lite lägre Qts, t ex Wavecors sexochenhalvtummare.

Budgetalternativet är, som oftast, någon superbillig sak från Ljudfokus. Det kommer kanske inte att ge så värdefulla erfarenheter avseende själva högtalardesignen, men bygget av prototypen kanske i första hand ska göras för att utvärdera andra delar (förstärkare, strömförsörjning, design av lådan för att göra den mer portabel osv). Bygge av högtalarlådor är ett ganska välutforskat ämne, så det går nog att vänta med design av de ljudalstrande komponenterna tills det finns en större budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Billigare högtalarelement är ofta inte så motorstarka, vilket gör att de trivs bäst i större lådor.
Högtalare med mindre membran klarar sig ofta med mindre lådor.
Jag hade nog valt 6,5-tumselement med lite lägre Qts, t ex Wavecors sexochenhalvtummare.

Budgetalternativet är, som oftast, någon superbillig sak från Ljudfokus. Det kommer kanske inte att ge så värdefulla erfarenheter avseende själva högtalardesignen, men bygget av prototypen kanske i första hand ska göras för att utvärdera andra delar (förstärkare, strömförsörjning, design av lådan för att göra den mer portabel osv). Bygge av högtalarlådor är ett ganska välutforskat ämne, så det går nog att vänta med design av de ljudalstrande komponenterna tills det finns en större budget.

Men de billigare högtalarna har även låg SPL. Vilket också är lite tråkigt. Hur mycket skiljer det egentligen i praktiken på runt 88 dB SPL och säg 90/91? Sen vet jag inte heller om jag ska ha sluten eller portad låda. Vilket ger egentligen högst volym och bäst tryck?

Permalänk

88 vs 91 db vid 1 watt och 1 meter upplevs som att högtalaren med det högre värdet spelar dubbelt så högt.

Med en portad låda får du mer tryck i basen. Men om avstämningen hamnar för högt kan det låta lite onaturligt eftersom ljudet rullar av snabbt under avstämningen.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

88 vs 91 db vid 1 watt och 1 meter upplevs som att högtalaren med det högre värdet spelar dubbelt så högt.

Njae. 10 dB brukar anges som den nivåskillnad som upplevs dubbelt så högt. Effektbehovet för att uppnå ett visst ljudtryck däremot är nästan dubbelt så stort för en högtalare med 3 dB lägre känslighet.

Citat:

Men om avstämningen hamnar för högt kan det låta lite onaturligt eftersom ljudet rullar av snabbt under avstämningen.

...och för att återge höga ljudnivåer under avstämningsfrekvensen krävs väldigt stora konutslag, vilket ökar distorsionen och/eller begränsar maximalt ljudtryck. För högtalare med hög (>70 Hz, cirka) avstämningsfrekvens kan det vara så att en sluten låda klarar att spela starkare.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Njae. 10 dB brukar anges som den nivåskillnad som upplevs dubbelt så högt. Effektbehovet för att uppnå ett visst ljudtryck däremot är nästan dubbelt så stort för en högtalare med 3 dB lägre känslighet.

...och för att återge höga ljudnivåer under avstämningsfrekvensen krävs väldigt stora konutslag, vilket ökar distorsionen och/eller begränsar maximalt ljudtryck. För högtalare med hög (>70 Hz, cirka) avstämningsfrekvens kan det vara så att en sluten låda klarar att spela starkare.

Helt och hållet rätt av dig angående decibelen. Sorry för det

Angående portad eller sluten låda skulle man kanske behöva antingen ett högpassfilter eller någon form av högtalarelement som klarar av påfrestningen. Är det inte det man brukar ha kortslutningsringar till förresten?

Men det är klart, då är det ju inte samma pengar längre.

Visa signatur

.:bjorn