Undvika musmatta av metall med trådlös mus?

Permalänk
Medlem

Undvika musmatta av metall med trådlös mus?

Hej, jag har stött på ett litet problem som jag tror att jag löst. Använder en Logitech MX Master, och nyligen införskaffade jag Corsair MM600 som består av aluminium. Tyvärr började musen hacka efter att jag började använda nya musmattan, och den fungerar fint på alla andra ytor. Provade använda gamla musmattan och då fungerar den fint. (Gammal steelseries mjuk)

Kan det vara så att materialet stör signalen såpass mycket? Och finns det någon hård musmatta i plast, glas eller liknande som har lika bra glid som den i MM600? Typ Corsair MM400? För jag tycker MM600 är sjukt bra, speciellt när det finns två ytor med bra glid på båda.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Det lär vara själva ytan och sensorn som inte kommer så bra överens.

Permalänk

En del mussensorer är ganska kinkiga med att ytan i te får va för ojämn, andra att den inte får va för blank.

Ända lösningen är att prova sig fram eller googla vad andra xått bra resultat med.

Generellt har jag upplevt att lasermöss är mer kinkiga än optiska möss.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har en träplatta beklädd med stretchtyg typ cykelbyxa. är otroligt skön, exakt och glider hit och dit fullständigt respektlöst. hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

Jag har en träplatta beklädd med stretchtyg typ cykelbyxa. är otroligt skön, exakt och glider hit och dit fullständigt respektlöst. hehe

Smart. Tack för tipset!!!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

Jag har en träplatta beklädd med stretchtyg typ cykelbyxa. är otroligt skön, exakt och glider hit och dit fullständigt respektlöst. hehe

Gillar att testa det mesta när det gäller musmattor och alternativ till dessa.
Detta är dock något jag faktiskt aldrig testat. Tack för tipset !

Var fick du tyget ifrån förresten ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

@JesperT: Jag hade detta hemma men kan köpas i vilken tygbutik som helst.
Faktum är att jag har använt detta mer än 15 år och har slitit ut allt tyg jag själv har hemma så jag får också gå till tygaffären så småningom

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så enkelt som att flytta på mottagaren, har själv haft problem med glitchig mottagning i vissa fall, då satt den bak på datorn på golvet, nu sitter den dock bakom skärmfoten istället.

Så om du har datorn på golvet så kan ju musmattan i aluminium göra så att mottagningen försvinner, i så fall testa med att flytta mottagaren till en bättre position.

Skrivet av lorgix:

Det lär vara själva ytan och sensorn som inte kommer så bra överens.

Skall inte den sensorn kunna köra på alla ytor, tror mer på överföringen.

Lätt att testa för den delen, lägg en "fungerande" matta ovanpå den nya i aluminium:
* Funkar det bra då -> ytan på mattan
* Hackar det -> dålig mottagning.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och svar, jag upptäckte att den inte hackat alls hittills nu på den slätare sidan vilket den gjorde förut när jag hade mottagaren på ett annat ställe. Så problemet verkade vara en kombination av flera orsaker. Den grövre ytan ballade ur oavsett var mottagaren satt.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit