Vilken Linux dist och skrivbord för en gammal windows server 2012 användare

Permalänk
Inaktiv

Vilken Linux dist och skrivbord för en gammal windows server 2012 användare

Hej,

Jag kör mestadels windows server 2012 i vanliga fall och gillar den skarpt förutom saker som att den är svindyr. Jag kollar nu på gratisalternativ iform av linux som jag inte har använt på över 15år.

Jag prövade Ubuntu, men standard skrivbordet hade mindre inställningsmöjligheter i Guit än min androidtelefon. Jag letar nu efter ett linux och skrivbord som är enkelt att använda och påminner om windows server när det gäller enkla konfigurationer, t.ex. styra hur remote desktop anslutningar ska göras. Jag prövade gnome, men gillade den inte.

Så min fråga är vilken dist plus skrivbord rekommenderar ni? Jag vill gärna att skrivbordet ska påminna om MacOs, men det ska finnas lite inställningar i inställningsmenyn och man ska ej behöva använda terminalen för allt.

Felet som jag nog gör är att jag att jag är van med windows server och då letar efter något som fungerar på samma sätt, men det enda jag vill är typ att samma inställningsmöjligheter ska finnas genom enkla gui som kan se ut på lite olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hej,

Jag kör mestadels windows server 2012 i vanliga fall och gillar den skarpt förutom saker som att den är svindyr. Jag kollar nu på gratisalternativ iform av linux som jag inte har använt på över 15år.

Jag prövade Ubuntu, men standard skrivbordet hade mindre inställningsmöjligheter i Guit än min androidtelefon. Jag letar nu efter ett linux och skrivbord som är enkelt att använda och påminner om windows server när det gäller enkla konfigurationer, t.ex. styra hur remote desktop anslutningar ska göras. Jag prövade gnome, men gillade den inte.

Så min fråga är vilken dist plus skrivbord rekommenderar ni? Jag vill gärna att skrivbordet ska påminna om MacOs, men det ska finnas lite inställningar i inställningsmenyn och man ska ej behöva använda terminalen för allt.

Felet som jag nog gör är att jag att jag är van med windows server och då letar efter något som fungerar på samma sätt, men det enda jag vill är typ att samma inställningsmöjligheter ska finnas genom enkla gui som kan se ut på lite olika sätt.

Känns lite som att du försöker skruva i en skruv med en hammare om jag ska vara helt ärlig. Varför kör du inte bara windows (desktop) istället? Det verkar ju vara det du letar efter.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hotfuzz08:

Känns lite som att du försöker skruva i en skruv med en hammare om jag ska vara helt ärlig. Varför kör du inte bara windows (desktop) istället? Det verkar ju vara det du letar efter.

Av flera anledningar, som att jag vill lära mig linux och jag vill ej köpa mer licenser.

För att förtydliga så är jag inte ute efter några serverfunktioner just nu, jag vill dock gärna ha windows server stuket på enkelthet att konfiguera saker som Remote Desktop, filutdelning etc, Med enkelthet så menar jag ett gui. När jag öppnade inställningar i ubuntu defaultinställningar, så hade min androidtelefon fler inställningar än denna.
Det kanske är ett inställningsprogram som jag ska ladda hem?

Som sagt jag är helt ny på linuxvärlden och vet inte hur man ska arbeta där.

*edit*

Min tanke är sedan att köra VMware player på maskinen och sedan hosta olika windows server vm, där jag kommer skifta mellan ett antal olika VM beroende på vad jag jobbar med, Så linux blir mer ett hostsystem. -Ja jag har allt Vmware Esxi på några servrar, men detta ska bli en mobil lösning på en laptop som jag kan bära med mig. Och även om Exsi servarna är kraftiga (dubbla xeons) så kör de mycket skit och jag behöver sprida ut belastningen. Sedan vill jag lära mig linux vilket bidrar till valet, windows 10 pro hade säkerligen varit smidigare, men då kommer jag fortarande vara lika kass på linux. -Vilket jag skäms över, jag kan bokstavningen knapp starta och stänga av en linuxmaskin idag.

*edit2*
Jag ska självklart kunna remota in på de VM som jag hostar från linux direkt, det antar jag går superlätt bara ta deras IP och man behöver ej bry sig om host oset. (precis som vmware Esxi och windows)

Permalänk
Medlem

Debian och xRDP körde jag när jag hade en PC som server. Det går ju att få det att se ut som vad som helst.
Annars prova Mint. Vilket fall så rekommenderar jag xRDP för remote. Är lätt och smidigt imo.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

@anon159643:

Well, om du vill lära dig linux så kommer du inte undan terminalen. Så enkelt är det. Skulle föreslå att du sätter upp en linux-server istället.

https://linuxacademy.com/ är ett bra ställe att börja på om man verkligen vill lära sig Linux.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pars:

Debian och xRDP körde jag när jag hade en PC som server. Det går ju att få det att se ut som vad som helst.
Annars prova Mint. Vilket fall så rekommenderar jag xRDP för remote. Är lätt och smidigt imo.

Ja Debian har jag funderat på, xRDP testade jag på ubuntu och det var jättsmidigt enligt alla guider fast jag ej fick det att fungera. (fick en uppkoppling till ett tomt fönster) Jag funderar dock på att byta dist och försöka igen där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hotfuzz08:

@Johan86c:

Well, om du vill lära dig linux så kommer du inte undan terminalen. Så enkelt är det. Skulle föreslå att du sätter upp en linux-server istället.

https://linuxacademy.com/ är ett bra ställe att börja på om man verkligen vill lära sig Linux. För det är så mycket mer än ett gui.

Jo jag vet, på samma sätt som man ej kommer ifrån powershell när man ska jobba med windows server.

Någon gång ska jag lära mig linux och sätta ner mycket tid på det, just nu har jag dock ej denna tid utan får vara sparsam på tiden som jag lägger ner.. Jag har så många olika projekt och så många olika programvaror, programmeringspråk som jag måste bli bättre på, linux ingår dock inte i något projekt.
-Varför jag främst hatar windows är skenande kostnader, windows server datacenter är 35 000 spänn i grundutförande och sedan all cal så är det snart en miljon. Det finns så mycket pengar att spara på att lära sig linux mer, dessutom mer konfigurationsmöjligheter om man blir duktig. (men inte för mig som vill ha ett gui för precis allt där manbara bockar för olika val)

Permalänk
Medlem

Kör på debian, och skippa GUIt. Du kommer inte ångra dig.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Dumt med GUI i min mening på en server. Drar endast onödiga resurser och en massa onödiga processer som riskerar att att krascha. Som sagt, terminalen kommer du inte undan om du ska pyssla med denna slags verksamhet och vill lära dig Linux djupare.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Du kan alltid installera Debian först och sedan installera det GUI du vill ha efter med: sudo apt-get

Men du borde väl först kolla upp vilket du vill köra.

Permalänk

Linux disten jag numer brukar rekommendera är Ubuntu Mate. Ubuntu
distributionen har mycket dokumenterat och är lätt att söka hjälp på. Mate är
ett DE som efterliknar GNOME 2 som fanns i ubuntu < 10.10, när ubuntu
gick över till Unity som DE. Mate lyckas väldigt bra, och har mycket bra
inställningsmöjligheter där man enkelt kan få till en Windows look med
startmeny och sökfält som enligt min erfarenhet är mycket uppskattat för
människor med tidigare windows erfarenhet.

Är också väldigt resurssnålt.

4 av 5 toasters till ubuntu Mate! ubuntu-mate.org

Permalänk
Medlem

Även jag rekommenderar att köra utan gui på server. Mycket skönare och drar mindre resurser. Tycker du ska köra Debian eller CentOS för serverbruk.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk

Skippa Ubuntu om du vill lära dig. Kör Linux Mint Debian versionen om du vill närma dig Linux från Windowsmiljö. Jag började själv lära mig Linux från scratch för cirka 4 år sedan och gick direkt på Debian i enbart terminalen. Inlärningskurvan är hyfsat brant i början men det tar inte många veckor innan du inser att du aldrig kommer att behöva nåt gui. Tanka ner en netinstall och installera enbart SSH server och börja bygg din miljö. Med Putty och WinSCP kan du göra allt bekvämt från en windowsmiljö tills du fått det som du vill. Det finns hur mycket scenarion som helst på nätet du kan kopiera info från, litte google-fu är allt som krävs.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt Windows men har hjälpt en del människor som av olika anledningar inte vill fortsätta betala för Windows-licenser och de flesta av dem har trivts bra med antingen Ubuntu Mate eller Linux Mint Mate.

Själv kör jag Debian på mina servrar, utom på en där jag kör Ubuntu Server 14.04, och på min arbetsstation kör jag Ubuntu Mate. Men jag kan ju bara jämföra mellan olika Unix/Linux-varianter och inte med Windows. Dessutom är de jag hjälper oftast inte så avancerade Windows-användare.

En fördel med Ubuntu är den livfulla användargruppen i forum på ubuntu-se som oftast kan ge hjälp med allt möjligt och som t.ex. tillhandahåller en möjlighet att köra Mobilt BankID genom Google Chrome direkt på datorn. Bra nu sedan Finansiell ID-Teknik lagt ner Linux-stödet för BankID.

Permalänk
Medlem

Satt och slösurfade på G+ och snubblade över en distribution som kanske kan vara värd att testa
http://www.zdnet.com/article/turnkey-linux-14-small-business-...

Har själv inte hört talas om den, så detta är bara ett tips, någon annan kanske har mer koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv

Jag ger er här en återkoppling över hur det gick och vad mina val blev efter de goda råden som jag fick i tråden. Jag valde alltså den distributionen som många föreslog samt det skrivbordet, så tack alla i tråden för de goda råden!

Distribution: Debian eftersom det är stort, enkelt och funktionellt.

Skrivbord: Mate, enkelt och tydligt. Jag saknar MacOs stuket, samt att jag skulle vilja ha ett programförslag som det ingick i default Ubuntu. Det går säkert installera något sådant.

"RDPserver": xrdp. Den fungerar, jag har dock inte fått igång copy & paste, det får bli nästa helg när jag får tid igen. Jag kan dock copy och pasta till de Virtuella maskinerna som jag hostar från Linuxdatorn och det är det allra viktigaste.

Systeminfo: Conky. Jag kopplar hela tiden upp burken emot olika nätverk med dhcp utdelning av adress, så jag vill jättesnabbt se adressen.

Hur jag nu använder Linux datorn. Jo jag har 2st laptopps i 20-30 000kr klassen som jag släpar med mig lite varstans. Denna med Linux-dator kommer då köra olika virtuella maskiner eftersom jag ej har datakraft att köra allt på en enda bärbar dator. Till exempel körde jag 3st instanser av windows 2012 på Linux datorn nyss. Och jag skitenkelt kunde prata med dessa från min andra bärbara dator utan det minsta tanke av att den var en Linux dator som hostade dem. -De 3st var en vm-maskin med sql server, en AD-maskin och så en devbruk.

Sammanfattningsvis tycker jag detta blev riktigt lyckat. Och min uppfattning av Linux är att det är grym och jag kommer aldrig någonsin att privat köpa en desktop version av windows längre, antagligen kör jag Linux eller windows server hädanefter. (med undantag från min kommande windows surface 4 platta)

*edit*
En portabel AD kontroller är något som imponerar på brudarna, sedan ska man dock ha kunskap att koppla in allt som mobilen i Ad'et. Frågan om jag kan få gå med i ditt portabla AD är en känd raggningsfras av brudar/grabbar på puben.

Nå min orsak är att jag vill efterliknade den riktiga miljön när jag utvecklar.