Samsung S6 eller Sony Xperia Z5 Compact?

Permalänk
Medlem

Samsung S6 eller Sony Xperia Z5 Compact?

Om ni fick välja mellan dessa, vilken skulle ni ta och varför?
Samsung S6 eller Sony Xperia Z5 Compact?
Kan inte bestämma mig riktigt, men mest pga att jag tycker att många skriver att det är så mycket problem med Samsungs telefoner.

Permalänk
Medlem

Hej,
har också haft de värstigar forut,men endo gälla det en Telefon och vad gör man med dem----riktigt Ringa....Jag har fixat mig en Åldtimer "Motorola-razr V3i"som är en Tillförlitlgt Mobiltelefon,och Batteriet hålla nästan en hel Vecka,na vad vill man har på resande Fut.Dator har jag också.Telefon är bara Telefon och nix annat,resten fungera dåliga med alla Modelle-inte det Pengar värd.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Ja du, förvisso sant om man bara vill ha en telefon att ringa med.
Någon annan?

Permalänk
Medlem

@Bozzeta: Jag skulle kört på det UI:t du gillar mest. Har du någon butik i närheten där du kan känna och klämma?

Min röst lägger jag på Samsung S6! Bytt till S6 Edge+ och är riktigt nöjd (kommer från Nexus 4 och Nexus 5).

Edit: Motiveringen för mig var att Samsung har bäst UI om man jämför med LG och Sony, samt bäst kamera (imo). Vad har du krav på luren?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Jag har nog inga särskilda krav. Är i behov av en stabil androidlur i väntan på att MS släpper WP10 och nya lurar. Push via mail och appar måste fungera klanderfritt. Sonys nättare format verkar riktigt bra och även att man låser upp via sidoknappen. I övrigt verkar ju Samsungen vara tekniskt sett bättre på precis allt. Lite rädd bara att man får ett måndagsex.
Hinner inte åka och kolla på någon av dem. Tänkte beställa en med inbytte på Tele2kampanjen nu.

Permalänk
Avstängd

Äger en s6 o kan INTE rekommendera den.. många lider av dålig signal.. även jag
Tidigare med min HTC M8 körde jag glatt igenom hela dalsland o pratade i telefon.. nu bryts samtalen i stort sett hela tiden .. hemma vid huset hade jag full mottagning på M8an o endast 2 staplar med s6..

visst de e en kul o bra tel men man vill ju kunna använda den till det den är tänkt för

Permalänk
Medlem

Kan inte heller rekommendera S6:an eller någon annan av deras nya mobiler, även min lider av betydligt sämre mottagning än de andra mobilerna här hemma.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag har nog inga särskilda krav. Är i behov av en stabil androidlur i väntan på att MS släpper WP10 och nya lurar. Push via mail och appar måste fungera klanderfritt. Sonys nättare format verkar riktigt bra och även att man låser upp via sidoknappen. I övrigt verkar ju Samsungen vara tekniskt sett bättre på precis allt. Lite rädd bara att man får ett måndagsex.
Hinner inte åka och kolla på någon av dem. Tänkte beställa en med inbytte på Tele2kampanjen nu.

Jag skulle rekommendera S6, då jag själv är väldigt nöjd. Aldrig haft problem med dålig signal, men såklart är det något du borde ha i åtanke med att andra haft problem.

Skrivet av captur605:

Äger en s6 o kan INTE rekommendera den.. många lider av dålig signal.. även jag
Tidigare med min HTC M8 körde jag glatt igenom hela dalsland o pratade i telefon.. nu bryts samtalen i stort sett hela tiden .. hemma vid huset hade jag full mottagning på M8an o endast 2 staplar med s6..

visst de e en kul o bra tel men man vill ju kunna använda den till det den är tänkt för

Skrivet av Fire_Ice:

Kan inte heller rekommendera S6:an eller någon annan av deras nya mobiler, även min lider av betydligt sämre mottagning än de andra mobilerna här hemma.

Trist att ni haft problem.. Inget ni kan ta med återförsäljaren? Måste vara ett känt fel.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Största nackdelen med Galaxy S6 är batteriet. Får laddas ofta. Angående Sony vet jag inget om.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Jag har rootat min i hopp om bättre täckning o slippa bloatware tyvärr.. ska sätta ut den på blocket för 2500 tänkte jag..

Ni som e nöjda med s6 bor säkert i städer.. men i mörka dalsland duger den inte!

Permalänk
Medlem

Skulle ej heller rekommendera S6 pga ovanstående om dålig mottagning, även har den urusel batteritid, samt bloatwiz med ram-leakage problem, vilket stänger appar då och då och multitaskingen blir lidande.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk

Jag lägger min röst på Sonyn. Gillar deras UI helt klart bättre än Samsungs plus att du får IP-certifiering samt plats för minneskort. Du får även ett större batteri men en mindre skärm vilket borgar för bättre batteritid.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt en Z5C, mest på grund av storleken faktiskt. Känns bra med vass hårdvara i en smidig förpackning. Jag gillar designen som Sony har skarpt. För mig är Samsung inte ett alternativ. Plastigt, överprisat och överfullt med buggar är tyvärr mitt intryck av Samsung för tillfället.

Permalänk
Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Medlem

Hur är batteritiden på Sonyn då?
Spelar inga spel, men hur påverkar 2GB appanvändning i övrigt?
Är helt beroende av att pushfunktioner i bakgrunden mm fungerar utan problem.
Lite synd att det inte är Qi eller något annat på Sonyn. Den känns helt barskrapad i jämförelse med Samsungens specs så 3600kr Z5C mot 2700kr för S6 när inbyte är inräknat.
Som sagt risken att få ett måndagsex avskräcker.

Permalänk
Medlem

Fulladdad i morse och nu har jag 46% på batteriet. Inte ringt mycket men surfat en del.

Permalänk
Medlem

Z5 alla dagar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blev en Z5 Compact. Vågar mig inte på Samsung efter att jag pratat med en bekant som reklamerat sin också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Skulle ej heller rekommendera S6 pga ovanstående om dålig mottagning, även har den urusel batteritid, samt bloatwiz med ram-leakage problem, vilket stänger appar då och då och multitaskingen blir lidande.

Det är inte bara S6 som drabbas av det och andra mobiler har rapporterats med dålig mottagning. Beror på operatör, Tele 2 drabbas värst som jag läst och sägs dom håller på med lösa problemet. Men tror det lär inte hända på kort sikt.

Batteritiden är olika, en del har bra batteritid medan andra sämre. Själv ligger jag normalt mellan 1-2 passningstid och 4-5H SoT.
Om man stänger av Google position historik så förbättras batteritiden avsevärt mycket.

RAM läckage är Android 5x problem, inte Samsungs och har löst med senaste Android 5.1. Det du tänker på är Samsungs egna aggressiva minnes hantering på S6/S6 Edge och med senaste update har det förbättrats. Men ändå inte tillräckligt och mest irriterande för mig på S6.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Det blev en Z5 Compact. Vågar mig inte på Samsung efter att jag pratat med en bekant som reklamerat sin också.

Jag hade också tagit Sonyn. Dels är jag lite av en Sonyfanboy när det gäller mobiler men dels finns även det faktum att alla mobiler jag nånsin ägt har varit av Sony/Sony Ericsson och inte en enda av dem har gått sönder. Dessutom gillar jag/har jag vant mig vid deras UI. Dock hittade jag Z5:an i butik igår och vad i hela fridens namn hände med designen Sony???

Jag hade faktiskt bara hört bra saker om S6:an, att folk hade problem med dem visste jag inte.

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut inte valt Sonyn. Ägde en Z1C och den höjdes till skyarna när den kom, men det var otroligt usel kvalité. Sprack av sig själv i displayen och skalet tappade färgen, såg ut som att den skrapats mot någonting. Har aldrig haft det problemet med någon annan telefon och läste att jag inte var ensam, men garanti? Nix. Perfekt storlek, ganska bra mjukvara men byggkvalitén förstör allt.

Samma problem verkar finnas på Z3 också: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1390282-mobiltelefon-so...

Men så länge du är nöjd så, jag har själv beställt en S6. Batteritiden är dålig stock ja, beror till stor del på Google now så inaktivera det och andra bakgrundstjänster du inte utnyttjar så ska det enligt uppgift bli stor skillnad. Med andra ord inte hårdvaran som drainar batteriet.

Permalänk
Skrivet av hezt:

Jag hade absolut inte valt Sonyn. Ägde en Z1C och den höjdes till skyarna när den kom, men det var otroligt usel kvalité. Sprack av sig själv i displayen och skalet tappade färgen, såg ut som att den skrapats mot någonting. Har aldrig haft det problemet med någon annan telefon och läste att jag inte var ensam, men garanti? Nix. Perfekt storlek, ganska bra mjukvara men byggkvalitén förstör allt.

Samma problem verkar finnas på Z3 också: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1390282-mobiltelefon-so...

Men så länge du är nöjd så, jag har själv beställt en S6. Batteritiden är dålig stock ja, beror till stor del på Google now så inaktivera det och andra bakgrundstjänster du inte utnyttjar så ska det enligt uppgift bli stor skillnad. Med andra ord inte hårdvaran som drainar batteriet.

Fast man ska väl kunna ha funktioner på med en såpass dyr lur? Min Z2 har jag allt på snapchat, google now, facebook messenger och gmail. Laddar den varannan natt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag har S6 edge + och skulle absolut rekommendera det. Inga som helst problem med signal. Och inget fel på batteritiden heller, laddar över natten och har ofta 70% kvar på kvällen, beroende naturligtvis hur mycket man använd telefon.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Fast man ska väl kunna ha funktioner på med en såpass dyr lur? Min Z2 har jag allt på snapchat, google now, facebook messenger och gmail. Laddar den varannan natt.

Jo, håller helt med. Poängen med mitt inlägg var att det är ett mjukvarufel som kommer bli fixat. (förutsätter jag) Hade varit värre om det var hårdvaran.

Permalänk

@captur605:

2500 är för lite

Permalänk
Medlem

VR kan ju vara kul, så Samsung har en liten fördel där.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Har precis packat upp och startat telefonen.
Ganska nöjd faktiskt, men den är lite bulkig och kunde gärna fått rundare hörn så kanten inte trycker mot handflatan. Baksidan är rätt hal också så får fixa något skydd. Väldigt rapp telefon men får väl se sen när jag lärt mig systemet lite bättre om det klår wp10.

Permalänk
Medlem

Aldrig mer Sony efter att min Z3 fick sprickor på både bak- och framsida utan att ha tappat den. Dessutom var kameran och standby batteritiden inget vidare heller. Köpte en S6 och är otroligt nöjd Andas verkligen kvalité.

Permalänk
Medlem

@PlexGear:

Samma här. Köpte en Z3 Compact och min baksida sprack + framsidan lossnade från ramen av telefonen. Sony vägrade fixa den då de hävdade att jag orsakat det och jag orkade inte kämpa mer så nu har jag betalat 1100 kr för en telefon jag ägt sedan i mars. Köpte mig en S6 Edge+ och ska sälja Sonyn så fort jag får tillbaks den. Aldrig mer Sony.

Permalänk

Jag hade väntat på Nexus