Permalänk
Medlem

Xeon e5 8 core server cpu

Hej!
Jag letade på ebay efter processorer för att uppgradera min x79 plattform och jag stötte på den här. Jag har idag en 4820k overclockad till 4,5 GHz. Skulle det var bättre för processortunga spel som, t ex X plane med en xeon som har lägre frekvens men mer kärnor? Eller hur långt kan man overclocka en sån processor. Jag tror den ligger på 1,6 GHz i grunden med turbo till 2,3.

Länk till processorn:
http://www.ebay.co.uk/itm/New-xeon-e5-8-core-server-cpu-lga20...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasskh:

Hej!
Jag letade på ebay efter processorer för att uppgradera min x79 plattform och jag stötte på den här. Jag har idag en 4820k overclockad till 4,5 GHz. Skulle det var bättre för processortunga spel som, t ex X plane med en xeon som har lägre frekvens men mer kärnor? Eller hur långt kan man overclocka en sån processor. Jag tror den ligger på 1,6 GHz i grunden med turbo till 2,3.

Länk till processorn:
http://www.ebay.co.uk/itm/New-xeon-e5-8-core-server-cpu-lga20...

Den har nog låst multiplier, så i princip inget... (förutsatt att det inte är något speciellt med ES)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasskh:

Hej!
Jag letade på ebay efter processorer för att uppgradera min x79 plattform och jag stötte på den här. Jag har idag en 4820k overclockad till 4,5 GHz. Skulle det var bättre för processortunga spel som, t ex X plane med en xeon som har lägre frekvens men mer kärnor? Eller hur långt kan man overclocka en sån processor. Jag tror den ligger på 1,6 GHz i grunden med turbo till 2,3.

Länk till processorn:
http://www.ebay.co.uk/itm/New-xeon-e5-8-core-server-cpu-lga20...

"X-Plane depends most heavily on single thread CPU performance, but it will also take advantage of multiple cores or distinct processors – 4 are recommended. 8 GB of RAM is usually adequate, but 16GB may be needed for the most complex custom scenery packages. Likewise, highly detailed custom scenery can use as much as 4 GB of VRAM at the maximum settings."

En lågt klockad Xeon kommer att göra det värre. Köp en 4930k och klocka den till max istället.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd

Intel® Smartcache-minne 10 MB
4820k = 36 000 Mhz (4,5 GHz)
__________________________
Intel® Smartcache-minne 20 MB
Xeon e5 2650L = 36 800 Mhz (2,3 GHz)

Om spelet kan använda alla trådar så skulle Xeon vara bättre men om spelet bara använder ett antal trådar då är 4820k bättre.

Du går bara i vinst med 800 Mhz men vet inte om smartcache spelar så mycket roll i spel.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Intel® Smartcache-minne 10 MB
4820k = 36 000 Mhz (4,5 GHz)
__________________________
Intel® Smartcache-minne 20 MB
Xeon e5 2650L = 36 800 Mhz (2,3 GHz)

Om spelet kan använda alla trådar så skulle Xeon vara bättre men om spelet bara använder ett antal trådar då är 4820k bättre.

Du går bara i vinst med 800 Mhz men vet inte om smartcache spelar så mycket roll i spel.

I den bästa av världar kanske. Normalt sett får du drygt 80% bättre prestanda genom en dubblering av antalet kärnor. Om man kan använda dem alla. Jag räknade trots det med att man kunde tillgodoräkna sig 90%, och landade på 16,245gHz "användbar prestanda"för 4820K, och 15,7757gHz för Xeon 2650L. Vinsten är alltså betydligt mindre 800"Mhz" i realiteten. Och då det förutsatt att man faktiskt kan använda mer än 4'a trådar. (Kan man använda mer än 4'a trådar blir det genast mer komplicerat. HyperThreading ger lite drygt 10% mer prestanda på ett givet system, men det är på totalen, Xeon'en kan köra 8'a tunga trådar på vars en dedikerad kärna, innan de måste börja dela resurser, så från 5'te tråden och upp, kan man möjligen tjäna något. Jag tänker inte ens försöka räkna på hur mycket. Spel i dag nyttjar inte 4'a tunga trådar till att börja med, så det är meningslöst.)

Kontentan av det hela är dock rätt sedan tidigare. det är inte en "uppgradering" att byta till en 2650L om man ska spela, och har en 4820K i dagsläget. Inte ens om man inte har överklockat den, om jag ska vara helt ärlig...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

I den bästa av världar kanske. Normalt sett får du drygt 80% bättre prestanda genom en dubblering av antalet kärnor. Om man kan använda dem alla. Jag räknade trots det med att man kunde tillgodoräkna sig 90%, och landade på 16,245gHz "användbar prestanda"för 4820K, och 15,7757gHz för Xeon 2650L. Vinsten är alltså betydligt mindre 800"Mhz" i realiteten. Och då det förutsatt att man faktiskt kan använda mer än 4'a trådar. (Kan man använda mer än 4'a trådar blir det genast mer komplicerat. HyperThreading ger lite drygt 10% mer prestanda på ett givet system, men det är på totalen, Xeon'en kan köra 8'a tunga trådar på vars en dedikerad kärna, innan de måste börja dela resurser, så från 5'te tråden och upp, kan man möjligen tjäna något. Jag tänker inte ens försöka räkna på hur mycket. Spel i dag nyttjar inte 4'a tunga trådar till att börja med, så det är meningslöst.)

Kontentan av det hela är dock rätt sedan tidigare. det är inte en "uppgradering" att byta till en 2650L om man ska spela, och har en 4820K i dagsläget. Inte ens om man inte har överklockat den, om jag ska vara helt ärlig...
B!

Jag vet inte hur bra Cinebench motsvarar ett verkligt program men där har i7:orna ca 25-35% bättre resultat än i5:orna vid samma frekvens.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Det har rätt mycket med cache att göra, och inte bara Hyperthreading. Redan i singeltrådprestanda ger samma klockfrekvens & familj ungefär 4,5%. (Haswell, och då i just Cinebench.)
Cinebench är fruktansvärt bra optimerat för att kunna dra nytta av många trådar, och då ger HT+cache knappt 25%. Syntetiska tester är bra på att producera resultat i kanten på extrema, och de där 20%'en är inget man ska räkna med att få i någon "verklig" situation. Vill man se riktigt grymma HT resultat tror jag fortfarande det är 3D mark's CPU test som gäller. Ger 30-35% beroende på CPU arkitektur.

Spel, rent generellt, har väldigt lite nytta av Hyperthreading. Det är sällsynt att man får sämre prestanda av hyperthreading i dagsläget, men allt från Crysis (0.7% har jag för mig) till nyare och bättre optimerade spel som plockar åt sig runt 5%. Jag körde på 10, eftersom det gav mig utrymme för spel jag inte känner till, som är grymt väl optimerade.
Det finns säkert, även om jag inte känner till dem...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.