Permalänk
Medlem

KVM-switch för 4K UHD

Har någon sett eller hört talas om en KVM för 4K UHD?

Jag har i mer än tio år använt KVM-switchar hemma för att kunna hantera fyra datorer med en skärm-, tangentbord- och musuppsättning. För närvarande använder jag Aten CS1784A med DVI-anslutningar och jag kör med bildskärmsupplösningen 1600x1200@60Hz. Jag har haft den här switchen ett par år och är jättenöjd (min förra, som också var en Aten brann upp, men då var den gammal). Men jag skulle vilja uppgradera till 4K UHD... Switchen jag söker bör hantera DVI, HDMI eller i värsta fall DP.

Jag har Googlat runt som bara attan men det verkar inte existera KVM-switchar 4K ännu... Men kanske vet någon om det är på gång?

/Johan

Permalänk
Medlem

KVM-switchar är en utdöende produkt då i princip alla servrar idag har IPMI.
Du lär få gå upp duktigt i pris för en sådan, om det kommer tillverkas en.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

KVM-switchar är en utdöende produkt då i princip alla servrar idag har IPMI.
Du lär få gå upp duktigt i pris för en sådan, om det kommer tillverkas en.

Men jag använder inte min KVM till servrar, utan till arbetsstationer i mitt kontor. Och till sådant borde det väl fortfarande finnas en marknad för KVM-switchar? Åtminstone har jag ett behov...

Permalänk
Medlem

Nytt försök

Skrivet av joppe999:

Men jag använder inte min KVM till servrar, utan till arbetsstationer i mitt kontor. Och till sådant borde det väl fortfarande finnas en marknad för KVM-switchar? Åtminstone har jag ett behov...

Det verkar som om tillverkarna av KVM-switchar väntar in nya versioner av anslutningsgränssnitten (hdmi, dvi, displayport...) innan de anser det värt att tillverka nya enheter. Är det någon som hört någon tillverkare som lanserat en 4K-produkt ännu?

Jag är sugen på att skaffa en 4K-skärm, men det är absolut nödvändigt för mig att parallellt kunna använda fyra olika datorer anslutna via en KVM till ETT tangentbord, EN skärm och EN MUS.

Permalänk
Medlem

HDMI eller DVI funkar inte bra till 4k, du får inte ut full upplösning eller så blir det max 30Hz. Det är Displayport 1.2 som gäller för att få ut 60Hz vilket man vill om man ska sitta och jobba framför skärmen.
Tror inte heller det finns någon KVM som klarar 4k idag, det kanske kommer framöver.

Permalänk
Medlem

Hittade jag ju inget pris men nog finns det switchar, lär väl dock kosta!
http://www.ute.de/produkte/kvm/switches/hdmi-mit-usb/4-port-h...

Permalänk
Medlem

Coolt !

Skrivet av Zapy:

Hittade jag ju inget pris men nog finns det switchar, lär väl dock kosta!
http://www.ute.de/produkte/kvm/switches/hdmi-mit-usb/4-port-h...

Tack ! Det är den första verkliga produkten jag sett lanserad. Fast jag får intryck av att den ännu inte går att köpa eftersom det inte finns några prisangivelser, utan bara specifikationer.

Men att de lanserat den här produkten borde innebära att de stora KVM-tillverkarna (Gefen, Raritan, Aten, Avocent, Belkin) snart är på gång med produkter för 4K UHD.

Det blir spännande att se vad priset blir. Allt under 6kpix+mums är ett klipp.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av joppe999:

Tack ! Det är den första verkliga produkten jag sett lanserad. Fast jag får intryck av att den ännu inte går att köpa eftersom det inte finns några prisangivelser, utan bara specifikationer.

Men att de lanserat den här produkten borde innebära att de stora KVM-tillverkarna (Gefen, Raritan, Aten, Avocent, Belkin) snart är på gång med produkter för 4K UHD.

Det blir spännande att se vad priset blir. Allt under 6kpix+mums är ett klipp.

Något är udda där för det står bara att den stödjer HDMI 1.4 och den standarden klarar maximalt 4096x2160 i 30 Hz. Du måste upp på HDMI 2.0 innan du får stöd för 60 Hz. Den specade bandbredden gäller också för HDMI 1.4 vilket är för lite för 4K UHD i 60 Hz. Det finns tekniker för att komprimera en videoström i HDMI-kabeln för att på så sätt få högre bildfrekvens i en äldre standard. Fast där tappar du bildkvalité. Oklart hur stödet måste se ut i skärmen också.

Annars skulle det inte förvåna mig om de sitter och väntar på att Displayport 1.3 ska bli klart innan de drar ut en ny generation.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det röra på sig !

Skrivet av joppe999:

Har någon sett eller hört talas om en KVM för 4K UHD?

Jag har i mer än tio år använt KVM-switchar hemma för att kunna hantera fyra datorer med en skärm-, tangentbord- och musuppsättning. För närvarande använder jag Aten CS1784A med DVI-anslutningar och jag kör med bildskärmsupplösningen 1600x1200@60Hz. Jag har haft den här switchen ett par år och är jättenöjd (min förra, som också var en Aten brann upp, men då var den gammal). Men jag skulle vilja uppgradera till 4K UHD... Switchen jag söker bör hantera DVI, HDMI eller i värsta fall DP.

Jag har Googlat runt som bara attan men det verkar inte existera KVM-switchar 4K ännu... Men kanske vet någon om det är på gång?

/Johan

Det verkar som om Belkin tagit fram en kvm med modellbeteckningen F1DN104Q-3 som ska klara 3840 x 2160 @ 60 Hz. Switchen verkar vara baserad på DisplayPort, men det finns också DVI-kontakter. Man får väl anta att de senare kontakterna används för lägre upplösningar.

Det verkar ännu inte som om det finns någon svensk distributör. Men är det någon på SC som sett switchen på någon mässa eller någon annan stans så är jag intresserad av att få höra om erfarenheter.

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Har någon sett eller hört talas om en KVM för 4K UHD?

Jag har Googlat runt som bara attan men det verkar inte existera KVM-switchar 4K ännu... Men kanske vet någon om det är på gång?

/Johan

Nyligen har Aten släppt en modell (CS782DP) som klarar 60Hz. Tyvärr har den bara två portar, men det lär inte dröja länge innan en 4-portarsmodell släpps. Om någon har praktisk erfarenhet av den nya switchen vore jag evigt tacksam för en post i denna tråd.

http://www.aten.com/products/KVM/Desktop-KVM-Switches/2-Port-...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joppe999:

Nyligen har Aten släppt en modell (CS782DP) som klarar 60Hz. Tyvärr har den bara två portar, men det lär inte dröja länge innan en 4-portarsmodell släpps. Om någon har praktisk erfarenhet av den nya switchen vore jag evigt tacksam för en post i denna tråd.

http://www.aten.com/products/KVM/Desktop-KVM-Switches/2-Port-...

Det funkar kanske att köra tangentbord och mus via mjukvara http://synergy-project.org/?hl=sv och bara ha en hdmiswitch för bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Men jag använder inte min KVM till servrar, utan till arbetsstationer i mitt kontor. Och till sådant borde det väl fortfarande finnas en marknad för KVM-switchar? Åtminstone har jag ett behov...

Vanligt fjärrskrivbord, funkar inte eller?

Edit: insåg att tråden är rätt gammal

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det funkar kanske att köra tangentbord och mus via mjukvara http://synergy-project.org/?hl=sv och bara ha en hdmiswitch för bilden.

Problemet är detsamma. Det existerar inte några vettiga hdmi-switchar med så hög upplösning i 60Hz (=hdmi 2.0). Men jag vill också switcha hela kvm-paketet i en integrerad lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vanligt fjärrskrivbord, funkar inte eller?

Edit: insåg att tråden är rätt gammal

Du får gärna förklara. Men om du menar att jag skulle hantera tre maskiner från en huvudmaskin så är det inte en lösning för mig. Jag byter ofta ut maskinerna som är anslutna till min kvm-lösning och jag orkar då inte konfigurera om fjärrskrivborden. Dessutom används olika OS (alla upptänkliga Windows-plattformar, MacOS, Linux...) på de anslutna maskinerna. Det känns som omständigt med fjärrskrivbord. Då väntar jag hellre in en vettig kvm-lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Du får gärna förklara. Men om du menar att jag skulle hantera tre maskiner från en huvudmaskin så är det inte en lösning för mig. Jag byter ofta ut maskinerna som är anslutna till min kvm-lösning och jag orkar då inte konfigurera om fjärrskrivborden. Dessutom används olika OS (alla upptänkliga Windows-plattformar, MacOS, Linux...) på de anslutna maskinerna. Det känns som omständigt med fjärrskrivbord. Då väntar jag hellre in en vettig kvm-lösning.

Nej såklart, om du byter ut datorerna så måste du ju konfa om dom varje gång du ska byta. Tänkte att om du hade flera datorer så kunde du hyfsat enkelt bara kunna ansluta via fjärrskrivbordet. Kör så på jobbet, med flera datorer.

Om du byter ut datorerna ofta, varför virtualiserar du inte tre maskiner på en hårdvarumässig dator?

Låter betydligt dyrare att byta dator, än att virtualiserar. Givetvis beror ju det på vad för applikationer etc. du kör.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Finns väl en helt del typ hemmabioförstärkare som klarar att byta bild, och de kostar ju inte så många pengar, och sedan köra mus/tangentbord via mjukvara!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Googlade lite snabbt och hittade en SIIG

3840 x 2160 @ 30 Hz

Kan vara något?

$149.99 + frakt = Totalt $221.01 med frakt till Sverige

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Googlade lite snabbt och hittade en SIIG
3840 x 2160 @ 30 Hz
Kan vara något?

I 30Hz börjar det finnas ganska många enheter, men jag vill kunna köra i 60Hz för att få en stabilare bild. Det är det värt att vänta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Finns väl en helt del typ hemmabioförstärkare som klarar att byta bild, och de kostar ju inte så många pengar, och sedan köra mus/tangentbord via mjukvara!

Jo, men att ha en hemmabioförstärkare på skrivbordet bara för att på ett klumpigt sätt byta bild känns ju inte riktigt realistiskt. Dessutom är det fortfarande svårt att hitta både grafikkort och stärkare som klarar hdmi 2.0 som alltså är den standard som behövs för den upplösning och frekvens som jag vill använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nej såklart, om du byter ut datorerna så måste du ju konfa om dom varje gång du ska byta. Tänkte att om du hade flera datorer så kunde du hyfsat enkelt bara kunna ansluta via fjärrskrivbordet. Kör så på jobbet, med flera datorer.

Om du byter ut datorerna ofta, varför virtualiserar du inte tre maskiner på en hårdvarumässig dator?

Låter betydligt dyrare att byta dator, än att virtualiserar. Givetvis beror ju det på vad för applikationer etc. du kör.

Tack för bra tips ! När jag tänker på saken så kanske virtualisering är en bra lösning för mig, som ett komplement till KVM-switchen. Jag behöver ändå byta ut hårdvara kontinuerligt för några av de anslutna maskinerna har jag inne för service etc, några av maskinerna används för systemutveckling för olika plattformar och ibland används vissa maskiner för specifika lösningar som bör köras stand alone.

Det är ganska länge sedan jag använde mig av virtualisering. Även om vi kommer bort från det ursprungliga ämnet så kanske du kan ge något bra tips på plattform.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av joppe999:

Jo, men att ha en hemmabioförstärkare på skrivbordet bara för att på ett klumpigt sätt byta bild känns ju inte riktigt realistiskt. Dessutom är det fortfarande svårt att hitta både grafikkort och stärkare som klarar hdmi 2.0 som alltså är den standard som behövs för den upplösning och frekvens som jag vill använda.

Alla nya recivrar klarar HDMI 2.0 så det är lite konstigt att det inte hittat ut fler dedikerade KVM för det än då själva hårdvaran bevisligen finns. De kanske sitter och väntar på att det faktiskt ska finnas grafikkort på marknaden. I så fall borde det börja dyka upp till sommaren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Alla nya recivrar klarar HDMI 2.0 så det är lite konstigt att det inte hittat ut fler dedikerade KVM för det än då själva hårdvaran bevisligen finns. De kanske sitter och väntar på att det faktiskt ska finnas grafikkort på marknaden. I så fall borde det börja dyka upp till sommaren.

Ja, man kan ju hoppas för jag skulle hellre skaffa en KVM som är baserad på HDMI än DP. Men som sagt, jag vill växla både skärm, tangentbord, mus och ljud med EN knapptryckning.

Permalänk
Bildexpert 📺

Receivrarna kan vara opålitliga då de ofta inverkar på signalen eller inte går hela vägen med att specificera vad de menar med "4K" och "HDMI 2.0" och liknande. HDMI 2.0 kan till exempel vara 4K/60 Hz med 4:2:0 subsampling och 300 MHz pixelklocka när det behövs 600 MHz för 4K/60 Hz från dator.

Det händer också att receivrar inverkan på signalen och klipper nivåer eller gör andra fel. De brukar också ställa till med problem på så sätt att de bara hålla en signalkälla aktiv. Varje gång man kopplar till en annan källa är det risk att nuvarande källa anser att "ingen skärm finns längre" och släcker ned bilden och får problem att växla tillbaka. De beter sig inte riktigt som KVM-switchar på det sättet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Äntligen !!!

Äntligen har Aten börjat saluföra en switch som uppfyller mina specifikationer.

Länk till Atens produkt CS1924

Jag har inte hittat någon europeisk ÅF ännu, men det är nog fråga om veckor innan den dyker upp. Äntligen kan jag börja planera för en 4K-skärm som jag kan växla till mellan mina fyra datorer. Jag återkommer när/om det blir installation.

/Johan

Skrivet av joppe999:

Ja, man kan ju hoppas för jag skulle hellre skaffa en KVM som är baserad på HDMI än DP. Men som sagt, jag vill växla både skärm, tangentbord, mus och ljud med EN knapptryckning.