Minecraft kommer till Oculus Rift

Permalänk
Melding Plague

Minecraft kommer till Oculus Rift

Den svenska storsuccén och världens mest sålda PC-spel Minecraft kommer till Oculus Rift, det avslöjar Mojang under det pågående evenemanget Oculus Connect 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Markus Persson @notch
"We were in talks about maybe bringing a version of Minecraft to Oculus. I just cancelled that deal. Facebook creeps me out."

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Markus Persson @notch
"We were in talks about maybe bringing a version of Minecraft to Oculus. I just cancelled that deal. Facebook creeps me out."

Tur att han lämnade företaget. Varför inte släppa spelet till en produkt som ägs av facebook bara för han personligen inte gillar hemsidan? Jag gillar inte heller Facebook men kommer köpa Oculus om den visar sig vara den bästa VR lösningen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ganska väntat nu när Notch är ute i bilden, Microsoft äger Mojang och Oculus Rift kommer fungera med Xbox One.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

då så, nu är det bara säga adjö till barnen som kan koppla bort verkligheten helt

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Hedersmedlem

Nu borde Lego börja darra på allvar. Undrar hur stor ångesten är hos dem att de inte var snabbare på tåget innan Minecraft hann först.

Det första jag ska göra när jag fått min Rift och Minecraft är att gräva ner mig själv. Sitta i ett hål i marken och vara deppig - det är VR det är som bäst det!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Hela keynote-en från igår
http://www.twitch.tv/oculus/v/17538854
Carmac äger som vanligt Anekdoten om hur han fixade Netflix implementeringen var episk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Markus Persson @notch
"We were in talks about maybe bringing a version of Minecraft to Oculus. I just cancelled that deal. Facebook creeps me out."

Hans senare tweet där han säger är han är ok med en Oculus-version lämnar du ute...

Skrivet av jOnÄTÄn:

Tur att han lämnade företaget. Varför inte släppa spelet till en produkt som ägs av facebook bara för han personligen inte gillar hemsidan? Jag gillar inte heller Facebook men kommer köpa Oculus om den visar sig vara den bästa VR lösningen.

Hans ogillande handlade inte om hemsidan utan om företagets diverse uppköp dom sysslade med då utan att säga vad deras baktanke var med dom, Oculus var bara en i mängden (fast det största namnet).

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Det här känns inte alls bra. Notch avbröt ju det projektet i och med att Facebook köpt upp dem.. Sorgligt att de bara ignorerar hans visdom på det här sättet bara för att han inte jobbar där längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det här känns inte alls bra. Notch avbröt ju det projektet i och med att Facebook köpt upp dem.. Sorgligt att de bara ignorerar hans visdom på det här sättet bara för att han inte jobbar där längre.

Ähh. Låt folk välja själva om de vill skaffa ett VRheadset till minecraft. Varför ska man hindra folk att köra VR? Det är ju ett frivilligt tillbehör.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här känns inte alls bra. Notch avbröt ju det projektet i och med att Facebook köpt upp dem.. Sorgligt att de bara ignorerar hans visdom på det här sättet bara för att han inte jobbar där längre.

microsoft köpte upp dom för att tjäna pengar.
support för occulus rift kommer ge sjuka summor cash in.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Alla som hoppas VR verkligen tar snurr denna vända bör glädja sig åt nyheten. Alla spel med stor kundbas är välkommet och viktigt om tekniken skall etableras på bred front.

Permalänk
Medlem

Hoppade nästan av stolen i går när jag så såg det här på OC2, fan så fint!!! Stella's Minecrift börjar bli daterat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här känns inte alls bra. Notch avbröt ju det projektet i och med att Facebook köpt upp dem.. Sorgligt att de bara ignorerar hans visdom på det här sättet bara för att han inte jobbar där längre.

ÄÄÄÄH! Var glad i stället att Minecraft får officiellt VR stöd! Framtiden är här!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Minecraft med VR låter ju onekligen som en bra kombination.

Skrivet av Söderbäck:

Ähh. Låt folk välja själva om de vill skaffa ett VRheadset till minecraft. Varför ska man hindra folk att köra VR? Det är ju ett frivilligt tillbehör.

Något iallafall jag oroar mig för är om vi får en övergång till att spel helt börjar kräva VR. Nu har jag inte provat någon occulus men 3D fungerar oftast inget vidare med mina ögon.

Dock är jag ändå för VR om dagens lösningar lyckas fastna på marknaden. Förutsättningarna verkar bättre nu än under 90-talet. Får hoppas att man själv kan använda tekniken med bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Microsoft borde bygga in stöd Minecraft för skripta med .NET ramverket.
C# eller IronPython mot .NET.

Permalänk
Medlem

HoloLens + Oculust Rift, kewl.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Det finns ju redan moddar som gör att man kan köra Minecraft med Oculus, men ska bli kul med officiellt stöd. Ett av de roligaste spelen jag kört på min DK2, funkade förvånansvärt bra. Ska bli intressant och se om det blir nåt stöd för HTC Vive...

Permalänk
Medlem

Det stämmer ju inte att det inte finns någon mer information.

Carmack, som tydligen gjort en stor del av jobbet själv, snackade detaljerat om det i säkert 20~30min under sitt tal igår. Det mesta var tekniska detaljer som antagligen bara intresserar ett fåtal (och andra små bitar information som t.ex. att Notch gick med på att fortsätta utvecklingen efter att han lugnat ner sig, eller att han uppskattar att han spenderat mer timmar i VR Minecraft än alla andra VR spel kombinerat).

Av mer allmänt intresse kan dock nämnas att det baseras på pocket-versionens kod (och alltså är skrivet i c++ till skillnad från "vanliga" PC-Minecraft som kör på java) vilket t.ex. öppnar upp för diverse spekulationer som:

  • Huruvida MS kommer investera kraftigare i pocket-versionen för att få den 'up-to-par' med standard-versionen?

  • Om det kommer gå att köra moddar (då alla PC-moddar idag är skrivna i java)?

  • Om pocket-versionen kommer kunna ansluta till de "vanliga" java-baserade servrarna?
    (Mycket långsökt, men det skulle i så fall troligtvis göra så att alla server-side moddar fortfarande fungerar).

förtydling
Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Köpte ett Galaxy Gear VR med förhoppningar om PC stöd på nå vis.. Skulle ju väntat på Oculus riktiga vara..

Permalänk
Medlem

@dpom86:

Fast i artikeln ovan så står det att det skall komma till "Windows 10 versionen" så antar att det inte blir för alla utan bara för just den och deras OS. Spelar ingen större roll då folk kommer utveckla OpenSource varianter samt att det redan finns stöd via moddar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander:

Jo fast det spelar roll, för Carmack sa att trotts att han satt med c++ versionen (vilket är snabbare än java) och trotts att han hållit på jätte länge och optimerat det så hade de fortfarande problem att hålla tillräckligt hög prestanda för smärtfri VR. Jag moddar själv MC, eller gjorde, jag har inte skrivit någon mod på länge, och en stor del av anledningen är min frustration över spelets fundamentala problem med dålig kod och dålig prestanda som jag visste egentligen inte behövde vara så dålig - men där jag också vet hur brutalt mycket jobb det är att fixa till alla dessa problem. Glider lite off-topic om jag går in på det djupare, men poängen var att Carmack hade jobbat starkt på att minimera problemen med prestanda och åksjuka, vilket han också bevisade att han lyckats mycket bra med då de låtit en person som är känd för att vara extremt känslig testa och han kunde vara ingame i 20min utan att må totalt skit (personen i fråga klarar i vanliga fall inte 5min typ).

Alltså,
Carmack snackar fortfarande om svåröverkomliga problem, och detta trotts att han sitter på c++ versionen som har och alltid kommer ha ett försprång som moddarna inte har eftersom de tvingas kämpa med java-versionen.

Missförstå mig rätt, jag älskar moddar, men moddarna kämpar i en brantare uppförsbacke eftersom de sitter fast i MC's gamla skitiga java-implementation, och vissa hinder överkommer man inte utan att förbättra fundamentala problem med kodens design (vilket är varför min frustration sakta växte för varje år jag jobbade med det, för det verkade inte som att Mojang skulle lösa dessa problemen inom någon överskådlig framtid).

EDIT:
Insåg att jag bara adresserade halva din post.

Angående open-source varianter så väntar jag fortfarande på någon som får till det på rätt sätt. Jag kanske missförstår dig(?) men jag har testat en drös med MC-kloner och bortsett från att vissa helt enkelt brister på den tekniska sidan (fysik-glitchar etc.) så ser jag för det mesta just det: kloner, vilket är väldigt synd för det går ju inte att förneka att MC har fundamentala problem med sin spel-design också, vilka de dock alltid varit väldigt försiktiga med, och ändrat väldigt väldigt långsamt för att de är rädda för att göra ett misstag och förstöra sin produkt.

Det finns en del alternativ som inte är kloner, som faktiskt försöker prova lite annorlunda tagningar på MC-konceptet, och jag applåderar deras försök, men... jag har fortfarande inte hittat ett alternativ som faktiskt verkar ha analyserat vad bristerna i MC's design är och ändrat designen i försök att specifikt adressera dessa. Allt jag sett är istället designers som vill prova något visst koncept som de tror vore ett kul tillägg till ett spel av MC-karaktär. De flesta är rädda för att ändra på det vinnande konceptet tyvärr...

Detta ska inte tolkas som kritik mot dessa individer, som sagt jag applåderar deras vilja att prova nya ideér, men som en gamer väntar jag fortfarande på den där versionen som är "MC done right" inte bara "MC done the same" eller "MC done with a custom twist". Givet nog med tid så kommer den versionen säkert... men jag vill ju spela den idag! >___<

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Vänta här? är det inte oculus som kommer till minecraft? lät bara konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubb3n:

Köpte ett Galaxy Gear VR med förhoppningar om PC stöd på nå vis.. Skulle ju väntat på Oculus riktiga vara..

Kolla upp TrinusVR, Det använder jag och tycker det fungerar väldigt bra med min Note4VR

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Kolla upp TrinusVR, Det använder jag och tycker det fungerar väldigt bra med min Note4VR

Gear Vr2 har jag, Nämnde jag visst inte.. Går att vika ut usb:n och köra tredjepartsprogram, men då har man ingen användning av vr2s inbbyggda gyro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

då så, nu är det bara säga adjö till barnen som kan koppla bort verkligheten helt

Bara för att du e gammal! =P

/FHappy

Permalänk
Medlem

Lite ironiskt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Sugen på att prova det iallafall.

Med Microsofts "hologramgrej" vore det superkul.