Hur påverkar laddning batteriet?

Permalänk
Medlem

Hur påverkar laddning batteriet?

Jag har haft lite funderingar på senaste tiden angående batteriet i telefonen efter att ha köpt en ny telefon (Samsung Galaxy S6).

Funderingarna gäller hur man bäst bevarar batteriets kapacitet och efter att ha Googlat lite så hittade jag två intressanta artiklar:

Artikel 1
Artikel 2

I dessa artiklar sägs det att man skall ladda mobilen när den når 40-50% och sluta ladda vid cirka 80% eller precis innan 100%.
Mina vanor är att låta mobilen ladda ur till cirka 10-15% och då ladda den fullt till 100%.

Betyder detta att jag förstör batteriet en liten del för varje gång som jag laddar mobilen?

Borde man följa anvisningarna i artiklarna och ladda lite men ofta för att bäst ta hand om batteriet?

Sen märkte jag även att dom nämner både snabbladdning och trådlös laddning, dessa två tekniker är inte heller bra för batteriet enligt artiklarna för att dom bland annat skapar värmeöverflöd vilket inte är bra.

Med min Samsung Galaxy S6 så använder jag både trådlös laddning och snabbladdning och tycker dessa är väldigt smidiga, borde man sluta använda trådlös laddning eller skadar det inte så mycket?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Här är Googles egna tips på hur man bevarar batteriet bäst. Att ladda för mycket är nog inget att oroa sig över, det kan mobilerna sköta själva (de slutar oftast ladda en bit innan 100%, men säger ändå 100% för att inte förvirra användarna). Att ladda ur för mycket kan de däremot inte göra så mycket åt, så det är upp till dig att sköta den biten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassep1l1s:

Vet inte om jag missat något..men var inte frågan mobiltelefon laddning??

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Här är Googles egna tips på hur man bevarar batteriet bäst. Att ladda för mycket är nog inget att oroa sig över, det kan mobilerna sköta själva (de slutar oftast ladda en bit innan 100%, men säger ändå 100% för att inte förvirra användarna). Att ladda ur för mycket kan de däremot inte göra så mycket åt, så det är upp till dig att sköta den biten.

Tack för svaret, jag ska försöka komma ihåg dessa punkter ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imbhaa:

Tack för svaret, jag ska försöka komma ihåg dessa punkter ^^

Har laddat ungefär som tidigare skrivare dvs från 15% upp till 100% och på snart 18 mån har batteritiden inte blivit sämre i varje fall inte vad jag märker. Så mja ladda du när den säger till eller om/när du känner för det.

Har en SGS4

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har laddat ungefär som tidigare skrivare dvs från 15% upp till 100% och på snart 18 mån har batteritiden inte blivit sämre i varje fall inte vad jag märker. Så mja ladda du när den säger till eller om/när du känner för det.

Har en SGS4

Det kanske varierar från olika batterimodeller, min förra telefon var en SGS3 och den hade inte mycket batterikapacitet efter 3 år med samma vanor

Får hoppas att SGS6 håller batteriet bättre om man försöker tänka på att inte ladda ur den för ofta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imbhaa:

Det kanske varierar från olika batterimodeller, min förra telefon var en SGS3 och den hade inte mycket batterikapacitet efter 3 år med samma vanor

Får hoppas att SGS6 håller batteriet bättre om man försöker tänka på att inte ladda ur den för ofta

Mja efter tre år så förstår jag att batteriet börjar sega. Jag tror att efter ca: två år så börjar en större nergång av kapaciteten på de flesta batterier av denna typ, vilket jag sett med många Iphones t ex.

Nu när Samsung lyssnat på kören om en telefon som ska vara "premium" så kommer man ju till frågan; är det så "premium" att inte kunna byta batteri?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Mja efter tre år så förstår jag att batteriet börjar sega. Jag tror att efter ca: två år så börjar en större nergång av kapaciteten på de flesta batterier av denna typ, vilket jag sett med många Iphones t ex.

Nu när Samsung lyssnat på kören om en telefon som ska vara "premium" så kommer man ju till frågan; är det så "premium" att inte kunna byta batteri?

Jo det är sant, men jag tyckte att batteritiden var dålig redan från början med SGS3.. SGS6 är betydligt bättre på den fronten

Det här med att inte kunna byta batteri kan jag stå ut med så länge som batteriet faktiskt håller i 3 år och inte tappar 50% kapacitet tills dess, då är jag nöjd

Permalänk
Avstängd

Mobilen brukar jag ansluta till laddare i bilen när jag åker, och sedan pluggar jag in den i laddaren hemma ett tag innan jag sover och drar ut den innan jag ska lägga mig ned för att sova. Aldrig riktigt tänkt på vilken laddning batteriet haft vid olika tillfällen.

Laptopen använder jag nästan aldrig utan att ansluta laddaren, så den laddas konstant.

Riktigt synd dock att man inte kan byta batterierna på så många produkter idag.

Permalänk
Medlem

man ska nog lada dem vid 30-40%

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Åhfan.. Då lärde jag mig något nytt.. Jag har alltid hört att man ska ladda ur batteriet, helst under 5% och sedan ladda fullt för att hela batteriet ska "utnyttjas" och för att inte döda batteriet i förtid.. Samt att inte ladda småsektioner.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Batterier i telefon har väll samma som laptop att man inte kan överladda dom även om laddaren sitter i en vecka och att dom inte kan gå ner till noll utan slår i från när den nått sin lägsta nivå t.e.x 5% som är 0% på skärmen och moderna batterier och telefoner sköter det så bra så tror inte det spelar någon roll om man laddar från 0% eller från 60% till hundra utan blir sameshit i slutänden och jag laddar ofta på min g2 så jag kan spela lite mot kvällen och har då inte märkt någon skillnad på 2 år och jag skiter helt i % när jag laddar ..men batterier degraderas och efter 2-3 år brukar dom vara märkbart sämre men tror hur man laddar spelar nog minimal roll och det händer ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Åhfan.. Då lärde jag mig något nytt.. Jag har alltid hört att man ska ladda ur batteriet, helst under 5% och sedan ladda fullt för att hela batteriet ska "utnyttjas" och för att inte döda batteriet i förtid.. Samt att inte ladda småsektioner.

Detta va rätt... För länge sedan.
Men inte med dagens batterier.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Åhfan.. Då lärde jag mig något nytt.. Jag har alltid hört att man ska ladda ur batteriet, helst under 5% och sedan ladda fullt för att hela batteriet ska "utnyttjas" och för att inte döda batteriet i förtid.. Samt att inte ladda småsektioner.

Skrivet av Dragone:

Detta va rätt... För länge sedan.
Men inte med dagens batterier.

jo detta stämmer om du har ett NiMh batteri eller NiCd.

dagens telefoner har lipo batterier som är bättre att ladda lite och ofta istället och mår väldigt dåligt av att köras helt slut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sen 2007 har jag laddat så fort jag haft tillgång till laddare. Aldrig behövt byta batteri i mina telefoner.