Krockade med bilen, åsikter på vad som gäller

Permalänk
Medlem

Krockade med bilen, åsikter på vad som gäller

Hej, jag skulle vilja ha lite åsikter på vem som gjorde fel, jag och den andra föraren (övre medel åldern) är inte i någon konflikt eller så utan redovisar till våra försäkringsbolag vad som hänt och båda talar om som det gick till (inga lögner eller så jag är ärlig samt/tur är han det också), trevlig var han också.

Jo så här ligger det till, därför att jag vill ha lite åsikter osv hur våra försäkringsbolag kommer göra upp gör mig lite nervös, för att jag har en halvförsäkring (ugh). Jag ska försöka förklara hur jag upplevde det.

Jag hade precis lämnat min pojk på dagis, och eftersom jag är hemma från jobbet (sjuk, öroninflamation) så åkte jag ner till macken för att köpa med ett packet cigg och ett wienerbröd till kaffet hemma. När jag åkte in på macken för att parkera så är man tvungen att passera pumparna för att nå parkeringen, jag åkte lugnt och fint genom dom och kollade så ingen kom. När jag hade kollat båda hållen så började jag sakta åka fram en bit då jag ser en stor skåpbil (ford transit) komma fram runt pumparna i ett raskt tempo mot mitt färdrikning, jag bromsade in och stannade och såg sedan skåpbilen svänga i samma radie som innan men ej att han bromsar eller saktar ner, han kör rakt in i passagerarsidan in i min pendlarbil (clio) i lätt acceleration, trycker in dörren 30cm och glas över hela mig.

Vi går ut och pratar, han frågar om allt är ok och kommer bra överens (shysst man btw). Han säger att han hade stark sol i ögonen och såg mig inte, visste inte att han körde in i mig fören det small. Så allt good so far alltså men........

Bilen är skrot, en ny dörr går ej sätta in (expert råd från mekaniker) för stolpen har satt sig, man riktar inte chassin sa han utan försäkringsbolag skrotar oftast sådana bilar specielt en 30TKR bil. Är det mitt fel är jag körd, får vi delat ansvar (bådas fel) är jag också körd. men han klarar sig i båda fallen då han är helförsäkrad. Nu kommer han säga så som det gick till, att han var bländad av solen men man vet ju inte hur beslut kommer tas med försäkringsbolagen. hans version är simpel "tankade bilen, satt mig in och körde iväg när en bil körde framför honom, han såg inte för att han hade solen i ögonen".

Det känns förjävligt att bli av med 30TKR bara sådär, när det ialf från min sida känns som jag inte gjorde fel. Undrar lite vad ni tycker? Jag är rätt så nervös

Hel har jag på min -14 kia sportswagon men snålade det på min pendlar bil... (ångrar det just nu).

Tankar och funderingar, vad har ni? Sitter jag med byxorna nere nu med 30 tusen eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Stod du still har jag svårt att tänka mig annat än att han är vållande.
Har du vittnen som såg händelsen så är det bra att ha till hands.

Permalänk
Medlem

Om du stod still och han körde in i sidan på dig, så måste väl han ses som ansvarig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Stod du still har jag svårt att tänka mig annat än att han är vållande.
Har du vittnen som såg händelsen så är det bra att ha till hands.

Dem har väl kameror på nästan varje mack annars?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Som dom andra skriver, du stod stilla så han är vållande till skadan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk

Macken har väl kameror?

Visa signatur

i7 2600K @ 4.5ghz | Corsair H-80i cpukyl | G.Skill 16gb ddr3 1600mhz | Samsung Evo 120GB ssd | Corsair Force 3 120GB ssd| 640gb wd black | Asus 390 strix | Evga750w psu | Asus P8Z68 V-Pro Mobo | Haf 932 chassi |Funck 460 red TB | Steelseries Sensei raw mus | Sennheiser PC333D headset | Benq XL2420T @ 120Hz monitor+22 tum för temp / Teamspeak|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Stod du still har jag svårt att tänka mig annat än att han är vållande.
Har du vittnen som såg händelsen så är det bra att ha till hands.

Skrivet av carlbanan:

Om du stod still och han körde in i sidan på dig, så måste väl han ses som ansvarig?

Vet inte om det räcker, han såg inte mig stå still. Säljaren i macken såg bara efter smällen. Han föraren kommer ge sin uppfattning utav det som hände. Jag han glida fram en bit innan jag såg transiten komma. Jag bromsade till låsta hjul men vette sjutton om hans bolag köper det. Fanns ingen antydan på att han saktade ner. Men man vet ju inte vad han rapporterar igentligen.

Hans bil var väl parkerad? (iom att tanka räknas som en parkering) så har han väll väjningsplikt när han kör ut? Eller är det högerregeln som gäller för han kom från min högersida och då är jag körd igen.

Permalänk
Medlem

Om man inte kan se pga sol får man släppa gasen, trycka på bromsen och vänta tills man ser. Det är min absoluta åsikt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Eftersom du stod still, så blev du påkörd. Oavsett så stod din bil stilla. Det gjorde inte hans.

Prata med försäkringsbolaget och säg att det troligtvis finns bildbevis från bensinstationens videokameror.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Stod du still har jag svårt att tänka mig annat än att han är vållande.
Har du vittnen som såg händelsen så är det bra att ha till hands.

Skrivet av carlbanan:

Om du stod still och han körde in i sidan på dig, så måste väl han ses som ansvarig?

Frågan är väl vad som anses avgörande i sammanhanget.
Högerregeln är ju tillämpbar på parkeringsplatser och andra öppna platser, förutsätter att samma princip appliceras här om annat ej skyltats.

Om man blivit påkörd av någon som kom från höger så är det ju inte alls självklart att det hjälper att man själv stannat när kollisionen inträffade.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om man inte kan se pga sol får man släppa gasen, trycka på bromsen och vänta tills man ser. Det är min absoluta åsikt.

Japp hoppas det håller, tänk ifall han körde över nån människa som skulle gå och betala i kassan. Hoppas det verkligen håller för om inte, så får jag fråga hans bolag ifall det är gångarens fel när gubben kör med sol i ögat över en människa:)

Skrivet av EyeNEye:

Eftersom du stod still, så blev du påkörd. Oavsett så stod din bil stilla. Det gjorde inte hans.

Prata med försäkringsbolaget och säg att det troligtvis finns bildbevis från bensinstationens videokameror.

Måste det inte bli en polisiär utredning för att få ut dessa kamera bilder? Macken är en shell mack om det har nån betydelse (har dom kameror?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Frågan är väl vad som anses avgörande i sammanhanget.
Högerregeln är ju tillämpbar på parkeringsplatser och andra öppna platser, förutsätter att samma princip appliceras här om annat ej skyltats.

Om man blivit påkörd av någon som kom från höger så är det ju inte alls självklart att det hjälper att man själv stannat när kollisionen inträffade.

Har tänkt samma sak, jag tror endå jag är körd endå. Han sa att han hade sol i ögonen och såg inte mig. Det måste ha betydelse. En bil är rätt stor endå, om man jämför mot ett barn tex.

En annat tänkande är, hur ska man kunna parkera bilen? Även fast jag stannade och kollade så ingen gångare gick där (brukar göra det) så va sikten klar, då början man koppla upp och glider iväg lite och sedan börjar bil nr2 köra iväg och kommer in i sidan av min bil. Jag såg bilen jag hade mycket god marginal att stanna bilen. Man kan ju inte framöra bilen till parkeringen isåfall, tänk själv att du själv stannar där, väntar 3minuter ingen bil i sikte du kör fram lugnt och fint som man ska köra på sådana platser och sen mitt i vägen börjar andra bil komma från svängen och bara kör rakt in i sidan. Man är inte synsk häller

Permalänk
Medlem

@Silcan:
Som folk sagt tidigare. Mackar borde ha en kamera. Du (eller utredaren eller om det är polisen) borde kunna få ut film på vad som hände

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@Silcan:
Som folk sagt tidigare. Mackar borde ha en kamera. Du (eller utredaren eller om det är polisen) borde kunna få ut film på vad som hände

Jag tror inte dom begär sånt, är det något jag kan kräva att dom ska kolla på? Eller ska jag vänta och se deras beslut och blir jag "fälld" så kan jag överklaga och be om kamera?

Permalänk
Medlem

har för mig att man är skyldig att framföra sitt fordon på ett sådant sätt att man kan stanna för hinder. Han körde in i dig - alltså är han vållande till skadan. Samma princip som gäller om man kör in i en bil bakifrån vid tex. en köolycka.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kan inte se det på något annat sätt än att han är vållande. Han ansvarar för att han ska kunna köra på ett sätt som inte orsakar skador. Hade han solen i ögonen eller tittade han på mobilen? Samma effekt och man är vållande vid båda fall.

Sedan kan en skadereglerare generellt sett kunna bedömma om ditt fordon har varit i rullning eller är stillastående beroende på skadorna. (Ja, skadereglerare kan hitta de mesta fusken med så ingen vits att försöka).

Mina kvalifieringar, inte som jurist, inte som skadereglerare utan som försäkringshandläggare på ett större försäkringsbolag. Var bland annat ansvarig för utbildningar i team:et och tillfrågades generellt sett när supporten(främst vid kluriga juridiska frågor) inte var tillgängliga vid juridiska frågor.

Sedan kan självklart försäkringsbolagen röva sig en massa och det är främst då man märker vilka bolag som är schyssta och vilka som bara har bäst pris

Nej, säg som det är, stod du still och han körde på så går det att se både på skadorna och bedömningen kring vem som är vållande bör vara tämligen simpel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Står du still så är du ett "dött objekt" och är ej vållande. Annars skulle man ju kunna stämma en husägare för att han ställt sitt hus just där du körde in i hans vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kan inte se det på något annat sätt än att han är vållande. Han ansvarar för att han ska kunna köra på ett sätt som inte orsakar skador. Hade han solen i ögonen eller tittade han på mobilen? Samma effekt och man är vållande vid båda fall.

Sedan kan en skadereglerare generellt sett kunna bedömma om ditt fordon har varit i rullning eller är stillastående beroende på skadorna. (Ja, skadereglerare kan hitta de mesta fusken med så ingen vits att försöka).

Mina kvalifieringar, inte som jurist, inte som skadereglerare utan som försäkringshandläggare på ett större försäkringsbolag. Var bland annat ansvarig för utbildningar i team:et och tillfrågades generellt sett när supporten(främst vid kluriga juridiska frågor) inte var tillgängliga vid juridiska frågor.

Sedan kan självklart försäkringsbolagen röva sig en massa och det är främst då man märker vilka bolag som är schyssta och vilka som bara har bäst pris

Nej, säg som det är, stod du still och han körde på så går det att se både på skadorna och bedömningen kring vem som är vållande bör vara tämligen simpel.

Skönt att du trillade in Jag stog helt still när han körde in i mig, vart chockad och bromsade när jag såg honom komma mot mig i acceleration. Han körde ca: 5-6m från parkerad bill till minn dör som gick in ca: 30cm. Jag ska be en skade reglerare att kolla på bilen, är det av stor betydelse i frågan? Gubben som körda transiten kommer säga att han hade sol i ögonen, är det starkt nog kanske? Beror väll på hur han formulerar sig så klart "hade sol i ögonen men clion körde rakt framför mitt fordon etc".

Hur tycker du jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Har tänkt samma sak, jag tror endå jag är körd endå. Han sa att han hade sol i ögonen och såg inte mig. Det måste ha betydelse. En bil är rätt stor endå, om man jämför mot ett barn tex.

En annat tänkande är, hur ska man kunna parkera bilen? Även fast jag stannade och kollade så ingen gångare gick där (brukar göra det) så va sikten klar, då början man koppla upp och glider iväg lite och sedan börjar bil nr2 köra iväg och kommer in i sidan av min bil. Jag såg bilen jag hade mycket god marginal att stanna bilen. Man kan ju inte framöra bilen till parkeringen isåfall, tänk själv att du själv stannar där, väntar 3minuter ingen bil i sikte du kör fram lugnt och fint som man ska köra på sådana platser och sen mitt i vägen börjar andra bil komma från svängen och bara kör rakt in i sidan. Man är inte synsk häller

Ja, om ni båda sagt som det faktiskt gick till så låter det ju som att det är han som körde omkring och inte såg som orsakat det hela. Det är ju, som många påpekat, inte okej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vänta, han fick sol i ögonen, men fortsatte gasa? Helt klart hans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Silcan:

Skönt att du trillade in Jag stog helt still när han körde in i mig, vart chockad och bromsade när jag såg honom komma mot mig i acceleration. Han körde ca: 5-6m från parkerad bill till minn dör som gick in ca: 30cm. Jag ska be en skade reglerare att kolla på bilen, är det av stor betydelse i frågan? Gubben som körda transiten kommer säga att han hade sol i ögonen, är det starkt nog kanske? Beror väll på hur han formulerar sig så klart "hade sol i ögonen men clion körde rakt framför mitt fordon etc".

Hur tycker du jag ska göra?

Som sagts tidigare så ska du bara beskriva hur det gick till. Om han säger att han hade solen i ögonen så kommer han med största sannolikhet att anses som vållande eftersom han de facto inte såg att det fanns ett hinder i hans väg. Det är inte en förmildrande omständighet att ha solen i ögonen, tvärt om. Han borde ha stannat om han inte kunde se var han körde.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Högerregel innebär inte att det är fritt fram att köra.
Man måste försäkra sig om att den andra bilisten uppfattat ens avsikter dvs ögonkontakt.
Har svårt att se hur du skulle åka dit på det... speciellt om den andra parten är ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om man inte kan se pga sol får man släppa gasen, trycka på bromsen och vänta tills man ser. Det är min absoluta åsikt.

Stämmer bra med lagtexten likförbannat. Nu kan jag inte citera den ordagrant, men något i stil med att man "ska anpassa hastigheten så att man hinner bromsa in för nästkommande osedda hinder".

Dvs. att om man har 1m sikt så ska man kunna bromsa på 1m - t.ex. gällande dimma, svängar och självfallet även sol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Vänta, han fick sol i ögonen, men fortsatte gasa? Helt klart hans fel.

Skrivet av giplet:

Som sagts tidigare så ska du bara beskriva hur det gick till. Om han säger att han hade solen i ögonen så kommer han med största sannolikhet att anses som vållande eftersom han de facto inte såg att det fanns ett hinder i hans väg. Det är inte en förmildrande omständighet att ha solen i ögonen, tvärt om. Han borde ha stannat om han inte kunde se var han körde.

Japp det är nog så. Frågan är bara om han vidhåller den förklaringen till sitt försäkringsbolag.

Permalänk
Medlem

Låter som om det kommer bli hans fel. Då borde väl du få ersättning kan jag tänka mig.
Men frågan är varför du har halvförsäkring på en bil för 30TKR? Trafikförsäkring räcker gott och väl, kör lugnt själv och hoppas på att du inte kör på något vilt...

Skrivet av Silcan:

Japp det är nog så. Frågan är bara om han vidhåller den förklaringen till sitt försäkringsbolag.

Det kan jag verkligen inte tro att han kommer göra. ALLA fuskar med försäkringsbolag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Trafikförsäkring räcker gott och väl, kör lugnt själv och hoppas på att du inte kör på något vilt...

Stöld/skadegörelse då? Hoppas på att andra i samhället sköter sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Stöld/skadegörelse då? Hoppas på att andra i samhället sköter sig...

Det är klart, bor man i en större stad, typ Göteborg/Stockholm, kan väl halvförsäkring vara att fundera på.
Annars är, iaf stöld, en oerhört liten chans att råka ut för.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Sist jag var med om en trafikolycka (jag blev påkörd bakifrån när jag stannat vid ett övergångsställe) så fyllde man i ett papper man ska ha i bilen som man skickar till försäkrings bolaget. På det beskriver man hädelse förloppet och skador och så. Detta kunde man fylla i och skicka in tillsammans om man var överens om händelseförloppet. Då detta hände fanns det även en kolumn att fylla i om vem som var vållande, alltså man kunde ta på sig skulden eller bestrida den. Sen kunde bolaget besluta annorlunda men jag tror det vägde rätt tungt. Detta var för kanske drygt 10 år sen.
Gör man inte så längre? Bra att veta nästa gång man blir påkörd

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Med tanke på att han försökt parkera sin bil i passagerarsätet på din bil så ser jag inte hur du skulle kunna vara skyldig till det hela, hade du kört ut framför honom så måste han ändå kunna stanna.

Sist jag blev påbackad på parkeringen vid jobbet ringde vi båda till den vållandes försäkringsbolag, frågade om vi skulle skriva skaderapport men killen på försäkringsbolaget tyckte det va onödigt då han pratade med båda två och att det var den absolut vanligaste typen av olycka som han uttryckte det. Så ett tips om det finns tid är att ringa till den vållandes försäkringsbolag direkt på platsen då behöver man inte gå omkring och vara orolig över vad den andre säger och det blir klart med försäkringar och grejer på en gång.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

den andra ska ju anpassa farten efter sikten...Helt klart. Och definitivt om du stod stilla.