Valve: "Det finns ingen större anledning att använda DirectX 12 framför Vulkan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var ungefär min poäng, d.v.s. det är (än så länge) inget tekniskt hinder att grafikkortstillverkarna gör egna OSX-drivare. Men tittar man vad som hänt så här långt verkar det finns ett enda fall där något av dessa orkat göra något eget för OSX, nämligen Nvidia för att erbjuda CUDA stöd.

Varför skulle AMD, Intel och Nvidia lägga resurser på Vulkan för OSX om Apple inte är intresserade? Av dessa företag är det idag bara Nvidia som rimligen har de resurser som krävs (nog för att Intel har pengarna men de har idag inte Nvidia nivå för GPU-drivare resurser), 15" MBP och iMac kör för tillfället AMD GPUer så finns inte riktigt någon aktuell Nvidia GPU som gör ett sådant arbete vettigt på OSX.

Och måste verkligen kext var signerande nu för tiden? Skrev lite egna OSX-extensioner för 10.6 (Snow Leopard) och det var då inga problem att köra dessa på sin egen maskin som var en MBP med OSX (d.v.s inte "hackintosh").

Intel gör t.ex. inga proprietära drivrutiner med egna OpenGL-bibliotek/ramverk på GNU/Linux heller – men de utvecklar Vulkanstöd för Linux (och troligen Android och Windows). Varför skulle de inte kunna ta över källkoden de ändå äger och har byggt till OS X, om kunder/ISVs efterfrågar det? Det är väl t.o.m. Valve (och ett team de sponsrar) som hjälper till och bygger Intels öppna Vulkandrivare. Intel jobbar med och har visat Vulkandemos på Windows också. Alla gör nog egna drivrutiner när vi pratar om delarna som pratar med hårdvaran, men det är smidigt om det kan bakas in i operativsystemet, samma sak sker ju hos PC-tillverkare egentligen. AMD ska också skriva Vulkandrivare för Linux, men som stängd källkod i alla fall till början. Nvidia kommer säkert där också, och har ju lovat stöd. De har t.o.m. visat demos. De delar visst OpenGL-drivaren med Vulkan, så deras idé är att kunna skeppa Vulkan där de kan skeppa deras OpenGL-drivare. Så frågan kanske mer blir varför skulle de inte skeppa det? Nog för att Nvidia fokuserar på Windows, Android och Linux.

Stödet för signerade kexts kom inte fören i 10.9, i 10.10 var du t.ex. tvungen att stänga av checken för att t.ex. sätta igång trim på tredjeparts-SSD:er. Det utvecklingsläget ska vara borta i 10.11. Nu kör de väl en egen drivare istället för att modifiera Apples eller använder Apples egna trimforce som kom med 10.10.4. Det går säkert att ladda in osignerade kexts beroende på vad de är till för och var de ligger däremot. För att signera behöver du ju inte mer än ditt developer-id hur som helst.

Det är först när specifikationerna kommer ut vi som inte har NDA får veta hur det kommer gå till med det hela hur som helst. Varför Metal då? Någon standardiseringprocess kring Vulkan fanns inte när Apple annonsera Metal. Det hela är något som rör nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle AMD, Intel och Nvidia lägga resurser på Vulkan för OSX om Apple inte är intresserade? Av dessa företag är det idag bara Nvidia som rimligen har de resurser som krävs (nog för att Intel har pengarna men de har idag inte Nvidia nivå för GPU-drivare resurser), 15" MBP och iMac kör för tillfället AMD GPUer så finns inte riktigt någon aktuell Nvidia GPU som gör ett sådant arbete vettigt på OSX.

Nvidia verkar inte alls intresserade just nu i alla fall. I deras Vulkan-presentation från augusti så visar de att Vulkan är ett multiplattform API, men OSX/Apple är inte med där som plattform. Det heter "Vulkan can run (almost) anywhere".

Här är de OS Nvidia kommer stödja till att börja med

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat och redigerat några inlägg p.g.a. att innehållet bröt mot forumregel § 1.2. Undvik att göra diskussionen till personliga bataljer.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nvidia verkar inte alls intresserade just nu i alla fall. I deras Vulkan-presentation från augusti så visar de att Vulkan är ett multiplattform API, men OSX/Apple är inte med där som plattform. Det heter "Vulkan can run (almost) anywhere".

Här är de OS Nvidia kommer stödja till att börja med
https://i.imgur.com/QblqJaw.png

Jag misstänker att det är för att Apple inte är särskilt intresserade utav ett samarbete eller är särskilt öppna med sina grejjer. Kommer det finnas Vulkan till Apple så kommer nog Apple vara de som driver den utvecklingen. Som jag förstått det så finns många spel bara till Apple och inte till Linux eftersom Apple kör en väldigt gammal version utav OpenGL.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Jag misstänker att det är för att Apple inte är särskilt intresserade utav ett samarbete eller är särskilt öppna med sina grejjer. Kommer det finnas Vulkan till Apple så kommer nog Apple vara de som driver den utvecklingen. Som jag förstått det så finns många spel bara till Apple och inte till Linux eftersom Apple kör en väldigt gammal version utav OpenGL.

Mesa har nyss fått stöd (öppna drivrutiner ute i distributionerna är fortfarande fast på 3.3) för OpenGL 4.1 som Apple kör, en proprietär drivrutin med OGL4.5 har inga problem med 4.1-kod. 4.1 är gjort för DX11-hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte exakt tidning, men var liknande playboy i alla fall. Inte så jag är intresserad, men rätt kul att Apple inte tillåter mer vuxet material.Företaget fick går runt det hela med att appen länkade till hemsida med tidningarna.

Edit här är det http://www.zdnet.com/article/playboy-launches-uncensored-ipad... playboy på snabb googling ska finnas kvar på ios och android.

Visst, med detta känns rätt typiskt för Amerikanska storföretag, gör det inte? Verkar onekligen finnas begränsningar i vad sin får publiceras i Play Store också.

Skrivet av Broken-arrow:

NFC har funnits i mobiler sen 2012 om inte tidigare, men var inte från Apple började använde det som företag och privatpersoner fick upp ögonen för tekniken tyvärr:/

Men det kan man väl inte klandra Apple för? Hade tekniken varit smidig att använda tidigare hade säkert företag och privatpersoner fått upp ögonen tidigare.

Skrivet av Broken-arrow:

Kört win 95 och tidigare, vet om att det hängt med länge, men dels fungerar det ju finfint med inmatningarna med mus och tangentbord perfekt och enkelt,överskådligt är UI:t med. Ibland är det dumt att ändra något bara för sakens skull, men vist alltid kul när det kommer nytt. Men i bland är gammalt bättre än nytt.

Snackar mest om det grafiska utseendet, inte funktionaliteten i GUI:t i dessa Windows-appar (vilken jag iofs inte har så mycket till övers som du verkar ha). Det är dags att gå vidare tycker jag. Inte ändra för sakens skull utan ändra för att det även finns utveckling inom ämnet användargränssnitt. Det är knappast så att det som var vanligt i Windows 95 är någon slags guldstandard att hålla sig fast vid gällande detta. Nä, problemet tror jag är att många Windows-utveklcare är renodlade programmerare utan vare sig intresse eller insikt i grafisk form och GUI-design. Det leder ofta till oenhetliga program där alla kör lite sit eget race med GUI:t, exempelvis att inställningarna för ett program oftast finns på olika ställen (”Tools”, ”Options” och ”Settings” och allt vad det heter).

Jag hoppas i alla fall på ett Windows med program som anammar lite hur webbläsaren Edge ser ut och fungerar i Windows 10. Den känns modern både utseende och funktion (UI:t).

Skrivet av Broken-arrow:

Är ju gött att få över musik till mobilen smidigt eller ljudböcker man har på skiva, inget iTunes behövs utan bara flytta över på SD kortet utan något problem.

Jag tycker inte iTunes är någon höjdare (det var bättre förr innan för mycket trycktes in i det) men tycker absolut att det är smidigare att hantera sådant där än att hålla på att filhantera à la 90-tal.

Skrivet av Mikael07:

Vilka har varit med och skrivit drivrutinerna för OpenGL i Windows? Och, kommer MS samarbeta för att implementera drivrutiner för Vulkan i Windows? Eller kommer det bli helt upp till khronosmedlemmarna och hårdvarutillverkarna?

Bra frågor.

Skrivet av Yoshman:

Ger inte mycket för denna "utveckling". Testat en del spel som finns både för OSX och Windows på samma MBP, FPS är nästa det dubbla under Windows så grafikstacken i OSX har en del jobb kvar... Man kan inte heller skylla på OpenGL för vissa spel gick att köra med Linux+Wine (DX via OpenGL-wrapper) och det presterande klart bättre än OSX (Nvidias stängda Linux-drivare).

Visst – är fullt medveten om detta (har själv gjort tester med spel i OS X vs. Windows) men det är ju därför Apple satsar på Metal. Menade bara att drivarna i OS X uppdateras regelbundet, sen behöver ju inte innebära bättre prestanda i just (vissa) spel jämfört med tidigare.

Skrivet av Mikael07:

Som jag förstått det är det inte alls speciellt svart/vitt så svaret är lite mer komplex än att "Apple skriver drivare" alt "AMD/Intel/Nvidia" skriver dem.

Vad jag fått för mig är fallet i OSX är att grafikkortstillverkarna bidrar med en hel del färdiga funktioner, men det är Apple som syr ihop det hela till en OSX-drivare. Man kan se det lite som Nvidias proprietära drivare för Linux, i väldigt stor utsträckning är det samma drivare som Windows men det finns en "öppen" del som är det lager Linux/X11 "ser" och där ligger den exporterande funktionerna som behövs.

Gissar att AMD/Nvidias drivare även för OSX till stor del är samma blob som Windows, men Apple har lagt till OSX specifika funktioner och anpassat blobben för OSX drivar-modell. Då det är Apple som gör det lagret OSX-kärnan "ser" är de också Apple som styr vilka funktioner, APIer och API-versioner som faktiskt kan användas. Vill grafikkortstillverkarna exportera andra funktioner måste de skriva hela klabbet själv. Läste något om att det i alla fall inte är AMD som tillverkat drivare för senaste iMac/rMBP 15", men svårt att exakt veta vad det betyder. Likaså fick ju Nvidia göra en egen OSX-drivare, som de distribuerade via deras egen site, för att få CUDA-stöd (Apple pushar som bekant OpenCL).

Om detta stämmer ligger Vulkans vara/icke vara i OSX helt helt i Apples händer.

Kan säkert stämma att det är som du säger – låter i alla fall inte orimligt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity

Kontaktlösa betalkort har ju inte ens kommit till oss fören i år (ICA är först) och således har det inte ens funnits betalterminaler som klarar NFC-betalningar heller i någon utsträckning. De som väljer NFC väljer betalkort istället för mobillösning.

I USA har de kört kontaktlöst ett tag vid sidan av magnetremsa, men de börjar först nu med chip+pin istället. Mobilbetalningar handlar alltid om att få stöd från leverantörerna och att en lösning faktiskt finns på plats. Det är bra om Apple samtidigt som butiker får betalterminaler som kan stödja det faktiskt är med och pushar för att de ska aktivera funktionerna. Det kommer vara bra för Android Pay också.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@star-affinity

Kontaktlösa betalkort har ju inte ens kommit till oss fören i år (ICA är först) och således har det inte ens funnits betalterminaler som klarar NFC-betalningar heller i någon utsträckning. De som väljer NFC väljer betalkort istället för mobillösning.

I USA har de kört kontaktlöst ett tag vid sidan av magnetremsa, men de börjar först nu med chip+pin istället. Mobilbetalningar handlar alltid om att få stöd från leverantörerna och att en lösning faktiskt finns på plats. Det är bra om Apple samtidigt som butiker får betalterminaler som kan stödja det faktiskt är med och pushar för att de ska aktivera funktionerna. Det kommer vara bra för Android Pay också.

Ironiska är nfc funnit par år i min kommun på ICA, men användes inte utan qs har kommit nyligen i stället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har sagt det förut och jag får väl säga det igen. Jag är för fria val. Man får köra Linux om man vill. Eller Vulkan på Windows 10. Jag gillar open source och kör själv Linux på en server hemma. Men samtidigt tycker jag som du vet att Windows 10 är det bästa operativsystemet och att DX12 är det bästa API'et. Du kanske inte håller med och det är ok, vi lever i ett fritt land

Vad får dig att tycka att dx12 är det bästa apiet? Ge exempel på nån funktion i dx12 som inte finns i vulkan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sork01:

Vad får dig att tycka att dx12 är det bästa apiet? Ge exempel på nån funktion i dx12 som inte finns i vulkan?

Bättre utvecklingsverktyg och det faktum att DirectX 12 är släppt nu, Vulkan är fortfarande under utveckling. Jag tycker att det här var en bra sammanfattning:

http://linustechtips.com/main/topic/456514-vulcan-vs-dx12/?p=...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Bättre utvecklingsverktyg och det faktum att DirectX 12 är släppt nu, Vulcan är fortfarande under utveckling. Jag tycker att det här var en bra sammanfattning:

http://linustechtips.com/main/topic/456514-vulcan-vs-dx12/?p=...

Du har alltså ingen egen erfarenhet utan baserar på vad nån annan skrivit. Vilket är helt meningslöst

Citat:

The only advantage that DX12 has are the same one from any DirectX vs OpenGL, for developers:
-> You can fully debug DirectX. OpenGL you can't. You only have absolute pain in the ass, and super primitive debug tools on OpenGL, making development slow and tedious (and as time is money, cost more)
-> DirectX has jam packed documentation for all levels from beginners to advanced. Lots of books. Lots of online resources.
-> DirectX has strong Nvidia support
-> Microsoft support (although not free)
-> Full integration in the best IDE software platform available in programming language where you normally do big games, for developers: Visual Studio
-> Integration with Windows Presentation Foundation and any framework from Microsoft using XAML, allowing developers of applications to use DirectX with greater ease in their software for hardware acceleration, including Direct2D (part of DirectX) by default without the developer knowing as he/she does the program GUI, allowing in providing a rich and nice looking user experience, that is fast and responsive.
-> 'Exclusive mode', where when a game runs in full screen it has exclusive hold of a GPU for greater performance.
-> DirectX runs on XBox One with little to no modification (maybe Windows Phone, but I don't know for sure), while Sony and Nintendo uses a modified version of OpenGL.

-> man kommer kunna debugga vulkan
-> vulkan kommer självklart ha massa dokumentation
-> nvidia kommer ha starkare support för vulkan än dx12
-> kommer funka på windows och vara gratis
-> Visual studio är inte i närheten av den bästa IDE'n
-> Samma här. Att tycka det är bra för att det är kompatibelt med ms-grejer håller inte.
-> exclusive mode förstör mycket oxå.
-> xbox är en ms-grej. klart det stöder dx12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sork01:

Du har alltså ingen egen erfarenhet utan baserar på vad nån annan skrivit. Vilket är helt meningslöst

-> man kommer kunna debugga vulkan
-> vulkan kommer självklart ha massa dokumentation
-> nvidia kommer ha starkare support för vulkan än dx12
-> kommer funka på windows och vara gratis
-> Visual studio är inte i närheten av den bästa IDE'n
-> Samma här. Att tycka det är bra för att det är kompatibelt med ms-grejer håller inte.
-> exclusive mode förstör mycket oxå.
-> xbox är en ms-grej. klart det stöder dx12

Ja jag är inte utvecklare men det betyder inte att jag inte kan bilda mig en uppfattning och föredra ett API över ett annat. På samma sätt som att många här på Sweclockers forum inte tillverkar grafikkort men har ändå grafikkort som de favoriserar. Att Visual Studio är industristandard och den bästa utvecklingsmiljön har jag hört från många olika håll i många år.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ja jag är inte utvecklare men det betyder inte att jag inte kan bilda mig en uppfattning och föredra ett API över ett annat.

Men då är det kanske bra att poängera att man inte är utvecklare själv och att den uppfattning man har baseras på vad andra (utvecklar) har sagt.

Skrivet av strejf:

På samma sätt som att många här på Sweclockers forum inte tillverkar grafikkort men har ändå grafikkort som de favoriserar.

Men det där är ju inte heller alltid så rationellt – kanske inget att sträva efter.

Skrivet av strejf:

Att Visual Studio är industristandard och den bästa utvecklingsmiljön har jag hört från många olika håll i många år.

Om man utvecklar för Windows kan jag tänka mig att Visual Studio är den bästa utvecklingsmiljön.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Själv är jag positiv,

Min åsikt är att desto mer platforms oberoende det finns, desto mer kan jag som spelare få ut av det.

Varför ska jag inte kunna spela mitt favorit spel (Med begränsningar i grafik etc) på Mobiltelefon och Surfplatta när jag inte sittar framför datorn? Upp/Nedskalning och multiplatforms releases borde vara i branchens intressen.

Dx är lättare att skriva kod för historiskt sätt.
CAD företagen ställt till det för OpenGL eftersom de "INTE" vill skriva om sin bas kod och därför har de inte kunnat göra något åt legacyn. skönt att de har löst sig nu när Khronos G. har sagt att de ska släppa på Legacy:n och släppa ett helt nytt gränssnitt, tror jag det blir bra.

Jag hoppas också på att Vulcan tar in de bitar som OpenGL saknade kontra DX då kan det bli riktigt bra.

Det största negativa är dock att MS och Apple inte är med på banan ... det vore ännu bättre för mig som konsument och utvecklare om jag bara behöver ha en källkods variant och resten löses under kompileringen. släppa en App för Win10 / OsX / Android kunde bara vara ett klick bort (om man bortser ifrån certifierings processer etc vilket självklart ska vara kvar). Jag vill bort från DX/ OGL -> Ett ramverk bara ett ...
men det är nog en önskedröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Paddanx

Nog är Microsoft mycket mer öppna idag, och har öppnat upp teknik och gett specifikationer till teknik både för licensiering och vissa för fri användning tack vare att de fick en stor knuff och krav på ökad interoperabilitet från EU-kommissionen och rättsfall. Ska du bygga mobilappar i C# så gör du t.ex. bäst i att köpa och bygga med Xamarin – sviten från Mono-utvecklaren – och med deras verktyg kan du utveckla mobilappar till de tre största plattformarna direkt från VS eller med deras egna IDE. Word, Excel-dokumenten osv är dokumenterade och släppta under en licens som gör det möjligt för vem som helst att bygga kompatibla programvaror, sedan 2008 i detta fall. Sen har de också gjort sånt som att börja bråka om patent på fat32 – trotts att de inte gjorde några anspråk eller licensiera patent fören i slutet av 2003, de kräver också betalt för exFAT trotts att det ingår i SDXC-standarden. FAT32 är också del av EFI, men där är det av någon anledning gratis och fritt att använda.

Däremot har de inget krav på att visa browser ballot längre, den skyldigheten gick ut december 2014 – se http://www.zdnet.com/article/microsoft-no-longer-needs-to-rem... och https://en.wikipedia.org/wiki/BrowserChoice.eu.

Trotts det så är inte IE/Edge den populäraste webbläsaren på plattformen.

När det gäller programmerings delen och dessa bibliotek så får jag tro dig på orden. Den världen är inte min specialitet och jag gräver bara i den när jag måste. Att MS har bättrat sig det förstår jag, och jag tror de måste göra det, för att ens kunna konkurrera.

Ang deras licens med Fat32 och exFat så vet jag att detta har blivit till en löjlig nivå. Fat32 fick de väl aldrig igenom licenskostnaden för, därför användes detta in i det sista, tills något annat (typ NTFS/exFAT) behövdes, och då licens kostnad behövdes.

exFat utvecklade de som en uppföljare, som skulle vara flashminnes optimerat, och det borde de tekniskt sett kunna kräva licens för. Men som du säger, det är koko att ha den i SDXC-standarden om då ska vara fallet. De ska aldrig blanda öppna standarder och låsta/licenserade delar, så antingen ut med det ur standarden, eller så får de glömma licensen.

Ang Webbläsare "påminnelsen" så var den mer irriterande än något annat. Den gjordes ju på så sätt så att folk skulle (om de kan) välja att inte lägga in den alls (som bla jag gjorde). Problemet jag ser med IE (och Edge) är att de just är en del av OSet. När Chrome/FF eller andra webbläsare blir skadat, så installerar du om dem, sync:ar om dem och sen är allt frid o fröjd. (Ofta kan du tom reparera dem).

När IE blir skadat (tex virus mm) så är du körd. Du kan försöka avinstallera en massa updates, bocka bort den osv, men den avinstalleras aldrig. Enda sättet att till 100% rätta till den är att installera om hela OSet. Detta kombinerat med att det kört så nära OSet gör den både sårbar och problematisk när något går fel.

Hade de slitit ut den helt från Windows. Gjort den som en Webbläsare som kan användas på andra OS också, så hade den kanske fungerat bättre. Men som den är nu, får den fortsätta vara avstängd i OSet för mig, så jag slipper bry mig om dens problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja jag är inte utvecklare men det betyder inte att jag inte kan bilda mig en uppfattning och föredra ett API över ett annat.

Det är lite som att föredra öl framför vin när man är nykterist

Skrivet av strejf:

Bättre utvecklingsverktyg och det faktum att DirectX 12 är släppt nu, Vulkan är fortfarande under utveckling. Jag tycker att det här var en bra sammanfattning:

http://linustechtips.com/main/topic/456514-vulcan-vs-dx12/?p=...

Vilka är utvecklingsverktygen som du föredrar, mer specifikt? Och vad är fördelarna mot Vulkans dito?

Permalänk
Inaktiv

@strejf: Det där inlägget jämför DirectX med OpenGL. Vulkan har väldigt lite gemensamt med OpenGL annat än att Khronos Group tar hand om standarderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon19434:

@strejf: Det där inlägget jämför DirectX med OpenGL. Vulkan har väldigt lite gemensamt med OpenGL annat än att Khronos Group tar hand om standarderna.

Posten han länkar är inte faktamässigt korrekt.

Nintendos och Sonys APIer bygger inte på OpenGL. Sony har ett lågnivå-api på PS4 som heter GNM och ett shaderformat som liknar HLSL. På PS3 fanns det middleware som byggde på OpenGL, men hårdvaran/inbyggda mjukvaran och APIerna de flesta använde byggde inte på OpenGL även om shadingspråket var inspirerat av GLSL och Nvidias Cg. Vulkan är fristående från plattformarna och inte öppet specificerat än, men alla leverantörer av grafikkort jobbar med det och det kommer att bli en del av Android utöver PCn, så W10M-argumentet kanske inte väger så mycket. Sen finns ju inte DX12 ännu ute på telefoner eller konsoler. X1 har inte uppdaterats för stöd än. Med Android-runtime/kompatibilitet på W10M så kommer ju också en hel del av spelen köra OGLES hur som helst.

Permalänk
Medlem

@Paddanx

Flera FAT32-patent är fortfarande giltiga efter rättsstrider, så nog betalar tillverkare för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja jag är inte utvecklare men det betyder inte att jag inte kan bilda mig en uppfattning och föredra ett API över ett annat. På samma sätt som att många här på Sweclockers forum inte tillverkar grafikkort men har ändå grafikkort som de favoriserar. Att Visual Studio är industristandard och den bästa utvecklingsmiljön har jag hört från många olika håll i många år.

Varför skulle du köra något annat om du bygger en motor för Vulkan? Debuggaren kan du bygga ihop med VS. Spelmotorer har även sina egna debuggare i vilket fall som helst, som du oftast bygger ihop med plattformens standard-IDE. Om du kör DX eller inte ändrar inte så mycket där. Det är främst en bra kompilator/utvecklingsmiljö och inte bara IDE. Skulle du använda Intels kompilator så skulle du ändå använda den med VS. De gör nämligen inte något eget IDE.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyces:

Nej, 75% av alla digitala spel köps via Steam. Men det är fortfarande bara ca 50% av alla spel som säljs totalt i världen.
Dvs du saknar info om ca 63% av alla spel som säljs.

Sen så är det inte 125 Miljoner aktiva användare... utan 125 miljoner aktiva konto, dvs konto som inte är stängda.
Jag var innan en gång för 2 år sen. Mitt konto är fortfarande aktivt men jag har inte varit där på 2 år...
"Aktiva" konton på Steam

Var får du 63% ifrån?

Skrivet av strejf:

Installera Windows 10 för Guds skull! Det är det bästa som har hänt världen sedan skivat bröd! Sitt inte och ruttna på gamla OS i onödan utan DirectX 12 och en massa tekniska förbättringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Jag ska "inte" installera Windows 10. Det sämsta sedan hjulet uppfanns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Nej, 75% av alla digitala spel köps via Steam. Men det är fortfarande bara ca 50% av alla spel som säljs totalt i världen.
Dvs du saknar info om ca 63% av alla spel som säljs.

Många eller till och med de flesta statistikundersökningar använder så lite som 1000 personer. Så att använda Steams statistik som bas för hur många som har olika versioner av Windows är helt ok. Faktum är att det säkert är en av de mest säkra källorna som finns eftersom de har så många användare som bas för sin statistik.

I övrigt, var fick du siffrorna på försäljningen av spel? Är lite intresserad, speciellt om det fanns mer information.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Tack! Jag ska "inte" installera Windows 10. Det sämsta sedan hjulet uppfanns!

Haha. Jag ska "inte" installera Windows 10 heller.

Skrivet av Buio:

Många eller till och med de flesta statistikundersökningar använder så lite som 1000 personer. Så att använda Steams statistik som bas för hur många som har olika versioner av Windows är helt ok. Faktum är att det säkert är en av de mest säkra källorna som finns eftersom de har så många användare som bas för sin statistik.

Tack. Det är svårt att hitta mycket mer säker statistik för gamers än den som Steam tillhandahåller.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buio:

Så att använda Steams statistik som bas för hur många som har olika versioner av Windows är helt ok. Faktum är att det säkert är en av de mest säkra källorna som finns eftersom de har så många användare som bas för sin statistik.

Jag har inget underlag som skulle motbevisa det, men en sak har förvånat mig:

- de få gånger jag spelar är det via Steam på linuxdatorer, men aldrig har jag då fått frågan om att skicka systeminformation
- när jag kort testat något via Steam på Windows har den frågan dykt upp ett flertal gånger

Betyder det att jag som till 95% använder Linux är registrerad som endast Windows-användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

- de få gånger jag spelar är det via Steam på linuxdatorer, men aldrig har jag då fått frågan om att skicka systeminformation
- när jag kort testat något via Steam på Windows har den frågan dykt upp ett flertal gånger

Betyder det att jag som till 95% använder Linux är registrerad som endast Windows-användare?

Det verkar slumpartat. Jag har fårr Hardware Survey två gånger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buio:

Det verkar slumpartat. Jag har fårr Hardware Survey två gånger.

Det gör ju å andra sidan resultaten extremt osäkra vad gäller operativsystem med mindre andel. Att få en Yatzy är också slumpartat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det gör ju å andra sidan resultaten extremt osäkra vad gäller operativsystem med mindre andel. Att få en Yatzy är också slumpartat.

Det tror jag inte. Det kan ändå röra sig om flera hundra tusen aktiva som får frågan.

Statistik är statistik, men med rätt underlag är den tillförlitlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Det gör ju å andra sidan resultaten extremt osäkra vad gäller operativsystem med mindre andel. Att få en Yatzy är också slumpartat.

Så du tror inte att siffrorna 17,77% för Windows 10 och 2,88% för Windows XP i början av september stämmer? Är det det du vill säga?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Så du tror inte att siffrorna 17,77% för Windows 10 och 2,88% för Windows XP i början av september stämmer? Är det det du vill säga?

Det jag ville säga läser du i inlägget ovanför. Inlägget du citerar är endast en reflektion. Jag är inte i behov av att bevisa varken det ena eller det andra, utan skrev bara om min egen erfarenhet. Om Buios antagande stämmer är underlaget stort nog för att minska felmarginalen.

Du får dra dina egna slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Många eller till och med de flesta statistikundersökningar använder så lite som 1000 personer. Så att använda Steams statistik som bas för hur många som har olika versioner av Windows är helt ok. Faktum är att det säkert är en av de mest säkra källorna som finns eftersom de har så många användare som bas för sin statistik.

I övrigt, var fick du siffrorna på försäljningen av spel? Är lite intresserad, speciellt om det fanns mer information.

Statistik finns här : Statisktik fysiska spel vs digitala spel

Lite till finns här : Forbes PC game salse Q1Q2 2015

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch