Var ungefär min poäng, d.v.s. det är (än så länge) inget tekniskt hinder att grafikkortstillverkarna gör egna OSX-drivare. Men tittar man vad som hänt så här långt verkar det finns ett enda fall där något av dessa orkat göra något eget för OSX, nämligen Nvidia för att erbjuda CUDA stöd.
Varför skulle AMD, Intel och Nvidia lägga resurser på Vulkan för OSX om Apple inte är intresserade? Av dessa företag är det idag bara Nvidia som rimligen har de resurser som krävs (nog för att Intel har pengarna men de har idag inte Nvidia nivå för GPU-drivare resurser), 15" MBP och iMac kör för tillfället AMD GPUer så finns inte riktigt någon aktuell Nvidia GPU som gör ett sådant arbete vettigt på OSX.
Och måste verkligen kext var signerande nu för tiden? Skrev lite egna OSX-extensioner för 10.6 (Snow Leopard) och det var då inga problem att köra dessa på sin egen maskin som var en MBP med OSX (d.v.s inte "hackintosh").
Intel gör t.ex. inga proprietära drivrutiner med egna OpenGL-bibliotek/ramverk på GNU/Linux heller – men de utvecklar Vulkanstöd för Linux (och troligen Android och Windows). Varför skulle de inte kunna ta över källkoden de ändå äger och har byggt till OS X, om kunder/ISVs efterfrågar det? Det är väl t.o.m. Valve (och ett team de sponsrar) som hjälper till och bygger Intels öppna Vulkandrivare. Intel jobbar med och har visat Vulkandemos på Windows också. Alla gör nog egna drivrutiner när vi pratar om delarna som pratar med hårdvaran, men det är smidigt om det kan bakas in i operativsystemet, samma sak sker ju hos PC-tillverkare egentligen. AMD ska också skriva Vulkandrivare för Linux, men som stängd källkod i alla fall till början. Nvidia kommer säkert där också, och har ju lovat stöd. De har t.o.m. visat demos. De delar visst OpenGL-drivaren med Vulkan, så deras idé är att kunna skeppa Vulkan där de kan skeppa deras OpenGL-drivare. Så frågan kanske mer blir varför skulle de inte skeppa det? Nog för att Nvidia fokuserar på Windows, Android och Linux.
Stödet för signerade kexts kom inte fören i 10.9, i 10.10 var du t.ex. tvungen att stänga av checken för att t.ex. sätta igång trim på tredjeparts-SSD:er. Det utvecklingsläget ska vara borta i 10.11. Nu kör de väl en egen drivare istället för att modifiera Apples eller använder Apples egna trimforce som kom med 10.10.4. Det går säkert att ladda in osignerade kexts beroende på vad de är till för och var de ligger däremot. För att signera behöver du ju inte mer än ditt developer-id hur som helst.
Det är först när specifikationerna kommer ut vi som inte har NDA får veta hur det kommer gå till med det hela hur som helst. Varför Metal då? Någon standardiseringprocess kring Vulkan fanns inte när Apple annonsera Metal. Det hela är något som rör nästa år.