Permalänk
Medlem

Optimera för HTPC

Tänkte jag lägger tråden i linux-delen istället för HTPC då det mest handlar om linux.

Hej.

Jag sitter på en Intel NUC med i i5-4250U, en m.2 ssd på 128 GB & 8 GB minne. Nu rullar det Win10 på den och den används enbart till Kodi, youtube och andra play-kanaler från webb-tv.nu ( inte haft TV-kanaler på 4 år och saknar inte reklamen eller räkningarna alls ) Eftersom Win10 gillar både pop-ups med irriterande ljud och att uppdatera sig med tillhörande omstart hela j*vla tiden tänkte jag byta ut den mot någon linux-dist och optimera den lite för mitt användningsområde.

Upplägget idag är att jag använder webbläsare till youtube och playkanalerna och Kodi till filmer/serier som ligger på min Windows 2012R2 server. Planen är att använda gnome 3 och lägga dockan på skrivbordet med ganska stora ikoner till webbsidorna och kodi (eller vilket program det blir). Anledningen till att jag anväder webbläsaren till youtube och play är att jag hatar pluginsen till kodi. Jag vill se mina prenumerationer precis som i webbläsaren och playkanalerna är jobbiga att manövrera.

Ska jag kopiera dagens upplägg rakt av? Mina kunskaper om Linux ligger på nyböjar/kan en del-stadiet, jag använder arch på laptopen nu med Gnome 3. Det behöver ju heller inte vara bleeding-edge för att spela upp videos. Kodi tänkte jag koppla över smb-protokollet till mapparna på servern. Tänkte även ställa in så att jag kan använda min Harmony-fjärr att styra Kodi med, till resten kör jag mini-tangentbord med styrplatta.

Vilken dist skulle ni rekommendera och vilka program och ev. paket behöver jag? Finns något alternativ till Kodi som lägger biblioteket centralt så den synkar vad som setts och inte mellan enheter och vid ominstallation?

//Calzon

Permalänk
Hedersmedlem

@Calzon: Nu är jag långt ifrån en Kodi-expert, men jag antar att du redan kollat på den färdiga disten Kodibuntu? Om det är den optimala lösningenf ör dig gällande Youtube och liknande vet jag inte för det var rätt så länge sedan jag använde Kodi/XBMC.

Skrivet av Calzon:

Finns något alternativ till Kodi som lägger biblioteket centralt så den synkar vad som setts och inte mellan enheter och vid ominstallation?

Emby! Om du skulle föredrar Kodis användargränssnitt framför Embys så går det även att använda Kodi som front end klient och Emby som back end server.

Plex är också ett alternativ skulle jag tro, men jag är inte fullt lika insatt i Plex som med Emby.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@Casgar: Tack för tipsen. Plex har jag lagt ner, den hittar inte mina grejer och kan inte spela .rar så det faller bort. Emby har jag börjat titta på, hoppas kunna ställa in så att den inte transcodar, det vill jag att Kodi ska göra.

Permalänk
Medlem

Liter konservativ setup; men jag kör Ubuntu 14.04Lts med Kodi för filmuppspelning och Crome för netflix. Tillsammans med VLC och firefox för youtube så fyller det alla mina behov.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Liter konservativ setup; men jag kör Ubuntu 14.04Lts med Kodi för filmuppspelning och Crome för netflix. Tillsammans med VLC och firefox för youtube så fyller det alla mina behov.

Lutar åt något liknande just nu faktiskt. Installera ubuntu med gnome och sen lägga till kodi och webbläsare för youtube/streams.