Permalänk
Medlem

Överclockning av i74790k

Hej hörni, jag undrar om det är någon som har lust att hjälpa mig med att överclocka min cpu, vågar inte göra det själv eftersom jag inte är någon expert på detta område. Helst skulle jag vilja att någon hjälper mig via tex skype det är bara o kommentera eller skicka ett meddelande om ni skulle ha lust o hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Spontant så behöver man inte i dagsläget överklocka en 4790k då den redan standard klarar att driva alla spel på normal settings.
OC går att göra via live bios dvs från windows och med 3e parts program men bäst/minst risk är att göra det via bios.

Så jag skulle vilja rekommendera dig att läsa på för gör du ändringarna i bios innan uppstart så funkar inte skype.
Skulle du då ta besluta att göra oc via bios live i windows och ha skype igång samtidigt och då ex få till en oc fast denna oc sedan medför problem så har du ju ingen pejl på vad du skall göra för att rätta till detta.

Så läs på grunderna för oc för just din processor.
Navigera runt i bios menyerna samtidigt som du ex på telefonen läser en oc guide för 4790k.

Sist men inte minst oc=mer värme=bättre kylare
Har du standardkylare så avråder jag oc men vill du ändå köra oc så klocka inte för mycket och håll noga koll på temeraturerna

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

det finns mängder med trådar ute att hitta om just överklockning, sätt dig ner och läs på en vecka så kommer du kunna det mest basic prylarna du behöver veta för OC, sen tar du det i små steg och provar dig fram, inom specificerade ramar förstås. i.e, inte över 1.35V och inom temptarget (under 85C full load med OCCT/Aida64)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare sagt 4790k e från box kraftfull. Jag som gillar tystnad har tom underkloxkat min atm till 4ghz på 1.03v tror jag eller vae det 1.025.... Hurusom inte märkt någon prestanda skillnad i spel etc ... Klart jag har ett ganska klent gpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Just 4790k är mycket högt klockad från fabrik. Om du ska överklocka mer så gäller det att ha haft tur med chippet och ha en riktigt sjuk kylare. Jag skulle nog rekommendera det största tornet du kan hitta eller AIO vattenkylning. Annars kommer du inte långt.

Jag tror att underklockning kan vara rätt väg att gå om du vill minska temperaturerna eller bara göra något roligt projekt. Du kan säcker klocka in den på sin maximala turbo boost med mycket lägre volttal än vad intel har ställt den på. Det kan ge några graders marginal på kylningen

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Som många säger så är det bara att läsa på och sedan prova sig fram var bredd på att du kommer behöva lägga ner mycket tid på själva överklockningen + stress test och ska man vara hundra procent säker så ska man även låta datorn kör en stress test i 24h. Jag har överklockat min i7:a och märker inte stor skillnad i spel men i program som primere pro som märker jag skillnad med kortare renderings tider.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt.

Prova dig fram. Testa olika inställningar, volts, klocks osv. Så länge du håller dig under 1.3v och 85C så är det i princip omöjligt att förstöra något. Du kan vara lugn. Även om man som oerfaren kan bli lite rädd för BSOD så är det inget farligt. Du kommer att lära dig mycket genom att just lära sig själv

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo1234:

Hej hörni, jag undrar om det är någon som har lust att hjälpa mig med att överclocka min cpu, vågar inte göra det själv eftersom jag inte är någon expert på detta område. Helst skulle jag vilja att någon hjälper mig via tex skype det är bara o kommentera eller skicka ett meddelande om ni skulle ha lust o hjälpa mig!

Här är ASUS-moderkort OC-guider med olika cpu:er, finns även minnes-OC som synes.
Men räcker att börja med cpu-OC imo.
http://rog.asus.com/tag/overclocking-guide/

Sedan om du har annat Märke på moderkort så är det hyffsat likt med parametrar man justerar.

Oftast ställer man in att minnnena ska använda sej av en färdig profil sk. X.M.P så ställs dom in rätt.
Sedan höjer man CPU Core ratio 1-4 till 42-45 beroende på hur högt man vill gå.
och scrollar ner längre ner på sidan för att höja VCORE(cpu-volt) där väljer man manuellt mode och sätter runt 1.1v-1.3v
beroende på hur hög ratio du valde på cpu core ratio.
Sedan är det bara att stresstesta med olika program för o se stabilitet/temp med Intel XTU, aida64,asus realbench.
OBS! men som fler nämnt innan så är det inte mycket lönt att OC:a för mycket med stock cpu-fläkt.

Lycka T

Visa signatur

Alienware Aurora