Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Att ha en dator med dåligt nätagg är som att köra bil utan att veta när oljan byttes sist. Allt går kanonbra ända fram till då hela skiten klappar ihop.

Jag har flaggskeppet axi760 och upplevde ändå det som du beskriver.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Står att fläkten går tyst (relativt iof) vid full last. Sedan är det nästan omöjligt att säga direkt hur mycket den låter eftersom olika personer har olika toleransnivåer. Vissa hör inte jetplan flyga över huset.

Vadå omöjligt att säga hur mycket den låter bara göra db test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Än så länge har inte mitt RM850 gått sönder som många snackar om. Men man kanske skulle köpt ett annat! Kanske säljer den jag har och byter till denna :3

RM serien är bra!

Sitter själv med ett RM 1000 och är sjukt nöjd.

Kontroverserna kring RM serien var att de hade kinesiska kondensatorer på sekundär sidan vilket för flera år sedan innebar att de började läcka över tid. Annorlunda idag

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk

Mitt RM750 small här om veckan. Kortslöt nätet ända till proppen. Det var sista gången jag handlade Corsair-prylar.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Mitt RM750 small här om veckan. Kortslöt nätet ända till proppen. Det var sista gången jag handlade Corsair-prylar.

Rätta mig om jag har fel men om något blir kortslutet i ett eluttag så är det väl mening att säkringen ska gå?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Rätta mig om jag har fel men om något blir kortslutet i ett eluttag så är det väl mening att säkringen ska gå?

Absolut inte. Klart man vill ha en värmande bonusbrasa såhär på hösten

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Rätta mig om jag har fel men om något blir kortslutet i ett eluttag så är det väl mening att säkringen ska gå?

Såklart.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Rätta mig om jag har fel men om något blir kortslutet i ett eluttag så är det väl mening att säkringen ska gå?

"Mitt RM750 small här om veckan. Kortslöt nätet ända till proppen. Det var sista gången jag handlade Corsair-prylar."

Propp = slang för säkring

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HElephant:

Mitt RM750 small här om veckan. Kortslöt nätet ända till proppen. Det var sista gången jag handlade Corsair-prylar.

Tycker mer det låter som att det betedde sig precis som det ska vid en kortslutning.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Tycker mer det låter som att det betedde sig precis som det ska vid en kortslutning.

Proppen? Ja. Men ett nätagg i den prisklassen förväntar man sig inte ska smälla. Som tur var plockade det inte med sig någon annan komponent.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx12:

"Mitt RM750 small här om veckan. Kortslöt nätet ända till proppen. Det var sista gången jag handlade Corsair-prylar."

Propp = slang för säkring

Tror du missförstod något här

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HElephant:

Proppen? Ja. Men ett nätagg i den prisklassen förväntar man sig inte ska smälla. Som tur var plockade det inte med sig någon annan komponent.

Det kan hända även de bästa nätaggen, så jag förstår fortfarande inte vad du menar, det räcker med en strömspik så är det kört, inget som är nätaggens fel.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Besviken att Sweclockers inte mäter ljudnivån vid olika belastningar :/
Skulle vara intressant att veta för oss som vill bygga helt tysta / tysta datorer.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Jag har flaggskeppet axi760 och upplevde ändå det som du beskriver.

Det kallas tyvärr för otur.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Seriöst, köpte ett EVGA 750 G2 för 5 min sedan...

Skrivet av Cclueless:

haha jag beställde ett igår..

Båda två är bra agg, dock har CWT inte topp klass i lödningskill på dom agg jag sett (men är mest estetiken).

Skrivet av Tumnus:

Plus att dessa nätagg håller nog länge för att vara en del av ens uppgraderingar i många år framöver?

Om det nu inte kostade märkbart mer så kan man ju undra varför du skulle ångra dig. Både G2 och RM750X kostar ungefär lika mycket och presterar ganska likvärdigt.

Står att fläkten går tyst (relativt iof) vid full last. Sedan är det nästan omöjligt att säga direkt hur mycket den låter eftersom olika personer har olika toleransnivåer. Vissa hör inte jetplan flyga över huset.

Varken EVGA eller Corsair gör sina egna nätagg. De slänger på sitt klistermärke på nätagget enbart mer eller mindre. CWT har gjort Corsairs (CWT som rykt upp sig rejält på senare år) och om jag inte missminner mig så är Seasonic OEM för EVGA G2.

Nej, super flower för G2 och P. SEn har CWT alltid kunnat göra bra agg, se mitt VX 550. Felet är Corsair som tagit in CWT på alla budget agg, för dom kan även göra billiga halvskräps agg med.

Skrivet av LPG:

RM har bra kvalité förutom när det kommer till kondensatorerna som var typ Ltec eller nåt vilket inte har direkt bra rykte från flera år sedan då deras produkter typ dog efter ett år.

Nej RM vad jag sett i tester kör capxon blandat med japanska på sekundärsidan. Största felet var att dom högre watten dog av överhettning (fläkten starta inte fort nog). 650, saknade en 5 volts lina (hade "glömt" löda dit en kabel, när jonnyguru fixa det fungerade även den linan perfekt).

Skrivet av legend78:

RM serien är bra!

Sitter själv med ett RM 1000 och är sjukt nöjd.

Kontroverserna kring RM serien var att de hade kinesiska kondensatorer på sekundär sidan vilket för flera år sedan innebar att de började läcka över tid. Annorlunda idag

RM kör samma caps idag, förutom på RMX och tror även det gällde RMi.
Blandat kinesiska och japanska, men största felet är att aggen är för dyra. Man får ju hel japanskt för ungefär samma pengar/lite billigare. Så RM är inte prisvärt för det såldes för.

Känns mer att dom försöker täcka förlusterna från CX serien.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Att ha en dator med dåligt nätagg är som att köra bil utan att veta när oljan byttes sist. Allt går kanonbra ända fram till då hela skiten klappar ihop.

Byt till el-bil

Skrivet av HElephant:

Proppen? Ja. Men ett nätagg i den prisklassen förväntar man sig inte ska smälla. Som tur var plockade det inte med sig någon annan komponent.

Hur väntar dig du att den ska gå sönder då?
Du tycker att den ska fungerar felfritt i 20+ år, och aldrig gå sönder, eller vad menar du? (undrar ärligt).
Ska den ge ojämn spänning i 5 år till och grilla komponenterna? (som tyvärr många gör)

Alla tillverkare, även de bättre, får förr eller senare fel på all utrustning. Det är oundvikligt. Skillnaden är bara hur länge det ska hålla. Det viktiga imho är inte om ett nätagg tar säkringen, utan om det inte gör det. Sen ska det inte ta med sig komponenterna heller. Corsair ersätter samtliga delar som skulle mot förmodan skadas av raset, så jag förstår inte problemet?

Om du tror att allt EVGA "tillverkar" är bra, så lär du få en chock när du ser hur deras sämre serier är. Och även deras bra G2 serie kan få fel. Sen som många nämnt ovan, de tillverkas av en OEM, Corsair/EVGA sätter på sin etikett och sen är det klart. Det kan mao var exakt samma personer som tillverkar båda, bredvid vartannat. Vad säger att den ena inte får tillverkningsfel, men den andra gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Den har ju bara 80 Plus Guld!

Mitt nätagg har 80 Plus Platinum och jag betalde lika mycket eller mindre för det.

80 plus är inte en kvalitetsstämpel.. Dock, har man ett agg som verkligen klarar platinum så är det garanterat ett modernare bygge med bättre kvalitet än genomsnittet (annars klarar det inte leva upp till platinum-kriterierna).
Ett guld agg kan mycket väl vara ett bättre köp än ett platinum, det finns mer än bara effektiviteten som betyder nått.. och skillnaden i effektivitet är inte så stor!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Båda två är bra agg, dock har CWT inte topp klass i lödningskill på dom agg jag sett (men är mest estetiken).

Nej, super flower för G2 och P. SEn har CWT alltid kunnat göra bra agg, se mitt VX 550. Felet är Corsair som tagit in CWT på alla budget agg, för dom kan även göra billiga halvskräps agg med.

Nej RM vad jag sett i tester kör capxon blandat med japanska på sekundärsidan. Största felet var att dom högre watten dog av överhettning (fläkten starta inte fort nog). 650, saknade en 5 volts lina (hade "glömt" löda dit en kabel, när jonnyguru fixa det fungerade även den linan perfekt).

RM kör samma caps idag, förutom på RMX och tror även det gällde RMi.
Blandat kinesiska och japanska, men största felet är att aggen är för dyra. Man får ju hel japanskt för ungefär samma pengar/lite billigare. Så RM är inte prisvärt för det såldes för.

Känns mer att dom försöker täcka förlusterna från CX serien.

Äger ett RM750i, köpte för 1099:- helgen det släpptes. RMi serien består oavbrutet av japanska caps, och är nog bland de tystaste nätaggen på marknaden. Jag hör inte när fläkten är igång vid belastning även om jag håller örat emot burken.

HXi-serien har dock samma fläkt och fläktkurva, har inte hittat recensioner på RM750i med en vettig värdering av ljudnivå tyvärr. Kan dock intyga att det är knäpptyst.

https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/HX750i/10.html

Permalänk
Medlem

Känns tryggt att ha läst det här precis innan jag packade upp ett EM650i. Sen ska jag bara få tyst på resten av datorn också..

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Aulo KY:

Äger ett RM750i, köpte för 1099:- helgen det släpptes. RMi serien består oavbrutet av japanska caps, och är nog bland de tystaste nätaggen på marknaden. Jag hör inte när fläkten är igång vid belastning även om jag håller örat emot burken.

HXi-serien har dock samma fläkt och fläktkurva, har inte hittat recensioner på RM750i med en vettig värdering av ljudnivå tyvärr. Kan dock intyga att det är knäpptyst.

https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/HX750i/10.html

jo, RMi är ju helt annat agg än RM. RM är inte värt över 1000kr för 750 watt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jo, RMi är ju helt annat agg än RM. RM är inte värt över 1000kr för 750 watt.

Yes det är det (ett annat agg dvs), tänkte bara klargöra att RMi serien har enbart japanska caps då du skrev att "tror även det gällde RMi".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Känns tryggt att ha läst det här precis innan jag packade upp ett EM650i. Sen ska jag bara få tyst på resten av datorn också..

Mitt råd är att skippa mekanisk lagring. Den enda hörbara komponenten i min låda är en 7200rpm HDD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

Mitt råd är att skippa mekanisk lagring. Den enda hörbara komponenten i min låda är en 7200rpm HDD...

Den är på väg ut. Har en 5400rpm laptopdisk kvar, den för inte mycket väsen. Pump och fläktar däremot..

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hur väntar dig du att den ska gå sönder då?
Du tycker att den ska fungerar felfritt i 20+ år, och aldrig gå sönder, eller vad menar du? (undrar ärligt).
Ska den ge ojämn spänning i 5 år till och grilla komponenterna? (som tyvärr många gör)

Alla tillverkare, även de bättre, får förr eller senare fel på all utrustning. Det är oundvikligt. Skillnaden är bara hur länge det ska hålla. Det viktiga imho är inte om ett nätagg tar säkringen, utan om det inte gör det. Sen ska det inte ta med sig komponenterna heller. Corsair ersätter samtliga delar som skulle mot förmodan skadas av raset, så jag förstår inte problemet?

Om du tror att allt EVGA "tillverkar" är bra, så lär du få en chock när du ser hur deras sämre serier är. Och även deras bra G2 serie kan få fel. Sen som många nämnt ovan, de tillverkas av en OEM, Corsair/EVGA sätter på sin etikett och sen är det klart. Det kan mao var exakt samma personer som tillverkar båda, bredvid vartannat. Vad säger att den ena inte får tillverkningsfel, men den andra gör det?

Hade mitt RM750 strax över ett år, så jo, jag tycker det bör fungera felfritt åtminstone under den tid man har en garanti och definitivt under de första två åren. Jag vet att elektrolytiska kondensatorer inte lever så länge, men Corsair hade ju snålat in ordentligt på den fronten.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hur väntar dig du att den ska gå sönder då?

Troligtvis förväntar sig han/hon att prylen bara ska "ge upp". Som normalt sker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Den har ju bara 80 Plus Guld!

Mitt nätagg har 80 Plus Platinum och jag betalde lika mycket eller mindre för det.

Platinium eller Gold har ingen som helst betydelse, du kommer inte märka någon som helst skillnad, det där blir lika löjligt som att säga att "Min kamera tar bättre bilder för jag har fler megapixlar", vilket vi alla vet inte är en sanning alls.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Vad skönt med ett alternativ till EVGA's agg i klassen, blev lite tjatigt...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av hakd:

står inte mycket om ljudnivå, brummar det mycket under belastning någon ?

Skrivet av Sony?:

Besviken att Sweclockers inte mäter ljudnivån vid olika belastningar :/
Skulle vara intressant att veta för oss som vill bygga helt tysta / tysta datorer.

Vi hade givetvis gärna haft med ljudmätningar i våra nätaggregatstester, men som testmiljön ser ut just nu är det dessvärre inte möjligt. Våra konstlastriggar som används för att belasta enheterna låter extremt mycket, vilket helt enkelt dränker ut eventuellt ljud från själva nätaggregatet.

För att ge er läsare någon form av uppfattning av ljudnivån mäter vi av fläktens varvtal vid de olika belastningsgraderna, något som givetvis inte är lika konkret som en riktig ljudtrycksmätning, men det ger i alla fall någon form av fingervisning hur ljudnivån ligger (i synnerhet hos semipassiva enheter då man kan se vid vilken last fläkten snurrar igång).

Permalänk
Inaktiv

Jag borde köpa ett nytt nätagg (gammalt HX 520W) eller försöka RMAa mitt trasiga AX 750W. Dragit ut på det länge och väl men jag borde nog göra det snarast.

Lite synd att både detta Corsair nätagg men även EVGAs nämnda modell är så pass långa. Då jag sitter på mATX vill jag gärna spara utrymmet för kablage och annat. 750W är samtidigt mer än jag lär behöva men skadar heller inte med lite marginaler såklart.

Bra recension för övrigt. Skippade den först då jag trodde det var ett budgetnätagg men glad över att jag klickade in ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Platinium eller Gold har ingen som helst betydelse, du kommer inte märka någon som helst skillnad, det där blir lika löjligt som att säga att "Min kamera tar bättre bilder för jag har fler megapixlar", vilket vi alla vet inte är en sanning alls.

Jo, det har visst betydelse.
För att få Platinum så måste den leva upp till visa krav, att nå upp till en viss energieffektivitet.