Permalänk

Köpråd; Optimal CS:GO Skärm

Hej!

Under den senaste veckan har jag börjat tänka på att köpa en ny skärm för att jag ska kunna utvecklas ordentligt. Min nuvarande skärm är endast på 60 Hz vilket får mig att tro att en 144 Hz skärm skulle kunna få mig att bli ordentligt mycket bättre. Jag har en budget på max 3000kr. En 24" skärm är att föredra. Vilken skärm tycker ni att jag borde köpa?

Är det något jag glömt är det bara att fråga.
Tack på förhand.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
99:e percentilen

Du borde köpa Asus VG248QE.

Du borde inte köpa BenQ XL2411Z eller någon annan skärm som inte har DisplayPort, eftersom DVI med stor sannolikhet inte kommer finnas på ditt nästa grafikkort:

Skrivet av Thomas Ytterberg:

Det finns en branschöverenskommelse att nya produkter år 2015 inte längre ska använda DVI. Först ut är AMD:s Fiji-baserade grafikkort.

[...]

Historiskt var DVI Dual Link den teknik som i praktiken kunde driva gamingskärmar i 1 920 × 1 080 pixlar och 144 Hz när dessa lanserades. Detta har bidragit till att ge DVI ett extra långt liv. Ironin är att dessa skärmar riskerar bli svåra att ansluta i framtiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Här,

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s238480189#rparams=m=s2...

Sedan bara googla reviews och se vad folk tycker, välj den som passar dig bäst.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ferrat:

Här,

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s238480189#rparams=m=s2...

Sedan bara googla reviews och se vad folk tycker, välj den som passar dig bäst.

Samma filter fast med krav på DisplayPort

Är det bara jag som tycker att VG248QE ser ut som det bästa valet där?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling:

Finns det något negativt med Asusen jämfört med BenQ:n?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

@Whitesound:

Har benQ:en, den är hur perfekt som helst

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

@Alling:

Finns det något negativt med Asusen jämfört med BenQ:n?

Jag valde Benq:en trots att den inte har displayport, ser ju ut som grafikkorten de närmsta åren kommer med DVI ändå. Vad jag läst så har Benqen lägre latenser plus att den har "blurreduction" vilket ger sinnesjuk rörelseskärpa. Vid aktivering pulserar bakgrundbelysningen i takt med skärmens frekvens likt en CRT och är alltså nedsläckt när pixlarna uppdateras = knivskarrp bild i snabba rörelser. Om du bara ska ha den bästa skärmen för CS och struntar i allt annat så finns det nog inget mer prisvärt än Benq:en.

Permalänk

Kör den från Asus, är väldigt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jag valde Benq:en trots att den inte har displayport, ser ju ut som grafikkorten de närmsta åren kommer med DVI ändå. Vad jag läst så har Benqen lägre latenser plus att den har "blurreduction" vilket ger sinnesjuk rörelseskärpa. Vid aktivering pulserar bakgrundbelysningen i takt med skärmens frekvens likt en CRT och är alltså nedsläckt när pixlarna uppdateras = knivskarrp bild i snabba rörelser. Om du bara ska ha den bästa skärmen för CS och struntar i allt annat så finns det nog inget mer prisvärt än Benq:en.

Strobelights mjukvara utav blurbusters har vad jag vill minnas en bättre ULMB som går i 144Hz. Benqs ULMB går i 120Hz vad jag vill minnas?
Jag hade tidigare ASUS-skärmen, och den var guld i den uppsättningen, och vill minnas att flera test-sidor höll med mig.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Whitesound:

Hej!

Under den senaste veckan har jag börjat tänka på att köpa en ny skärm för att jag ska kunna utvecklas ordentligt. Min nuvarande skärm är endast på 60 Hz vilket får mig att tro att en 144 Hz skärm skulle kunna få mig att bli ordentligt mycket bättre. Jag har en budget på max 3000kr. En 24" skärm är att föredra. Vilken skärm tycker ni att jag borde köpa?

Är det något jag glömt är det bara att fråga.
Tack på förhand.

Har du nvidia eller AMD grafikkort ? Att ingenfrågat än gör mig mörkrädd

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Har du nvidia eller AMD grafikkort ? Att ingenfrågat än gör mig mörkrädd

Vad spelar det för roll? För 3k är antingen freesync eller g-sync någon han behöver tänka på

Edit: Menade inte att låta så uppkäftig, hehe, sorry!

Till TS: Jag har asus skärmen, hur nöjd som helst, kör på den! Synd att du missade kompletts 6h superrea igår, då var den skärmen på rea för 2500/2600kr. Glöm dock inte att köpa till en Displayportkabel då det inte ingår!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@ZyntaaX: Sen behöver man väll inte riktigt gsync/freesync i CS:GO ? Grafikkortet brukar ju kunna pumpat ut långt över 144 Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

@ZyntaaX: Sen behöver man väll inte riktigt gsync/freesync i CS:GO ? Grafikkortet brukar ju kunna pumpat ut långt över 144 Hz?

Vet ju inte vad TS har för grafikkort, men jag har max fps hela tiden i csgo (cap på 300fps), och jag upplever då ingen screentearing eller så i CS iallafall

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk

@andra94:

Jag har ett 7970 och kör cs konstant över 300fps.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk

Kan med varmt hjärta rekommendera asus skärmen, har den själv och är global elajt

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Jag sitter också på ASUS VG248QE.
Tillsammans med övrig utrustning levererar den 300 fps i CS:GO och jag har inte upplevt någon tearing alls.

Ett litet plus är att VG248QE har inbyggda högtalare.
Så när man skall visa ett klipp för någon så kan iaf jag som inte har några högtalare kopplade till datorn lätt styra ut ljudet till skärmen istället för hörlurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youhaan:

Jag sitter också på ASUS VG248QE.
Tillsammans med övrig utrustning levererar den 300 fps i CS:GO och jag har inte upplevt någon tearing alls.

Ett litet plus är att VG248QE har inbyggda högtalare.
Så när man skall visa ett klipp för någon så kan iaf jag som inte har några högtalare kopplade till datorn lätt styra ut ljudet till skärmen istället för hörlurarna.

Har den??? Visste fan inte det haha! Nu måste det testas!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

Strobelights mjukvara utav blurbusters har vad jag vill minnas en bättre ULMB som går i 144Hz. Benqs ULMB går i 120Hz vad jag vill minnas?
Jag hade tidigare ASUS-skärmen, och den var guld i den uppsättningen, och vill minnas att flera test-sidor höll med mig.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Tvärt om, asusen har ingen sådan funktion, men det går att lura skärmen med hjälp av mjukvara som får skärmen att tro att den körs i 3D-mode = skärmen blinkar i 120hz. Benqen har dock en inbyggd sådan funktion som kör i 144hz som dessutom går att tweaka bättre.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Defeat^:

Jag valde Benq:en trots att den inte har displayport, ser ju ut som grafikkorten de närmsta åren kommer med DVI ändå. Vad jag läst så har Benqen lägre latenser plus att den har "blurreduction" vilket ger sinnesjuk rörelseskärpa. Vid aktivering pulserar bakgrundbelysningen i takt med skärmens frekvens likt en CRT och är alltså nedsläckt när pixlarna uppdateras = knivskarrp bild i snabba rörelser. Om du bara ska ha den bästa skärmen för CS och struntar i allt annat så finns det nog inget mer prisvärt än Benq:en.

Jag tycker inte att man ska köpa en 144 Hz-skärm utan DisplayPort idag. Bävar själv inför den dag jag inte längre har en DVI-utgång att koppla min fina Catleap (2560x1440 @ 100 Hz IPS) till. Och nej, det går inte att adaptra till DVI Dual Link hur som helst.

Jag kan inte veta hur länge till DVI kommer finnas tillgängligt. Men risken är inte värd att ta i mina ögon.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag tycker inte att man ska köpa en 144 Hz-skärm utan DisplayPort idag. Bävar själv inför den dag jag inte längre har en DVI-utgång att koppla min fina Catleap (2560x1440 @ 100 Hz IPS) till. Och nej, det går inte att adaptra till DVI Dual Link hur som helst.

Jag kan inte veta hur länge till DVI kommer finnas tillgängligt. Men risken är inte värd att ta i mina ögon.

Håller med alla dagar i veckan. Utvecklingen av grafikkort går snabbt, samma sak går inte att säga för bildskärmar.
Asus VG248QE lanserades så sent som 2013, vilket i "grafikkortår" är uråldrigt. Grafikkortens DVI-kontakter skulle kunna vara utfasade på bara en generation, utrotningshotade på två generationer - sen står man där med skägget i brevlådan

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Whitesound:

@andra94:

Jag har ett 7970 och kör cs konstant över 300fps.

Tyvärr blir det då en ASUS VG248QE om du hade haft nvdia hade du kunnat köpt G-sync men amd har ingen bra 24 tummare med freesync än

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Tyvärr blir det då en ASUS VG248QE om du hade haft nvdia hade du kunnat köpt G-sync men amd har ingen bra 24 tummare med freesync än

Denna? Dock tror jag inte 7970 stödjer freesync. Fortfarande bra skärm om han skulle köpa nytt AMD-kort i framtiden

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Zaic:

Denna? Dock tror jag inte 7970 stödjer freesync. Fortfarande bra skärm om han skulle köpa nytt AMD-kort i framtiden

Prisvärd och bra input lagg ger faktiskt tummen upp för denna :)!

Värd notering är att asus VG skärmen har sämre input lagg än min Korea skärm - overlord tempest ha!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tvärt om, asusen har ingen sådan funktion, men det går att lura skärmen med hjälp av mjukvara som får skärmen att tro att den körs i 3D-mode = skärmen blinkar i 120hz. Benqen har dock en inbyggd sådan funktion som kör i 144hz som dessutom går att tweaka bättre.

Kan bekräfta, har själv BenQ-skärmen och mår nästan dåligt när jag avaktiverar Blur Reduction och spelar CS, så bra är det.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Kan bekräfta, har själv BenQ-skärmen och mår nästan dåligt när jag avaktiverar Blur Reduction och spelar CS, så bra är det.

Har du ens ställt in det? http://www.blurbusters.com/benq/strobe-utility/

Det kan vara lite osync annars = illamående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Har du ens ställt in det? http://www.blurbusters.com/benq/strobe-utility/

Det kan vara lite osync annars = illamående.

Va? Jag kanske var otydlig, menade att blur reduction fungerar så bra att jag inte klarar mig utan det.
Stänger jag av det så blir upplevelsen väldigt mycket sämre.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Va? Jag kanske var otydlig, menade att blur reduction fungerar så bra att jag inte klarar mig utan det.
Stänger jag av det så blir upplevelsen väldigt mycket sämre.

Aha haha, jag som lästa för snabbt. Jag tror det bara är benqs skärmar som har den funktionen btw? I alla fall i den prisklassen.