Permalänk
Medlem

Går inte att installera hyper 212 kylare

Hyper 212 kylare på 1151 sockel.

När jag ska montera kylaren i sockeln på processorn så sticker en av pinnarna up alltså den går inte att skruva ner. Lösning på detta? Kanske jag har gjort något fel?

Om jag inte får detta att funka så kommer jag att skicka tillbaka den till netonnet och skära ner min nh-d15 så att grafikkortet får plats i den översta sloten vilket var anledningen till varför jag köpte denna mindre kylare från första början.

Btw noctua kylare är en dröm att installera.
Kommer aldrig att köpa något annat än en noctua kylare from now on. Hyper 212 är väldigt äcklig att installera, skippa huvudvärken och köp en noctua istället för att hålla på och pillra med budget skit. Antar att man får vad man betalar för iaf i detta fallet.

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Avstängd

Tycker 212an är lätt att få på och kräver +60 i iq för att få dit men enda gången den är jobbig är om det är gammalt chassie för då måste man slita ur moderkortet för att få dit bakplåten ...men annars "vet inte hur 1151 är om dom har nån skillnad" men normalt är det bara att dra fast bakplattan så den sitter vrida armarna som går igenom tornet så dom passar hålen på moderkortet och dra åt https://www.youtube.com/watch?v=Ss7yvaJIQrE

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Finns väldigt bra videos på YouTube om hur man (exakt) monterar den. Gjorde det själv på min 6700k på ett asus hero kort utan problem, väldigt bra kylare tycker jag det är än så länge.

Dock lite "krångligt" om man försöker följa instruktionerna som medföljer, men video på YouTube gjorde så att även jag (total idiot när det gäller sånt här) kunde följa stegen med lätthet.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Spännande att du konstaterar att "Hyper 212 är väldigt äcklig att installera, skippa huvudvärken och köp en noctua istället för att hålla på och pillra med budget skit." när du enligt din inledning inte ens vet om du gjort rätt vid installationen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Skulle kanske gå att vrida noctuan 90grader, men då kanske den slår i minnena istället?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd

Vad jag kan se så skall den inte passa på 1151.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/coolermaster-...

Däremot så passar denna... fråga om du kan byta ut den till Noctuan.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/noctua-nh-d15...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Vad jag kan se så skall den inte passa på 1151.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/coolermaster-...

Däremot så passar denna... fråga om du kan byta ut den till Noctuan.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/noctua-nh-d15...

Alla 115X har väl samma storlek på monteringshålen?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Alla 115X har väl samma storlek på monteringshålen?

Japp

Till TS. Vad för pinnar pratar vi om? Vad jag vet så finns det bara en pinne på kylaranordningen och 4 skruv.
Jag har monterat den många gånger och kan säga att det är bara första gången som den verkar knasig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har jag gjort rätt, men eftersom det inte funkar som det ska så förmodar jag att jag kan ha gjort fel.

Skrivet av FlashTec:

Spännande att du konstaterar att "Hyper 212 är väldigt äcklig att installera, skippa huvudvärken och köp en noctua istället för att hålla på och pillra med budget skit." när du enligt din inledning inte ens vet om du gjort rätt vid installationen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Vad jag kan se så skall den inte passa på 1151.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/coolermaster-...

Däremot så passar denna... fråga om du kan byta ut den till Noctuan.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/noctua-nh-d15...

Klipp och klistrat från Coolermasters hemsida om Hyper 212 Evo:

Versatile all-in-one mounting solution supporting the latest Intel® LGA 1366 / 1155 / 1151 / 1150 and AMD FM2 / FM1 / AM3+.

Så nog ska det funka, antar att TS lyckats göra fel någonstans eller har en felande produkt

Edit: även Plus och X varianten ska funka till 1151

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men 1151 har väll samma "monteringshål" som 1150? Iaf vad jag läste när jag gjorde en snabb googling.

Skrivet av FlashTec:

Klipp och klistrat från Coolermasters hemsida om Hyper 212 Evo:

Versatile all-in-one mounting solution supporting the latest Intel® LGA 1366 / 1155 / 1151 / 1150 and AMD FM2 / FM1 / AM3+.

Så nog ska det funka, antar att TS lyckats göra fel någonstans eller har en felande produkt

Edit: även Plus och X varianten ska funka till 1151

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaztompc:

Hyper 212 kylare på 1151 sockel.

Btw noctua kylare är en dröm att installera.
Kommer aldrig att köpa något annat än en noctua kylare from now on. Hyper 212 är väldigt äcklig att installera, skippa huvudvärken och köp en noctua istället för att hålla på och pillra med budget skit.

Skrivet av FlashTec:

Spännande att du konstaterar att "Hyper 212 är väldigt äcklig att installera, skippa huvudvärken och köp en noctua istället för att hålla på och pillra med budget skit." när du enligt din inledning inte ens vet om du gjort rätt vid installationen

+1

Hyper 212+ är lätt, speciellt efter en video. Men att bege dig in på en dyrare installation utav Phanteks ph-tc14pe är riktig huvudvärk, insturktionsboken är lika stor som tvättlappen på din tröja och framför dig har du 12 påsar skruvar, muttrar och någa back-plates utan någon överdriven hjälp
Pris vs Leverantör spelar ingen roll, Hyper 212 har inte så bra manual men med rätt ljusvinkel in i chassit blir det lättare än man tror.

ps.
mitt tips är att b.la. tejpa baksidan på skruvarna i backplaten till kylaren så de inte dinglar runt överdrivet.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7