Intel Skylake kan ta skada kombinerat med ordinarie DDR3-minne

Permalänk
Medlem

Ändå rätt dåligt då stora moderkortstillverkare har gått ut med att det ska vara ok att köra den kobinationen. Antar att dialogen med intel inte har fungerat optimalt där. Sen är frågan hur mkt livslängden förkortas i praktiken? Tror inte det är någon större fara personigen,,,

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ramminnen är dock det som aldrig eller extremt sällan går sönder, så kan man återanvända så är det bra.
är du på en budget så hade jag hellre lagt 400kr extra på ett grafikkort och fått ett 390x istället för 390 än att få det senaste i ram (som jag inte vet någon större skillnad på)

Menar du att om man får en fungerande krätts eller om som är defekt från fabrik. Har vart med om defekte minnen och sådan som visade sig bli defekta sen en 486 med 32 pin minnen, desutom en hel serie av hp burkar med ddr2 ECC minnen som inte fungerade. Med nya minnen fungerade det. Men senare "löstes" det med en ny bios som hanterade minnen anorlunda. Fortfarande fungerade de korekta minnana utan bios updatering. Brukar desutom stå på minnestilvärkarnas EULA att de bara berättar vad minnena klarar ingen ansvar för om CPU hänger med eller tar skada.

http://www.overclock.net/t/1067729/2x2gb-and-3x2gb-corsair-do...
körde jag med min i5 750 de klarar 2000 på 1.65v, men det gör inte cpu, sen står det i deras exepel att man ska ställa in andra späningar om inte någon normalt sätt reckomenderar för 24/7.

Däremot var det kul att köra dem i cas 5 på 1550. då jag återanvände dem till 2500k klarade minnena bara cas 7.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ändå rätt dåligt då stora moderkortstillverkare har gått ut med att det ska vara ok att köra den kobinationen. Antar att dialogen med intel inte har fungerat optimalt där. Sen är frågan hur mkt livslängden förkortas i praktiken? Tror inte det är någon större fara personigen,,,

Ot och för många inlägg på rad:

Tyvker snarare det låter som reklamavdelningen inte fattar skillnaden melan ddr3 och ddr3l.
något som vet hur mycket kisel som gått år far att även stöda ddr3l? känns som att det vart och är för att lagrena för de bärbara datorerna ska sina.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad är det som är så speciellt med de minnena? Jag gav drygt 2200 för 32GB Crucial 2133MHz för två veckor sedan. Kan det verkligen vara värt nästan dubbla priset för 500MHz och röda kylflänsar? Ärlig undran.

Det är nog just det. Inget, men han köpte dom i februari och nu har minnespriset gått ner.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vad är det som är så speciellt med de minnena? Jag gav drygt 2200 för 32GB Crucial 2133MHz för två veckor sedan. Kan det verkligen vara värt nästan dubbla priset för 500MHz och röda kylflänsar? Ärlig undran.

Ville kunna utnyttja överklockningen till 2666MHz-XMP i i7-5930K och Asus X99 mb.
Röda kylflänsar är naturligtvis inte nödvändigt men å andra sidan ingen större merkostnad när man ändå lägger ut mycket pengar på en ny dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andylindy:

Ville kunna utnyttja överklockningen till 2666MHz-XMP i i7-5930K och Asus X99 mb.
Röda kylflänsar är naturligtvis inte nödvändigt men å andra sidan ingen större merkostnad när man ändå lägger ut mycket pengar på en ny dator.

Jag inbillade mig att fyra minneskanaler DDR4 skulle vara i det närmaste overkill oavsett frekvens därför valde jag som jag gjorde, men då vet jag din tanke bakom beslutet. Tack för svaret.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Håller med i ditt resonomang men om man ser till att DDR3 släpptes 2007 och 7 år senare kommer en ny standard så tycker jag det känns ok. Kan folk byta grafikkort varje eller varannat år så kan man väl uppgradera sina RAM efter så lång tid. Det är iallafall min mening. Dessutom sjunker DDR4 priserna i given takt med att DDR3 " fasas ut". Ska man ha allt det senaste så är det väl det som gäller, det kostar att ligga på topp helt enkelt. Sen som @Tumnus sa så är det inte ok att ändra på sina uttalande i den meningen. Specifikationen ska vara tydlig från början.

Snackar självfallet om återanvändning. Idag finns det ingen orsak att slänga 800:- på DDR3 när man kan få en hyfsad 8GB DDR4 sticka för 1200:- utan jag snackar om återanvändning... Då är det inte 400:- det skiljer utan 1200:-

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snackar självfallet om återanvändning. Idag finns det ingen orsak att slänga 800:- på DDR3 när man kan få en hyfsad 8GB DDR4 sticka för 1200:- utan jag snackar om återanvändning... Då är det inte 400:- det skiljer utan 1200:-

Fast du kan ju fortfarande få en del för dina gamla DDR3 stickor på marknaden? Och med återanvändningen...ja det är väl en god tanke men med ett sånt här skifte i DDR-standarden så får man tänka annorlunda. Du återanvänder väl inte ditt moderkort när du bytar processor med annan sockel eller? Det må vara en dålig jämförelse men det beror ju på hur du tänker. Ska man tänka "framtidssäkert" så är det i dagsläget DDR4 som gäller, oavsett vad du tjänar på i prestandan som någon annan påpekade. Kommande generationer kommer med all säkerhet inte stödja DDR3 mycket länge till så vad är grejen? Hur länge hade du tänkt återanvända dina DDR3 stickor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad är det som är så speciellt med de minnena? Jag gav drygt 2200 för 32GB Crucial 2133MHz för två veckor sedan. Kan det verkligen vara värt nästan dubbla priset för 500MHz och röda kylflänsar? Ärlig undran.

Jag gissar att du inte har tittar på DDR4'as priskurva? Den har störtdykt, speciellt strax innan och efter lanseringen utav Skylake. Låter som relativt normalt pris @Andylindy betalade med hänsyn på tiden, även om jag inte kommer ihåg exakt. Vet bara att jag själv gav någonstans över 5000kr för mina 32GB i december, kan till och med varit 6000kr, minns inte. Då köpte jag även bland dem billigare DDR4 modulerna, tror jag gav några få hundra extra endast från dem allra billigaste för att få 2666MHz & CL13.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Fast du kan ju fortfarande få en del för dina gamla DDR3 stickor på marknaden? Och med återanvändningen...ja det är väl en god tanke men med ett sånt här skifte i DDR-standarden så får man tänka annorlunda. Du återanvänder väl inte ditt moderkort när du bytar processor med annan sockel eller? Det må vara en dålig jämförelse men det beror ju på hur du tänker. Ska man tänka "framtidssäkert" så är det i dagsläget DDR4 som gäller, oavsett vad du tjänar på i prestandan som någon annan påpekade. Kommande generationer kommer med all säkerhet inte stödja DDR3 mycket länge till så vad är grejen? Hur länge hade du tänkt återanvända dina DDR3 stickor?

Tills jag måste byta till DDR4. Att byta bara för bytandes skull har jag inte råd med. Jag är inte @Tvelander.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Tills jag måste byta till DDR4. Att byta bara för bytandes skull har jag inte råd med. Jag är inte @Tvelander.

Då finns det ingen anledning för dig att byta varken CPU eller moderkort heller...så, nu är det löst

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jaha, kul att man ändå sitter på 1.35V minnen då

Inte för att jag tänkt uppdatera, men ändå.