Regeringen vill ha in programmering på schemat i grundskolan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av sniglom:

Låter utmärkt. Vi behöver att programmering flyttar från specifika teknikutbildningar och kommer in exempelvis i naturprogrammet eller ännu hellre redan i hög- eller mellanstadiet.

Att ha sett en if-sats, while-loop och for-loop är inte kärnfysik, det ligger om något mer i tiden än exempelvis träslöjd.

Nej barn sitter alldeles för mycket redan idag vid datorskärmen. Att införa något sånt här uppmuntrar än mer till att sitta vid datorn...
Skolan skall vara "tråkig" i grundskola fram till valet av högskola. Först på högskolan skall man ha möjligheten att utbilda sig inom programmering. Väljer man av intresse av intresse så kan man göra detta påfritiden innan man når ålder för högskolan.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Dum idé. Alla människor är inte lämpade att bli programmerare.
Många tycker inte om programmering, dom tycker att det är tråkigt och ointressant.

Om man inte tycker om programmering så ska man inte programmera.
Tvinga inte in folk i programmering.

Vi har redan ett problem med personer som gillar spela spel och sitta vid datorn, sen när dom ska välja linje på gymnasium så väljer dom programmering för det har med datorer att göra.
Samt personer som tänker, IT är stort, det finns jobb och pengar där, jag ska bli programmera.

Jag är trött på dessa idioter. Dom går en utbildning på några år, lär sig ett programmeringsspråk (det som lärs ut i skolan), och sedan lär dom sig inte andra språk. Efter dom gått sin utbildning så ägnar dom ingen tid till att lära sig nya saker.

Dessa idioter dokumenterar inte kod, skriver inte unit tests, följer inte best practices. Förstår inte principerna bakom SOLID. Följer inte naming conventions. Dom är ointresserade utav att lära sig nya saker och ser alla problem som något dom kan handskas med ett verktyg. Dom ser allt som en spik och nyttjar hammaren på allt.
T.ex. försöker använda regex för allt möjligt som det inte är tänkt på att användas, hårdkodar saker (som dessutom inte dokumenteras), jämför error & exception strängar istället för felkoder, catchar & throwar generiska exceptions, blandar affärslogik med presentation, skapar hårda beroenden, etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av 1up:

Kommer det vara samma språk för alla? Det lär ju bli c++ eller java i så fall.

C++ blir det definitivt inte. Det är på tok för avancerat som ingångsspråk.

C#, Java, Swift eller ngt annat högnivåspråk är betydligt bättre val. De är lättare och förstå och har färre fallgropar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av rektor:

Dum idé. Alla människor är inte lämpade att bli programmerare.
Många tycker inte om programmering, dom tycker att det är tråkigt och ointressant.

Om man inte tycker om programmering så ska man inte programmera.
Tvinga inte in folk i programmering.

Vi har redan ett problem med personer som gillar spela spel och sitta vid datorn, sen när dom ska välja linje på gymnasium så väljer dom programmering för det har med datorer att göra.
Samt personer som tänker, IT är stort, det finns jobb och pengar där, jag ska bli programmera.

Jag är trött på dessa idioter. Dom går en utbildning på några år, lär sig ett programmeringsspråk (det som lärs ut i skolan), och sedan lär dom sig inte andra språk. Efter dom gått sin utbildning så ägnar dom ingen tid till att lära sig nya saker.

Dessa idioter dokumenterar inte kod, skriver inte unit tests, följer inte best practices. Förstår inte principerna bakom SOLID. Följer inte naming conventions. Dom är ointresserade utav att lära sig nya saker och ser alla problem som något dom kan handskas med ett verktyg. Dom ser allt som en spik och nyttjar hammaren på allt.
T.ex. försöker använda regex för allt möjligt som det inte är tänkt på att användas, hårdkodar saker (som dessutom inte dokumenteras), jämför error & exception strängar istället för felkoder, catchar & throwar generiska exceptions, blandar affärslogik med presentation, skapar hårda beroenden, etc.

Det handlar inte om att alla ska bli programmerare. Det handlar om att få förståelse för programmering.
Alla som läser matematik blir inte matematiker heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrlands skogar
Registrerad
Mar 2014

Alla inlägg jag har sett än så länge är om det java eller c++. Jag tror man får tänka lite simplare än så, ett grafisk gränsnitt är att börja med. Tex det för Lego robotar.
Senare efter nåt år med en sen kurs så kan man börja fundera om barnen kan gå över till ett fullfjädrat programmeringsspråk.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Jackbob:

Alla inlägg jag har sett än så länge är om det java eller c++. Jag tror man får tänka lite simplare än så, ett grafisk gränsnitt är att börja med. Tex det för Lego robotar.
Senare efter nåt år med en sen kurs så kan man börja fundera om barnen kan gå över till ett fullfjädrat programmeringsspråk.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på vilken årskurs man tänker börja. Om det är redan i mellanstadie eller så så krävs det ngt väldigt simpelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2009

Jättebra idé.

Programmering lär barnen lösa logiska problem och vikten av strukturerad kommunikation mellan såväl människa och maskin som människa och människa. Det finns redan flera exempel på där programmering i grundskolan varit en mycket lyckad satsning (även i Sverige) och i finland kommer programmering skrivas in i grundskolans läroplan redan nästa år.

Det handlar såklart inte om att tvinga folk att lära sig Python utantill om att arbeta med logiskt tänkande och enklare programmering i speciellt utvecklade IDE:r.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosvik
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Rajat:

Om lärarna gjort sitt jobb riktigt med dig så hade du vetat att det stavades "vidta".

OT: Faktum är att det inte är lärarna som är problemet, när jag gick i skolan så fungerade skolan helt annorlunda och eleverna RESPEKTERADE lärarna, något som eleverna inte gör idag, lärarna fick även vidta åtgärder så som ta ifrån eleverna deras freestyle (ja, det var det som gällde när jag gick i grundskolan) om de hade med sig dem in i klassrummet, detsamma skulle behöva göras idag med elevernas mobiltelefoner då det är exakt samma sak, men det får de inte. Lärarna har förlorat mycket av deras rättigheter om vad de får göra och det är något som lagar och förordningar ligger bakom, något som endast regeringen kan göra något åt samt höja deras löner som också är en bidragande faktor.

Varför skulle de inte tjäna mer än en städare?

Det var lite sarkasm från min sida. Klart nån som har hand om liv och död och har flera års utbildning ska tjäna därefter. Hörde någonstans att för 50+ år sen sattes riksdagsmännens löner efter "lärdemännen" vilket var lärare med en viss typ av utbildning. Tror alla är överens om att riksdagsmän och lärare tjänar inte lika idag. Vilket är humor då en kategori "arbetare" får eget mandat att bestämma hur mycket deras eget jobb är värt jämfört med andras.

3770k @ 4.5ghz delid (pure rock), GTX 1080@2050MHz, 16gig RAM, 256GB 850 Evo, Fractal Design mini, Samsung C34F791WQU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av rektor:

Dum idé. Alla människor är inte lämpade att bli programmerare.
Många tycker inte om programmering, dom tycker att det är tråkigt och ointressant.

Om man inte tycker om programmering så ska man inte programmera.
Tvinga inte in folk i programmering.

Vi har redan ett problem med personer som gillar spela spel och sitta vid datorn, sen när dom ska välja linje på gymnasium så väljer dom programmering för det har med datorer att göra.
Samt personer som tänker, IT är stort, det finns jobb och pengar där, jag ska bli programmera.

Jag är trött på dessa idioter. Dom går en utbildning på några år, lär sig ett programmeringsspråk (det som lärs ut i skolan), och sedan lär dom sig inte andra språk. Efter dom gått sin utbildning så ägnar dom ingen tid till att lära sig nya saker.

Dessa idioter dokumenterar inte kod, skriver inte unit tests, följer inte best practices. Förstår inte principerna bakom SOLID. Följer inte naming conventions. Dom är ointresserade utav att lära sig nya saker och ser alla problem som något dom kan handskas med ett verktyg. Dom ser allt som en spik och nyttjar hammaren på allt.
T.ex. försöker använda regex för allt möjligt som det inte är tänkt på att användas, hårdkodar saker (som dessutom inte dokumenteras), jämför error & exception strängar istället för felkoder, catchar & throwar generiska exceptions, blandar affärslogik med presentation, skapar hårda beroenden, etc.

Det handlar ju inte om att alla ska bli programmerare, det handlar ju enbart om att ge en allmänkunskap som med svenska och matte.
En allmänkunskap som troligen täcker (om jag nu förstått det rätt) problemlösning och logik, det senare kan ju vara något så vanligt som att "Hur tar jag mig från punkt A till punkt B? Snabbast? Mest ekonomiskt?", "Hur man kan kontrollera om något är vinkelrätt, som ex med Pytagoras eller där finns något enklare mer praktiskt".
Logik och problemlösning har ju många applikationer i dagliga livet oavsett yrkesgrupp!
För inte blir alla som lär sig svenska författare eller journalister, precis som alla som lär sig matte inte blir ekonomer, beräknings ingenjörer eller raketforskare...
Där är många yrken som man idag behöver en viss allmänkunskap, som ex. bilmekaniker, vvs, något som många fortfarande inte ser.
Kanske ta bort mystiken med modern teknik överlag, vilket är något som verkligen behövs. För hur många gånger har man inte hört uttryck som "jag låter min fru skriva tidrapporten då jag kan inte komma överens med en pc" eller " jag går inte nära en pc, det är inget för mig". Det senare präglar föräldern in i barnen utan att förstå det själv, sätter en spärr som förhoppningsvis skolan kan motverka.

Sen så förstår jag din tanke med att vissa enbart lär sig till en viss gräns och tycker det är nog, där får man ju hoppas att en eventuell arbetsgivare även ser det och sätter krav. Något som ju är upp till var och en, men helt klart är ju att denna personen aldrig kommer att vara en tillgång.
Något som nog alla ser i dagens samhälle som helt klart blivit lite flummigt på den biten, ett samhällsproblem...

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2008

Jag tror detta kan vara en lösning på problemet att det är i princip inga kvinnor i IT branshen. Detta tror jag beror på att det är en extremt mansdominerad bransch just nu vilket avskräcker kvinnor.

Om de har fått ett intresse för ämnet i skolan kanske de är mer motiverade att läsa denna typen av utbildning eftersom de ar genuint intresserade. Jag tror att de kvinnor som faktiskt skulle bara fantastiskt bra programmerare idag pluggar olika typer av matematik, fysik samt andra typer av ingenjörsutbildningar. Dessa utbildningar är också ganska mansdominerade (dock inte lika mycket som datateknik utbildningarna) men unga kvinnor väljer ändå att läsa de eftersom de blev intresserade av dessa ämnena i grundskolan och gymnasiet.

Angående diskussionen om språk:
Det kommer garanterad vara någon visuell variant i tidiga årskurser dvs programmering utan kod.

Senare årskurser: högstadiet och gymnasiet känns Python som ett bra val då det är lätt att lära sig, funkar på alla plattformar och dessutom är väldigt bra på att lösa matematiska problem (NumPy och SciPy). Man skulle därför kunna tänka säg någon form av samarbete mellan matematikundervisningen och programmeringen.

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Mar 2014

Förstår inte alls hur du resonerar *** raderat ***

Med ditt tänk så skär vi bort allt, kör 100% svenska i skolan. Så kan ungdomar lära sig resten själva

Skrivet av Oldskool:

Det hade varit ännu bättre om man hade gjort en reform som innebär att eleverna kan läsa, skriva och räkna och lite engelska, när de slutar grundskolan, men det hade nog varit mycket dyrare. Kan de bara det så lär de sig programmering, om det behövs. Det finns egentligen ingenting inlärningsmässigt som blir bättre av att man börjar med programmeringen i tidig ålder, men det kan vara rätt kul att göra det. Själv skrev jag mina första program på 70-talet, som 8 åring.

§ 1.2
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shangri-La
Registrerad
Maj 2010

@sanarion91:

Det finns två typer av färdigheter som tränas i skolan:
1. Basfärdigheter.
Detta är färdigheter som man behöver för att kunna tillgodogöra sig annan kunskap.
2. Specifika ämneskunskaper.
Detta är färdigheter inom andra områden. Dessa kunskaper är inte nödvändiga för att kunna tillgodogöra sig något annat område, även om de kan vara betydelsefulla på andra sätt.

1. Typiska basfärdigheter är att lära sig läsa, räkna och skriva.
2. Typiska ämnesfärdigheter är källkritik i historia, mycket av samhälssorienteringen, kemi etc.
Det finns en del överlapp, t.ex. kan olika former av problemlösning vara både och.

Grundskolan borde i princip enbart ägna sig åt basfärdigheterna, och lämna resten till gymnasiet.
Ett stort problem är de som går ut grundskolan idag ofta har bristande basfärdigheter
Att lägga till fler ämnen som inte tränar basfärdigheterna försämrar läget för grunskolan, dess möjlighet att nå målen med basfärdigheterna.

OBS att jag inte förnekar att vissa ämnen kan ha någon form av samband. Den som tränat mycket schack, är ofta åtminstone skaplig på matematik, t.ex. Men det innebär inte att schackspelning är en basfärdighet. För det går fortfarande bra att lära sig matematik utan att ha spelat schack. Men det är nästan omöjligt komma nånstans i fysik om man inte kan läsa eller räkna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

äntligen får vi mera att göra i skolan!!!

My Rig https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3739433&view=m
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Netforce:

detta är inte bra..... ska vi få mera hackare..? xD

Finns alltid de som vill göra gott så tror aldrig de så kallade hackarna kommer komma ifatt mjukvaras säkerhet. Säkerhetshål hittas - säkerhetshål lagas - repeat och så går utvecklingen framåt. ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av forzzell:

Nej barn sitter alldeles för mycket redan idag vid datorskärmen. Att införa något sånt här uppmuntrar än mer till att sitta vid datorn...
Skolan skall vara "tråkig" i grundskola fram till valet av högskola. Först på högskolan skall man ha möjligheten att utbilda sig inom programmering. Väljer man av intresse av intresse så kan man göra detta påfritiden innan man når ålder för högskolan.

Skickades från m.sweclockers.com

Där har du fel! Skolan ska inte vara tråkig, den ska vara rolig så man har anledning att vilja vara där och desto mindre tid framför skärmen isåfall, gäller både mobil, dator och tv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Pellemanify:

Där har du fel! Skolan ska inte vara tråkig, den ska vara rolig så man har anledning att vilja vara där och desto mindre tid framför skärmen isåfall, gäller både mobil, dator och tv.

Har man roligt samtidigt som man lär sig, så går det fortare och blir bättre resultat. Mycket forskning som visat det

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Broken-arrow:

Har man roligt samtidigt som man lär sig, så går det fortare och blir bättre resultat. Mycket forskning som visat det

Och ändå fortsätter de höja kraven, ändra betygssystem (även om det behövdes), sätta in läsning, ändra lektioners längd mm. De är fan inte riktigt vettiga ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Pellemanify:

Där har du fel! Skolan ska inte vara tråkig, den ska vara rolig så man har anledning att vilja vara där och desto mindre tid framför skärmen isåfall, gäller både mobil, dator och tv.

med tråkig menade jag lärande^^
Jag håller med dig, du är på samma spår som jag

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av ozo64:

Det handlar inte om att alla ska bli programmerare. Det handlar om att få förståelse för programmering.
Alla som läser matematik blir inte matematiker heller.

Man behöver inte ha förståelse för det heller och du kan inte jämföra det med nyttan av att kunna matematik för det används av alla dagligen.

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2011

Jag tror att med programmering i grundskolan så menas det att kunna formulera problem, tänka logiskt och skapa en lösning till problemet (program).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Mikaelmannen:

Vad jobbar du med? Anser du att vi ska kicka alla gnälliga sjuksköterskor som tycker dom ska tjäna mer än städare?

Ser inte vad det har med saken att göra. De flesta sjuksköterskor gör ett bra jobb och förtjänar mer betalt. Önskar jag kunde säga detsamma om lärare.

Skrivet av Rajat:

Om lärarna gjort sitt jobb riktigt med dig så hade du vetat att det stavades "vidta".

OT: Faktum är att det inte är lärarna som är problemet, när jag gick i skolan så fungerade skolan helt annorlunda och eleverna RESPEKTERADE lärarna, något som eleverna inte gör idag, lärarna fick även vidta åtgärder så som ta ifrån eleverna deras freestyle (ja, det var det som gällde när jag gick i grundskolan) om de hade med sig dem in i klassrummet, detsamma skulle behöva göras idag med elevernas mobiltelefoner då det är exakt samma sak, men det får de inte. Lärarna har förlorat mycket av deras rättigheter om vad de får göra och det är något som lagar och förordningar ligger bakom, något som endast regeringen kan göra något åt samt höja deras löner som också är en bidragande faktor.

Varför skulle de inte tjäna mer än en städare?

Haha, du har rätt. Det stärker bara min poäng dock.

Disciplinen kan helt klart också vara ett problem men det utesluter inte att lärarnas slappa ambition är ett problem också. Hur ska vi få ambitiösa elever med oambitiösa lärare som knappt klarat skolan själva? Vad man lär ut på lärarutbildningen är ju mer eller mindre ett skämt.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av RaBoX:

Ser inte vad det har med saken att göra. De flesta sjuksköterskor gör ett bra jobb och förtjänar mer betalt. Önskar jag kunde säga detsamma om lärare.

Haha, du har rätt. Det stärker bara min poäng dock.

Disciplinen kan helt klart också vara ett problem men det utesluter inte att lärarnas slappa ambition är ett problem också. Hur ska vi få ambitiösa elever med oambitiösa lärare som knappt klarat skolan själva? Vad man lär ut på lärarutbildningen är ju mer eller mindre ett skämt.

Där har du fel och lärarnas "slappa ambition" tog jag upp i mitt förra inlägg, deras löner är fortfarande skrämande låga, det är därför det är svårt att hitta kompetenta lärare för ingen vill gå lärarlinjen för att få en lön som är ett skämt.

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Rajat:

Om lärarna gjort sitt jobb riktigt med dig så hade du vetat att det stavades "vidta".

Skrivet av RaBoX:

Haha, du har rätt. Det stärker bara min poäng dock.

Skrivet av Rajat:

Där har du fel och lärarnas "slappa ambition" tog jag upp i mitt förra inlägg, deras löner är fortfarande skrämande låga, det är därför det är svårt att hitta kompetenta lärare för ingen vill gå lärarlinjen för att få en lön som är ett skämt.

Du sa det själv så du står alltså inte för vad du säger? Och hmm hmm "skrämande"? du menar inte "skrämmande" kanske?

Det sistnämnda håller jag med om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2001

Tror att 90% av svenska folket skulle anse att det hade gjort dem mer nytta att lära sig grunderna i programmering än att "lära" sig ett tredje språk typ tyska/franska/spanska...
Jag personligen har läst tyska i 6 år och kan knappt beställa en pizza på tyska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosvik
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av RaBoX:

Disciplinen kan helt klart också vara ett problem men det utesluter inte att lärarnas slappa ambition är ett problem också. Hur ska vi få ambitiösa elever med oambitiösa lärare som knappt klarat skolan själva? Vad man lär ut på lärarutbildningen är ju mer eller mindre ett skämt.

Då utgår jag ifrån att du gått lärarutbildning då eftersom du anser det vara ett skämt? Annars kan samma logik tillämpas på vad man vill i diskussionssyfte.
Lärarnas ambitionsnivå har inget med saken att göra förrän eleverna respekterar och gör som dom ska, då först har lärarna ens en roll i skolan.

En uppfostrad och intresserad unge lär sig mycket i skolan med en dålig lärare. En ouppfostrad unge lär sig väldigt lite med en bra eller dålig lärare.
Lärarna HAR blivit bättre senaste 20 åren det är nog enkelt att besvisa med kraven som ställs på dom. Ändå har Sverige halkat från ett av dom mest utbildade länderna i världen till någonstans mellan Burma och Nigeria.
Din logik haltar helt enkelt, fick lärarna göra sitt jobb skulle skolan inte vara ett problem. Men det har lagt en jävla massa byråkrati på deras axlar som lämnar mindre tid till lärande. Sen byts betygsystem etc vartannat år vilket är en hel del merjobb.
Sen ungar som har karriärföräldrar som låter dom uppfostras på förskola eller sköta den biten själva.

Sen vad som är ett skämt eller inte under en utbildning är för mig en rätt obegåvad kommentar. Det är ju upp till personen och vad man har lätt för/är intresserad av. Jag har klarat högskolematte/fysik utan böcker och med 0 närvaro, är jag lämplig konsertpianist för det? Många av eleverna i skolan idag hade behövt lärare anno 1955 med käppen i handen då jävlar hade det blivit ordning.

Att lärare har 0 respekt och befogenheter och med elever som säger "fuck you" åt alla ger dåligt utbildade barn. Men jag kan säga direkt, att ett väluppfostrat barn utan inlärningssvårigheter har INGA problem med att få bra kunskaper i svenska skolor. Men som förälder som tappat bollen är det lätt att gnälla på förskola och skola att dom inte uppfostrat ungjäveln åt en....

/M

3770k @ 4.5ghz delid (pure rock), GTX 1080@2050MHz, 16gig RAM, 256GB 850 Evo, Fractal Design mini, Samsung C34F791WQU.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av RaBoX:

Du sa det själv så du står alltså inte för vad du säger? Och hmm hmm "skrämande"? du menar inte "skrämmande" kanske?

Det sistnämnda håller jag med om.

Hahaha

Skrivet av Macatonia:

Tror att 90% av svenska folket skulle anse att det hade gjort dem mer nytta att lära sig grunderna i programmering än att "lära" sig ett tredje språk typ tyska/franska/spanska...
Jag personligen har läst tyska i 6 år och kan knappt beställa en pizza på tyska.

Varför tror du en så hög siffra skulle tycka det? Jag tror du får ta bort nollan för att komma närmare den faktiska siffran som skulle tycka det var intressant. Det finns ingen som helst nytta i att så många människor skulle behöva kunna det, eller hur tänker du dig att världen kommer se ut? Att man kommer in till akuten och varit med om en olycka, men det är lugnt, medan du sitter i väntrummet så skriver sjuksköterskan ett program som gör...skitsamma vad det gör, det hjälper inte din situation.
Hitler hade också en vision, om alla var nazister så skulle tredje riket vara perfekt, men det fungerade inte heller.
Att du inte lärt dig beställa en pizza på tyska kan bero på flera saker som ditt ointresse för tyska egentligen. Att tvinga på ungdomar något som de är helt ointresserade utav är bara slöseri med resurser.

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Mikaelmannen:

Då utgår jag ifrån att du gått lärarutbildning då eftersom du anser det vara ett skämt? Annars kan samma logik tillämpas på vad man vill i diskussionssyfte.
Lärarnas ambitionsnivå har inget med saken att göra förrän eleverna respekterar och gör som dom ska, då först har lärarna ens en roll i skolan.

En uppfostrad och intresserad unge lär sig mycket i skolan med en dålig lärare. En ouppfostrad unge lär sig väldigt lite med en bra eller dålig lärare.
Lärarna HAR blivit bättre senaste 20 åren det är nog enkelt att besvisa med kraven som ställs på dom. Ändå har Sverige halkat från ett av dom mest utbildade länderna i världen till någonstans mellan Burma och Nigeria.
Din logik haltar helt enkelt, fick lärarna göra sitt jobb skulle skolan inte vara ett problem. Men det har lagt en jävla massa byråkrati på deras axlar som lämnar mindre tid till lärande. Sen byts betygsystem etc vartannat år vilket är en hel del merjobb.
Sen ungar som har karriärföräldrar som låter dom uppfostras på förskola eller sköta den biten själva.

Sen vad som är ett skämt eller inte under en utbildning är för mig en rätt obegåvad kommentar. Det är ju upp till personen och vad man har lätt för/är intresserad av. Jag har klarat högskolematte/fysik utan böcker och med 0 närvaro, är jag lämplig konsertpianist för det? Många av eleverna i skolan idag hade behövt lärare anno 1955 med käppen i handen då jävlar hade det blivit ordning.

Att lärare har 0 respekt och befogenheter och med elever som säger "fuck you" åt alla ger dåligt utbildade barn. Men jag kan säga direkt, att ett väluppfostrat barn utan inlärningssvårigheter har INGA problem med att få bra kunskaper i svenska skolor. Men som förälder som tappat bollen är det lätt att gnälla på förskola och skola att dom inte uppfostrat ungjäveln åt en....

/M

Att lärarna blivit bättre senaste 20 åren har jag svårt att tro. Då har ungarna blivit dummare nu eller för resultaten har blivigt sämre? Disciplin är viktigt och säkert en del av sanningen men långt från hela. Kan hålla med om att lärarna borde ha mer befogenheter.

Det är ju dock uppenbart att lärarnas ambitionsnivå har stor inverkan över om det kommer att vara ordning eller inte i en klass. Eller menar du på fullaste allvar att det i så fall är enbart på grund av en enstaka ouppfostrad elev som säger "fuck you"? Också saker som om läraren följer upp elevernas utveckling och vita åtgärder vid behov kommer ha stor betydelse för resultatet. Är läraren behörig osv...

Klart det är bekvämt som lärare att skylla på något annat. Det är alltid någon annans fel. Är det inte eleverna så är det föräldrarna, kommunen, staten, it systemen, kopiatorn, rektorn, lokalerna, böckerna, skolverket eller något annat. En sak är säker och det är att det inte är lärarnas fel. Med den inställningen kommer vi aldrig få en bra skola. Visst vissa elever kommer alltid klara sig än hur dålig skolan är, även utan lärare potentiellt men är det där vi ska lägga ambitions nivån?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av RaBoX:

Att lärarna blivit bättre senaste 20 åren har jag svårt att tro. Då har ungarna blivit dummare nu eller för resultaten har blivigt sämre? Disciplin är viktigt och säkert en del av sanningen men långt från hela. Kan hålla med om att lärarna borde ha mer befogenheter.

Det är ju dock uppenbart att lärarnas ambitionsnivå har stor inverkan över om det kommer att vara ordning eller inte i en klass. Eller menar du på fullaste allvar att det i så fall är enbart på grund av en enstaka ouppfostrad elev som säger "fuck you"? Också saker som om läraren följer upp elevernas utveckling och vita åtgärder vid behov kommer ha stor betydelse för resultatet. Är läraren behörig osv...

Klart det är bekvämt som lärare att skylla på något annat. Det är alltid någon annans fel. Är det inte eleverna så är det föräldrarna, kommunen, staten, it systemen, kopiatorn, rektorn, lokalerna, böckerna, skolverket eller något annat. En sak är säker och det är att det inte är lärarnas fel. Med den inställningen kommer vi aldrig få en bra skola. Visst vissa elever kommer alltid klara sig än hur dålig skolan är, även utan lärare potentiellt men är det där vi ska lägga ambitions nivån?

Det tror jag absolut de blivit för nu saknar de ALL for av respekt för lärarna och sitter hellre och surfar med sina mobiler på lektionerna än lär sig något, "Vett & Etikett" borde införas i betygen, de hade något liknande på 60-talet i betygen ("Ordning & Uppförande" hette det då) och det var det ENDA en arbetsgivare kollade på, de ansåg att har man bra betyg på det och kan sköta skolan då kan man även sköta ett jobb.

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosvik
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av RaBoX:

Att lärarna blivit bättre senaste 20 åren har jag svårt att tro. Då har ungarna blivit dummare nu eller för resultaten har blivigt sämre? Disciplin är viktigt och säkert en del av sanningen men långt från hela. Kan hålla med om att lärarna borde ha mer befogenheter.

Det är ju dock uppenbart att lärarnas ambitionsnivå har stor inverkan över om det kommer att vara ordning eller inte i en klass. Eller menar du på fullaste allvar att det i så fall är enbart på grund av en enstaka ouppfostrad elev som säger "fuck you"? Också saker som om läraren följer upp elevernas utveckling och vita åtgärder vid behov kommer ha stor betydelse för resultatet. Är läraren behörig osv...

Klart det är bekvämt som lärare att skylla på något annat. Det är alltid någon annans fel. Är det inte eleverna så är det föräldrarna, kommunen, staten, it systemen, kopiatorn, rektorn, lokalerna, böckerna, skolverket eller något annat. En sak är säker och det är att det inte är lärarnas fel. Med den inställningen kommer vi aldrig få en bra skola. Visst vissa elever kommer alltid klara sig än hur dålig skolan är, även utan lärare potentiellt men är det där vi ska lägga ambitions nivån?

Det säger en del om hur lite du faktiskt vet om dagens skola då du tror det är en enstaka elev som är ouppfostrad och beter sig illa.
Min sambo har 400 elever. Hon blev under sina första 4 veckor på det jobb hon har nu mordhotad kanske 10ggr av småbarn, bedd att fara åt helvete av kanske 40 av dom, sparkad i magen medans hon var gravid och böjde sig ner för att hjälpa en 8 åring upp som fått stryk, och hindrat en med nån diagnos att hoppa från 3e våningen för att assistenten "var på rast".

Du har nån bild av att skolan är som för 20 år sen, och då förstår jag dina argument. Men med dagens nivå gnälla på lärare över att barnen blir sämre är som att jag säger att vi ska avskeda alla läkare för "det dör ju folk varje dag så dom måste ha låg ambitionsnivå".

Du pratar om en yrkesgrupp som tjänar katastrofalt dåligt så dom flesta som blir det gör det för att dom brinner för det = HÖG ambitionsnivå. Sen efter 1-10 år så inser dom att 50% av barnen vill inte ha någon utbildning och blir less. Det som är mest knäckande för lärare enligt den uppfattning jag fått av dom 20st jag känner är alla otacksamma idioter till föräldrar som tycker att deras barn är bäst och alla misslyckanden är samhällets fel. Slita ut sig för låg lön och sen få skit av samhället för att man inte lyckas till 100% är inte så kul.

Jag hade hellre städat pissoarer än varit lärare idag om lönen var densamma. Och jag har ändå lite insikt i hur det är. Finns givetvis lärare som har det bättre, men även dom som har det sämre.

3770k @ 4.5ghz delid (pure rock), GTX 1080@2050MHz, 16gig RAM, 256GB 850 Evo, Fractal Design mini, Samsung C34F791WQU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Marzupilami:

Kod är visst för alla. Språk också. Att bunta ihop kod och språk däremot som om man skulle välja mellan dem är dumt. Medan kod mest utvecklar logiskt tänkande utvecklar språkinlärning andra egenskaper, såsom den kognitiva förmågan och gör det lättare att lära sig andra språk. Alla dessa egenskaper är viktiga, men man får göra en avvägning mellan dem och välja vilket ämne man vill läsa mest. Att helt ta bort språkundervisningen i spanska/franska/tyska till fördel för programmering tror jag dock inte på, det är nyttigare att utveckla flera förmågor än att koncentrera sig på en av dem, även om det är just den förmågan man kommer använda mest i sitt jobb senare i livet. Att utveckla flera förmågor gör en smartare och får en att dra kopplingar lättare. Jag har aldrig förstått varför vissa tror att det man lär sig i skolan måste ha någon direkt koppling till arbetslivet.

Det finns nog många lärare som kan både starta och stänga av en dator! Men man får ju inte glömma att det aldrig är för sent att lära sig heller.

Absolut, kod är för alla och de som är intresserade. Precis som Spanskan, Franskan, Tyskan... etc,etc. Givetvis ska de inte plocka bort något språk till fördel för något annat. Mer valbarhet inom den allmänna utbildningen är jag inte sen att förespråka.

På tiden jag själv gick i grundskolan (första halvan av 80-talet) kunde vi som hade intresse för programmering välja ämnet teknik och med lite tur få fyra lektioner om en styrkrets på en termin. Datorkunskapen bestod i de absolut mest elementära kunskaperna om DOS. Hur man leta upp ett program på disken och jobba i en ordbehandlare. En termin på nio år, klart att det inte kunde bli annat än väldigt basic saker.

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt