AMD har hållit samtal om försäljning med investmentbolaget Silver Lake

Permalänk
Melding Plague

AMD har hållit samtal om försäljning med investmentbolaget Silver Lake

Finanstidningen Bloomberg rapporterar att AMD under sommaren varit i samtal med Silver Lake om att sälja 25 procent av verksamheten, men att förhandlingarna strandade.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas något händer !
För värst är nog om inget händer ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Om exempelvis samsung hade köpt det hade det kunnat vara bra, förutsatt att verksamheten hade kunnat fortsätta i samma nisch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Bättre köp än Nokia, men de blir ju konstigt då M$ verkar ha Intel som huvudpartner för hårdvara.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Hoppas något händer !
För värst är nog om inget händer ...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det bästa hade nog varit om deras Zen, 400-serie och nästa Fury-serie blir stora succéer.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Datavetare

Om inget ändrat sig radikalt sedan i våras så ska AMD kunna hanka sig fram till 2019. Problemet är att man omförhandlat löptiden på en rad väldigt stora lån, flera skulle egentligen förfallit i år. Nu kommer dessa lån plus några till alla förfalla 2019 och med nuvarande årsresultat finns det överhuvudtaget ingen möjlighet för AMD att klara dessa utgifter.

Skulle kunna tänka mig att just dessa lån är ett problem både för hur en eventuell delning skulle gå till samt ett problem för hur en eventuell investerare ser på företagets värde.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ju mer jag läser desto mer undrar jag om ens Zen kan rädda skutan? Blir bara mer och mer tveksamt. Krasst så behöver ju företaget kränga långt mer processorer/produkter och det är de ju knappast i läge att lyckas med ett helt år framöver.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Ju mer jag läser desto mer undrar jag om ens Zen kan rädda skutan? Blir bara mer och mer tveksamt. Krasst så behöver ju företaget kränga långt mer processorer/produkter och det är de ju knappast i läge att lyckas med ett helt år framöver.

De har en del intäkter från konsoller, grafiken och cpu. Har för mig att de har ganska mycket kontanter att bränna igenom också. Så på kort sikt bör de klara sig.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att det löser sig, det behövs för utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mooter:

De har en del intäkter från konsoller, grafiken och cpu. Har för mig att de har ganska mycket kontanter att bränna igenom också. Så på kort sikt bör de klara sig.

Från vad jag hört så förlorade AMD pengar på konsolhårdvaran. Det var i stort sett ett dyrt PR-jippo för AMD att kamma hem konsoltillverkningen.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Från vad jag hört så förlorade AMD pengar på konsolhårdvaran. Det var i stort sett ett dyrt PR-jippo för AMD att kamma hem konsoltillverkningen.

Har du någon källa på det?

Det jag har sett bland annat här på swec och andra sidor så är det ju konsoldelen som har gett AMD lite intäkter så att dom inte har gått lika mycket back.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Bättre köp än Nokia, men de blir ju konstigt då M$ verkar ha Intel som huvudpartner för hårdvara.

Någon annan kanske hinner/hunnit före, men MS skulle ju kunna dumpa intel som partner
om de har en egen processortillverkare. Men intel skulle ju inte blir glada direkt, och kanske
sätter käppar i hjulen för x86-licensen...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyze:

Har du någon källa på det?

Det jag har sett bland annat här på swec och andra sidor så är det ju konsoldelen som har gett AMD lite intäkter så att dom inte har gått lika mycket back.

Tror att det var i något avsnitt av The Tek som dom pratade om det.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Ju mer jag läser desto mer undrar jag om ens Zen kan rädda skutan? Blir bara mer och mer tveksamt. Krasst så behöver ju företaget kränga långt mer processorer/produkter och det är de ju knappast i läge att lyckas med ett helt år framöver.

Efter Bulldozer är man skeptisk. Men om de kan erbjuda bra prestanda/pris i prestanda-segmentet så kan det ju inte vara dåligt. Sen glömmer folk lätt bort att amd gör bra produktet i lägre segment såsom cpuer till htpc/allround pc.

Jag är ingen fanboy men stödjer Amd när jag handlar (om det inte är ren galenskap). Fx 8350 köpte jag pga priset på den tiden. Höll på mycket med Blender då, och där va svårt att få bättre. Men det går inte att förneka att intel är kung när det gäller gaming på alla sätt. Deras även nya atom processorer imponerar stort på mig.

Byggde en dator åt en grabb som skulle spela och vägrade blankt att sätta in annat än i3 och uppåt (blev i5). Men gottgjorde det med ett r9 390. Så amd stöttades nu med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Tror att det var i något avsnitt av The Tek som dom pratade om det.

Är det samma The tek som gjorde det där cpu benchmarket med typ ett 7850 som visade att 8150 var snabbare än en 3930? Isf hade jag tagit vad de där foliohattarna säger med en nypa salt.

Skrivet av serverfel:

Efter Bulldozer är man skeptisk. Men om de kan erbjuda bra prestanda/pris i prestanda-segmentet så kan det ju inte vara dåligt. Sen glömmer folk lätt bort att amd gör bra produktet i lägre segment såsom cpuer till htpc/allround pc.

Så som jag ser det har inte amd råd för tillfället att hela tiden kriga om pris/prestanda och sälja dyra produkter (sett till tillverkning) med låga marginaler. De behöver imo produkter som är klassledande för att kunna få igång ekonomin igen. För att priskriga med intel som drar in så mycket pengar på andra områden (xeon etc) och har en så stor kassa att de i princip kan ge bort processorer i de lägre segmenten känns inte optimalt. Och om de inte kan konkurrera så bör de satsa på lösningar som intel inte kan erbjuda (typ helhetslösningar till konsoler osv).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ett uppköp kan vara bra men då vill man att AMD ska få fortsätta med det dom håller på med idag med skillnaden att de får mer resurser till att göra nya produkter.

När det gäller konsolerna så tjänar väl ändå AMD pengar på den marknaden även om det är små marginaler på det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Är det samma The tek som gjorde det där cpu benchmarket med typ ett 7850 som visade att 8150 var snabbare än en 3930? Isf hade jag tagit vad de där foliohattarna säger med en nypa salt.
Så som jag ser det har inte amd råd för tillfället att hela tiden kriga om pris/prestanda och sälja dyra produkter (sett till tillverkning) med låga marginaler. De behöver imo produkter som är klassledande för att kunna få igång ekonomin igen. För att priskriga med intel som drar in så mycket pengar på andra områden (xeon etc) och har en så stor kassa att de i princip kan ge bort processorer i de lägre segmenten känns inte optimalt. Och om de inte kan konkurrera så bör de satsa på lösningar som intel inte kan erbjuda (typ helhetslösningar till konsoler osv).

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vad du pratar om. Aldrig sett något sånt test.

Ja, godtyckliga användargissningar i SweC's kommentarfält om AMD's lönsamhet när det gäller konsolkretsar är definitivt mer trovärdiga än snack från etablerade tekniknördar som finns på youtube.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Är det samma The tek som gjorde det där cpu benchmarket med typ ett 7850 som visade att 8150 var snabbare än en 3930? Isf hade jag tagit vad de där foliohattarna säger med en nypa salt.

Vad jag kommer ihåg var det ett test mellan 8350, 3570K, 3770K & 3820 där det visades att 8350 va lite snabbare då det gällde streaming + spelande än Intel.

https://www.youtube.com/watch?v=eu8Sekdb-IE

Permalänk
Medlem

Hoppas att amd blir uppköpta i sin helhet av ett bolag som är intresserad av tekniken i fråga istället för investmentbolag som bara prioriterar nästa kvartalsrapport.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om inget ändrat sig radikalt sedan i våras så ska AMD kunna hanka sig fram till 2019. Problemet är att man omförhandlat löptiden på en rad väldigt stora lån, flera skulle egentligen förfallit i år. Nu kommer dessa lån plus några till alla förfalla 2019 och med nuvarande årsresultat finns det överhuvudtaget ingen möjlighet för AMD att klara dessa utgifter.

Skulle kunna tänka mig att just dessa lån är ett problem både för hur en eventuell delning skulle gå till samt ett problem för hur en eventuell investerare ser på företagets värde.

Kan inte annat än hålla med!

Även på sikt om nu Zen och övriga produkter skulle ge positivt resultat så torde det bli rätt kärvt 2019, ja dom kanske kan förhandla ännu en gång då med bättre siffror i ryggen. Kanske...

Sen det med att dela upp Radeon (som jag för övrigt har svårt att förstå) från övrig verksamhet för att kanske sälja ut GPU delen borde ge andra komplikationer på sikt, visst dom kommer att förhandla om att kunna köra på licens men kommer det att fungera på sikt?
APU får ju ändå ses som en av AMD's bättre produkter framöver, men skulle en tänkt ny ägare av Radeon köra med goodwill om AMD skulle hamna i liknande situation som nu. Tror inte det, speciellt inte om det är ett investmentbolag som vore ägare...

Så det är nog bara att hålla tummarna och hoppas på att det vänder med Zen och övrigt i slutet av 2016!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Känns som det är kört för AMD.

AMD har halkat efter så långt att de är inte ens prisvärda längre på desktop CPU-sidan. På den bärbara sidan är AMD inte ens ett alternativ.
Deras GPUER är inte dåliga men Nvidia är betydligt bättre på att marknadsföra sig och den senaste generation var dyrt skräp.

Du får samma prestanda per krona idag som för 4 år sedan när Sandy Bridge släpptes. Har aldrig hänt sen den första jävla CPUn byggdes.
Välkommen till Intels monopol redan idag.

Gissar att nästa uppgradering är den sista någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

AMD har halkat efter så långt att de är inte ens prisvärda längre på desktop CPU-sidan. På den bärbara sidan är AMD inte ens ett alternativ.
Deras GPUER är inte dåliga men Nvidia är betydligt bättre på att marknadsföra sig och den senaste generation var dyrt skräp.

Du får samma prestanda per krona idag som för 4 år sedan när Sandy Bridge släpptes. Har aldrig hänt sen den första jävla CPUn byggdes.
Välkommen till Intels monopol redan idag.

Gissar att nästa uppgradering är den sista någonsin.

Det är en effekt av att de lade ner det misslyckade Bulldozerspåret. Man behöver en "hel" processor för att kunna tävla, även i budgetklassen. GPUer har vi inte sett någon ny generation av än.

Permalänk
Medlem

AMDs död

Skrivet av Petterk:

Det är en effekt av att de lade ner det misslyckade Bulldozerspåret. Man behöver en "hel" processor för att kunna tävla, även i budgetklassen. GPUer har vi inte sett någon ny generation av än.

AMD släppte Furry korten ganska nyligen och är inge vidare prisvärda .

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

AMD släppte Furry korten ganska nyligen och är inge vidare prisvärda .

Ingen har släppt ny generation <28 nm TSMC när det kommer till grafikkort. Alla saknar något när det kommer till ny teknik. Furykorten är t.ex. inte gjorda för att sitta i bärbara. En mellangeneration och ett beslut för 4 år sedan att döda Bulldozerspåret betyder inte att något dör på stört just nu och att de produkterna är ansvariga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen har släppt ny generation <28 nm TSMC när det kommer till grafikkort. Alla saknar något när det kommer till ny teknik. Furykorten är t.ex. inte gjorda för att sitta i bärbara. En mellangeneration och ett beslut för 4 år sedan att döda Bulldozerspåret betyder inte att något dör på stört just nu och att de produkterna är ansvariga.

Serie, generation kalla det vad du vill Fury är en flopp och ZEN kommer inte att rädda AMD. Zen kommer 3 år för sent och frågan är om AMD finns kvar om drygt ett år? De har inte en enda produkt som är konkurrenskraftig förutom deras GPUer i mellansegmentet som fortfarande ingen vill köpa.

Släpper AMD en 8 kärnig CPU med 40% högre prestanda till vettigt pris ska jag fan köpa en.
AMD är en ett zombie företag, de har inte fattat än att de redan är döda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Vad jag kommer ihåg var det ett test mellan 8350, 3570K, 3770K & 3820 där det visades att 8350 va lite snabbare då det gällde streaming + spelande än Intel.

https://www.youtube.com/watch?v=eu8Sekdb-IE

https://teksyndicate.com/videos/amd-fx-8350-vs-intel-3570k-vs...

Justja så var det, men bara ett spel som testas med xsplit och fortfarande ett kalle anka teat. De där är de märkligaste resultaten jag sett i hela mitt liv, aldrig vart med om mer ologiska siffror. Eller vad sägs om att 8350 är 80% snabbare än 3820 i trine2, trine2 liksom! Tror min cpu gick på idle genom hela det spelat, att någon av de där cpuerna skulle flaska så kolossalt ett 7870 är sjukt osannolikt. Finns ju inget samband alls sett till IPC /klock /antal kärnor mellan de olika resultaten, alla spel körs dessutom med max AA etc och med 7870 så borde typ alla cpuerna få typ samma fps som alla andra sidor visar när man testar cpuer i GPU bundna scenarion.

Nu kanske dom iof har rykt upp sig men såg lite på dom där för några år sedan och det var iof rätt underhållande men innehållet och källkritiken var på aftonbladet nivå. Märkliga resultat och faktafel i typ varenda klipp de la upp. Efter de gjorde det där benchmarket har jag undvikit logan och co men kan som sagt hända att dom bättrat sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

https://teksyndicate.com/videos/amd-fx-8350-vs-intel-3570k-vs...

Justja så var det, men bara ett spel som testas med xsplit och fortfarande ett kalle anka teat. De där är de märkligaste resultaten jag sett i hela mitt liv, aldrig vart med om mer ologiska siffror. Eller vad sägs om att 8350 är 80% snabbare än 3820 i trine2, trine2 liksom! Tror min cpu gick på idle genom hela det spelat, att någon av de där cpuerna skulle flaska så kolossalt ett 7870 är sjukt osannolikt. Finns ju inget samband alls sett till IPC /klock /antal kärnor mellan de olika resultaten, alla spel körs dessutom med max AA etc och med 7870 så borde typ alla cpuerna få typ samma fps som alla andra sidor visar när man testar cpuer i GPU bundna scenarion.

Nu kanske dom iof har rykt upp sig men såg lite på dom där för några år sedan och det var iof rätt underhållande men innehållet och källkritiken var på aftonbladet nivå. Märkliga resultat och faktafel i typ varenda klipp de la upp. Efter de gjorde det där benchmarket har jag undvikit logan och co men kan som sagt hända att dom bättrat sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Så allt dom säger måste vara fel på grund av att du inte gillade ett test dom gjorde? Vad har du för källor om AMD's förmodade vinst på konsolkretsarna?

Kan vara att jag hörde om det på Linus Tech Tips också. Kommer inte riktigt ihåg var jag hörde det. Brukar slentriankolla på sånt på min andra skärm när jag sitter vid datorn.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Serie, generation kalla det vad du vill Fury är en flopp och ZEN kommer inte att rädda AMD. Zen kommer 3 år för sent och frågan är om AMD finns kvar om drygt ett år? De har inte en enda produkt som är konkurrenskraftig förutom deras GPUer i mellansegmentet som fortfarande ingen vill köpa.

Släpper AMD en 8 kärnig CPU med 40% högre prestanda till vettigt pris ska jag fan köpa en.
AMD är en ett zombie företag, de har inte fattat än att de redan är döda.

Men de hade en trasig produkt, då kan de inte satsa på den utan måste börja om. Gamla AMD försvann när de köpte ATI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Så allt dom säger måste vara fel på grund av att du inte gillade ett test dom gjorde? Vad har du för källor om AMD's förmodade vinst på konsolkretsarna?

Kan vara att jag hörde om det på Linus Tech Tips också. Kommer inte riktigt ihåg var jag hörde det. Brukar slentriankolla på sånt på min andra skärm när jag sitter vid datorn.

Men du har ju inte framfört en källa? Det du säger är ju bara att någon har sagt det? Jag har inte heller sagt något om det stämmer eller inte. Men den uppfattningen jag har är att det är en lågmarginalprodukt men inte en förlust affär.

Men eftersom du fråga så gjorde jag en googling.

http://arstechnica.com/business/2014/01/amd-reports-second-co...

http://m.theinquirer.net/inquirer/news/2324711/amd-reports-st...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Men du har ju inte framfört en källa? Det du säger är ju bara att någon har sagt det? Jag har inte heller sagt något om det stämmer eller inte. Men den uppfattningen jag har är att det är en lågmarginalprodukt men inte en förlust affär.

Men eftersom du fråga så gjorde jag en googling.

http://arstechnica.com/business/2014/01/amd-reports-second-co...

http://m.theinquirer.net/inquirer/news/2324711/amd-reports-st...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag skrev bara vad jag hade hört.

Det var tydligen dessutom någon annan än du som frågade om jag hade någon källa på det när jag kollade bakåt i tråden. Antog bara att det var du på grund av dina utläggningar.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek