Permalänk

Delbetalning?

Hej! Jag är 15 år och ska byga ihop min första egna dator. Jag har ett barnbidrag på 1050kr i månaden och betalar 350kr för mobilen per månad. Jag har ganska svårt för att spara pengar och undrar om det är en bra idé att köpa på delbetalning? Jag har tänkt att köpa den här skärmen: Samsung 24" LED SyncMaster och betala 137kr i månaden i 12 månader. Undrar vad ni tycker? Jag tänker att det kanske är ok för mig med tanke på att jag inte har något riktigt viktigt att betala för annars. Tack!

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk

Här är delarna jag tänkt att bygga datorn av: Processor, RAM, Moderkort, Chassi, Grafik Kort, Hårddisk och DVD/BluRay läsare,

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk

För det första får du fråga en förälder tror jag, eftersom att det brukar vara 18-årsgräns för faktura och delbetalning. Vidare har du ingen inkomst, och delbetalning och faktura baseras på en kreditupplysning om dig som person, och du kommer få avslag där.

Men om dina päron är med på noterna så visst, delbetala du, det är ju ett bra sätt att ha råd med någonting man inte orkar spara ihop till.

Permalänk
Skrivet av MrToxic:

Hej! Jag är 15 år och ska byga ihop min första egna dator. Jag har ett barnbidrag på 1050kr i månaden och betalar 350kr för mobilen per månad. Jag har ganska svårt för att spara pengar och undrar om det är en bra idé att köpa på delbetalning? Jag har tänkt att köpa den här skärmen: Samsung 24" LED SyncMaster och betala 137kr i månaden i 12 månader. Undrar vad ni tycker? Jag tänker att det kanske är ok för mig med tanke på att jag inte har något riktigt viktigt att betala för annars. Tack!

Personligen är jag emot avbetalning, har man inga pengar skall man inte handla heller.
I detta läget är det en ren förlust då skärmen blir väldigt mycket dyrare i längden också, så i min mening är det inte rättfärdigat.

Finns givetvis undantag på avbetalningar, liknande hus, bil eller något annat större där det är svårt att spara ihop till att betala allt direkt.

Permalänk
Medlem

Spara ihop pengar istället för att lära dig att leva på avbetalningar, brukar inte slå särskilt väl ut i slutändan...

Permalänk
Medlem

Hej,

Tyvärr kommer du göra ett enormt misstag om du redan som 15-åring tar något på delbetalning, tycker redan att det är fel att du betalar 350:-/mån för mobilen.
Jag tog mitt första lån så fort jag fyllde 18 år (Ung och dum, hög ränta) och detta ångrar jag fortfarande.

Försök hitta ett sommarjobb alt. hjälp vänner/släktingar med div. tjänster och tjäna ihop lite pengar.
Eller "låna" pengar av din mamma/pappa och arbeta av "skulden"

Permalänk

Delbetalning är bara ett alternativ om det är räntefritt i min åsikt, som Klarna hos Inet osv. Dock om det är småsaker och man tar på 12 mån så känns det lite ovärt då det tillkommer en fakturaavgift första gången på 300 eller något vid 12mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Delbetala av dina föräldrar (om de går med på det). Låt dem ta hela bidraget och så för de över den del som blir över efter delbetalningen så du inte råkar missa någon månad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Delbetala av dina föräldrar (om de går med på det). Låt dem ta hela bidraget och så för de över den del som blir över efter delbetalningen så du inte råkar missa någon månad.

Det han sa.

Du får inte köpa på delbetalning utan inkomst samt under 18 år. Sen är det dumt att göra det utan större inkomst. Tålamod!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har du uppmärksammat det som står på produktsidan om totalkostnad? Dvs. skärmen kostar 1490 kr om du betalar direkt, men 2309 kr om du delar upp betalningen på 12 mån. Det blir alltså nästan en tusenlapp dyrare att köpa den på delbetalning.

Permalänk
Medlem

Nej, kolla begagnat du får en likadan skärm för runt 500-800kr begagnat beroende på ålder och modell

i din ålder köpte jag begagnade saker väldigt billigt eller fick ärva av äldre som inte ville ha det längre, fick min första riktiga dator i 13 års present som jag sedan uppgraderade tills jag började sommarjobba efter 9an då jag byggde en rejäl dator själv så mitt tips är att vänta tills du har sommarjobb eller be dina föräldrar att lägga undan kanske 300kr i månaden åt dig så du inte använder dom eller helt enkelt köpa något begagnat som kostar betydligt mindre

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av MrToxic:

Hej! Jag är 15 år och ska byga ihop min första egna dator. Jag har ett barnbidrag på 1050kr i månaden och betalar 350kr för mobilen per månad. Jag har ganska svårt för att spara pengar och undrar om det är en bra idé att köpa på delbetalning? Jag har tänkt att köpa den här skärmen: Samsung 24" LED SyncMaster och betala 137kr i månaden i 12 månader. Undrar vad ni tycker? Jag tänker att det kanske är ok för mig med tanke på att jag inte har något riktigt viktigt att betala för annars. Tack!

Vad tycker du själv verkar bäst, spara rejält i 2-4 månader och köpa skärmen eller betala av den över 12 månader och betala nästan ett helt barnbidrag extra?

Skrivet av Oliver91:

Nej, kolla begagnat du får en likadan skärm för runt 500-800kr begagnat beroende på ålder och modell

i din ålder köpte jag begagnade saker väldigt billigt eller fick ärva av äldre som inte ville ha det längre, fick min första riktiga dator i 13 års present som jag sedan uppgraderade tills jag började sommarjobba efter 9an då jag byggde en rejäl dator själv så mitt tips är att vänta tills du har sommarjobb eller be dina föräldrar att lägga undan kanske 300kr i månaden åt dig så du inte använder dom eller helt enkelt köpa något begagnat som kostar betydligt mindre

Varför inte lägga undan pengar och spara själv så lär man sig självdisciplin. Fick jag alltid göra när jag var liten och om jag använde pengarna så fick jag skylla mig själv för att jag inte fick det jag sparade till lika fort. Fick dock även bidrag till saker då och då om jag själv sparat duktigt. Som när jag sparat till en ny vandringsryggsäck och den kom på rabatt till ett pris jag hade kunnat lägga månaden efter...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Som de andra säger. Hamna inte redan i din ålder i ett mindset där det är OK att låna till den sortens konsumtion. Och ska jag vara ärlig så hoppas jag du har föräldrar som inser att det är en dålig idé.

Permalänk

Man ska aldrig spendera pengar man inte har. En skuldsatt människa är inte fri så det är bättre att du skaffar ett deltidsjobb och köper datorn när du har sparat ihop till den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrToxic:

Hej! Jag är 15 år och ska byga ihop min första egna dator. Jag har ett barnbidrag på 1050kr i månaden och betalar 350kr för mobilen per månad. Jag har ganska svårt för att spara pengar och undrar om det är en bra idé att köpa på delbetalning? Jag har tänkt att köpa den här skärmen: Samsung 24" LED SyncMaster och betala 137kr i månaden i 12 månader. Undrar vad ni tycker? Jag tänker att det kanske är ok för mig med tanke på att jag inte har något riktigt viktigt att betala för annars. Tack!

Som många sagt innan mig, skippa delbetalningen. Vänj dig vid att spara ihop pengarna istället. Med tanke på vad skärmen kostar så behöver du ju egentligen bara lägga undan ett barnbidrag. Månaden efter så kan du köpa skärmen så fort du fått den månadens barnbidrag.

Skrivet av MrToxic:

Här är delarna jag tänkt att bygga datorn av: Processor, RAM, Moderkort, Chassi, Grafik Kort, Hårddisk och DVD/BluRay läsare,

WD Red är avsedd för NAS. Köp en desktopdisk istället. De är snabbare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Håller med de flesta här , spara först handla sedan.

Jag växte tyvärr upp med ickesparande , dumt.

nu sparar jag och handlar för det jag har.

Finns ingen skönare känsla än att veta man har råd, kontant eller med pengar på banken betala med.

Även så den saken man ville köpa , hinner bli ointressant när man väl har pengarana och väljer
antingen spara mer eller handla annan bättre sak.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Börja inte ditt liv med ett liv på kredit och delbetalningar. Spara dina pengar till det du vill ha genom att minska på andra utgifter under en period, kanske så snabbt som 3 månader, tills du har råd att köpa skärmen.

Tänk så här: Hur känns ett helt år med 563 kr / månad? Vad händer om du vill köpa något annat under den perioden? Tänk också att det är ett helt ÅR. Det är lååång tid att gå med den där extra kostnaden varje månad.

Har själv haft onödiga kreditkort och lån pga flera olika anledningar, men bl.a. att allting ska köpas nu. Det blir en ond cirkel som kan vara svår att ta sig ur. Lyxfällan som går på TV3 kan tyckas vara extremfall, men det finns många som börjat med "äsch, jag tar den där saken på avbetalning".

Du kommer ha nytta av det för resten av livet om du lär dig att planera din ekonomi redan nu.

Ha det bra

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Titta på ett par avsnitt av Lyxfällan och skrota sedan alla idéer om att köpa saker för pengar du inte har. Skaffa dig därefter ett arbete du kan tjäna pengar på och köp din dator om några månader.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hjälpsam

Kan säga att det är gott att kunna spontanköpa något för 10K när man har sparat ihop cash på kontot. Att köpa samma sak på avbetalning ger alltid en sur eftersmak för att man VET att det är hål i huvudet.

Spara, kika på begagnad annonser, kolla efter erbjudanden och reor. När du huttar något du vill ha OCH har pengarna till det slår du till.

OM du inte kan spara ihop till den för att du inte kan hålla i pengarna så är köpet inte tillräckligt viktigt för dig då du prioriterar annat. Om det inte är tillräckligt viktigt för dig så är det en bra sak att du inte köpte den i onödan och står med en avbetalningsplan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag kan bara ställa mig bland resten här, jobba och spara. Du bör inte ligga med avbetalningar och krediter i den åldern. Det är klart det är lockande men tro mig, det är det reklam ska göra och det finns alltid hakar på alla avbetalningar (dyra faktura avgifter och uppläggningar istället etc.). I slutet vinner försäljaren/kreditgivaren mest på det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Du betalar 2309:- för något som kostar 1490:-.
819 kronor åt skogen tack vare iver, kan även uttryckas som 35.4% effektiv ränta vilket är högt.

Nej, försök låna av päronen istället om möjligt eller spara hårt i 3 månader

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Jag håller med dom övriga här, själv är jag uppväxt med att min Pappa är väldigt glad i att låna pengar medans Mamma är mer åt det vettigare hållet. Tyvärr när jag började plugga på Högskolan så gick jag mer i Pappas linje vilket jag i efterhand har insett var väldigt dumt :/

Nu har jag styrt om livet och betalat av alla skulder samt skaffat ett sparande och jag måste säga att det är en helt annan känsla att kunna gå runt i affärer och känna att om man hittar nått så kan man köpa det direkt i cash

Jag kommer aldrig mer börja med konsumtionslån.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av NaturaL:

Hej,

Tyvärr kommer du göra ett enormt misstag om du redan som 15-åring tar något på delbetalning, tycker redan att det är fel att du betalar 350:-/mån för mobilen.
Jag tog mitt första lån så fort jag fyllde 18 år (Ung och dum, hög ränta) och detta ångrar jag fortfarande.

Försök hitta ett sommarjobb alt. hjälp vänner/släktingar med div. tjänster och tjäna ihop lite pengar.
Eller "låna" pengar av din mamma/pappa och arbeta av "skulden"

Min familj har det inte jätte bra ställt tyvärr så att jobba inom familjen går inte /= har du nått tips på jobb man kan ha i östersund? d=

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Skrivet av MrToxic:

Hej! Jag är 15 år och ska byga ihop min första egna dator. Jag har ett barnbidrag på 1050kr i månaden och betalar 350kr för mobilen per månad. Jag har ganska svårt för att spara pengar och undrar om det är en bra idé att köpa på delbetalning? Jag har tänkt att köpa den här skärmen: Samsung 24" LED SyncMaster och betala 137kr i månaden i 12 månader. Undrar vad ni tycker? Jag tänker att det kanske är ok för mig med tanke på att jag inte har något riktigt viktigt att betala för annars. Tack!

Skrivet av MrToxic:

Här är delarna jag tänkt att bygga datorn av: Processor, RAM, Moderkort, Chassi, Grafik Kort, Hårddisk och DVD/BluRay läsare,

Not worth it imo och angående datorn tycker jag att du borde ta bort dvd läsarn o lägga mer på grafikkortet GL!

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk

Tack för all hjälp och tips! Skippar nog delbetalningen och sparar isället. Nån som vet vart man kan få jobb som 15 åring?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk

Datorn du länkade e inte den bästa dör priset, ta ett z97 moderkort och r9 380 4gb grafikkort ist

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Tack för all hjälp och tips! Skippar nog delbetalningen och sparar isället. Nån som vet vart man kan få jobb som 15 åring?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.delareklam.nu/

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk

@MrToxic: Städjobb, barnpassning, läxhjälp, butiksjobb. Skriv ihop ett CV och ut på stan och sök.

Permalänk
Medlem

@MrToxic: Skriv också lappar på matbutiker och dylikt om hjälpa till hemma hos folk med olika sysslor. Kan gå fort att skramla ihop pengar på det sättet

Många pensionärer som behöver hjälp med fixa tomten inför hösten/vintern

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

@KiddzoR @Knypplarn & @athle86 kommer med bra förslag här Lite kreativitet och jävlar anama kommer man långt med. Lycka till!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro