Träning: bästa grenade aminosyror, BCAA?

Permalänk
Medlem

Träning: bästa grenade aminosyror, BCAA?

Hallå!

Jag är på jakt efter ett "naturligt" BCAA-tillskott som inte har några tillsatser. Hittar bara massa med aspartam, suckralos och azofärgämnen som inte är speciellt bra...
Någon som har några tips? Struntar i vad det kostar

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Aminosyror/BCAA/Body-Sci...
Välj Naturell

Gå in på innehåll och scrolla ned till naturell
Smakar inget vidare men vem bryr sig

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Hallå!

Jag är på jakt efter ett "naturligt" BCAA-tillskott som inte har några tillsatser. Hittar bara massa med aspartam, suckralos och azofärgämnen som inte är speciellt bra...
Någon som har några tips? Struntar i vad det kostar

Skrev helt enkelt in "bcaa utan sötningsmedel" i en google-sökning och fick upp detta som andra resultat: http://www.gymvaruhuset.com/sv/artiklar/bcaa-fx-400g-.html

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DaydreamerVlad:

http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Aminosyror/BCAA/Body-Sci...
Välj Naturell

Gå in på innehåll och scrolla ned till naturell
Smakar inget vidare men vem bryr sig

"Smakar inget vidare men vem bryr sig", nejnejnejnej. Jag tänkte exakt samma angående proteinpulver och köpte 1kg naturell för ~1 år sedan. Jag är verkligen inte en känslig person, men kväljningarna var inte långt bort, smakade mer eller mindre pappersblandat cement. Den påsen tog flera månader att tvinga ner i form av att blanda ut med annan smak, mjölk eller dölja i matlagning. Så ett hets tips, kör inte på Naturell om du har smaklökar. @griid_83:

Om det är prestationshöjningarna som du är ute efter i BCAA:n och vill komma naturligt undan så rekommenderar jag att skippa den helt och käka lite extra kolhydrater innan träning, lite morot, banan eller varför inte ett äpple på väg till gymmet. Mer naturligt får du leta efter.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag har smaklökar har nyss börjat träna igen efter 12 års "paus" köpte whey 100 naturell och gillar smaken, när jag sa att naturell bcaa smakar illa är det i ett helt annan liga och där hjälper inte mjölk eller dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

"Smakar inget vidare men vem bryr sig", nejnejnejnej. Jag tänkte exakt samma angående proteinpulver och köpte 1kg naturell för ~1 år sedan. Jag är verkligen inte en känslig person, men kväljningarna var inte långt bort, smakade mer eller mindre pappersblandat cement. Den påsen tog flera månader att tvinga ner i form av att blanda ut med annan smak, mjölk eller dölja i matlagning. Så ett hets tips, kör inte på Naturell om du har smaklökar. @griid_83:

Om det är prestationshöjningarna som du är ute efter i BCAA:n och vill komma naturligt undan så rekommenderar jag att skippa den helt och käka lite extra kolhydrater innan träning, lite morot, banan eller varför inte ett äpple på väg till gymmet. Mer naturligt får du leta efter.

Jag har alltid valt naturell och visst det smakar skit, men jag bryr mig inte om det. Stör mig inte alls. Jag vill bara komma ifrån allt som är onödigt som aspartam, suckralos, azofärgämnen m.m. som är betydligt farligare än att tycka det smakar illa.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Aminosyror/BCAA/Body-Sci...
Välj Naturell

Gå in på innehåll och scrolla ned till naturell
Smakar inget vidare men vem bryr sig

Tack! den där kommer jag prova!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid_83:

Kolla den andra alternativet också, jag är inte ett dugg känslig och tom jag tycker den smakar illa.

Men för mig spelar det mindre roll vill inte hellre ha sötningsmedel

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

@griid_83:

Kolla den andra alternativet också, jag är inte ett dugg känslig och tom jag tycker den smakar illa.

Men för mig spelar det mindre roll vill inte hellre ha sötningsmedel

Det som förvånar mig när man läser på alla recensioner är att de bara kommenterar hur de smakar? Det är det minst viktiga.
Läste att de flesta kör på Xtend för att de smakar bra. Det många nog inte vet är att de innehåller de väldigt farliga azofärgämnena som det har visats inte alls är så bra. Står till och med att de kan ha påverkan på beteende.
Jag ska testa en naturell. Klarar jag inte av det får det väl bli en med sötningsmedel

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har kört med Amino 5600, är tabletter som man kan svälja eller tugga. Sväljer man dem så smakar de inget.

När jag läser i tråden tycker jag inte att det är så entydigt. Det finns fortfarande positiva effekter av det.

Permalänk
Medlem

Skulle du tycka att det smakar för jäkligt kan jag rekommendera XLNT på MM, kör den samt Jacked XX som PWO innan gymmet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@mattoys:
Vad är syftet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Råder väl delade meningar om detta.
Jag tycker det är intressant att det används inom sjukvården och att det inte behöver spjälkas utan går direkt till musklerna. Jag kommer fortsäta då jag upplever att det fungerar bra. Kalla det placebo eller vad du vill. När jag tränar och tävlar har jag mina ritualer som funkar och de ska inte brytas, då blir man hispig!

"Another interesting function of BCAA's is their profound effect on clinically diagnosed patients with specialized diseases or health problems. First, BCAA's may support liver health in patients with liver disease (31). Also, patients suffering from amyotrophic lateral sclerosis, or ALA, may show improvement after using BCAA's (32). Third, BCAA's may help support health and recovery in patients who have experienced trauma, extreme physical stress, kidney failure, and burns (33). Finally, BCAA's may aid in recovery after surgery (34).

Dosage recommendations for BCAA's vary widely and more research is needed before finalization is made for the best supplementation dosage of BCAA's. However, the most recent research indicates that dosages typically range from 200-300mg of each BCAA daily to 2-5 grams of each daily. It however seems that the smallest beneficial dosage of BCAA's is 150mg of each leucine, isoleucine, and valine daily (35). "

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Råder väl delade meningar om detta.
Jag tycker det är intressant att det används inom sjukvården och att det inte behöver spjälkas utan går direkt till musklerna. Jag kommer fortsäta då jag upplever att det fungerar bra. Kalla det placebo eller vad du vill. När jag tränar och tävlar har jag mina ritualer som funkar och de ska inte brytas, då blir man hispig!

"Another interesting function of BCAA's is their profound effect on clinically diagnosed patients with specialized diseases or health problems. First, BCAA's may support liver health in patients with liver disease (31). Also, patients suffering from amyotrophic lateral sclerosis, or ALA, may show improvement after using BCAA's (32). Third, BCAA's may help support health and recovery in patients who have experienced trauma, extreme physical stress, kidney failure, and burns (33). Finally, BCAA's may aid in recovery after surgery (34).

Dosage recommendations for BCAA's vary widely and more research is needed before finalization is made for the best supplementation dosage of BCAA's. However, the most recent research indicates that dosages typically range from 200-300mg of each BCAA daily to 2-5 grams of each daily. It however seems that the smallest beneficial dosage of BCAA's is 150mg of each leucine, isoleucine, and valine daily (35). "

Du får ju tolka det hur du vill, har du olika sjukdomar och hälso problem? Läs också att det står "may", allt är inte givet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

@juckeyy
Syftet är väll lika uppenbart som det är brett. Att förbättra träningen/resultatet.

Permalänk
Medlem

Naturell BCAA smakar vedervärdigt.

Elit Nutrions Watermellon är den godaste jag har smakat på.

Permalänk
Medlem

@griid_83:

Du har nog fått hem pulvret, vad tyckte du om det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

@griid_83:

Du har nog fått hem pulvret, vad tyckte du om det ?

Återkommer inom kort, har inte provat den ännu. jag är beredd på värsta tänkbara. inga förhoppningar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

@griid_83:

Du har nog fått hem pulvret, vad tyckte du om det ?

Jag beställde naturell och päron ifall det skulle vara horribelt.
Själva smaken (naturell) var inte så farlig som jag trodde, men gillar inte att det sticker på tungan.

Sedan kommer jag nog sluta med BCAA efter att mina två burkar är slut. Läste en artikel att BCAA hämmar den kognitiva förmågan och det är ju inte alls bra i mina ögon då det påverkar hjärnan i viss utsträckning =/
Någon som har synpunkter?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Jag beställde naturell och päron ifall det skulle vara horribelt.
Själva smaken (naturell) var inte så farlig som jag trodde, men gillar inte att det sticker på tungan.

Sedan kommer jag nog sluta med BCAA efter att mina två burkar är slut. Läste en artikel att BCAA hämmar den kognitiva förmågan och det är ju inte alls bra i mina ögon då det påverkar hjärnan i viss utsträckning =/
Någon som har synpunkter?

Allt är farligt för kroppen i för stora mängder.
Generellt så omvandlas aminosyror (finns både snällare och värre) till metanol i kroppen, när kroppen tar om hand och bryter ner det. Det är därför som aminosyran aspartam varit så diskuterad och dess påverkan på kroppen. Men kan avslöja att det är minst lika farligt för hjärnan att dricka apelsinjuice.

Vet att den lilla mängden aspartam som finns i lightläsk är ofarlig i normala mängder, Livsmedelsverket har satt en max-rekommendation på 4L (lightläsk) om dan, men forskningen har visat att metanol inte ens uppkommer då utan vid troligen 3-4x större doser.

Så ja, BCAA är inte bra om du överdriver, men helt ofarligt i rekommenderade doser. Detsamma gäller ju allt, du kan bli vattenförgiftad om dricker för mycket vatten också, ändå så ifrågasätter ingen om vatten är farligt.
4L mjölk på en dag orsakar mer hälsoproblem än lightläsk och även BCAA.

Sen bortsett från den frågan, jag tycker ändå du ska sluta med skiten då det är dyrare än det smakar. Med (lagliga)kosttillskott jagar du en prestationsförbättring på 2-5%, för hur mycket då? 200-600kr/månad?
(Om du äter bra mat dvs.)
På 100dagar kommer du ökat 20kg i bänkpress, kosttillskotten gör att du istället klarat 20,5-21kg. Samtidigt som du spenderat 600-1800kr på pulver och tabletter.

Skickades från m.sweclockers.com