Permalänk
Medlem

Tyst billig sluten vattenkylning?

Hej, har tänk byta ut CPU-kylaren i min dator och skulle vilja ha tips om en bra tyst vattenkylare.
Min processor är en i5-4460 så det är inga extrema grejer jag behöver. Det viktigaste är att den är hyfsat tyst och inte på tok för dyr, helst runt 600kr, märke och sådant spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

I stort sätt alla vatten kylare har en fläkt för att kyla ner radiatorn (och fläkt = "oväsen").
Så jag hade satsat på en bra luft-kylare och ställt fläkten på silent i BIOS (kan dock heta olika beroende på BIOS tillverkare).
Speciellt med tanke på de semi-passiva som kommer snart.

Har själv en gammal Cooler Master kylare på en Pentium D 940 prolle och detta "monster" håller den runt 60-70 grader (notera att en arbets temp på runt 90 grader på denna prolle är inget ovanligt).
Dock kan jag visserligen medge att fläkten Cooler Mastern kan låta som ett flygplan när den spinner upp (maxar på runt 5000 RPM ) men detta sker inte så ofta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ska du ha de tyst så kör med luftkylning. Oavsett vilken vattenkylning du väljer kommer du ha en pump som väsnas mer än vad fläktarna kommer att behöva göra nästan oavsett vilken luftkylare du väljer.
Enda orsaken å köra med vatten är om du inte tycker att vanlig luftkylning håller grejerna nog kallt för vad du än håller på med.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Min sambo har denna i sin dator. När Civ V spelas som är relativt processorkrävande så brukar tempen (i5-3470) ligga på kring 65 grader i HWMonitor. Aldrig tjorvat, lätt att installera. Det är den referens jag har.

https://www.komplett.se/product/769187/datorutrustning/kylnin...

Permalänk
Medlem

@aSparrow: För de priset får du en vettig luftkylare som kyler minst lika bra, och som dessutom är tystare.
Har du den redan finns de ju liten anledning att byta, men ska du köpa nytt så finns de liten anledning å köra med vatten. Du riskerar läkage i datorn och får en kylare som inte är bättre än en luftkylare i samma prisklass-

Kör med luft i datorn i sign, å jag når bara 55 grader i load. De är dessutom med en processor som har 220w TDP, som är överklockad dessutom. Bra nog mer än de dubbla som dom ni har kör med.

Vill inte vara den som klagar på grejerna ni kör med, men de finns liten anledning att grilla datorn pga läkage när prestandan inte är bättre än vad luftkylarna erbjuder.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Ja för dom pengarna och en cpu som är så svall och inte kan klockas är det luft som gäller. Vatten är bara tyst vid väldigt höga belastningar där man har stora radiatorer och luftkylare inte kan mäta sig. Men faktum är att luftkylare i dag räcker till även extremt klockade maskiner.

En stor tornkylare hade varit något. Går att köra semipassivt med bara chassikylnigen om du väljer något stort. Kör en NH-U12P utan fläkt på min i3 4360 3.7Ghz CPU och basen blir inte ens jummen.

Ända som egentligen står för kylningen är chassifläkten där bak som blåser ut luft, en Noctua S12 som styrs av tempraturen via moderkortet enligt min profil som enbart tillåter den att gå upp i varv vid väldigt höga tempraturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

@aSparrow: För de priset får du en vettig luftkylare som kyler minst lika bra, och som dessutom är tystare.
Har du den redan finns de ju liten anledning att byta, men ska du köpa nytt så finns de liten anledning å köra med vatten. Du riskerar läkage i datorn och får en kylare som inte är bättre än en luftkylare i samma prisklass-

Kör med luft i datorn i sign, å jag når bara 55 grader i load. De är dessutom med en processor som har 220w TDP, som är överklockad dessutom. Bra nog mer än de dubbla som dom ni har kör med.

Vill inte vara den som klagar på grejerna ni kör med, men de finns liten anledning att grilla datorn pga läkage när prestandan inte är bättre än vad luftkylarna erbjuder.

Jag vet att man får vettiga luftkylare för det priset men hen efterfrågade en vattenkylare Jag tänkte att jag inte ska sälla mig till mängden och anse att han borde ta luftkylare istället utan faktiskt länka något som efterfrågas. Jag är helnöjd med sluten vattenkylning så kan inte inte rekommendera det.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju ingen sanning att luft är tystare än vatten. Det finns för och nackdelar med båda lösningarna. Kör på det du känner för, vattenkylning kan jag rekommendera Corsair, kört ett fleratal av deras kylare och aldrig haft några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Jag vet att man får vettiga luftkylare för det priset men hen efterfrågade en vattenkylare Jag tänkte att jag inte ska sälla mig till mängden och anse att han borde ta luftkylare istället utan faktiskt länka något som efterfrågas. Jag är helnöjd med sluten vattenkylning så kan inte inte rekommendera det.

Kan mycket väl vara så att trådskaparen TROR att vattenkylning är tystare i alla lägen vilket inte är fallet.

Som jag ser det får trådskaparen helt enkelt svara i tråden så vi vet mer varför personen vill ha AIO i fråga.
Kan vara pga plats brist det förekommer tex där AIO är ett bra val men kan också vara så att personen TROR det är tystare och är det så att det är motivet vore det oansvarigt att inte upplysa om att AIO inte är tystare än en vettigt torn kylare då hans CPU är lågt i från törstig. Har kylt upp till 87W TDP utan fläkt med tidiga generationer tornkylare så AIO slår aldrig det hur man än vrider på det.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Corsair H100i med 2st EKWB Vardar f4 fläktar på. Fläktarna hörs i princip inte alls under 1200rpm eller så, och jag har min dator precis brevid mig på skrivbordet. Kan högt rekommenderas, min 4690K håller mycket behagliga temperaturer även under långa spelsessioner.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad ni menar med oväsen??? Jag har 2 st Corsair H75 som jag monterat Noctua fläktar på. Hörs absolut inte alls. Kör man dom på CPU fläktkontakterna varvar dom bara upp när dom blir varma...vilket aldrig sker. GPUN ligger på 37 grader efter hårt gajmande, CPUn på strax under 60C.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Förstår inte vad ni menar med oväsen??? Jag har 2 st Corsair H75 som jag monterat Noctua fläktar på. Hörs absolut inte alls. Kör man dom på CPU fläktkontakterna varvar dom bara upp när dom blir varma...vilket aldrig sker. GPUN ligger på 37 grader efter hårt gajmande, CPUn på strax under 60C.

Hur har du gjort för att koppla en GPU till en AIO? Har funderat på att göra samma sak då jag inte känner mig erfaren nog för att göra en custom loop.

Permalänk
Medlem

Jag har också svårt att förstå var idén om att vatteknkylning skulle låta mycket kommer ifrån.
Det hänger ju helt på ditt val av fläktar och hur du väljer att konfigurera dom.
Jag kör för tillfället en Ek customloop men har innan dess kört med AIO under några år och provat flera tillverkare. Med hjälp av diverse fläktstyrningar så har jag alltid haft datorn tyst under idle och mediumbelastning för att sedan öka under tung belastning. Precis som man gör med luftkylare.

Till trådskaparen skulle jag vilja säga:

Till den processorn krävs inte särskilt mycket av kylningen, för att få den tyst.
Välja valfri(billigaste) AIO kylaren i 120mm storlek och ställ fläktkurvan på tyst/silent så blir du garanterat nöjd.
Detta förutsatt att du inte har oturen att få en fläkt som är defekt / obalans i. Men sådant är det ju svårt att gardera sig för.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Jag har också svårt att förstå var idén om att vatteknkylning skulle låta mycket kommer ifrån.
Det hänger ju helt på ditt val av fläktar och hur du väljer att konfigurera dom.
Jag kör för tillfället en Ek customloop men har innan dess kört med AIO under några år och provat flera tillverkare. Med hjälp av diverse fläktstyrningar så har jag alltid haft datorn tyst under idle och mediumbelastning för att sedan öka under tung belastning. Precis som man gör med luftkylare.

Till trådskaparen skulle jag vilja säga:

Till den processorn krävs inte särskilt mycket av kylningen, för att få den tyst.
Välja valfri(billigaste) AIO kylaren i 120mm storlek och ställ fläktkurvan på tyst/silent så blir du garanterat nöjd.
Detta förutsatt att du inte har oturen att få en fläkt som är defekt / obalans i. Men sådant är det ju svårt att gardera sig för.

Grejen är att pumparna i de slutna systemet låter alltid mer än fläktarna väldigt störande har själv prövat några märken och alla låter som fan.

Visa signatur

Cooltek w2, Seasonic 520w, i7 4790k, Crucial 16 gb & GTX 980 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av håcke:

Grejen är att pumparna i de slutna systemet låter alltid mer än fläktarna väldigt störande har själv prövat några märken och alla låter som fan.

Har själv haft 2st H100, 1st H110i, 1st H110i GT, 1st Swiftech H320, 1st Artic Cooling Accelero Hybrid(grafik kylning).
Min bild av pumparnas ljud är en helt annan. Visst har en del av dom givit ljud ifrån sig som jag uppfattat som högre än fläktarna under låg belastning. Men då har jag fått sätta örat intill chassit. Antingen så har du haft en jäkla otur med dina eller så har jag haft en jäkla tur med mina...men min bild är som sagt den raka motsatsen !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör en Cooler Master Seidon 120V som jag gav 199 kr för, i ett Cooler Master Elite 130 med en i5 4690K, sval, tyst och def prisvärd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har en H60 kylare, okej inte det värsta men, men iaf så hörs inte pumpen alls i/på den.
Då är min lagringsdisk betydligt högljuddare, eller nätaggets fläkt när den varvar upp över 50%.
Så det ska nog till en riktigt kraftig pump i ett slutet system för att den ska störa, om du inte har datorn 30 cm från örat, men då har du nog fler saker som stör mer..