AMD kapar fem procent av arbetsstyrkan

Permalänk
Melding Plague

AMD kapar fem procent av arbetsstyrkan

För att sänka kostnaderna kapar AMD fem procent av den global arbetsstyrkan och lägger ut delar av verksamheten på entreprenad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men snälla.. Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns alltid som om det rör sig om relativt lite pengar när dem ansvarar för en så enormt stor del inom teknisk utveckling. 40M $ är en hel del pengar, men jämför man dem med andra marknader så är det verkligen inte det.

Exempel: Mcdonalds gick cirka 811M $ i vinst 2015 q1... och det var ett dåligt kvartal för dem...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men snälla.. Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!!

Vad ska dom göra då? Där är inga större pengar att ta fram verkar det som.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Synd att det går såhär för AMD, snart konkan skulle jag säga. Väldigt synd då AMD var den enda som var i närheten av nvidia men ändå inte riktigt. Hoppas inte nvidia tar ännu högre monopol priser i framtiden.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad ska dom göra då? Där är inga större pengar att ta fram verkar det som.

Jag tycker att de borde anställa nytt folk. Främst då skickliga arkitekter inom processordesign så att de kan börja hålla jämna steg med intel igen.

Se'n skadar det ju inte heller om de anställer folk som är duktiga på att korta tiden från design till färdig produkt. "Andra halvan av 2016" känns väl sent för ZEN. Nu kommer jag vänta och köpa ändå men alla funkar ju inte som jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att de borde anställa nytt folk. Främst då skickliga arkitekter inom processordesign så att de kan börja hålla jämna steg med intel igen.

Se'n skadar det ju inte heller om de anställer folk som är duktiga på att korta tiden från design till färdig produkt. "Andra halvan av 2016" känns väl sent för ZEN. Nu kommer jag vänta och köpa ändå men alla funkar ju inte som jag.

Vem säger att de som är anställda nu skulle göra ett dåligt jobb då? Tror snarare problemet är de begränsade resurserna som AMD har just nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kom igen någon. Köp AMD eller pumpa in pengar i bolaget. Det kommer inte bli bra för någon om Nvidia är ensam på grafikkortsmarknaden, det kommer bli som processormarknaden där intel nästan sover

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vem säger att de som är anställda nu skulle göra ett dåligt jobb då? Tror snarare problemet är de begränsade resurserna som AMD har just nu.

Då förvärrar man ju bara problemet genom att säga upp folk. Det är som att gräva sig ur en grop.

I det här läget gäller det att behålla duktigt folk, och, tyvärr, åtminstonne hitta någon extern part som är villig att skjuta till pengar för fortsätter AMD att blöda så finns snart inget företag kvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Då förvärrar man ju bara problemet genom att säga upp folk. Det är som att gräva sig ur en grop.

I det här läget gäller det att behålla duktigt folk, och, tyvärr, åtminstonne hitta någon extern part som är villig att skjuta till pengar för fortsätter AMD att blöda så finns snart inget företag kvar.

Finns det aldrig anledning för företag att säga upp anställda? Alla borde alltid gasa mer eller?

Det kan mycket väl vara så att ökade satsningar kan få igång verksamhet men det kan exempelvis vara så att de redan gjort detta flertalet gånger utan att kunna vända trenden och då är det inte lika självklart att fortsätta överträda sin budget med samma strategi i längden.
Eller så beror det på något annat.
Svårt att rekommendera en "onelinerlösning" på deras problem utan att ha ett gediget beslutsunderlag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Eller så vill de öka värdet i bolaget, genom visa böcker som har svarta siffror och en mer hållbar ekonomisk plan.
Kanske tillochmed krav från investerare eller "uppköparen"

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Skulle väntat tills efter denna nyheten med att köpa aktier, men det var ju inte lätt att veta.
Men jag tror de kommer igen, på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att de borde anställa nytt folk. Främst då skickliga arkitekter inom processordesign så att de kan börja hålla jämna steg med intel igen.

Se'n skadar det ju inte heller om de anställer folk som är duktiga på att korta tiden från design till färdig produkt. "Andra halvan av 2016" känns väl sent för ZEN. Nu kommer jag vänta och köpa ändå men alla funkar ju inte som jag.

Detta gällde ju enbart administrativa tjänster, för IT inom företaget, applikationsprogrammering m.m. Processortillverkning och annan hårdvara/utveckling av sådan berörs inte enligt källartikeln.

"AMD will cut white-collar jobs and is not shutting or idling any fabricating operations, spokesman Drew Prairie said in an e-mail to Reuters."

Det låter mer som en vettig effektivisering att leja ut saker som inte hör till kärnverksamheten när man har dåligt med pengar.

Dessutom har de ju redan haft en välkänd expert på CPU-design anställd som hjälpt till med Zen, så den biten är avklarad tills de fått igång produktionen och kan se vad som behöver göras därefter.

Men jag håller med om att det vore trevligt om det gick snabbare, men de hade väl lagt för mycket resurser på Bulldozer-arkitekturen, så det tog tid att "börja om från början" igen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Kom igen någon. Köp AMD eller pumpa in pengar i bolaget. Det kommer inte bli bra för någon om Nvidia är ensam på grafikkortsmarknaden, det kommer bli som processormarknaden där intel nästan sover

Hade varit betydligt värre om Nvidia eller AMD hade varit ensamma för ett par år sedan, då hade prestandan på toppmodellerna varit mycket mindre än dom är idag. Pascal har Nvidia i stort sett färdiga så den kommer komma ut under 2016 vare sig AMD går i konkurs eller inte.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Kom igen någon. Köp AMD eller pumpa in pengar i bolaget. Det kommer inte bli bra för någon om Nvidia är ensam på grafikkortsmarknaden, det kommer bli som processormarknaden där intel nästan sover

Är mer orsaker bakom intel inte kan förbättra prestandan. Vi har kommit till gränsen till hur mycket IPC man får ur varje kärna (i normala gaming/Svenssons program).

Behövs ny teknik för att få ut mer prestanda nu.

GPU:er berörs inte på samma vis, bara för dom kan lägga in flera kärnor och få upp prestandan.

Både Nvidia och Intel´s värsta konkurrent förutom AMD är deras äldre produkter. Intel har stora problem att få ut mer prestanda än SB erbjuder, dessutom "snabbt" nog för dom flesta spel.

Sen tar det 4/5 år att få ut ny arkitektur på marknaden oavsett hur mycket pengar man pumpar in.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att de borde anställa nytt folk. Främst då skickliga arkitekter inom processordesign så att de kan börja hålla jämna steg med intel igen.

Se'n skadar det ju inte heller om de anställer folk som är duktiga på att korta tiden från design till färdig produkt. "Andra halvan av 2016" känns väl sent för ZEN. Nu kommer jag vänta och köpa ändå men alla funkar ju inte som jag.

Det var folk inom administration som fick gå, de har ingen påverkan på AMDs teknikutveckling. Så för en gångs skull helt rätt ställe att skära ner på folk, går det trögt ekonomiskt ut med HR och administrationsfolk.

Permalänk
Medlem

Finns det inga fler bilder på Amds huduvkontor? Alltid samma bild

Tillägger att jag klagar inte. Menar bara om ni inte har några fler bilder alls?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Finns det inga fler bilder på Amds huduvkontor? Alltid samma bild

Tillägger att jag klagar inte. Menar bara om ni inte har några fler bilder alls?

Hemligt du vet Tror även swec använder samma bild på Intel gång på gång.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hemligt du vet Tror även swec använder samma bild på Intel gång på gång.

Det verkar inte finnas allt för många intressanta bilder.

Du kan ju alltid navigera runt på https://www.google.com/maps/@37.3868348,-121.9979821,3a,66y,3... och försöka hitta en bra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kom igen någon. Köp AMD eller pumpa in pengar i bolaget. Det kommer inte bli bra för någon om Nvidia är ensam på grafikkortsmarknaden, det kommer bli som processormarknaden där intel nästan sover

Intel sätter 12 miljarder på FoU per år.
AMD sätter 1 miljard.

Intel sover inte, men de fokuserar på områden där det ännu går att förbättra som servrar och mobila enheter som t.ex. bärbara.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att de borde anställa nytt folk. Främst då skickliga arkitekter inom processordesign så att de kan börja hålla jämna steg med intel igen.

Se'n skadar det ju inte heller om de anställer folk som är duktiga på att korta tiden från design till färdig produkt. "Andra halvan av 2016" känns väl sent för ZEN. Nu kommer jag vänta och köpa ändå men alla funkar ju inte som jag.

Jag tror AMD gör sitt yttersta för att ha ett så bra designteam som möjligt med de resurser de har att tillgå. Att många av "ikonerna" har lämnat kan ju bero på att de inte gjorde ett tillräckligt bra jobb. AMD har redan gigantiska lån och ett ansvar gentemot sina ägare. Att hyvla av 5% av arbetstyrkan med främst administrativa uppgifter är väl ett naturligt steg i ett blödande företag.

Sen tar det 4-5 år att utveckla en ny processor och ska de göra samma misstag med ZEN som med bulldozer och stressa ut den? AMD verkar i fallet Zen ha ett enormt team med fria händer. Blir Zen såpass bra att den kan mäta sig med i3/i5 och kanske i7 så är väl det ett tecken på att de har ett mycket bra designteam som kan skapa något stort med små resurser. Jag är så trött på alla dessa inlägg där någon skriver hur AMD ska göra utan att egentligen ha något underlag att gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Finns det aldrig anledning för företag att säga upp anställda? Alla borde alltid gasa mer eller?

Det kan mycket väl vara så att ökade satsningar kan få igång verksamhet men det kan exempelvis vara så att de redan gjort detta flertalet gånger utan att kunna vända trenden och då är det inte lika självklart att fortsätta överträda sin budget med samma strategi i längden.
Eller så beror det på något annat.
Svårt att rekommendera en "onelinerlösning" på deras problem utan att ha ett gediget beslutsunderlag.

Skrivet av blackeagle:

Detta gällde ju enbart administrativa tjänster, för IT inom företaget, applikationsprogrammering m.m. Processortillverkning och annan hårdvara/utveckling av sådan berörs inte enligt källartikeln.

"AMD will cut white-collar jobs and is not shutting or idling any fabricating operations, spokesman Drew Prairie said in an e-mail to Reuters."

Det låter mer som en vettig effektivisering att leja ut saker som inte hör till kärnverksamheten när man har dåligt med pengar.

Dessutom har de ju redan haft en välkänd expert på CPU-design anställd som hjälpt till med Zen, så den biten är avklarad tills de fått igång produktionen och kan se vad som behöver göras därefter.

Men jag håller med om att det vore trevligt om det gick snabbare, men de hade väl lagt för mycket resurser på Bulldozer-arkitekturen, så det tog tid att "börja om från början" igen.

Skrivet av lanbonden:

Det var folk inom administration som fick gå, de har ingen påverkan på AMDs teknikutveckling. Så för en gångs skull helt rätt ställe att skära ner på folk, går det trögt ekonomiskt ut med HR och administrationsfolk.

Skrivet av rullekorn82:

Jag tror AMD gör sitt yttersta för att ha ett så bra designteam som möjligt med de resurser de har att tillgå. Att många av "ikonerna" har lämnat kan ju bero på att de inte gjorde ett tillräckligt bra jobb. AMD har redan gigantiska lån och ett ansvar gentemot sina ägare. Att hyvla av 5% av arbetstyrkan med främst administrativa uppgifter är väl ett naturligt steg i ett blödande företag.

Sen tar det 4-5 år att utveckla en ny processor och ska de göra samma misstag med ZEN som med bulldozer och stressa ut den? AMD verkar i fallet Zen ha ett enormt team med fria händer. Blir Zen såpass bra att den kan mäta sig med i3/i5 och kanske i7 så är väl det ett tecken på att de har ett mycket bra designteam som kan skapa något stort med små resurser. Jag är så trött på alla dessa inlägg där någon skriver hur AMD ska göra utan att egentligen ha något underlag att gå på.

Nej i och med att det bara är administrativ personal så blir det väl inte så farligt kanske. Man får väl hoppas att det kan göra nytta, men en kostnad på ~40 miljoner för att spara ~10 känns väl inte så värst genomtänkt, men det kan vara jag som tolkat siffrorna fel med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej i och med att det bara är administrativ personal så blir det väl inte så farligt kanske. Man får väl hoppas att det kan göra nytta, men en kostnad på ~40 miljoner för att spara ~10 känns väl inte så värst genomtänkt, men det kan vara jag som tolkat siffrorna fel med.

Det står ju att de sparar 9 miljoner sista kvartalet i år och 58 miljoner nästa år (och så fortsätter det). Låter som en sund omstrukturering.

Permalänk
Medlem

Snart får vi läsa: "AMD har kastat in handduken"

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Snart får vi läsa: "AMD har kastat in handduken"

Det tror däremot inte jag.
AMD är brutalt seglivade, och där finns en passion Intel har saknat under lång tid.
Dom är som en gammal dieselmotor, som knakar sakta sakta kämpar sig upp för uppförsbacken, och till slut går det fortare och fortare.
ZEN kan bli deras lyft, men det är inte vi som är deras målgrupp, utan främst den breda massan som köper sina datorer på Elgiganten.
Kan dom explodera där så sitter dom säkert sen, men dom måste först komma med en ny arkitektur som ger bra prestanda.

EDIT: Som sagt. http://www.sweclockers.com/nyhet/21149-amds-framtida-processo...

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det tror däremot inte jag.
AMD är brutalt seglivade, och där finns en passion Intel har saknat under lång tid.
Dom är som en gammal dieselmotor, som knakar sakta sakta kämpar sig upp för uppförsbacken, och till slut går det fortare och fortare.
ZEN kan bli deras lyft, men det är inte vi som är deras målgrupp, utan främst den breda massan som köper sina datorer på Elgiganten.
Kan dom explodera där så sitter dom säkert sen, men dom måste först komma med en ny arkitektur som ger bra prestanda.

EDIT: Som sagt. http://www.sweclockers.com/nyhet/21149-amds-framtida-processo...

/Lifooz

Handlar stor del i att OEM sätter amds CPUer mer än i laptops under 5000 klassen och även får vettiga GPUer.

Intel cpu datorer erbjuder OEM titan, men till AMD så gäller det 380 som högst eller snarare omdöpt 270 om jag inte har fel.

Troligen kan det bli bättre nästa år med apative-sync även för oem , men inte bra alls priotering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

För att citera Steve Jobs när han citerade Gil Amelio:

Apple is like a ship with a hole in the bottom, leaking water, and my job is to get the ship pointed in the right direction.

Just nu spelar det inget roll om så anställer en zillion ingenjörer. De behöver sluta läcka vatten! AMD drar in massor av pengar, men gör av med ännu mer. De ska börja leverera Zen om ett år, så i det fallet handlar det nog om en strategi för att överleva tills dess. Betvivlar starkt att någon är intresserad av att köpa upp AMD i nuläget, dels för att priset för deras IP kan komma att bli väsentligt lägre inom en snar framtid, och dels för att Intel kan bli jobbiga och dyra att processa med om x86-licensen (oavsett vilket utfallet blir).

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kom igen någon. Köp AMD eller pumpa in pengar i bolaget. Det kommer inte bli bra för någon om Nvidia är ensam på grafikkortsmarknaden, det kommer bli som processormarknaden där intel nästan sover

Börja köp amds produkter så kommer du se att det kommer gå bättre för dom. Någon måste börja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!