Permalänk
Proffsmobbare

Laine's Aestrial

Jag är väldigt stolt att få presentera ett projekt på uppdrag av Microsoft i Sverige, där jag får fria händer att skapa en egen tolkning av deras Xbox One. Jag har totalt ungefär en månad på mig och slutresultatet kommer att finnas utställt på Exertis CapTech Expo.

Det är ett lite annorlunda projekt i och med att det inte är en dator. Plattformen är helt okänd för mig, men jag hoppas att ni vill följa med på resan ändå!

Bygget startar med ett stycke Xbox One, 1kvm 2mm aluminiumplåt och ett par aluminiumlister. Allt arbete som syns i byggloggen sker med sticksåg eller handverktyg, det är alltså ett chassi byggt för hand.

Några av mängder med tidiga skisser, detta ihop med lite kartongklippande och CAD skapade en mall att börja kapa paneler efter.

Aluminiumskivan fick sig en svängom med sticksågen, dessa paneler kapades ut och bockades.

Permalänk
Proffsmobbare

Del 1.

Så här är toppen tänkt att se ut, med ventilation till vänster i bild.

Pusslet av paneler, väldigt roligt att försöka passa ihop och forma.

Ett litet hopp i tidslinjen, men efter ett par kvällar i verkstaden så är första delarna av en slags ram skapad av 3mm L-profiler i aluminium.

Den optiska bluray-spelaren är tänkt att husera i basen till chassit.

In med moderkortet i chassit, verkar få plats bra!

Hela skapelsen blir lite högre än vad jag hoppats, kanske blir spelaren omplacerad senare.

Det var allt för denna gången, på återseende!

Permalänk
Medlem

Oh lord... Man skulle kunna be dig göra en teservis och det skulle fortfarande se helt magiskt ut.
Som vanligt grymma bilder och så även bygget! Väntar ivrigt på slutresultatet.

Permalänk

jävlarns så rart de kommer bli !

Visa signatur

CPU: AMD RYZEN 7 5700X Grafikkort: RX7800XT RAM:32GB Corsair MB: ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax SSD: 1x1tb Kingston KC3000 1x1tb EVO860 SSD CPU-Cooler: Alpenföhn Case: NZXT H1 itx PSU: NZXT 750W SFX

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Både BLOD och svett bakom den där, tårar vet jag inget om?
Förträffligt hantverk!
Jag tror du gör rätt i att flytta läsaren från foten, vart den då ska ta vägen är en annan femma

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare

Stiligt! Kommer någon hårdvara bli synlig?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av bmawn:

Oh lord... Man skulle kunna be dig göra en teservis och det skulle fortfarande se helt magiskt ut.
Som vanligt grymma bilder och så även bygget! Väntar ivrigt på slutresultatet.

Haha! Det är nästan så att det är upp till bevis. Tack så väldigt mycket!

Skrivet av banzified:

jävlarns så rart de kommer bli !

Roligt att du gillar det!

Skrivet av Nizr:

Bra jobbat! Både BLOD och svett bakom den där, tårar vet jag inget om?
Förträffligt hantverk!
Jag tror du gör rätt i att flytta läsaren från foten, vart den då ska ta vägen är en annan femma

Det vet du bättre än någon! Jag får tacka så mycket för all hjälp hittills, du har varit ovärderlig.

Skrivet av timpelay:

Stiligt! Kommer någon hårdvara bli synlig?

Tack så mycket! Vi får se, jag har så dålig koll på hårdvaran att jag är livrädd. Förmodligen behöver wifi-moduler och sådant fritt spelrum utanför plåtlådan, men i övrigt vet jag inte. Hade tänkt köra utan rutor, insidan är inte så vacker.

Del 2.

Lite mörka bilder denna uppdatering, men det blev så många timmar i verkstaden att klockan stod på 02:00 när jag kom hem. Denna gång blev det fokus på moderkortsupphängningen!

Eftersom att ena sidan är högre än andra behövde mina rails sitta i olika höjd.

Plattan som ska agera moderkortsplåt, måste tillverka några distanser i lågprofil senare.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Haha! Det är nästan så att det är upp till bevis. Tack så väldigt mycket!

Roligt att du gillar det!

Det vet du bättre än någon! Jag får tacka så mycket för all hjälp hittills, du har varit ovärderlig.

Tack så mycket! Vi får se, jag har så dålig koll på hårdvaran att jag är livrädd. Förmodligen behöver wifi-moduler och sådant fritt spelrum utanför plåtlådan, men i övrigt vet jag inte. Hade tänkt köra utan rutor, insidan är inte så vacker.

Del 2.

Lite mörka bilder denna uppdatering, men det blev så många timmar i verkstaden att klockan stod på 02:00 när jag kom hem. Denna gång blev det fokus på moderkortsupphängningen!

Eftersom att ena sidan är högre än andra behövde mina rails sitta i olika höjd.

http://oi59.tinypic.com/35mjyxi.jpg

http://oi61.tinypic.com/2ajucqw.jpg

Plattan som ska agera moderkortsplåt, måste tillverka några distanser i lågprofil senare.

http://oi58.tinypic.com/wwlzed.jpg

http://oi57.tinypic.com/1zeib04.jpg

http://oi57.tinypic.com/29m3hmq.jpg

http://oi60.tinypic.com/2uoqh5g.jpg

http://oi59.tinypic.com/m9vgi1.jpg

Så sjukt jävla bra. Som alltid!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av sack:

Så sjukt jävla bra. Som alltid!

Roligt att se dig här! Tack så mycket!

Skrivet av MisterX:

Tackar!

Del 3.

Kapade ner höjden på basen med ca 15mm och integrerade spelarens fästen.

Mycket borrande och filande senare.

Helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Roligt att se dig här! Tack så mycket!

Tackar!

Del 3.

Kapade ner höjden på basen med ca 15mm och integrerade spelarens fästen.

http://oi60.tinypic.com/2eg7jnn.jpg

Mycket borrande och filande senare.

http://oi58.tinypic.com/qxs6fm.jpg

http://oi62.tinypic.com/4ktls3.jpg

http://oi59.tinypic.com/2qcfh9d.jpg

Helhet.

http://oi57.tinypic.com/2u94842.jpg

http://oi60.tinypic.com/2zi95ir.jpg

Blir snyggt det här men är det inte risk för att repa skivorna om slot-in hålet är i någon form av metall? Bara en tanke

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Blir snyggt det här men är det inte risk för att repa skivorna om slot-in hålet är i någon form av metall? Bara en tanke

Man kan ju sätta en liten mjuk list i skumgummi eller "borst" i öppningen

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Man kan ju sätta en liten mjuk list i skumgummi eller "borst" i öppningen

Sant det tyckte springan såg så smal ut bara men den kanske är större än vad man tror

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av FlashTec:

Blir snyggt det här men är det inte risk för att repa skivorna om slot-in hålet är i någon form av metall? Bara en tanke

Tack så mycket! Jag har testat lite snabbt med en skiva, men har samma oro som dig. Kommer eventuellt öppna upp hålet någon millimeter till.

Del 4.

Bara moderkortsplåt denna afton, men den såg så tråkig ut helt plan. Passade på att skära ner på vikt där det gick!

Plåten kommer inte att vara synlig när allt är monterat, men den var rolig att konstruera iallafall.

Permalänk
Medlem

Ditt handarbete är precis som vanligt helt makalöst!

Permalänk
Medlem

meeeeer<3

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Riktigt fint hantverk, och här kan man väl säga "more than meets the eye"!?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av biorrith:

Ditt handarbete är precis som vanligt helt makalöst!

Tack så väldigt mycket! Alltid lika roligt att se dig i loggarna!

Skrivet av Marticus:

meeeeer<3

Du får komma över någon dag och pilla på den!

Skrivet av Nizr:

Riktigt fint hantverk, och här kan man väl säga "more than meets the eye"!?

Tack så mycket, är du nöjd så är jag nöjd!

Del 5.

Lite av en kompromiss, istället för att skära ut enskilda hål för varje kontakt så återanvände jag en lite nedkapad originalpanel till I/O.

Här syns lite mer av ramstrukturen, väldigt solid och stabil.

Panelen monteras plant mot aluminiumplåten.

Permalänk
Proffsmoddare

Helt rätt kompromiss tycker jag. Nog för att du garanterat hade fixat fina hål, men med originalplåten är passformen perfekt och du får med symbolerna/texterna. Ser bra proffsigt ut.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående men måste fråga en sak av ren nyfikenhet, profilerna du använder kapar du bara ett snitt i dom och sen böjer till så att dom passar mot plåtarna?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av timpelay:

Helt rätt kompromiss tycker jag. Nog för att du garanterat hade fixat fina hål, men med originalplåten är passformen perfekt och du får med symbolerna/texterna. Ser bra proffsigt ut.

En stor del av anledningen är faktiskt elsäkerhet, och funktionssäkerhet då det inte är till mig själv i detta fallet. Lite tråkigt men det slutade väl helt okej ändå, med omständigheterna i åtanke.

Skrivet av FlashTec:

Håller med ovanstående men måste fråga en sak av ren nyfikenhet, profilerna du använder kapar du bara ett snitt i dom och sen böjer till så att dom passar mot plåtarna?

Just nu gör jag så, i framtiden hoppas jag kunna svetsa eller löda profiler istället!

Del 6.

Idag var det äntligen dags att ta tag i jalusierna! Från början var det tänkt att svetsas, men tiden är knapp.

Monteras i ramen med ett längre stag, lätt handbockat för passa vinkeln.

Krävs lite mer massage och kanske shims innan det ligger som det ska.

Permalänk
Medlem

Riktigt gediget bygge, inga jalusier som man råkar flytta på inte.
De går att vinkla va, med fjärrkontroll, när mer ventilation behövs?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Nizr:

Riktigt gediget bygge, inga jalusier som man råkar flytta på inte.
De går att vinkla va, med fjärrkontroll, när mer ventilation behövs?

Du är välkommen att installera det! Pillas det mer el nu så trillar jag av pinnen.

Del 7.

Utan tvekan det jobbigaste jag har gjort i lödväg, 19 lödningar på en kontakt mindre än min tumme.

Börjar med att avlöda kontakten och fästa kablar.

Löder sedan motsatt ände på kontakten.

Massor med smältlim för att isolera lödningar och bygga upp ett kontakthus.

Testmäter punkter för att se om allt står rätt till.

Sleevat och installerat, tyvärr långt ifrån det snyggaste arbetet jag gjort.

Permalänk
Medlem

ventilationsgallret är så fabulöst vackert<3

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Marticus:

ventilationsgallret är så fabulöst vackert<3

Tack så mycket, bubben!

Del 8.

Tiden börjar bli väldigt knapp nu, många sena nätter i verkstaden framöver. Kvällens session slutade i att jag fick basen och sidoplåtarna monterade!

Bottenplattan tillsågad, borrad och försedd med filtfötter.

Foten med fästen till botten monterade.

Läsaren monteras med en gummigenomföring och tumskruv.

Fästen och distanser till chassits bägge sidopaneler. Dessa ger monteringspunkter för panelen i framkant samtidigt som moderkortsplåten fixeras.

Många lager blir det!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge!

Gillar att du tagit tid och lätta moderkortsplåten lite i onödan! Vet precis hur det känns.... Polerat delar till insidan av en motor helt i onödan, men rolig och härlig känsla att veta att den är lika snygg på insidan som på utsidan 😂

Intr helt med på läsar-huset. Känns som det bli bökigt och byta skiva?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att bottenplattan inte bara är kvadratisk. Design? Helt klart snyggt bygge

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@Laine:
Sjukt härligt att se någon med kunskaper och talang skapa något från grunden. Går det inte att förskjuta den optiska läsaren? Ser i dagsläget ut som om det blir svårt att sätta i skivor, vore ju trist med så mycket designarbete om funktionen blir lidande.

Det kanske behövs en tyngdpunktsförskjutning för att det ska bli stabilt och tiden är kanske för knapp för det?

Snyggt jobbat och jäkligt kul att det finns såpass duktiga ambassadörer för det svenska modcommunityt att större företag får upp ögonen!

Edit: sen hade ju moderkortsplåten blivit den snyggaste xbox-loggan någonsin!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Fantastiskt snyggt bygge!

Skall den lackeras också?

Jag fastnar också lite på foten med läsaren. Kanske bara är bilderna som gör att det ser trångt ut under? Annars går det ju att förlänga foten lite åt båda håll, då behåller man symmetrin samtidigt som fronten kommer närmare kanten.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Frida 🥐

Mästerverk!

Visa signatur