Värt att kyla 390x med billigare vattenkylare?

Permalänk
Avstängd

Värt att kyla 390x med billigare vattenkylare?

Har ett Sapphire Tri-X R9 390x på ingång och funderade på att kanske smälla på vattenkylning då jag ändå är igång.
Då min H110i GT suger luft ur chassit (p.g.a utrymmesskäl) är jag inte så jättepigg på att grafikkortet bara ska ligga och pumpa runt varmluft där inne på bekostnad av processortemperatur.
Kommer förmodligen kunna få en lätt stekyta på fötterna om värmen av en FX 9590 och en 390x ska klämmas ut genom samma radiator, så det är inget jag föredrar.

Gav bort ett Antec Kühler h20 650 för ett tag sedan och han som fick det överväger att skaffa lite bättre kylning, så isåfall plockar jag det. Annars blir det att beställa någon färdig 140mm-lösning vid nästa lön, typ Nepton 140 XL eller Hydro H90.

Frågan jag har då är:
Är det värt att kyla ett 390x med ekonomikylare som h2o 650 eller bör jag definitivt satsa på något bättre?
Är det någon mening att använda kylflänsar på baksidan också? Tänkte iom att jag har drösvis med 120mm-fläktar jag inte har något roligare att göra något av.

Törs jag egentligen ta isär ett flådans nytt 390x för att kunna klämma ur några extra FPS och riskera garantin...?

Permalänk
Medlem

@Ricerunner:

Om du, som du säger, har ett gäng fläktar över hade jag testat med nuvarande setup först. Du kanske oroar dig i onödan? Först därefter hade jag försökt med extra fläktar för bättre luftflöde innan jag hade gett mig på garantibrytande åtgärder.

Sen är det väl i princip en 120mm radiator som bundlas med alla grafikkort som levereras med AIO-lösning. Så det räcker nog till ditt 390X också
Här har du t.ex. Asus ROG ARES, dubbla GPUer och bara en 120mm radiator. Nu vet jag inte om det vart bajs av det, men förmodligen inte

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kribol01:

@Ricerunner:

Om du, som du säger, har ett gäng fläktar över hade jag testat med nuvarande setup först. Du kanske oroar dig i onödan? Först därefter hade jag försökt med extra fläktar för bättre luftflöde innan jag hade gett mig på garantibrytande åtgärder.

Sen är det väl i princip en 120mm radiator som bundlas med alla grafikkort som levereras med AIO-lösning. Så det räcker nog till ditt 390X också
Här har du t.ex. Asus ROG ARES, dubbla GPUer och bara en 120mm radiator. Nu vet jag inte om det vart bajs av det, men förmodligen inte

Singelfläktslösningar brukar väl låta så fruktansvärt mycket?
Särskit centrifugalmodellerna kan jag tänka mig, men vattenblocket suger väl åt sig rätt så mycket av värmen så fläktvalet är väl mindre kräset.

Permalänk
Medlem

En 120mm radiator, om än en rätt tjock en, lyckas kyla min 295x2. Den har 2st 290x kärnor i sig och håller dem väldigt svalt och fint.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

förakta inte en 120 radiator,, den är bättre än man tror.. men. givet så är ju 2x120 bättre.. lite roligare temps på..

Permalänk
Medlem

Kör med 2 singelvattekylningar. Ett på graffet och ett på processorn. Funkar kanon när man inte kan fixa bra flås innuti datorn. Jag har endast en 12a som pumpar in sval luft i lådan (för SSD, moderkort osv) och 2 st 8or som blåser ut varmluften. Systemet (inuti lådan) ligger på ca 40c, GPUN på 37C, CPUn på 58-60 C efter några timmars hårt spelande CS GO.
Jag skulle kunna klocka upp graffet eftersom tempen stiger med 15c jämfört med när datorn är avstängd Men det behövs inte. GTX 970 tycker inte jag behöver överklockas i de spel jag spelar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Aah sorry, morgontrött och blandade ihop radiator med kompletteringsfläkten.

Ja det är klart att det skulle gå med en 120mm, men ska jag ändå skaffa något för över 500:- så kan det lika gärna vara 140mm och använda utrymmet så bra som möjligt.
Hade det inte varit för att klarna tycker jag är lite för kreditovärdig hade det väl blivit en till H110i GT, men det hade ju blivit så fruktansvärt trångt i chassit.

Passar NZXT:s G10-bracket på 390x eller ska man vara så okristlig att det blir ghettomodd med buntband mellan GPU:n och vattenblocket?

Skrivet av KingCobra:

Kör med 2 singelvattekylningar. Ett på graffet och ett på processorn. Funkar kanon när man inte kan fixa bra flås innuti datorn. Jag har endast en 12a som pumpar in sval luft i lådan (för SSD, moderkort osv) och 2 st 8or som blåser ut varmluften. Systemet (inuti lådan) ligger på ca 40c, GPUN på 37C, CPUn på 58-60 C efter några timmars hårt spelande CS GO.
Jag skulle kunna klocka upp graffet eftersom tempen stiger med 15c jämfört med när datorn är avstängd Men det behövs inte. GTX 970 tycker inte jag behöver överklockas i de spel jag spelar.

Ja det var det jag tänkte på då jag redan har en hyfsat dyr sluten vattenloop på processorn.
Inblås just nu står 1st 200mm och 1st 230mm för medan utblåsten går via radiatorns 140mm x2 och en 120mm.
Tänkte sätta tillbaka den andra 200mm-fläkten så den får agera sugande upp genom CPU-radiatorn medan nuvarande 120-mm får hjälpa till att ge kommande grafikvattenkylning lite extra skjuts.