Östgötatrafiken, överbetalning

Permalänk

Östgötatrafiken, överbetalning

Så jag åker med bussen in till skolan varje dag, nu är det så att det är ett pris bytte på hållplatsen innan, det går från län till tätort, och priset blir 7kr billigare.

Detta visste jag inte om innan, så jag kontakta kundtjänst och sluta med att jag fick tillbaka ca 300kr, men det blir fortfarande fel ibland och jag måste betala 7kr mer än vad jag ska.

Men nu ska jag enligt kundtjänst åka in till centrum för att få tillbaka 7kr, problemet är att jag måste betala 12kr för att åka bussen in till centrum, om jag redan är i staden, och det är bara enkel resa in.

Jag kan inte se vilket pris det är jag betalar när jag går på, då det är väldigt mycket som kommer upp på displayen.

Så är det något jag kan göra? Pratar just nu med kundtjänst men det går långsamt och är inte så hjälpsamt.

Permalänk
Medlem

Östgötatrafiken suger, du kan ju alltid försöka ställla krav på dom att dom ska betala dig för tid och resa varje gång du behöver åka in till centrum då det är dom som har gjort fel och deras processer orsakar detta.
Strular det kanske det går att kontakta konsumentombudsmannen i din stad? Har dålig koll på sånt här, andra vet säkert mer

Permalänk

Finns det inga månadskort? Kanske en rimlig lösning för den som pendlar varje dag.

Om det kostar dig 12 kr att få tillbaka 7 kr så kanske det inte är lönt? Vänta tills du ska in till centrum av annan anledning och ta det då?

Permalänk

Hej!

Jag kör buss fast i ett annat län och jag förstår din problematik.

Jag tycker du ska begära kvitto på dina resor så ser du ju hur mycket du får betala varje gång. Blir det fel kan du ta det direkt med föraren så slipper du sitta med kundtjänsten i efterhand.

Förmodligen är det någonting som gör att det blir fel ibland. Tar du upp det med föraren kan ni förmodligen efter några tillfällen komma på vad som blir tokigt.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av vilseledd:

Finns det inga månadskort? Kanske en rimlig lösning för den som pendlar varje dag.

Om det kostar dig 12 kr att få tillbaka 7 kr så kanske det inte är lönt? Vänta tills du ska in till centrum av annan anledning och ta det då?

Gömde säga att jag kan bara ladda på 7kr. Så jag kan inte vänta på att det ska bli fel 2 gånger och ladda 2x7kr osv.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hej!

Jag kör buss fast i ett annat län och jag förstår din problematik.

Jag tycker du ska begära kvitto på dina resor så ser du ju hur mycket du får betala varje gång. Blir det fel kan du ta det direkt med föraren så slipper du sitta med kundtjänsten i efterhand.

Förmodligen är det någonting som gör att det blir fel ibland. Tar du upp det med föraren kan ni förmodligen efter några tillfällen komma på vad som blir tokigt.

Jag tror att kundtjänst så att det var GPS:en son inte hovet att uppdatera. Samt så är bussen alltid sen, så om jag börjar prata med föraren så kommer jag att missa bussen jag ska åka med senare.

Det alla vara ca 10min skillnad, fast det är mer som -5 till 8 min, så ibland så missar jag den andra bussen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Gömde säga att jag kan bara ladda på 7kr. Så jag kan inte vänta på att det ska bli fel 2 gånger och ladda 2x7kr osv.

Jag tror att kundtjänst så att det var GPS:en son inte hovet att uppdatera. Samt så är bussen alltid sen, så om jag börjar prata med föraren så kommer jag att missa bussen jag ska åka med senare.

Det alla vara ca 10min skillnad, fast det är mer som -5 till 8 min, så ibland så missar jag den andra bussen.

Skickades från m.sweclockers.com

Utveckla gärna lite mer och skriv lite tydligare är du snäll. No offens.
Varför kan du inte ladda mer än 7 kr i taget t.ex.?

Föraren kan du ju prata med medan ni åker. Man måste ju inte stå still för det.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Utveckla gärna lite mer och skriv lite tydligare är du snäll. No offens.
Varför kan du inte ladda mer än 7 kr i taget t.ex.?

Föraren kan du ju prata med medan ni åker. Man måste ju inte stå still för det.

Detta är vad dem sa "Du kan inte spara på dessa pengar som du hämtar ut senare utan det är bra om du kommer in till oss så fort som möjligt."

Har för mig att föraren får inte prata och köra under färd (inte för att någon bryr sig). Skulle dock kunna göra det, fast att ha en konversation med föraren varje tidig morgon om att det blir fel priser är något inte kommer att orka. Det är typ ny förare varje dag.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Detta är vad dem sa "Du kan inte spara på dessa pengar som du hämtar ut senare utan det är bra om du kommer in till oss så fort som möjligt."

Har för mig att föraren får inte para och köra under färd (inte för att någon bryr sig). Skulle dock kunna göra det, fast att ha en konversation med föraren varje tidig morgon om att det blir fel priser är något inte kommer att orka. Det är typ ny förare varje dag.

Jag kan ju såklart inte veta säkert, men jag tolkar det som att dom inte kan göra ett återköp på dom sju kronorna om du efter det gör något annat med kortet. Eller rättare sagt, dom kan väl backa bakåt visst långt bara. Så fungerar det hos oss vad jag förstår även om det ju inte är samma system.

Föraren får nog för övrigt prata bäst han vill. Tanken är att passagerarna inte ska störa föraren i onödan

Ett problem som jag tycker är ofta att det brister lite i kommunikationen mellan förare och passagerare. Eller för all del i kommunikationen mellan biljettsystemet och resenären, om du förstår hur jag menar. Det är inte alltid 100% logiskt rakt igenom, och det kan vara svårt att förstå vad som händer i bakgrunden.
Det är därför jag tycker det är synd att man som passagerare inte frågar mer när det blir fel.

Det kundtjänsten sa om gps stämmer säkert. Dock ska man ha väldigt mycket oflyt om man drabbas av fel med den flera gånger i rad. Då måste det vara på en hållplats som ligger riktigt på gränsen mellan två zoner.

Bara för skoj skull, ta reda på om din hållplats ligger inom området där du bara behöver betala för en zon. Om den gör det, be föraren om att du får trycka ditt kort bara några hundra meter senare och se om det fungerar bättre. I så fall kanske felet kan påtalas för kundtjänsten med lite mer kött på benen.

Nåja, bara ett par tips från mig Det är ju såklart helt upp till dig hur du gör!
Det är bara det att jag gillar när folk betalar det dom ska. Varken för mycket eller för lite. Vi vill ju inte tappa passagerare du vet

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så är det något jag kan göra?

Kan du inte säga hur mycket det ska kosta till föraren innan du betalar?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Har för mig att föraren får inte para och köra under färd (inte för att någon bryr sig). Skulle dock kunna göra det,

Så synd det är om föraren
Jag skulle definitivt bry mig om föraren parade sig under körning
Det var nog den roligaste (förhoppnigsvis fel)formuleringen på länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Så synd det är om föraren
Jag skulle definitivt bry mig om föraren parade sig under körning
Det var nog den roligaste (förhoppnigsvis fel)formuleringen på länge.

http://www.sydsvenskan.se/lund/busschauffor-hade-sex-under-fa...

Fler som bryr sig om det händer som tur är. Undrar hur man tänker...

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Så synd det är om föraren
Jag skulle definitivt bry mig om föraren parade sig under körning
Det var nog den roligaste (förhoppnigsvis fel)formuleringen på länge.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

http://www.sydsvenskan.se/lund/busschauffor-hade-sex-under-fa...

Fler som bryr sig om det händer som tur är. Undrar hur man tänker...

Tycker inte om att skriva på mobilen... Aja.

Pris bytet är när det går från Län(33kr) till tätort(26kr). Ett månadskort kostar ca 200kr mer i månaden (det är inte varje dag jag åker). Föraren måste skriva in priset osv. så jag kan inte bara använda maskinen. Vad jag vet så trycker bara föraren in ungdom och sedan Linköping så ska GPS fixa priserna.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Tycker inte om att skriva på mobilen... Aja.

Pris bytet är när det går från Län(33kr) till tätort(26kr). Ett månadskort kostar ca 200kr mer i månaden (det är inte varje dag jag åker). Föraren måste skriva in priset osv. så jag kan inte bara använda maskinen. Vad jag vet så trycker bara föraren in ungdom och sedan Linköping så ska GPS fixa priserna.

Det bästa du kan göra är att kontrollera vad det kostar innan du betalar. Skulle någon klaga på dig om det tar tid är det deras bekymmer. Du har ju rätt att kräva rätt betalt.

Sen ang bussen du ev missar.. Ja missar du den fleratal gånger så är det bara att klaga på Östgötatrafiken. En gång ibland är acceptabelt. Men skulle du missa din nästa buss flertal gånger, ja då är det deras fel! Då får du kräva betalat för dom pengarna du missar.

Och dom säger själva att man ska räkna på 10?minuter på ett byte så har du 10minuter enligt tidtabellen så... deras fel

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Tycker inte om att skriva på mobilen... Aja.

Pris bytet är när det går från Län(33kr) till tätort(26kr). Ett månadskort kostar ca 200kr mer i månaden (det är inte varje dag jag åker). Föraren måste skriva in priset osv. så jag kan inte bara använda maskinen. Vad jag vet så trycker bara föraren in ungdom och sedan Linköping så ska GPS fixa priserna.

Jag kör buss, fast i Uppsala län. Har för mig att Östgötas biljettmaskiner fungerar ungefär likadant som våra. Vad du kan göra är att fråga chauffören om biljettmaskin står på rätt hållplats, borde lösa sig ganska omgående då. Om du vill kolla själv innan den tar betalt (förutsett att den fungerar som våra):

Innan föraren har tryckt något

Vad det kostar att betala med bankkort

Och sist, lägg på kortet

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Jag kör buss, fast i Uppsala län. Har för mig att Östgötas biljettmaskiner fungerar ungefär likadant som våra. Vad du kan göra är att fråga chauffören om biljettmaskin står på rätt hållplats, borde lösa sig ganska omgående då. Om du vill kolla själv innan den tar betalt (förutsett att den fungerar som våra):

Innan föraren har tryckt något
http://i.imgur.com/ATLZPqx.jpg

Vad det kostar att betala med bankkort
http://i.imgur.com/4EWLOGU.jpg

Och sist, lägg på kortet
http://i.imgur.com/keQxxv2.jpg

Problemet är när föraren trycker in priset så visas det 4 olika priser, mindre än 1 sek var. Så slutliga priset vissas aldrig, utan det är vuxenpriset som visas, så jag måste ta det minus skillnaden för att få fram det riktiga priset.

Är väl inte så svårt att lista ut det riktiga priset, problemet är när föraren gör något och jag får ett kvitto, priset kan vara rätt, men det gör så att jag inte kan göra en vidareåkning, och då visas inte det riktiga priset, utan priset på skärmen har inget att göra med det riktiga priset.

Fast om solen lyser på, så kan jag inte se priserna på skärmen då kontrasten är extremt dålig. Så det är inte alltid att jag se vad det är som står. Fast i vårt mörka land så finns det ju inte så mycket solljus, fast det händer någon gång i veckan då det inte syns.