Permalänk
Medlem

Leviathan

Någonsin funderat på hur man monterar onödigt mycket radiator kapacitet på ett mATX chassi? Då har du kommit rätt...

Det är ett projekt som jag började på för ca ett år sen och det blev väl mestadels klart, men lades på is och har nu lite andra planer. Något som inte blev helt klart är till exempel kabeldragningen.

Leviathan

Specifikationer:
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv
Processor: 4670k deliddad
Grafikkort: GTX 780 SLI(Asus DirectCU II)
Moderkort: MSI Z97M Gaming
Minnen: Crucial Ballistix Elite CL8 1600MHz 4x4GB/16GB
Nätaggregat: Corsair HX750i(Passivt up till 300W, 80 PLUS Platinum)
SSD: Samsung 830 128GB och en Crucial M4 512GB
fläktar: 9st Phanteks PH-F120SP och en Phanteks PH-F200SP
Fläktkontroller: Aquaero 5LT

Vattenkylnings komponenter:
Pump: D5 / Alphacool VPP655
Reservoar: EK-D5 X-RES 100
Radiatorer: Watercool MO-RA3 360 LT Black(1080mm)
Fittings: EK HD 12/16 Nickel, EK-CSQ Silver 10/13mm, EK 45/90 G1/4"
Tubing: Primochill PrimoFlex Advanced LRT 3/8" / 13/10mm
CPU Block: EK-Supremacy - Acetal, EK-Supremacy PreciseMount Add-on Naked Ivy
GPU Block: EK-FC780 GTX DCII - Acetal+Nickel
GPU Backplate: EK-FC780 GTX DCII Backplate - Black
Brygga till vattenblock: EK-FC Terminal DUAL Parallel

För övrigt så är hela datorn semi-passivt kyld, tyst i idle med andra ord.

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jävlar va maffigt! Riktigt snyggt

Permalänk
Medlem

Ytterst tveksam till placering av datorn på en brygga/halvt sjunken brygga, annars ser det väldigt bra ut!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av seppeh:

Jävlar va maffigt! Riktigt snyggt

Tack!

Skrivet av griid_83:

Ytterst tveksam till placering av datorn på en brygga/halvt sjunken brygga, annars ser det väldigt bra ut!

Hahah ja, men det ser värre ut än vad det var, kollade självklart innan att den var stabil. Den kanten som är under vattnet vilar på bottnen och kan alltså inte sjunka mer. Tackar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt snygg! om än lite stor

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scious:

Tack!

Hahah ja, men det ser värre ut än vad det var, kollade självklart innan att den var stabil. Den kanten som är under vattnet vilar på bottnen och kan alltså inte sjunka mer. Tackar!

Plötsligt så händer det.

Ganska maffigt med hela sidan bestående av en radiator. Vilken storlek är det ens på den?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Snyggt men fungerar det?

Först och främst as snyggt!

Några frågor uppkommer dock;
* hur är ljudet på denna rigg, med 9 stycken fläktar?
* borde det inte vara bra att ha ett luftfilter då det annars är öppna fläktar, som jag antar är insug?

Några tankar för att inleda diskussioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Plötsligt så händer det.

Ganska maffigt med hela sidan bestående av en radiator. Vilken storlek är det ens på den?

Gissar på ~40x40cm då 3x120mm fläktar blir 36cm.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Jaja, jag ställer väl frågan alla undrar:

Bli klar så vi får se tempsen!

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ZedNet:

Jaja, jag ställer väl frågan alla undrar:

Bli klar så vi får se tempsen!

Typ ingen skillnad mot 2x 240 / 280.

Fördel med radiator yta är lägre varv på fläktar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Sexigt värre.
Är lite smått sugen på ett av de där chassina. Riktigt sexiga.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Vad är det för tryckfall över radiatorn, och vad behöver du för pumpkapacitet?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HenrikM:

Vad är det för tryckfall över radiatorn, och vad behöver du för pumpkapacitet?

DDC / D5 räcker gott och väl.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nu behöver du inte dammsuga i det rum den står och surrar!

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

Du hade fått full pott om du slängt in en radiator på baksidan!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Riktigt snygg! om än lite stor

Thanks!

Skrivet av Tumnus:

Plötsligt så händer det.

Ganska maffigt med hela sidan bestående av en radiator. Vilken storlek är det ens på den?

Finns alltid risker, precis som med att transportera datorn till ett lan.

Utan fläktar och grillen är dimensionerna (L x W x H): 415.5 x 383 x 65 mm

Skrivet av Hangnail:

Först och främst as snyggt!

Några frågor uppkommer dock;
* hur är ljudet på denna rigg, med 9 stycken fläktar?
* borde det inte vara bra att ha ett luftfilter då det annars är öppna fläktar, som jag antar är insug?

Några tankar för att inleda diskussioner

Mycket uppskattat, tack!

Valet utav fläktar kunde ha varit bättre då dessa inte är supertysta. 9st fläktar kan vara tysta om dom är bra, helt klart(Även om jag skulle rekommendera att ha färre fläktar när man jagar låg ljudnivå. Största problemet angående ljudnivån är att pumpen behöver skruvas upp en hel del för att ta nytta utav kylningskapaciteten. Förutom pumpen så är hela bygget passivt kylt i idle.

Radiator kylningen är fristående ifrån chassit så damm kommer inte in i själva chassit när radiator fläktarna snurrar. Finns en 200mm i fronten men den är sällan påslagen. Oavsett om du har fläktfilter eller inte så kommer det förr eller senare att byggas upp en del damm. Fläktfilter ger också motstånd vilket gör att fläktarna behöver jobba mer för att ge samma kylning = mer damm och högre ljudnivå. När fläktarna snurrar såpass sakta så lägger sig dammet väldigt lätt istället för att bli hårt packat och blir alltså lättare att få bort. Ett filter som är placerat för nära en fläkt kan också dramatiskt öka ljudnivån. Jag har inte datorn ståendes på golvet så det hjälper en hel del mot damm också. Innan jag tog bilderna så hade jag inte gjort rent datorn på ca ett halvår och hade inga problem att få bort allt med lite luft på burk, trasa och microfiberduk.

Skrivet av ZedNet:

Jaja, jag ställer väl frågan alla undrar:

Bli klar så vi får se tempsen!

Normalt sett så försöker jag hålla ljudnivån nere och har då inte super bra temperaturer men när prestandan behövs så har jag en överklocknings profil för prestanda. Har inte tid just nu men kan kolla vad jag kan få fram för temps senare idag/imorgon samt hur många watt systemet drar!

Skrivet av Eldritzh:

Sexigt värre.
Är lite smått sugen på ett av de där chassina. Riktigt sexiga.

Det är ett riktigt bra chassi. hook n loops och massa plats bakom moderkortet gör det till en dröm att dra kablar i. 3mm tjock sandblästrad alu i front, sidopaneler och toppen. Alla dessa paneler går att poppa av(gillar verkligen mekanismen, lagom lätt att ta av/sätta på). Det finns en stor nackdel dock som jag sällan ser någon nämna och det är att toppen är nästan helt igensatt, detta tvingar luften ner in i chassit igen, trots detta så ser chassit ut som gjort för att ha radiatorer i taket. Kan leta fram lite tester jag gjorde:

Pump speed: 5
Radiators used: Two EK XT120mm with one Noiseblocker and one fractal design fan.
Fan Config: Push setup.
4670k@4.2Ghz 1.175v, Asus DCII 780 at stock speeds

--------------------------------------------------------------------------------

With the top cover on
15min warmup with prime95 blend and furmark

warmup
CPU: 94, 93, 94, 91
GPU: 76
Ambient: 18,9
CPU Delta: 75
GPU Delta: 57

5min FAILED and still rising
CPU: 99, 100, 100, 100
GPU: 79
Ambient: 18,9
CPU Delta: 81
GPU Delta: 60

--------------------------------------------------------------------------------

With the top cover off
15min warmup with prime95 blend and furmark

Warmup
CPU: 78, 77, 78, 76
GPU: 60
Ambient: 19,6
CPU Delta: 58,5
GPU Delta: 40,5

5min
CPU: 78, 77, 80, 78
GPU: 60
Ambient:19,9
CPU Delta: 60
GPU Delta: 40

10min
CPU: 81, 79, 81, 79
GPU: 60
Ambient: 19,9
CPU Delta: 61
GPU Delta: 40

15min
CPU: 81, 79, 81, 80
GPU: 60
Ambient: 20,3
CPU Delta: 61
GPU Delta: 40

30min
CPU: 83, 82, 84, 82
GPU: 61
Ambient: 20,4
CPU Delta: 63
GPU Delta: 40

1h
CPU: 83, 82, 84, 82
GPU: 61
Ambient: 21,9/21,3
CPU Delta: 62
GPU Delta: 39

--------------------------------------------------------------------------------

Har mer tester inkl bild om så önskas , skickas via pm isåfall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Nu behöver du inte dammsuga i det rum den står och surrar!

Om jag köper till ett HEPA filter så har du helt rätt

Skrivet av rhalla:

Du hade fått full pott om du slängt in en radiator på baksidan!

Haha, innan jag valde den här radiatorn och efter att jag fick reda på att topp panelen är extremt restriktiv så funderade jag faktiskt på att ha en sittandes externt på baksidan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Scious: Aha!
Ja, det såg ju lite tråkigt ut där.
Är väldigt förtjust i mitt 800D, men börjar bli lite slitet efter en massa flyttande och användning i flera år.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Med tid pengar och ork till hands kan man åstadkommer vad som helst

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Tur att inte bryggan gav vika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

...Haha, innan jag valde den här radiatorn och efter att jag fick reda på att topp panelen är extremt restriktiv så funderade jag faktiskt på att ha en sittandes externt på baksidan...

Jag hade samma tanke för drygt 2 år sen (sjukt vad tiden går fort), och utförde det lite ghetto-style..:D
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1228291-vatten-i-ett-fo...
Såg ut som att lådan fått en ryggsäck!

Stabilt bygge för övrigt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ready for take off!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

sidopanelen undra hur den orka bära hela

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

With the top cover on
15min warmup with prime95 blend and furmark

...

5min FAILED and still rising
CPU: 99, 100, 100, 100
GPU: 79
Ambient: 18,9
CPU Delta: 81
GPU Delta: 60

rip cpu

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Livsnjutare 😎

Förstår grejen med att ha den på bryggan vid sjön för effekten och kontrasten - men jag ser bara "trilla inte i, trilla inte i!!"

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Varför är det så brutala cpu tempar? Är det något jag missat?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Detta galleriet, likt ditt förra, får 5/5. Du lyckas verkligen få till det med externa rads!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Ytterst tveksam till placering av datorn på en brygga/halvt sjunken brygga, annars ser det väldigt bra ut!

Tänkte på samma sakt. Tänk om skiten hade trillat i vattnet. Vattenkylning?

Galet bygge annars. Inte klokt någonstans. Men tufft just därför.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag hade samma tanke för drygt 2 år sen (sjukt vad tiden går fort), och utförde det lite ghetto-style..:D
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1228291-vatten-i-ett-fo...
Såg ut som att lådan fått en ryggsäck!

Stabilt bygge för övrigt!

Haha, trevligt kompakt bygge Hade "ryggsäck" på mitt förra galleri också.

Skrivet av pollisoong:

sidopanelen undra hur den orka bära hela

Har en sak som den vilar på.

Skrivet av Zyzz:

Inget jag rekommenderar att ha 24/7 men processorerna har en rad säkerhets funktioner, blir temperaturerna för varma(i det här fallet 100) så throttlar CPUn för att hålla den temperaturen(vilket fortfarande är inom Intels specifikationer), blir det fortfarande varmare så stänger den av datorn. Har varit med om fall där man startat datorn flera gånger utan processor kylare och efter det var fixat så har den processorn tuffat på i flera år överklockad utan problem.

Ett mer extremt exempel "I had an E6500 dual core in a machine I built for my dad, the heatsink fell off in shipping and it ran fine that way throttling to 200mhz for over a year before he complained it felt slow and I checked it out when I visited. No lasting damage, still overclocks to 3.6ghz and runs like a champ 6-7 years later."

Läs detta
http://hardforum.com/showthread.php?t=1832669

Skrivet av andreas_dock:

Förstår grejen med att ha den på bryggan vid sjön för effekten och kontrasten - men jag ser bara "trilla inte i, trilla inte i!!"

Nästan alla bilder var tagna med mobilkameror(S4, G3) så behövde en del ljus för att det skulle se bra ut. Jag tycker det värsta var att bära ner/upp den för trappen..

Skrivet av Hzup:

Varför är det så brutala cpu tempar? Är det något jag missat?

Scrolla upp en halv sida där jag svarar på DaveAzoicer's kommentar.

Skrivet av willeykk:

Detta galleriet, likt ditt förra, får 5/5. Du lyckas verkligen få till det med externa rads!

Mycket uppskattat, tack!

Skrivet av serverfel:

Tänkte på samma sakt. Tänk om skiten hade trillat i vattnet. Vattenkylning?

Galet bygge annars. Inte klokt någonstans. Men tufft just därför.

Äh.. Den består ju redan utav 50% vatten, vad kan hända?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Jaja, jag ställer väl frågan alla undrar:

Bli klar så vi får se tempsen!

Efter att jag tömde systemet(samtidigt som jag tog bilderna) så fick jag luft i loopen och kylningen är alltså inte densamma. Tyvärr så har jag inte tid att fixa det då jag ska plocka isär allt för mitt nästa projekt, så ni får nöja er med vad jag kan komma ihåg.

När jag använder all prestanda, det vill säga när allt är överklockat så var fläkt profilen inställd på att hålla temperaturerna under 85. Radiatorfläktarna körs då i max ca 800rpm, inte så farligt med tanke på hur mycket ström systemet drar.

Systemet använder 640W under full belastning med Prime95 och Furmark(drar 692W från väggutaget).
4670k@4.2GHz
780 SLI@CORE: 1122MHz, MEM: 1675/6.7GHz
Alstrar värme som ett element.

Visa signatur