Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Båda två är bra agg, dock har CWT inte topp klass i lödningskill på dom agg jag sett (men är mest estetiken).

Nej, super flower för G2 och P. SEn har CWT alltid kunnat göra bra agg, se mitt VX 550. Felet är Corsair som tagit in CWT på alla budget agg, för dom kan även göra billiga halvskräps agg med.

Nej RM vad jag sett i tester kör capxon blandat med japanska på sekundärsidan. Största felet var att dom högre watten dog av överhettning (fläkten starta inte fort nog). 650, saknade en 5 volts lina (hade "glömt" löda dit en kabel, när jonnyguru fixa det fungerade även den linan perfekt).

RM kör samma caps idag, förutom på RMX och tror även det gällde RMi.
Blandat kinesiska och japanska, men största felet är att aggen är för dyra. Man får ju hel japanskt för ungefär samma pengar/lite billigare. Så RM är inte prisvärt för det såldes för.

Känns mer att dom försöker täcka förlusterna från CX serien.

Mitt HX750W har CWT som OEM. CX-serien har dessutom blivit betydligt bättre sedan CWT tog över. Den första revisionen stod inte CWT bakom.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, det har visst betydelse.
För att få Platinum så måste den leva upp till visa krav, att nå upp till en viss energieffektivitet.

Ja visst men Platinum eller gold är båda väldigt bra och skiljer sig 2-3% i effektivitet i Sverige. Vilket platinum nätagg är det du har köpt för mindre än vad detta kostar då? På prisjakt ligger det billigaste 750 w nätagget på 1599kr då skulle jag absolut ta ett gold 750w för 1200kr istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Platinium eller Gold har ingen som helst betydelse, du kommer inte märka någon som helst skillnad, det där blir lika löjligt som att säga att "Min kamera tar bättre bilder för jag har fler megapixlar", vilket vi alla vet inte är en sanning alls.

Kör du två olika bilar i 80km/h timme märker du hellre ingen skillnad, däremot är förbrukningen annorlunda. Vilket så även är fallet med nätaggregat. Ett Platinum-certifierat nätaggregat är att föredra, även om man inte märker effektiviteten i realtid.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Hade mitt RM750 strax över ett år, så jo, jag tycker det bör fungera felfritt åtminstone under den tid man har en garanti och definitivt under de första två åren. Jag vet att elektrolytiska kondensatorer inte lever så länge, men Corsair hade ju snålat in ordentligt på den fronten.

Vet att just 750 var sämre än de andra, och jag förstår din reaktion. Corsair har en representant på forumet som du kan kontakta. Han hjälper dig gärna med både byte och allt, samt skulle mot förmodan något blivit skadat av smällen, så ersätter de skadan.

Som jag sa, du kan få defekt produkt oavsett kvalitet. Men Corsair står iaf för sina saker, och du har mer än 1-2 års garanti:
"A five year warranty and lifetime access to Corsair’s legendary technical support and customer service" Källa

Så kontakta dem så hjälper de dig. http://www.sweclockers.com/medlem/corsair+johan

Skrivet av Angus_Flair:

Troligtvis förväntar sig han/hon att prylen bara ska "ge upp". Som normalt sker.

Tror inte jag har haft många PSUer genom åren som bara gett upp. Antingen så smäller de, eller så ser allt ut att fungera men är ostabila eller tom farliga för utrustningen. Tror ett vet jag bara slutade fungera (som "normalt"). Resten har gjort något dumt eller bråkat.

Så det jag ifrågasätter är er definition på "normalt".

Skrivet av Elakekocken:

Kör du två olika bilar i 80km/h timme märker du hellre ingen skillnad, däremot är förbrukningen annorlunda. Vilket så även är fallet med nätaggregat. Ett Platinum-certifierat nätaggregat är att föredra, även om man inte märker effektiviteten i realtid.

Dock i är bränslet för bilar dyrt, medan El:en idag är rekord låg. Så det kommer tag dig evigheter att tjäna igen pengarna igen.
Dessutom är det ofta fel att bara titta på effektiviteten, då de ofta bara har den vid ca 75% last. Du måste även titta på hur mycket du faktiskt lastar och behöver i effekt också, då detta kan göra betydligt mer än bara märkningen.

Det är mao därför bättre att ta ett svagare 80 PLUS gold, som får jobba närmare 75% än att ta ett 80 PLUS Platinum med högre effekt som kommer ligga på lägre last, om vi ska se rent effektiv energiförbrukning. Detta missar väldigt många när de köper PSU.

Se det som att du kör 80km/h i olika växlar med dina bilar, där den som är på 75% last kan göra det i högsta växeln, medan den andra gör det i lägre växel. Du får helt enkelt inte ut bästa effektiviteten i båda fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Mitt HX750W har CWT som OEM. CX-serien har dessutom blivit betydligt bättre sedan CWT tog över. Den första revisionen stod inte CWT bakom.

??? Så vitt jag minns så var cx400 seasonic resten av cx har varit cwt. Seasonic verkar inte vilja snåla på sina nätagg annars hade nog corsair valt dem som oem cwt gör både bra och dåliga nätagg

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

??? Så vitt jag minns så var cx400 seasonic resten av cx har varit cwt. Seasonic verkar inte vilja snåla på sina nätagg annars hade nog corsair valt dem som oem cwt gör både bra och dåliga nätagg

Vet att så har det varit under V2 och V3. V1 gjordes av en annan OEM om jag inte missminner mig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vet att just 750 var sämre än de andra, och jag förstår din reaktion. Corsair har en representant på forumet som du kan kontakta. Han hjälper dig gärna med både byte och allt, samt skulle mot förmodan något blivit skadat av smällen, så ersätter de skadan.

Som jag sa, du kan få defekt produkt oavsett kvalitet. Men Corsair står iaf för sina saker, och du har mer än 1-2 års garanti:
"A five year warranty and lifetime access to Corsair’s legendary technical support and customer service" Källa

Så kontakta dem så hjälper de dig. http://www.sweclockers.com/medlem/corsair+johan

Tror inte jag har haft många PSUer genom åren som bara gett upp. Antingen så smäller de, eller så ser allt ut att fungera men är ostabila eller tom farliga för utrustningen. Tror ett vet jag bara slutade fungera (som "normalt"). Resten har gjort något dumt eller bråkat.

Så det jag ifrågasätter är er definition på "normalt".

Dock i är bränslet för bilar dyrt, medan El:en idag är rekord låg. Så det kommer tag dig evigheter att tjäna igen pengarna igen.
Dessutom är det ofta fel att bara titta på effektiviteten, då de ofta bara har den vid ca 75% last. Du måste även titta på hur mycket du faktiskt lastar och behöver i effekt också, då detta kan göra betydligt mer än bara märkningen.

Det är mao därför bättre att ta ett svagare 80 PLUS gold, som får jobba närmare 75% än att ta ett 80 PLUS Platinum med högre effekt som kommer ligga på lägre last, om vi ska se rent effektiv energiförbrukning. Detta missar väldigt många när de köper PSU.

Se det som att du kör 80km/h i olika växlar med dina bilar, där den som är på 75% last kan göra det i högsta växeln, medan den andra gör det i lägre växel. Du får helt enkelt inte ut bästa effektiviteten i båda fallen.

Bränslet till bilar är inte alls dyrt, jämför lite med inkomst 1970 kontra idag och jämför bensinpriserna för respektive tid så kommer du se att bränslet ökat i takt med att vi tjänar mer.

Elen billig? Det beror på vilket ''el-distrikt'' du bor i, de som bor längre söderut får betala mer för elen än de uppe i norr, om jag inte missförstod de nya elpriserna och lagstiftning?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Bränslet till bilar är inte alls dyrt, jämför lite med inkomst 1970 kontra idag och jämför bensinpriserna för respektive tid så kommer du se att bränslet ökat i takt med att vi tjänar mer.

Elen billig? Det beror på vilket ''el-distrikt'' du bor i, de som bor längre söderut får betala mer för elen än de uppe i norr, om jag inte missförstod de nya elpriserna och lagstiftning?

Bensinpriserna har återhämtat sig lite, sedan dollarn rättat sig, men bränsle är en stor utgift, varje månad för många.
Även med min hybrid så betalar jag i skåne, ungefär lika mycket för bensin som jag gör för el, och då har jag mer eller mindre AC och en dator farm hemma. Få personer har så mycket datorer och så snål bil. För vissa är kostnaden för bensin enormt hög, tusentals kronor i månaden, om de pendlar mycket. Bensinen kostar rätt lite, men skatterna är rätt kraftiga, så slutpriset är vad det är. 1970 kan du titta på vad el kostade, och jämföra med om du vill det.

Ang elpriserna, det är rekordlågt.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/kan-fa-betal...
Det har gått så illa att de som tillverkar egen el snart får betala för att sälja det ffs.

Man har saktat ner investeringar på el-kraftverk pga detta.
http://www.svd.se/rekordlaga-elpriser-ger-motvind

Vattenmagasinen för vattenkraftverken är överfyllda. Så de bokstavligt talat vill att vi ska slösa energi allt vi kan.
http://www.dt.se/allmant/dalarna/sundborns-vattenmagasin-spil...

Vi pratar de lägsta priserna vi har haft på 15år iaf. Så även om Skåne må ha lite högre... så har vi inte direkt högt pris
Om du inte sett över din elräkning senaste 6-12 mån... gör det! Där kan finnas mycket pengar att spara.

Personligen önskar jag att jag hade en El-bil just nu, för med de elpriser vi har, hade man nästan kört gratis.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Vad skönt med ett alternativ till EVGA's agg i klassen, blev lite tjatigt...

Kan inte bli tjatigt på kvalites agg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Mitt HX750W har CWT som OEM. CX-serien har dessutom blivit betydligt bättre sedan CWT tog över. Den första revisionen stod inte CWT bakom.

Seasonic och cwt är dom ända jag sett. Kan inte länka från mobilen. Edit länk http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

inte så du tänker på CS/GS?

Cwt som mitt vx är av bra kvalitet. Men cwt kan också tumma på det med, som inte seasonic gör. Därför cwt har samarbetsavtal på mesta i deras nätaggs linje.

Cx är inte mycket bättre än tidigare gen, ändrat cap på primärsidan endast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Kör du två olika bilar i 80km/h timme märker du hellre ingen skillnad, däremot är förbrukningen annorlunda. Vilket så även är fallet med nätaggregat. Ett Platinum-certifierat nätaggregat är att föredra, även om man inte märker effektiviteten i realtid.

Du märker inte av något på förbrukningen, det är inte så att din elräkning blir flera hundra dyrare bara för att du har ett Gold, skillnaden på Gold och Platinium är minimal och är mer ett försäljningsknep än att det verkligen ÄR något.

§1/nedlåtande text /moderator
Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Kraftigt förenklat räkneexempel: Platinum är ~2% effektivare än guld, vilket är cirka 20W på ett 1000W agg som kör full last. Detta innebär att på 50 timmar sparar du 1kWh, vilket idag kostar cirka 60-80 öre per timme, men vi avrundar upp till kronan för att ge platinum the benefit of the doubt. Så för att spara in en prisskillnad på bara 100kr så behöver du köra ett 1000W agg på full load i 5000 timmar, dvs dygnet runt i 208,33 dygn.

Med 750W blir samma siffra 277 dygn, och skall man köra med realistiska siffror så är vi uppe i 346 dygn bara av att köra med 80 öre per kWh och med en mer realistisk prisskillnad på 300kr så är vi uppe i nästan 3 års konstant maxload dynget runt.

Så jag är inte så lockad av att betala extra bara för platinum-certifiering

Permalänk
Avstängd

har lite funderingar på att byta agget som jag använder nu. Hört och läst att OCZ inte ska vara direkt de bästa när det gäller agg?.. Någon som kan godkänna det?.. Gäller agget OCZ 850W ZX

Kan det bero "om nu agget inte är bra" att jag inte kan få någon stabil klock på varken cpu eller gpu eller är det helt enkelt att jag inte är överklocks kunnig och borde börja plugga ännu hårdare

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xZistence:

har lite funderingar på att byta agget som jag använder nu. Hört och läst att OCZ inte ska vara direkt de bästa när det gäller agg?.. Någon som kan godkänna det?.. Gäller agget OCZ 850W ZX

Kan det bero "om nu agget inte är bra" att jag inte kan få någon stabil klock på varken cpu eller gpu eller är det helt enkelt att jag inte är överklocks kunnig och borde börja plugga ännu hårdare

Jag tippar på det sista först och främst, även om OCZ inte gör några super duper nätagg så ska det agg du har i alla fall palla en överklockning.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja visst men Platinum eller gold är båda väldigt bra och skiljer sig 2-3% i effektivitet i Sverige. Vilket platinum nätagg är det du har köpt för mindre än vad detta kostar då? På prisjakt ligger det billigaste 750 w nätagget på 1599kr då skulle jag absolut ta ett gold 750w för 1200kr istället.

Fractal Design Newton R3 600 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Fractal Design Newton R3 600 W.

Ja där har du ju förklaringen till varför det var så billigt du får ju jämföra med ungefär samma wattklass eller vad man säger . Är jag ute efter ett 750w nätagg så köper jag ju inte ett 600w platinum nätagg bara för att det kostar samma som ett 750w gold. Om det skulle vara bättre kvalitet överlag vet jag inte men jag har 10 års garanti på mitt G2 (som är gold) i alla fall så det är inget jag bryr mig om. Med de 2-3% effektivare ett platinum agg är tar det många år innan extrakostnaden sparats igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja där har du ju förklaringen till varför det var så billigt du får ju jämföra med ungefär samma wattklass eller vad man säger . Är jag ute efter ett 750w nätagg så köper jag ju inte ett 600w platinum nätagg bara för att det kostar samma som ett 750w gold. Om det skulle vara bättre kvalitet överlag vet jag inte men jag har 10 års garanti på mitt G2 (som är gold) i alla fall så det är inget jag bryr mig om. Med de 2-3% effektivare ett platinum agg är tar det många år innan extrakostnaden sparats igen.

Då om han nu väldigt MÅSTE ha ett Platinium nätagg utav någon outgrundlig anledning så kan han ju alltid köpa EVGA SuperNOVA 650 P2 för 1190kr och få 50W mer än vad han har på sitt Fractal Design + 10 års garanti

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Besviken att Sweclockers inte mäter ljudnivån vid olika belastningar :/
Skulle vara intressant att veta för oss som vill bygga helt tysta / tysta datorer.

Kan informera dig om att detta är världens just nu tystaste nätagg, slår till bla Seasonics Snow Silent serie.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kan informera dig om att detta är världens just nu tystaste nätagg, slår till bla Seasonics Snow Silent serie.

Vad baserar du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Vad baserar du det på?

Research, tester och personliga konversationer med bla customer rep på Seasonic och Corsair. Det finns inget nätagg för konsumenter som är tystare idag än Corsairs nya RM serie, RMi eller RMx, det är som kommer närmast är Seasonic Snow Silent.

Förutom helt passiva förstås.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Research, tester och personliga konversationer med bla customer rep på Seasonic och Corsair. Det finns inget nätagg för konsumenter som är tystare idag än Corsairs nya RM serie, RMi eller RMx, det är som kommer närmast är Seasonic Snow Silent.

Förutom helt passiva förstås.

Ok. Antar att du menar tyst sett till hela "watt-området"? Även vid full belastning? För min del så tittar jag just på detta nätagg, eller G2 750W från EVGA. Många säger ju att det är knäpptyst också, upp till ca 300W.

Har du någon förklaring till varför dom använder 135mm fläktar, när 140mm borde passa? Det försvårar ju för folk att byta ut dom till andra alternativ. Antar att jag just besvarade min egen fråga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Ok. Antar att du menar tyst sett till hela "watt-området"? Även vid full belastning? För min del så tittar jag just på detta nätagg, eller G2 750W från EVGA. Många säger ju att det är knäpptyst också, upp till ca 300W.

Har du någon förklaring till varför dom använder 135mm fläktar, när 140mm borde passa? Det försvårar ju för folk att byta ut dom till andra alternativ. Antar att jag just besvarade min egen fråga...

G2 kan du väll välja å stänga av fläkten helt om jag inte minns fel isf skulle jag hellre valt det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Ok. Antar att du menar tyst sett till hela "watt-området"? Även vid full belastning? För min del så tittar jag just på detta nätagg, eller G2 750W från EVGA. Många säger ju att det är knäpptyst också, upp till ca 300W.

Har du någon förklaring till varför dom använder 135mm fläktar, när 140mm borde passa? Det försvårar ju för folk att byta ut dom till andra alternativ. Antar att jag just besvarade min egen fråga...

Det är tystare än G2, med marginal.

I övrigt så är det intressant att du nämner effekt, ex. mitt system drar 400-500W vid full belastning, agget är på 1000W. Vid spelande osv så ligger effektiviteten på 93%, dvs platinum nivå, likaså är fläkten konstant avstängd pga den relativa belastningen på 50%.

Vad tror du att ditt system drar?

Angående fläkten så tror jag du har fel rörande anledning, designen bottnar i något men att försvåra ett byte är det garanterat inte, det drabbar ju tillverkaren också i någon mening.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är tystare än G2, med marginal.

I övrigt så är det intressant att du nämner effekt, ex. mitt system drar 400-500W vid full belastning, agget är på 1000W. Vid spelande osv så ligger effektiviteten på 93%, dvs platinum nivå, likaså är fläkten konstant avstängd pga den relativa belastningen på 50%.

Vad tror du att ditt system drar?

Angående fläkten så tror jag du har fel rörande anledning, designen bottnar i något men att försvåra ett byte är det garanterat inte, det drabbar ju tillverkaren också i någon mening.

Håller på och bygger systemet, så det är inte klart. Men jag räknar såhär för ett Skylake system med bra GPU:

50W - Moderkort
200W - GPU
100W - CPU

Totalt ca 350W vid max belastning, där CPU och GPU är räknat lite överkant. Det ligger nog precis på gränsen för att ett RM 750x ska hålla fläkten avstängd. Vet inte om det är värt att överväga 850W istället.

Vet du hur det var med kablarna? Dom är ju "Typ 4". Fungerar det med gamla "Typ 3"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Håller på och bygger systemet, så det är inte klart. Men jag räknar såhär för ett Skylake system med bra GPU:

50W - Moderkort
200W - GPU
100W - CPU

Totalt ca 350W vid max belastning, där CPU och GPU är räknat lite överkant. Det ligger nog precis på gränsen för att ett RM 750x ska hålla fläkten avstängd. Vet inte om det är värt att överväga 850W istället.

Vet du hur det var med kablarna? Dom är ju "Typ 4". Fungerar det med gamla "Typ 3"?

Det fungerar, men du kommer få sämre rippelvärden.

Varför vill du inte använda dom kablar som medföljer nätdelen?

750W kommer sannolikt räcka, men vill du vara säker så tar du 850W.

Det finns ett par skillnader mellan RMi och RMx, men dom är små, väldigt små.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av NaturMackan:

Håller på och bygger systemet, så det är inte klart. Men jag räknar såhär för ett Skylake system med bra GPU:

50W - Moderkort
200W - GPU
100W - CPU

Totalt ca 350W vid max belastning, där CPU och GPU är räknat lite överkant. Det ligger nog precis på gränsen för att ett RM 750x ska hålla fläkten avstängd. Vet inte om det är värt att överväga 850W istället.

Vet du hur det var med kablarna? Dom är ju "Typ 4". Fungerar det med gamla "Typ 3"?

Finns inga fördelar att återanvända gamla kablar förutom risken för kortis. Var inte lat och byt dessa.

Skrivet av Aeig:

Det fungerar, men du kommer få sämre rippelvärden.

Varför vill du inte använda dom kablar som medföljer nätdelen?

750W kommer sannolikt räcka, men vill du vara säker så tar du 850W.

Det finns ett par skillnader mellan RMi och RMx, men dom är små, väldigt små.

Jaså spelar även kabeln in på rippelvärde? Är det ens möjligt att använda kablar från gammalt agg (vet inte exakt vilket TS gamla agg är men RM bygger ju på annan plattform och risken är ju att dom har annan pinlayout än nyare RMx och RMi)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jaså spelar även kabeln in på rippelvärde? Är det ens möjligt att använda kablar från gammalt agg (vet inte exakt vilket TS gamla agg är men RM bygger ju på annan plattform och risken är ju att dom har annan pinlayout än nyare RMx och RMi)?

Ja, en del av förbättringen kommer därifrån. Det går utmärkt att använda kablarna från RM serien, dom har samma pinlayout.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det fungerar, men du kommer få sämre rippelvärden.

Varför vill du inte använda dom kablar som medföljer nätdelen?

750W kommer sannolikt räcka, men vill du vara säker så tar du 850W.

Det finns ett par skillnader mellan RMi och RMx, men dom är små, väldigt små.

Tänkte mest om man vill modda/individuellt sleeva kablarna. Vet du hur mycket sämre rippelvärden man får?

Ja, en av skillnaderna är fluid dynamic bearing fan på RMi. Vet inte om det är märkbart ljudmässigt mot rifle bearing på RMx? Lustigt är också att fläkten på RMi beskrivs som 140mm jämfört med 135mm på RMx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Tänkte mest om man vill modda/individuellt sleeva kablarna. Vet du hur mycket sämre rippelvärden man får?

Ja, en av skillnaderna är fluid dynamic bearing fan på RMi. Vet inte om det är märkbart ljudmässigt mot rifle bearing på RMx? Lustigt är också att fläkten på RMi beskrivs som 140mm jämfört med 135mm på RMx.

Det är en avsevärd skillnad, tyvärr. Dom är ju dock redan stiligt svarta, så kanske kan du bortse från detta.

Fläkten är Rifle på RMx, men skillnaden är försumbar, särskilt i termer av ljud, det är snarare livslängd, men om fläkten skall vara passiv större delen av tiden saknar det betydelse. Lustigt nog skeppades dom första batcharna med FDB istället för Rifle pga att fabriken hade slut på dem.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är en avsevärd skillnad, tyvärr. Dom är ju dock redan stiligt svarta, så kanske kan du bortse från detta.

Fläkten är Rifle på RMx, men skillnaden är försumbar, särskilt i termer av ljud, det är snarare livslängd, men om fläkten skall vara passiv större delen av tiden saknar det betydelse. Lustigt nog skeppades dom första batcharna med FDB istället för Rifle pga att fabriken hade slut på dem.

MVH

Tack för dina svar. Lutar nog starkt åt en RMx eller RMi nu. Antagligen 750W, som har en trevlig fläktkurva. Alla recensioner verkar hylla dom, inklusive Sweclockers. Måste bara bestämma mig för vilken version.

Tiny Tom Logan säger att han inte hör fläkten på 900rpm på sitt RM 1000i, men han kanske är hörselskadad, hehe. Är det så att fläkten är så tyst så kanske ett 650W är bättre, då man ändå inte lär höra fläkten på 600rpm om den råkar gå igång. Plus att det agget är mindre, 160mm långt, vilket kan vara en fördel om man nu skulle ha ett mindre chassi i framtiden. Fan, man börjar tänka för mycket nu, svårt att komma till avslut.