Permalänk
Medlem

Dags för ny mobil

Jag ska köpa ny mobil men vet inte riktigt vad jag ska köpa så jag behöver lite hjälp. Jag har en Sony Ericsson E10i (Ja, den där lilla saken) just nu så vilken mobil som helst kommer ju att vara en uppgradering, men jag använder nästan aldrig mobilen så det har inte stört mig så mycket. Jag har även släpat runt på en ipod touch 3 som jag har kollat Youtube och spelat lite på.
Men nu är jag trött på att släpa runt på 2 devices så jag tänkte köpa en ny mobil. En kamera som går att använda skulle vara en trevlig uppgradering, men annars så har jag inte speciellt stora krav. Priset spelar ingen större roll.

Har kollat lite på OnePlus 2, den verkar intressant, men jag är inte speciellt intresserad/insatt i ämnet så jag känner inte att det ger mig speciellt mycket att sitta och kolla reviews och comparisons.

Tack i förväg

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag ska köpa ny mobil men vet inte riktigt vad jag ska köpa så jag behöver lite hjälp. Jag har en Sony Ericsson E10i (Ja, den där lilla saken) just nu så vilken mobil som helst kommer ju att vara en uppgradering, men jag använder nästan aldrig mobilen så det har inte stört mig så mycket. Jag har även släpat runt på en ipod touch 3 som jag har kollat Youtube och spelat lite på.
Men nu är jag trött på att släpa runt på 2 devices så jag tänkte köpa en ny mobil. En kamera som går att använda skulle vara en trevlig uppgradering, men annars så har jag inte speciellt stora krav. Priset spelar ingen större roll.

Har kollat lite på OnePlus 2, den verkar intressant, men jag är inte speciellt intresserad/insatt i ämnet så jag känner inte att det ger mig speciellt mycket att sitta och kolla reviews och comparisons.

Tack i förväg

Har du inte allt för stora krav på varken pris eller funktioner, förutom en vettig kamera så skulle väl jag slagit till på en av de mobilerna som har bäst kamera just nu: Samsung S6/S6Edge/S6Edge+, LG G4 eller iPhone 6s/6sPlus

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag skulle säga en iPhone 6.
Bra kamera och allt annat med, trivs kanon med min.

De bör droppa lite i pris nu med iom 6S -modellerna.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag tycker Sony Z5 Compact verkar intressantast.
Så en sådan knep jag idag

Kul med en telefon under 5 tum.

Permalänk
Medlem

@xeRoos @andreas_dock: Jag behöver egentligen inte ha en bra kamera, men en kamera där man faktiskt ser vad man har fotat skulle vara kul att ha. (Har bilder från 2011 från E10i:n och jag har ingen aning om vad det är på bilderna...)

@jaevel: Den såg intressant ut faktiskt, men den kostar ganska 'mycket' mer än tex OnePlus 2, och har ju inte så imponerande specs ändå(?)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

One plus 2 har bättre kamera än Iphone 6 och samsung s6 såg jag i en review för ett tag sedan men är i princip det enda som är bättre förutom priset.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en oneplus two om du får tag i en invite!

Skrivet från min OnePlus Two

Permalänk
Medlem

Håller med om OnePlus Two.

Har själv en OnePlus One som är helt ok, kameran är dock riktigt dålig i jmf med min iPhone 5s även om den på pappret skall vara bra. Den i OnePlus Two skall dock vara bättre, likaså 4G-stödet.

Ett alternativt kanske annars kan vara Xiaomi Mi 4i? Kostar runt 2000kr och känns mer prisvärd än OnePlus Two.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt lite mer och är rätt sugen på en Z5 compact faktiskt.
Den kostar ju ungefär lika mycket överallt, men beställer man från telia (Som jag förövrigt har just nu) så får man 1 år surf (dock bara 0,5GB/mån) och 1 år säker mobil, samt ett par hörlurar(Om man beställer idag).

Finns det någon anledning till att jag inte borde köpa den?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

HTC ONE M9

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag har kollat runt lite mer och är rätt sugen på en Z5 compact faktiskt.
Den kostar ju ungefär lika mycket överallt, men beställer man från telia (Som jag förövrigt har just nu) så får man 1 år surf (dock bara 0,5GB/mån) och 1 år säker mobil, samt ett par hörlurar(Om man beställer idag).

Finns det någon anledning till att jag inte borde köpa den?

Nej, Sonys Z-serie Compact-mobiler har alltid varit de mest kompetenta både inom storleksklassen men även utanför. Kör på den säger jag!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag ska köpa ny mobil men vet inte riktigt vad jag ska köpa så jag behöver lite hjälp. Jag har en Sony Ericsson E10i (Ja, den där lilla saken) just nu så vilken mobil som helst kommer ju att vara en uppgradering, men jag använder nästan aldrig mobilen så det har inte stört mig så mycket. Jag har även släpat runt på en ipod touch 3 som jag har kollat Youtube och spelat lite på.
Men nu är jag trött på att släpa runt på 2 devices så jag tänkte köpa en ny mobil. En kamera som går att använda skulle vara en trevlig uppgradering, men annars så har jag inte speciellt stora krav. Priset spelar ingen större roll.

Har kollat lite på OnePlus 2, den verkar intressant, men jag är inte speciellt intresserad/insatt i ämnet så jag känner inte att det ger mig speciellt mycket att sitta och kolla reviews och comparisons.

Tack i förväg

Jag hade en Oneplus One och nu en Oneplus Two och har nog aldrig vart så nöjd med en mobil faktiskt. Det är inte så mycket att den är totalt helt överlägsen på alla sätt o vis, utan snarare att det bara funkar klockrent till en vettig peng, alla de andra tillverkarna tar så mycket betalt för en telefon som man rimligtvis byter efter 2 år så att kostnaden för bara telefonen uppgår till ca 4 tusen per år.

Jag har haft både iPhone och Galaxy innan, men jag kan varmt rekommendera Oneplus. Det enda är att om mobilen är trasig/pajar senare, så är det lite knixigare med retur.. Jag har gjort det en gång o det var lite knepigt, men gick bra.

Mobilen går loss på ca 3700:-, det är värt den baksidan! Så kör du på den sån, om du har en invite.. jag kan lova att du inte blir besviken

Permalänk
Medlem

Jag hade kikat på Huawei Nexus 6P om jag skulle köpa ny lur nu.

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Jag har kollat runt lite mer och är rätt sugen på en Z5 compact faktiskt.
Den kostar ju ungefär lika mycket överallt, men beställer man från telia (Som jag förövrigt har just nu) så får man 1 år surf (dock bara 0,5GB/mån) och 1 år säker mobil, samt ett par hörlurar(Om man beställer idag).

Finns det någon anledning till att jag inte borde köpa den?

Jag har en sån, gå till nån butik och kläm på den, den ser mycket bättre ut i verkligheten. Än så länge är jag mycket nöjd, bra batteritid, bästa kamera på en smartphone, top notch ljudkvalité, vattentålig, osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

@Boozfob: aja, still. iPhone 6.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Nexus 6, riktigt fin lur för relativt bra peng! Om inte pengarna spelar någon roll så skulle jag personligen köra på Nexus 6P när den dyker upp i november(?). Jag införskaffade mig en Nexus 6 förra veckan då min Nexus 5 gick i graven. Så jag är helnöjd i alla fall. Du får ett rent android gränssnitt utan all skit som de andra tillverkarna slänger in och snabba uppdateringar. Jag personligen ser ingen anledning till att välja någon annan telefon än Nexus serien.

MVH
Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRIQQIFY:

One plus 2 har bättre kamera än Iphone 6 och samsung s6 såg jag i en review för ett tag sedan men är i princip det enda som är bättre förutom priset.

Ovan svar känns väldigt subjektivt. Skulle väl inte säga att den är bättre, men att OP2 är där uppe och tävlar bland topp 5. Alla dessa lurar har olika preferenser, vilket gör att slutresultatet kan variera stort.

Enligt mitt tycke och varför jag rekommenderade just dem, före ex. OP2:
-LG G4, om man vill ha en skarp kamera, med bra och naturtrogen färgåtergivning
-Samsung S6-serien, om man vill ha en skarp kamera, med ett något överdrivna färger
-iPhone 6s, om man vill ha något mittemellan.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk

Egentligen, Z2 och uppåt i Z-serien är bra telefoner och du märker mycket liten (om inte någon) skillnad från Z2 - Z5 faktiskt, det är ju bara storleken som avgör.

Sitter på en Z3 själv och det finns ingen anledning att byta till någon annan telefon så länge den håller sig levande för det skiljer så lite med så mycket pengar i mellanskillnad.

Sedan är ju hela serien vattentålig dessutom, gör ju inte saken sämre, bra om du har ungar exempelvis

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Beställde mig en op2 igår och det fanns bara att fåtal 64Gb versioner kvar.
Kan skriva lite om den när den dyker upp

Permalänk
Medlem

Z3 Compact bör väl ha trillat ner lite i pris nu? Det är ju som TommyTS säger inte någon större skillnad på Z3 och Z5 för någon som inte lusläser specarna och tänker att man måste ha det allra sista (som ju blir det näst sista inom några månader ändå).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen med Sonys serie är att de är väldigt ömtöliga, aldrig varit med om så ömtåliga mobiler där glaset spricker så enkelt utan anledning egentligen. Hade en Z3 compact som jag inte vet "hur" den plötsligt började spricka på baksidan. Snackade med återförsäljaren men det gick inte på garanti givetvis, ansågs som yttre påverkan. Utan att det varit yttre påverkan :/

Men kanske är förbättrat på Z5 compact, kika på reviews och efter omdömen innan du köper är mitt råd iaf.

Permalänk
Medlem

Du är inte intresserad av windows phone?
Lumia 950 kommer nu i oktober och är du inte van vid Smartphones så är Windows Phone ett riktigt bra alternativ.

https://www.youtube.com/watch?v=ty_8QX3k-V4

Operativsystemet är viktigt för att trivas med telefonen.

Själv tycker jag det är viktigt med kameraknapp som varken iphone har eller samsung.

Men jag tycker att du ska välja mellan Lumia 950 eller Z5 compact

Permalänk

Moto x verkar ju vara en nice mobil med. Beror lite vad du vill lägga och vad du vill tumma på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det fick bli en Z5 compact. Just nu så sitter jag och funderar på om det är värt att skaffa någon sorts screen protector och/eller case till den, vad tycker ni?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

@Boozfob:
Trevligt med Z5 Compact, man får hoppas kvaliten från Z3 compact har gått upp

Testa att köpa något på ebay tycker jag. Köpte ett Copter-skydd för något år sedan, var brutalt dåligt så det kan jag avråda från. Slutade med att jag köpte ett på ebay för 1 dollar som kom efter någon månad. Körde på det tills jag bytte telefon, därefter har jag kört utan.

Permalänk
Skrivet av Cr0wN:

Ett alternativt kanske annars kan vara Xiaomi Mi 4i? Kostar runt 2000kr och känns mer prisvärd än OnePlus Two.

Var hittar du den för det priset i sverige?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Det fick bli en Z5 compact. Just nu så sitter jag och funderar på om det är värt att skaffa någon sorts screen protector och/eller case till den, vad tycker ni?

Försök skaffa ett cass/skin och någon screen protector. Man vet aldrig när olyckan är framme oavsett hur försiktig man är, den kan åka i backen när som helst och då kostar det att byta glaset/displayen... Själv kör jag ett tpu-case och ett Grizzly Glass på min S6, för då får jag skydd runtom hela mobilen och håller otympligheten nere väldigt mycket jämfört med om jag skulle köra på tex ett plånboksfodral...

Så jag röstar för tpu + glas.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Entusiast

Nillkin brukar ha bra härdat glas, finns billigt på Ebay.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut. Värt att tänka på är att tpu-skalet inte får vara för tunt för då fyller det troligen inte sin funktion (att absorbera stötar vid fall), samt att glaset inte heller får vara för tunt av samma orsak. Men det såg väl rätt okej ut Det viktiga är bara att ha ett absorberande material runtom telefonen, i detta fall är tpu + glas bäst imo.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+