Uppgradera från Windows Vista?

Permalänk

Uppgradera från Windows Vista?

Har en reservdator som börjar bli till åren, men som fortfarande fungerar problemfritt och som jag därför har funderingar på att uppgradera till nyare version av Windows. Ångrar lite att jag inte uppgraderat tidigare till Windows 7 tex, men trodde väl inte datorn skulle fungera så länge som den gjort...
Hur som helst har jag tittat runt lite på vad som säljs och söker man tex på Pricerunner så verkar det bara vara OEM-licenser som säljs numera av Windows 7 och 8.1. Hur är det med såna egentligen? Går de bara installera på en helt ny dator som aldrig haft operativsystem tidigare? Uppgradera till Windows 10 kanske är uteslutet, misstänker att grafikkortet kanske är för gammalt för att det släpps drivrutiner till det

Permalänk
Rekordmedlem

Det är egentligen bara win 10 som levereras "nytt" från MS numera, sista försäljningsdag för win 8.1 var 1 oktober 2015 så även det har passerat "bäst före" enligt MS.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enligt licensvillkoren är OEM-licenser till för nybyggda datorer och inte för uppgraderingar.

Det finns "Upgrade Advisor" för åtminstone Windows 7 och 8.1 som kollar om det finns kända problem med att använda resp. Windows-version i ens dator.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Enligt licensvillkoren är OEM-licenser till för nybyggda datorer och inte för uppgraderingar.

Det finns "Upgrade Advisor" för åtminstone Windows 7 och 8.1 som kollar om det finns kända problem med att använda resp. Windows-version i ens dator.

Har kört upgrade advisor för 7 och 8 (tycks dock inte fungera att köra den för 8.1 i Vista). Verkar inte som att det ska vara några problem att uppgradera av resultaten att döma. Hur är det annars om man gör en ren installation? Går det med OEM-licenser på en gammal dator?

Permalänk
Medlem

Det skiljer en del i bakåtkompatibilitet mellan 8 och 8.1 så det är inte säkert att Windows 8.1 fungerar i en gammal dator och Microsoft slutar stödja Windows 8 med uppdateringar i början av nästa år.